نگاهی به فناوری اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز GLC

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به فناوری اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز GLC

در این مقاله سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز GLC300 4Matic را بررسی می کنیم که از منظر کارایی و ایمنی، یکی از بهترین‌های جهان است.

در جهان امروز نحوهٔ ارتباط با خودروها فقط با نشستن پشت فرمان و گرفتن کنترل خودرو در دستان خود مشخص نمی‌شود، بلکه هر روز نحوهٔ ارتباط ما با خودروها به تجربهٔ ما، زمان استفاده از سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی وابسته‌تر می‌شود. در این مقاله با بررسی عمیق سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز GLC300 4Matic مدل ۲۰۱۷ قصد داریم عملکرد سیستم‌های مختلف الکترونیکی این خودرو را موشکافانه زیر نظر بگیریم.

سیستم فرمان‌دهی اطلاعات و سرگرمی

با وجود اینکه سیستم فرمان‌دهی اطلاعات و سرگرمی GLC300 بدون عیب نیست، اما عملکرد آن کاملا راضی کننده است. این سیستم از یک نمایشگر ۸.۴ اینچی، که دربخش مرکزی داشبورد خودرو تعبیه شده است، و یک کنترلر لمسی (ماوس)، دربخش جلویی استراحت‌گاه دست، ساخته شده است. برای کنترل این سیستم می‌توان از کنترلر لمسی و دکمهٔ چرخان به‌صورت جداگانه استفاده کرد. با استفاده از سیستم کنترل می‌توان به قسمت های مختلف سیستم اطلاعات و سرگرمی نظیر، مسیریاب با قابلیت نمایش ترافیک آنی، رادیوی ماهواره‌ای و سیستم کنترل با صدا دسترسی پیدا کرد. اگر زمان کوتاهی با این سیستم کار کنید، کمبود اول کارپلی و اندروید آتو را حس خواهید کرد. این بحث یکی از نقاط ضعف بزرگ سیستم اطلاعات و سرگرمی GLC300 است که البته با پرداخت ۳۵۰ دلار در مدل ۲۰۱۸ این خودرو می‌توانید پکیج کامل و یکپارچه تلفن هوشمند را به آن اضافه کنید. اگرچه GLC300 مدل ۲۰۱۷ از پکیج کامل تلفن هوشمند بی‌بهره است، اما به خوبی با دستیار صوتی سیری کار می‌کند.

با چشم‌پوشی از ایراد ذکر شده، سیستم فرمان‌دهی اطلاعات و سرگرمی عملکرد مناسبی دارد. همهٔ منوها از کتابچهٔ راهنما گرفته تا دفترچهٔ تلفن به ساده گی قابل دسترسی هستند و به راحتی می‌توان میان منوهای گوناگون جست‌وجو کرد. گرافیک‌های مورد استفاده در این سیستم مناسب است و راننده به سهولت می‌تواند فقط با یک نگاه نوشته‌ها را بخواند.

برای استفاده از سیستم فرمان‌دهی می‌توان از صفحهٔ لمسی و دکمهٔ چرخان به‌صورت جداگانه استفاده کرد. دکمهٔ چرخان دقیقا زیر صفحهٔ لمسی نصب شده است که می‌تواند به چپ و راست بچرخد، در جهت‌های شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کلیک شود. هرچند استفاده از صفحهٔ لمسی ساده‌تر و دلچسب‌تر به نظر می‌رسد ولی زمان پاسخ‌گویی دکمهٔ چرخان به فرمان‌ها اندکی بهتر است. از طرف دیگر، قابلیت کشیدن انگشت روی صفحهٔ لمسی برای تعویض آهنگ‌ها بسیار جالب است.

 

نمایشگر وضعیت راننده و خودرو

نمایشگر وضعیت راننده و خودرو دقیقا در وسط آمپرهای سرعت و دور موتور نصب شده است. درست مانند نمایشگر اصلی خودرو، جست‌وجو میان قابلیت‌های این نمایشگر نیز راحت است و فقط با استفاده از انگشت شست دست چپ می‌توانید از روی فرمان خودرو کنترل بخش‌های متفاوت این نمایشگر را در اختیار بگیرید. قابلیت‌های مهم این نمایشگر عبارتند از، نمایش میزان مصرف سوخت، نمایش حداکثر مسافت قابل طی کردن با توجه به وضعیت سوخت، نمایش سرویس‌های مورد نیاز خودرو و حتی نمایش زمان آخرین استراحت راننده. آخرین گزینه که دستیار مراقبت (Attention Assist) نام گرفته، با مشکلاتی همراه است که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

سیستم دستیار مراقبت که از سال ۲۰۱۰ میلادی در برخی از محصولات مرسدس بنز استفاده شده است، با استفاده از حسگرهای تصب شده در خودرو پارامترهای، استایل راننده، حرکات فرمان، سرعت خودرو، مدت زمان رانندگی و میزان استفادهٔ راننده از سیستم اطلاعات و سرگرمی را زیر نظر می‌گیرد تا تشخیص دهد که آیا راننده خسته است یا خیر. در صورت تشخیص خستگی راننده، بوق بلندی در فضای کابین پخش می‌شود و تصویر یک فنجان قهوه روی نمایشگر وضعیت راننده و خودرو مشاهده می شود.

این سیستم در تئوری بسیار جذاب و مفید است. تحقیقات نشان داده که ریسک رانندگی در حالت خواب‌آلودگی تقریبا به اندازهٔ رانندگی در حالت مستی است گرچه خطرات ناشی از رانندگی در حالت مستی اندکی بیش‌تر است. با این وجود، سیستم موجود هنوز تا حالت عملکرد ایده‌آل فاصله دارد. برای مثال بعد از ۵ ساعت رانندگی در یکی از بزرگ‌راه‌های کالیفرنیا در یک بعد از ظهر آفتابی، رانندهٔ آزمون به شدت احساس خستگی می‌کرد، اما با رجوع به سیستم دستیار مراقبت GLC در کمال تعجب سطح هوشیاری راننده در بالاترین حالت نمایش داده شد. از طرف دیگر، در آزمونی که چند روز بعد در ساعت ۳ بامداد انجام شد، طی ۱ ساعت و نیم رانندگی در حالی‌که راننده کاملا سر حال و هوشیار بود، سیستم دستیار مراقبت دو بار تشخیص خستگی راننده داد. این هنگامی بود که هیچ علامتی مبنی بر خواب‌آلودگی راننده وجود نداشت.

اگرچه شاید این ایراد اندکی سخت‌گیرانه به نظر آید، اما اصلی ترین فاکتور برای سیستم‌های ایمنی هر خودرویی قابلیت اطمینان آن است. راننده باید بتواند بر سیستم‌های ایمنی خودرو اعتماد کند و فرقی ندارد که این سیستم مربوط به هشدار قبل از برخورد باشد یا دستیار مراقبت زیرا گاهی یک اشتباه می‌تواند فاصلهٔ بین مرگ و زندگی باشد. در مجموع، سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز GLC300 رضایت بخش است و با وجود ایرادات ذکرشده می‌تواند رضایت افراد مختلف را به خود جلب کند.

منبع: اسب بخار

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar