کاهش آمار تصادفات به وسیله سیستم‌های کمک راننده

پنج شنبه 25 بهمن 97 ساعت 15:39
کاهش آمار تصادفات به وسیله سیستم‌های کمک راننده

سید مهرداد حسینی، مهندس برق (کنترل) و متخصص در زمینه سیستم‌های کمک راننده پیشرفته خودرو عقیده دارد این گونه سیستم‌ها به طور مؤثر موجب کاهش شمار تصادفات و افزایش ایمنی خودرو و سرنشینان آن می‌شود.

سید مهرداد حسینی، مهندس برق (کنترل) و متخصص در زمینه سیستم‌های کمک راننده پیشرفته خودرو در گفت‌وگویی به سؤالات زیر پاسخ دادند.

تجربه حرفه‌ای شما در زمینه طراحی و پیاده سازی سیستم‌های کمک راننده پیشرفته (ADAS) خودرو از کجا آغاز شد؟

فعالیت اینجانب نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به طور تحقیق و توسعه در یک پروژه مشترک بین دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد و کمپانی خودروسازی ولوو در زمینه سیستم‌های کمک راننده پیشرفته خودرو و خودروهای خودران شروع شد. این تحقیقات شامل شناسایی رفتار راننده و طراحی سیستم هشدار برخورد به جلو و همچنین انحراف از مسیر بود که با در نظر گرفتن وضعیت واقعی حاکم بر خودرو و محیط و همچنین خصوصیات رفتاری راننده انجام پذیرفت. این سیستم علاوه بر داشتن دقت و کارایی بالا، قابلیت تطبیق خود با رفتار راننده و تنظیم زمان هشدار بر اساس ویژگی‌های رفتاری راننده را هم دارا می‌باشد.

پیگیری این ایده در داخل کشور از چه زمانی شروع شد؟

پس از بازگشت به ایران در سال ۲۰۱۶ با تشکیل تیم فنی و بررسی اولیه میدانی راجع به فناوری سیستم‌های کمک راننده خودرو در داخل، شروع به کار نموده و در ادامه به امکان سنجی برای پیاده سازی و الویت بندی آن‌ها بر اساس نیاز و ظرفیت‌های کشور، امکانات جاده‌ای و اجرایی شدن آن‌ها در خودروهای موجود و یا در حال ساخت پرداخته شد. درپی آن طراحی الگوریتم‌های ایمنی، اجرا و پیاده سازی آن‌ها مورد توجه قرار گرفت و سامانه‌ای با عنوان"دستگاه کمک راننده ایمن" و با نام تجاری i-drive طراحی و نمونه اولیه آن ساخته شده است.

علاوه بر آن از آنجائیکه شرکت‌ها و مراکز تحقیق و توسعه که در زمینه ADAS فعالیت می‌کنند نیاز به فضایی ویژه برای تست و توسعه محصول خود دارند (که اصطلاحاً میدان تست گفته می‌شود)، پروژه‌ای با موضوع طراحی مفهومی و امکان سنجی ساخت یک میدان تست در داخل کشور مورد توجه قرار گرفت و توسط اینجانب و همکاران شروع شده است.

مهم‌ترین وظیفه و عملکرد دستگاه کمک راننده ایمن چیست؟

برای این دستگاه وظایف گونگونی در نظر گرفته شده که شامل تشخیص رفتارهای پرخطر هنگام رانندگی، هشدار و ثبت رفتارهای ریسک پذیر و درنهایت ارسال داده‌های ثبت شده به راننده است.

در طراحی و ساخت این سامانه از طرف چه مراکز علمی پشتیبانی و حمایت شده است؟

آغاز طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان تحت عنوان تسهیلات حمایت از فعالیت‌های فناورانه ایرانیان مقیم خارج و با همکاری معاونت بین‌الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی انجام گرفته است. در این زمینه تاکنون چندین مقاله در کنفرانس‌های معتبر خارجی توسط این جانب و همکاران به چاپ رسیده است.

در خصوص دستگاه i-drive بیشتر توضیح می‌دهید.

این دستگاه از دولایه نرم‌افزار و سخت‌افزار تشکیل‌شده است که وظیفه اصلی آن کمک دادن به راننده و هشدار به موقع در وضعیت پرخطر برای پیشگیری از تصادفات است. این دستگاه با استفاده از یک حس‌گر دوربین که بر روی شیشه جلویی ماشین نصب می‌گردد، قادر به درک خطر و اعلام هشدار سریع به راننده است. پردازنده مرکزی تصاویر اخذشده از دوربین را با سرعت‌بالا تحلیل کرده و چنانچه شرایط مخاطره آمیزی اعم از امکان برخورد به خودروی جلویی، انحراف از خطوط و یا عبور از سرعت مجاز شناسایی شود اقدام به ارسال هشدارهای صوتی و تصویری می‌کند.

در خصوص شرکت ره بین صنعت نصیر توضیح دهید؟

این شرکت در سال ۱۳۹۶ به مدیریت این جانب و با همکاری دو نفر از اعضای محترم هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تأسیس شد و حوزه اصلی فعالیت آن طراحی و پیاده سازی سیستم‌های کمک راننده پیشرفته خودرو است که تاکنون در نمایشگاه‌هایی ازجمله نمایشگاه اینوتکس (۲۰۱۷) (حاوی رتبه برتر استارت آپ‌های ایرانیان خارج از کشور)، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار، خودرو و صنایع وابسته و نمایشگاه خودرو تهران معرفی شده است.

چه بازار هدفی را برای محصول خود متصور هستید؟

مهم‌ترین بازارهای هدف ما صنایع خودروسازی و شرکت‌های وابسته، شرکت‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی، حمل‌ونقل، بیمه و دیگر شرکت‌های خصوصی مرتبط می‌باشد که با بعضی از آن‌ها وارد گفت و گو شده‌ایم.

به‌عنوان آخرین سؤال، اهمیت سیستم‌های ایمنی فعال خودرو و خودروهای خودران چیست؟

ازجمله داغ‌ترین موضوعات محافل علمی، دانشگاهی و صنعتی موضوع افزایش ایمنی خودرو، بهبود فرهنگ رانندگی و کاهش ترافیک است. متأسفانه کشور ما در لیست بالای تصادفات و کشته شدگان سوانح رانندگی قرار دارد، به طوری که طبق آمار اعلام شده از ابتدای سال تاکنون ۷ هزار نفر در حوادث رانندگی جان باخته‌اند و طبق آمار بیمه مرکزی روزانه ۴۳ نفر در حوادث رانندگی جان می‌دهند و ۹۰۰ نفر هم مجروح می‌شوند.

ازاین رو تلاش تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد تا این آمار کاهش یابد و بنده هم به همراه تیم تحقیقاتی خود وظیفه می‌دانم که پیشرفت فناوری و ارتقا دانش فنی کمک کنم تا بتوانم سهم کوچکی در کاهش این آمار ناگوار داشته باشم. در پایان هم از تمامی ارگان‌ها و نهادهای ذیصلاح خواهشمندم حمایت خود را از این مجموعه که با کمک متخصصان داخلی و تکیه بر دانش فنی بومی در حال فعالیت است، دریغ نفرمایند و در صورت نیاز به اطلاعات جامع‌تر از طریق سایت www.rahbin-nasir.ir با ما مکاتبه نمایند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar