برنامه آلمان برای تکمیل و تجهیز زیرساخت‌های خودران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
برنامه آلمان برای تکمیل و تجهیز زیرساخت‌های خودران

ماه ژوئن سال قبل، آلمان به نخستین کشوری در دنیا تبدیل شد که استفاده از سیستم خودران را قانونی کرد. البته این قانون سه شرط اصلی دارد:

  • یک راننده دارای گواهینامه باید همیشه پشت فرمان آماده به دست گرفتن کنترل خودرو باشد؛
  • راننده باید بتواند به صورت دستی کنترل خودرو و سیستم خودران را به عهده بگیرد؛ و
  • باید فرصت زمانی کافی و همچنین یک دستورالعمل واضح برای بازپس گیری کنترل خودرو توسط راننده وجود داشته باشد. یک دستگاه ضبط کننده داده‌ها روی این خودروها نصب می‌شود و تمامی سوابق تعویض کنترل خودرو بین سیستم خودران و راننده را ضبط می‌کند. از این رو به هنگام تصادف می‌توان متوجه شد که کنترل خودرو دست سیستم بوده است یا دست راننده.

تا همین ماه ژوئن پیش، کسی جز راننده اجازه کنترل خودرو را نداشت. اگر سنسورهای یک خودرو تشخیص می‌داند که دیگر یک انسان کنترل خودرو را بر عهده ندارد، به عنوان مثال در اثر بیهوش شدن راننده یا هر اتفاق دیگر، کامپیوتر آنبرد خودرو از نظر قانونی نمی‌توانست سرعت خودرو را کم کرده یا دیگر اقدامات لازم برای کنترل خودرو را انجام دهد.

خودروهای کاملاً خودران مانند فولکس واگن Sedric که فرمان یا پدال ندارند داستانشان به کل فرق می‌کند و اجازه تردد در خیابان‌های عمومی را ندارند. زیرا طبق کنوانسوین وین سازمان ملل متحد مصوب سال ۱۹۶۸ در مورد ترافیک جاده‌ها تردد خودروهای بدون فرمان و پدال ممنوع بوده و آلمان به دلیل این که این کنوانسیون را امضا کرده، امکان صدور چنین اجازه‌ای را ندارد. خودروهای خودران را البته می‌تواند در جاده‌های عمومی مانند تمامی مدل‌های آزمایشی دیگر تست کرد. به این شرط که مقامات مسئول اجازه آن را صادر کرده باشند.

در برخی از موارد، شهرک‌هایی خصوصی ایجاد شده تا با شبیه سازی شرایط ترافیکی جاده‌های شهری، بتوان این خودرو را مورد آزمایش قرار داد. از آن جمله می‌توان به سرویس شاتل خودران شهرداری برلین اشاره کرد که فعالیت خود را در محوطه بیمارستان Charite شروع کرده است. اینجا عابر پیاده، دوچرخه سوار، خودروهای اضطراری و بسیاری موارد دیگر را زیر یک سقف می‌توان پیدا کرد.

دولت فدرال آلمان در تلاش است تا قبل از پایان دوره فعالیت خود زیرساخت‌های مناسب و لازم برای آزمایش خودروهای خودران سطح ۵ را راه اندازی کند. آلمان همچنین قصد دارد آزمایش خودروهای خودران را روی اتوبان تا محدوده بزرگراه A9 ادامه دهد. جایی که هم اکنون آلمان‌ها در حال تست و آزمایش تکنولوژی ارتباط بین خودرو و خودرو با شبکه موبایل ۵G هستند.

منبع ترجمه: Autonews

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar