با این روش‌ها مراقب خودرویتان باشید

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
با این روش‌ها مراقب خودرویتان باشید

با توجه به افزایش قیمت خودرو، نگهداری صحیح و اصولی از آن، ضرورتی است که در صورت غفلت و بی توجهی، می‌تواند هزینه‌های هنگفت و سرسام آوری را به مالکان خودرو تحمیل کند.

حفظ و نگهداری صحیح و اصولیِ خودرو از ضروریاتی است که توجه مضاعف به آن می‌تواند در بالا بردن عمر خودرو و کاهش استهلاک آن نقش مهمی را ایفا کند.

این امر زمانی محقق می‌شود که مجموعه‌ای از عوامل به هم پیوسته به صورتی دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد در غیر این صورت دیری نمی‌پاید که خودرو با مشکلات و نارسایی‌های زیادی رو به رو خواهد شد، خودرویی که این روزها از تورم موجود در بازار و افزایش قیمت‌ها بی نصیب نمانده و قیمت آن، چُنان سر به فلک کشیده که می‌طلبد در گزارشی مجزا و مفصل به عوامل و دلایل افزایش قیمت آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد اما آنچه در ذیل این گزارش بدان پرداخته می‌شود به راهکارها و روش‌های کنترل، نگهداری و حفظ و سلامت خودرو باز می‌گردد.

در این بین بعضی موارد علی رغم اینکه سطحی و پیش پا افتاده به نظر می‌رسد، پس نقش نافذی در کنترل سلامت خودرو ایفا می‌کند که به سادگی به واسطه مالک خودرو عملیاتی می‌شود و البته برخی از موارد، نیازمند تخصص و شناخت کافی و کامل به موارد فنی خودرو است که اغلب به دست مکانیک‌ها مُیَسَر می‌شود.

بررسی آج‌های لاستیک و ضریب استهلاک آن

محمد خزائی یکی از کارشناسان فنی خودرو در غرب استان تهران با اشاره به لزوم توجه به لاستیک‌های خودرو به عنوان یکی از قسمت‌های حائز اهمیت خودرو گفت: جدا از نقش لاستیک‌ها در رانش و حرکت خودرو که اصلی‌ترین کارکرد خودرو به شمار می‌رود، وجود لاستیک مناسب در ایمنی خودرو هم خیلی تأثیرگذار است.

وی افزود: ارزیابی آج آن از دیگر مولفه‌های حائز اهمیت در چرخ‌ها به شمار می‌رود و به واقع امر در صورت عدم برخورداری لاستیک از آج کافی و صاف شدن آن می‌تواند به بروز ترکیدگی آن منجر شود که در سرعت‌های بالا امکان بروز حوادث بسیار خطرناک دور از ذهن نخواهد بود.

خزائی گفت: گاهی دیده می‌شود لاستیک‌ها به خاطر قرار گرفتن در بین سنگ‌های تیز و یا برخورد با اجسام خاص قلوه کن می‌شوند که بررسی این موضوع هم به نوبه خود حائز اهمیت است و بنابر عمق آسیب دیدگی و محل آسیب باید نسبت به تعویض یا ترمیم آن اقدام شود.

بررسی فشار باد لاستیک

کارشناس فنی خودرو در ادامه با اشاره به اهمیت فشار باد لاستیک‌ها و ضرورت توجه به آن، تصریح کرد: باد موجود در لاستیک عامل اصلی میزان فشار موجود در آن است و این باد به فراخور وضعیت آب و هوایی و نوسانات دمای هوا متغیر است، پس بررسی و چک کردن منظم آن ضروری است.

خزائی گفت: در صورت عدم وجود مقدار باد و فشار کافی، علاوه بر فشار به لاستیک و تسریع استهلاک آن می‌تواند در کیفیت حرکت خودرو هم مؤثر واقع شود.

وی افزود: اساساً نمی‌توان یک فشار واحد و یکسان را برای باد لاستیک‌ها در نظر گرفت، چون به فراخور نوع خودرو، سبک و سنگینی آن وحتی حرکت خودرو در جاده‌های برون شهری و یا خیابان‌ها و جاده‌های داخل شهری، این مؤلفه متفاوت است که البته بیشتر فشار مناسب و باد مطلوب لاستیک‌ها در دفترچه راهنمای خودرو و یا پشت درب صندوق عقب یا ستون‌های داخل کابینِ خودرو درج می‌شود.

ترمز خودرو، اصلی ضروری در حفاظت از جان و سلامت خودرو و سرنشینان آن

در اهمیت سیستم ترمز خودروها در افزایش ضریب امنیت خودرو و سلامت سرنشینان، هیچگونه شک و شبهه‌ای وجود ندارد و این امر آنچنان مبرهن است که نیازی به توضیح و تفسیر در این مورد احساس نمی‌شود ولی اشاره به راهکارهای بررسی میزان کارآیی ترمزها موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.

خزائی کارشناس فنی خودرو گفت: لنت ترمز از نمونه قطعات مصرفی به شمار می‌رود که تعویض هر از چندگاه آن ضروری است و در این بین اندازه ضخامت لنت‌ها، نشانه بسیار خوبی برای میزان کارآمدی و استهلاک لنت‌ها است.

وی افزود: سیستم ترمز و قطعات و ادوات آن از دیگر مواردی است که هر از چندگاهی مستلزم تعمیر است.

خزائی تصریح کرد: دقت کردن در نوع توقف خودرو در هنگام فشار دادن پدال ترمز و میزان کشیدگی خودرو از دیگر عوامل مؤثر در بررسی کیفی سیستم ترمز به شمار می‌رود که امکان رویت آن در نگاه نخست برای افراد غیر فنی میسر نیست و دقت در کیفیت نحوه ایستادگی خودرو و کشش یا عدم کشش خودرو در هنگام گرفتن ترمز، می‌تواند کمک خوبی برای ارزیابی شرایط سیستم ترمزها به شمار رود.

سیستم برق و باطری خودرو

یکی دیگر از مولفه‌های حائز اهمیت در سیستم خودرو معطوف به برق و باطری آن می‌شود و این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که در مشاغل خدماتی مرتبط با خودرو، رسته‌ای جداگانه برای آن تعریف شده که به برق کار خودرو و یا باطری ساز موسوم است.

مرتضی اکبرزاده سراج، یکی از باطری سازان فعال در این عرصه در تشریح اهمیت سلامت سیستم برق خودرو اظهار کرد: در واقع امر، تمامی اجزاء و قطعات خودرو مهم هستند و مجموعه قطعات و ادوات به کار رفته در آن به حرکت ایمن و با آرامش خودرو برای سرنشینان منتهی می‌شود ولی با همه این اوصاف بعضی بخش‌ها و اجزاء از اهمیت زیادی برخوردارند که سیستم برق خودرو از نمونه‌های آن به شمار می‌رود چون بروز هر نوع مشکلی در آن می‌تواند کارکرد عادی خودرو را تحت الشعاع قرار دهد و در مواردی حتی به آتش گرفتن خودرو هم ختم می‌شود.

اکبرزاده سراج گفت: با این اوصاف، توجه، بررسی و دقت نظر در سیستم برق خودرو برای مالک آن امری ضروری است که البته با عنایت به تخصصی بودن این امر، امکان آن برای هر مالک خودرویی فراهم نیست و جز باطری که نشانه‌هایی بارز در معیوب بودن آن وجود دارد در باقی اجزاء، عدم شناخت کافی به سیستم برق خودرو، در شناسایی نواقص فنی مثمر ثمر نخواهد بود.

وی افزود: میزان عمر مفید باطری خودرو و زمان استفاده از آن یکی از موارد اساسی در ارزیابی کیفی کارکرد آن است، چون باطری خودرو به تناسب نوع خودرو و نوع باطری به کار رفته در آن از عمر معین و مشخصی برخوردار است و با پر شدن بازه زمانی تعریف شده برای آن تعویض باطری ضروری است.

این باطری ساز فعال در غرب استان تهران تصریح کرد: میزان توان باطری خودرو در نوردهی به چراغ‌های خودرو یکی از نشانه‌های بارز در کیفیت باطری است که البته در کنار آن برخی نشانه‌ها در شیوه استارت و روشن شدن خودرو، از مؤلفه‌های اساسی در ارزیابی این امر به شمار می‌رود.

سراج عنوان کرد: شمع‌های خودرو، وایرها، سیم‌های به کار رفته در آن از دیگر مواردی است که بررسی فصلی آن مناسب است در غیر اینصورت ممکن است در مواقع حساس، استهلاک همین موارد منجر به توقف و خاموش شدن خودرو شود و به تبع آن راننده را در وضعیت خاص با مشکلات و دشواری‌هایی مواجه می‌سازد.

تعویض به موقع فیلتر هوا و فیلتر کابین خودرو

خزائی کارشناس فنی خودرو با اشاره به ضرورت توجه به فیلتر هوا و فیلتر کابین خودرو گفت: آنچنان که از نام این قطعات پیداست، کارکرد هر دو قطعه یاد شده، تصفیه هوا است که فیلتر هوا، تصفیه کننده هوای مورد نیاز پیشرانه خودرو است و در صورت مستهلک شدن آن از شتاب و توان خودرو کم خواهد شد و فیلتر کابین هم عهده دار تصفیه و تهویه هوای داخل کابین (قسمت سرنشینان) است.

وی افزود: اغلب فیلتر هوای خودرو پس از هر تعویض روغن انجام می‌شود که البته این امر بنابر محل رفت و آمد خودرو (مناطقی که کویری، خاکی) است و یا مناطق مرطوب و.. متفاوت است ولی عموماً پس از هر تعویض روغن، این قطعه تعویض می‌شود.

خزائی تصریح کرد: عدم تعویض فیلتر کابین خودرو، مشکل حاد و مشخصی در سیستم پیشرانه خودرو و رانش آن ایجاد نمی‌کند ولی در صورت مستهلک شدن آن فضا و هوای داخلی کابین برای سرنشینان نامطبوع خواهد شد و به تبع این موضوع آرامش مطلوب و کافی را از سرنشینان خودرو در حین حرکت خودرو (به خصوص در مسافت‌های طولانی) سلب خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به بررسی روغن خودرو به عنوان یک ضرورت اساسی در روغن کاری قطعات داخلی پیشرانه افزود: در صورت بی توجهی به این امر، خودرو با مشکلات و آسیب‌هایی جدی رو به رو می‌شود و می‌توان گفت یکی از پرهزینه‌ترین قسمت‌های خودرو برای تعمیر، مربوط به کم توجهی به روغن خودرو و به تبع آن آسیب دیدگی قطعات مرتبط با آن می‌شود.

کارشناس فنی خودرو چک کردن آب خودرو را یکی دیگر از الزامات حائز اهمیت برای مالکان خودرو عنوان کرد که به تبع با اتکای به آن دمای خودرو تنظیم و سیستم خنک کننده خودرو از همین آب موجود در پیشرانه بهره مند می‌شود که امتزاج آن با ضد یخ در فصول سرد سال یک ضرورت اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود.

توجه به دفترچه راهنمای خودرو امری ضروری در بالا رفتن عمر خودرو

در پایان نباید این امر مهم را از نظر دور داشت که مطالعه دقیق دفترچه خودرو برای هر مالکی ضروری است چون در آن، کمپانی‌های تولید کننده خودرو بنابر وضعیت خودرو و اقتضائات و الزامات آن به درج اطلاعاتی مبنی بر میزان کارکرد و عمر قطعات مصرفی داخلی خودرو مبادرت ورزیده‌اند که به تبع با مطالعه آن می‌توان به اشراف و آگاهی نسبی در مورد زمان تعویض بعضی از اقلام و قطعات مصرفی خودرو دست پیدا کرد.

منبع: باشگاه جوانان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar