نگاهی کوتاه به نیسان GT-R و ۳۷۰Z مدل ۲۰۱۸

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی کوتاه به نیسان GT-R و 370Z مدل 2018

چقدر از سال ۲۰۰۹ گذشته است؟ تقریباً ۱۰ سال! در این سال‌ها مثلاً سری فیلم‌های "سریع و خشمگین" چهار نسخه جدید داشته است. اسنپ چت و اینستاگرام آن روزها حتی وجود نداشتند و مردم، برای خرید یک نیسان GT-R جدید، بالای ۵۰ هزار دلار پول پرداخت می‌کردند. خودرویی که آن روزها بهترین مدل ژاپنی بازار محسوب می‌شد. از ۲۰۰۹ خیلی سال می‌گذرد ولی ظاهراً، کسی این موضوع را به اطلاع نیسان نرسانده است.

در حالی که این شرکت از آن زمان تاکنون سخت مشغول ادغام خود با رنو، خرید میتسوبیشی، حضور در دنیای خودروهای الکتریکی با لیف و ساخت مجموعه‌ای از کراس اورهای جذاب بوده، ظاهراً به کل خودروهای اسپرت را به دست فراموشی سپرده است. با قطعیت می‌توانیم بگوییم که این شرکت هنوز هم همان GT-R و همان سری Z را در بازار می‌فروشد که سال ۲۰۰۹ رونمایی کرده بود. سن و سال بالای گودزیلا (GT-R) و ۳۷۰Z ظاهراً از علاقه آمریکایی‌ها به این خودرو به میزان بسیار زیادی کاسته است. فروش GT-R و ۳۷۰Z در این کشور به میزان خنده داری کاهش پیدا کرده است.

طبق گفته ناتالی روئی، مدیر بازاریابی نیسان آمریکا و معاون مدیرعامل این شرکت، آمریکایی در سال مالی پیش فقط ۳۲۰۰ دستگاه ۳۷۰Z خریداری کرده‌اند و فروش GT-R، ماهیانه به طور میانگین بین ۴۰ تا ۴۵ دستگاه بوده است. روئی در صحبت‌های خود هیچ اشاره‌ای به برنامه‌های آتی شرکت برای این دو خودرو و این که، چقدر قرار است در فرم فعلی خود در بازار بمانند نکرده است. تا جایی که ما می دانیم، نیسان در حال حاضر هیچ پروژه‌ای برای طراحی و ساخت نسل بعدی GT-R و سری Z ندارد. البته او، صحبت‌هایی در مورد خودروهای اسپرت و علاقه مندانی که هنوز این دو خودرو را می‌خرند صحبت‌هایی کرده است.

وی در بخشی از صحبت‌های خود که در یک کنفرانس مطبوعاتی در مراسم رونمایی جهانی فیلم "Solo: A Star Wars Story" به ما گفته: "مالکان این نوع مدل‌ها معمولاً وفاداری بسیار زیادی به خودروهای خود دارند. این خودروها میراث ما هستند. شرکت ما روی این میراث بنا شده است. هر دو خودرو، مخصوصاً سری Z هواداران بیشماری در بازار دارند. هنوز هم کسانی هستند که بعد از این همه سال، آن‌ها را می‌خرند."

در تلاش برای افزایش فروش این خودروها، امسال نیسان یک نسخه پایه جدید برای هر یک از آن‌ها طراحی و روانه بازار کرده است. نیسان GT-R Pure مدل ۲۰۱۸ جایگاهی پایین‌تر از نسخه‌های پرمیوم، Track و نیسموی این خودروی اسپرت دو دیفرانسیل دارد و قیمت پایه آن، ۹۹ هزار و ۹۹۰ دلار تعیین شده است. این عدد بیش از ۱۰ هزار دلار از نسخه پرمیوم کمتر می‌باشد. برای کاهش قیمت پایه، نسخه پیور مواردی مانند سیستم کاهش سر و صدای فعال و سیستم تقویت صدای فعال، سیستم اگزوز تیتانیومی و سیستم صوتی Bose نسخه پرمیوم را ندارد.

صد هزار دلار برای یک خودرو با موتور ۵۶۵ اسب بخاری به نظر معامله فوق العاده خوبی می‌رسد. ولی این موضوع ۹ سال پیش صحت داشت. این روزها، داج با مبلغ بسیار کم‌تری خودرویی با موتور بالای ۷۰۰ اسب بخار قدرت ارائه می‌کند و قیمت شورولت کوروت Z06 با ۶۵۰ اسب بخار نیرو حدوداً ۸۰ هزار دلار است. ZR1 هم با ۷۵۵ اسب بخار نیرو خود قیمتی برابر با ۱۱۹ هزار و ۹۹۵ دلار دارد.

ولی یک سواری کوتاه داخل یک نیسان GT-R پرمیوم ۲۰۱۸ به ما می‌گوید که گودزیلا هنوز هم آتش زیادی در نفس خود نگه داشته است. نیسان تغییراتی در سیستم تعلیق، کابین و دیگر بخش‌های مختلف خودرو طی این سال‌ها اعمال کرده و GT-R مدل ۲۰۱۸، مدرن‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. فرمان خودرو سبک‌تر از همیشه شده، موضوعی که نهایتاً وزن بالای ۲ تن خودرو را بی اهمیت می‌کند و کیفیت سواری آن، در مقایسه با مدل‌های قدیمی بسیار بهتر شده است. در مسیر مدرن‌تر کردن خودرو، نیسان پدل شیفترهای GT-R را از روی ستون فرمان به خود فرمان منتقل کرده و برای پنهان کردن سر و صدای جاده و همچنین گیربکس دو کلاچه خود، از عایق‌های صدای بیشتری داخل کابین استفاده کرده است. گاهی اوقات شاید صدای گیربکس مذکور را بشنوید، ولی این صدا به قدری نیست که سرنشین‌های شما فکر کنند خودرو خراب شده است!

موتور شش سیلندر خورجینی توربو دوقلوی آن که در سال ۲۰۱۷ افزایش نیرویی ۲۰ اسب بخاری را تجربه کرد، هنوز هم با کمک گشتاور بسیار بالای خود که از دور موتور پایین در اختیارتان هست و ردلاین بالا، به خوبی تمام نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. اگر از سیستم لانچ کنترل استفاده کنید، صفر تا صد خودرو تقریباً ۳ ثانیه خواهد بود که بدون شک، کاملاً مطابق با استانداردهای پرفورمنس سال ۲۰۱۸ است.

متاسفانه، نیسان ۳۷۰Z مدل ۲۰۱۸ به اندازه GT-R طی این سال‌ها تغییر نکرده، اگر چه این خودرو دو سرنشین دیفرانسیل عقب هنوز هم با قیمت پایه ۲۹ هزار و ۹۹۰ دلاری خود ارزش خرید بالایی دارد. با این مقدار پول شما یک گیربکس شش دنده دستی، رینگ‌های ۱۸ اینچ و موتور شش سیلندر خورجینی ۳.۷ لیتری تنفس طبیعی نیسان را به دست خواهید آورد. موتوری که تقریباً از زمان رونمایی اولین مدل آیفون، در بازار حضور دارد. روی ۳۷۰Z، این موتور ۳۳۲ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و ردلاین آن ۷۵۰۰ دور در دقیقه است. نیسان در نسخه نیسمو خروجی نیروی آن را به ۳۵۰ اسب بخار افزایش می‌دهد.

اخیراً ما موفق شدیم یک تست درایو کوتاه داخل یک ۳۷۰Z نسخه Heritage داشته باشیم. این پکیج طراحی ظاهری ۷۹۰ دلاری فقط روی مدل پایه خودرو قابل سفارش است و به رنگ مشکی یا زرد با خطوط مشکی قابل سفارش است. این ترکیب رنگ به یاد ۲۴۰Z مدل ۱۹۷۰ شخصی آقای K و پکیج ZAP که روی ۲۸۰Z مدل ۱۹۷۷ ارائه شده بود انتخاب شده است. داخل کابین خودرو شاهد استفاده از دوخت زرد و همچنین روکش چرم زرد روی فرمان و دسته دنده هستیم.

با یک سواری نرم و موتوری پر قدرت، Z داخل شهر عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد، ولی اگر با آن به جاده‌های کوهستانی بروید، اینجاست که سن و سال بالای خودرو، خودی نشان می‌دهد! همانند نیسان GT-R، کمپانی سرعت سنج موتور را همان جایی که اصولاً باید باشد، درست در مرکز قرار داده است! متاسفانه، فرمان خودرو برای مدلی کوچک مانند ۳۷۰Z خیلی بزرگ است و به طور کلی، حس و حال خوبی به راننده نمی‌دهد. تعویض دنده با گیربکس دستی این خودرو فوق العاده است و به دلیل ارائه حداکثر گشتاور از دورهای پایین، شتاب گیری با این خودرو بسیار خوب می‌باشد. البته از دور بالای ۴۵۰۰ دور در دقیقه لرزش موتور بیشتر می‌شود و سیستم تعلیق نرم آن هنگام رانندگی در سرعت‌های بالا می‌تواند اذیت کننده باشد.

روئی از فورد موستانگ و شورولت کامارو به عنوان رقبای نیسان Z سخن گفته است، دو خودرویی که طی سال‌های اخیر نسل‌های جدیدی از آن‌ها رونمایی شده است. وی در صحبت‌های خود هیچ اشاره‌ای به تویوتا FR-S، سوبارو BRZ، مزدا میاتا یا تویوتا سوپرا جدید نداشته است؛ خودرویی که در یک همکاری مشترک با بی ام و در دست تولید است. در دنیای GT-R، شورولت کوروت موتور وسط هم به زودی قرار است رونمایی و وارد بازار شود و بدون شک، گودزیلا را بیش از پیش به خودرویی بسیار قدیمی و ضعیف تبدیل خواهد کرد.

سخن پایانی ما این است: رانندگی با GT-R حس و خال خوب و بسیار ویژه‌ای دارد و با قیمت پایه ۱۰۰ هزار دلاری، هنوز هم ارزش خرید دارد. ولی خرید تریم های گران قیمت‌تر آن، مانند نیسموی ۶۰۰ اسب بخاری که ۱۷۵ هزار دلار قیمت دارد را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. اوضاع برای ۳۷۰Z هم خیلی متفاوت نیست. نیسان این خودروی اسپرت را در شش ‌تریم مختلف عرضه کرده است، ولی زمانی که قیمت آن از مرز ۳۵ هزار دلار، که قیمت پایه یک موستانگ GT با موتور ۵ لیتری است، یا ۳۸ هزار دلار قیمت کامارو SS LT4 می‌گذرد، خرید ۳۷۰Z به هیچ وجه کار عاقلانه‌ای نخواهد بود.

خوشبختانه، نیسان یک R36 GT-R و یک سری Z جدید در دست طراحی دارد. بالاخره وقت آن فرا رسیده است!

منبع ترجمه: وب سایت اتوبلاگ

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar