زاویه کمبر خودرو چیست؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
زاویه کمبر خودرو چیست؟

شاید تاکنون هرگز به این فکر نکرده‌اید که چرخ‌های خودروی شما چگونه راست و صاف می‌ایستند. شاید چیزی در آن وجود دارد که چرخ را سر جای خود نگه می‌دارد، ولی تاکنون خیلی به این موضوع اهمیتی نداده‌اید. آیا پیچ‌های رینگ هستند که چرخ را صاف سر جای خود نگه می‌دارند؟ در واقع، زوایایی وجود دارند که نقش مهمی در این امر داشته و احتمالاً تاکنون حتی اسم‌های آن‌ها را هم نشنیده‌اید. به زاویه چرخ خودروی شما در مقایسه با جاده کمبر تایر گفته می‌شود.

تعریف زاویه کمبر تایر

کمبر به زاویه هر چرخ در ارتباط با جاده می گویند. دقیق‌تر بخواهیم بگوییم، کمبر به میزان کجی داخلی و بیرونی هر چرخ، زمانی که چرخ‌ها در مستقیم رو به جلو قرار گرفته‌اند گفته می‌شود. این زاویه روی محور عمودی محاسبه می‌شود. سه موقعیت مختلف برای کمبر وجود دارند:

کمبر مثبت: زمانی است که بالای تایر در مقایسه با بخش پایینی آن به سمت بیرون کج شده است. این اتفاق موجب می‌شود خودرو راحت‌تر سر پیچ‌ها و به هنگام دور زدن عمل کند. کمبر مثبت بیشتر در خودروهای آفرود و ماشین آلات بزرگ مانند تراکتورها کاربرد دارد.

کمبر صفر: زمانی می‌باشد که تایر خودرو به طور کامل روی جاده خوابیده است، در این حالت، تایر بیشترین سطح ارتباطی ممکن با سطح جاده را دارد. این مورد برای کسب بهترین عملکرد شتاب گیری در خط صاف، مانند مسابقات درگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمبر منفی: معمول‌ترین تنظیم زاویه کمبر برای خودروهای سواری می‌باشد. به دلیل این که تایر خودروها سر پیچ‌ها تمایل زیادی به چرخش نشان می‌دهند، این در واقع زاویه کمبر منفی است که آن را خنثی می‌کند. کمبر منفی همچنین چسبندگی خودرو به کف جاده را سر پیچ‌ها بیشتر کرده و حس و حال فرمان را بهتر می‌کند. اگر زاویه منفی کمبر بیش از حد باشد، فرمان بسیار سفت‌تر شده و بدون شک کیفیت سواری افت خواهد کرد.

چگونه می‌تواند روی رانندگی من اثر بگذارد؟

کمبر تایر به میزان قابل توجهی روی عملکرد ایمن خودروی شما تأثیر می‌گذارد. زمانی که فرمان خودرو بسیار شل یا بسیار سفت باشد، کار رانندگی قطعاً سخت‌تر خواهد بود. کمبر مثبت یا منفی بیش از حد، می‌تواند موجب خوردگی لاستیک نابرابر در دو سمت خودرو و همچنین افزایش فشار و همچنین استهلاک قطعات سیستم تعلیق خودروی شما شود.

اگر اخیراً خودروی خود را به یک جدول زده یا داخل یک دست انداز بزرگ انداخته‌اید، یا اگر تصادفی اخیراً داشته‌اید، احتمال این که کمبر تایر شما دچار اختلال شده است بسیار زیاد می‌باشد.

چگونه می‌توانم کمبر تایر خودروی خود را تشخیص بدهم؟

دیدن کمبر با چشم غیرمسلح کار سختی است. مگر این که تنظیم کمبر تایر خودروی شما به هم خورده و کمبر منفی یا مثبت شدید داشته باشد، بدون انجام تست میزان فرمان قادر به تشخیص کمبر تایر خودروی خود نخواهید بود. اگر هر یک از موارد زیر را هنگام رانندگی متوجه شدید، سریعاً برای تنظیم زاویه کمبر به میزان فرمان مراجعه کنید:

رفتار فرمان خودرو به صورت ناگهانی عوض می‌شود

تایرها بیش از حد ساییدگی دارند. یا ساییدگی تایرهای دو طرف خودرو یکسان نیست.

آسیب جدی به تایر یا رینگ وارد شده است.

منبع ترجمه: yourmechanic

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar