معاملات خودرو در نمایشگاه های خارج از ایران به چه صورت می باشد؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
معاملات خودرو در نمایشگاه های خارج از ایران به چه صورت می باشد؟

برای آشنایی با شرایط معاملات خرید و فروش خودرو در بازار کشورهای توسعه یافته، با ما همراه باشید.

یکی از چالش برانگیزترین اقدامات افراد در بازار ایران، خرید خودروی صفر کیلومتر یا دست دوم است. جدای از گزینه‌ های بسیار محدود در بازه‌ ها‌ی قیمتی مختلف، مواردی در بازار خودروی ایران مشاهده می شود که شاید نمونه‌ ی آن در کشوری دیگر پیدا نشود. اگر به کشورهای دیگر سفر کرده باشید یا اهل فیلم ‌ها و سریال ‌های خارجی باشید، احتمالاً وجود انواع برچسب ‌های رنگارنگ قیمت روی شیشه‌ ی خودروهای موجود نمایشگاه‌ ها را مشاهده کرده اید. در نمایشگاه‌ های خودروی خارج کشور، برچسب ‌های قیمت و تخفیف ویژه در کنار خودروهای صفر کیلومتر و دست دوم درج می شود که احتمالاً برای ما ایرانی ‌ها تعجب برانگیز باشد.

چطور ممکن است که خودروی صفر کیلومتر کارخانه‌ ای در نمایشگاه با تخفیف ویژه مواجه شود؟ علاوه بر این، بازار خودروهای دست دوم شرایط خاص دیگری دارند و شاید در نظر اکثر علاقه ‌مندان خودرو، بهشت واقعی در این نمایشگاه‌ های خودرو باشد اما برچسب‌ های قیمت ویژه در نمایشگاه‌ های خودروی خارج از کشور به‌ چه معنی است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می ‌دهیم.

خرید آنلاین، حضوری و گزینه‌ های جذاب نمایشگاه‌ ها

معاملات خودرو در نمایشگاه های خارج از ایران به چه صورت می باشد؟

قیمت ‌گذاری و فروش خودرو در بازار جهانی متفاوت از ایران بوده و ساده ‌ترین روش، خرید آنلاین و مستقیم از تولید کننده است. با مراجعه به وب‌ سایت رسمی هر کمپانی، تمام مدل‌ های در حال تولید با انواع تجهیزات به ‌صورت کامل و جذاب لیست شده ‎‌اند. متقاضی می ‌تواند مدل مورد نظر خود را با انواع تجهیزات و سفارش شخصی ‌سازی ویژه، سفارش دهد تا درخواست او پس از مدت زمان تعیین شده، تحویل داده شود. درواقع هر فرد بدون حضور فیزیکی و بروکراسی‌ های پیچیده با پرداخت هزینه‌ ی لازم، خودروی جدید خود را درب منزل تحویل می ‌گیرد. روش بعدی مراجعه به نمایشگاه ‌ها و نمایندگی ‌های مجاز هر برند است. نمایندگی‌ ها مانند فروش آنلاین هستند؛ در حقیقت نمایندگی هر کمپانی بیشتر برای مراجعه‌ ی حضوری خریدار، بررسی خودرو از نزدیک، مشاهده‌ ی نمونه‌ ی سفارشی، بررسی رنگ ‌های مختلف بدنه و کابین و حتی تست رانندگی قبل از خرید راه اندازی شده ‌اند. امکان خرید نقدی، اقساط و لیزینگ در نمایندگی‌ ها وجود دارد؛ هر فرد می ‌تواند خودرو را در نمایندگی یا در مکانی مشخص مانند درب منزل تحویل بگیرد.

شرایط نمایشگاه‌ های فروش خودرو اما کمی تفاوت دارد. کمپانی تولید کننده در تمام مدل‌ های تولیدی خود قیمت فروش پیشنهادی را مشخص می‌ کند (قیمت اصطلاحاً MSRP)، اما نمایشگاه‌ ها محدود به قیمت اعلام شده‌ ی تولید کننده نیستند. در نمایشگاه یک خودرو می ‌تواند قیمتی بیشتر یا کمتر از مقدار پیشنهادی تولید کننده داشته باشد؛ واقع دست فروشنده باز است تا با ایجاد وضعیت رقابتی، خریدار بهترین گزینه ‌ی ممکن را برگزیند. فروشنده‌ های نمایشگاه‌ خودرو، طبق شرایط موجود بازار و تقاضای بالا یا کم یک مدل مشخص، خارجی یا داخلی بودن، تغییرات انجام شده ‌ی ظاهری و فنی و پیشنهادات ویژه‌ ی بلند مدت هر خودرو را قیمت‌ گذاری می ‌کنند. عموما روی شیشه‌ ی هر مدل خودرو، علاوه بر مشخصات فنی درج شده توسط کارخانه، صفحه‌ ی پیشنهادات ضمیمه ‌ای فروشگاه هم نصب شده است. در این برگه، تغییرات احتمالی اضافه شده مانند کف ‌پوش‌های سفارشی، سرویس محافظت از رنگ بدنه یا سیستم دزدگیر افترمارکت بیان شده است.

تخفیف ‌های وسوسه انگیز نمایشگاه‌ ها

معاملات خودرو در نمایشگاه های خارج از ایران به چه صورت می باشد؟

در کنار برگه‌ ی ضمیمه‌ ی نمایشگاه، توضیحات دیگری هم چون تخفیف یا افزایش قیمت هم مشاهده می ‌شود. معمولاً تخفیف خرید هر مدل با برگه ‌ای بزرگ و درج قیمت وسوسه‌ کننده جلب توجه می ‌کند. نمایشگاه‌ ها برای درج قیمت بیشتر یا کمتر محدودیتی ندارند؛ قانونی وجود ندارد که از تخفیف میلیونی یا برعکس، افزایش قیمت ممانعت کند. قانون اصلی خرید و فروش در نمایشگاه‌ های خودرو طبق منطق مذاکره صورت گرفته است. هر مشتری، اگر بتواند مبلغی پایین ‌تر از قیمت درخواستی فروشنده پرداخت کند، خود را پیروز میدان می ‌داند. به‌ عنوان نمونه فروشنده‌ حداکثر تخفیف ۵ هزار دلار برای یک مدل در نظر گرفته است و مشتری پس از مذاکره و چانه ‌زنی، ۷ هزار دلار تخفیف می ‌گیرد. این شرایط در نگاه اول به ‌نفع مشتری به ‌نظر می ‌رسد، اما اگر قیمت واقعی خودرو ۱۲ هزار دلار کمتر از مبلغ درخواستی فروشنده باشد، مشتری به خیال پیروزی معامله را ترک کرده است. باید دقت داشت که نمایشگاه‌ های خودرو در پی سود بیشتر هستند، بنابراین ممکن نیست تخفیف بالا به‌ معنی سود بیشتر مشتری باشد. با این‌ وجود سود منطقی در ازای خدمات مناسب، دو طرف معامله را راضی نگه می دارد.

با این اوصاف، برچسب ‌های ضمیمه‌ ای تخفیف یا افزایش قیمت، کلاه ‌برداری در روز روشن است؟ پاسخ به ‌این سؤال ساده نیست، چرا که اصولاً موضوع تخفیف و افزایش قیمت خودرو در نمایشگاه ‌های خارجی پیچیده است. بدون تردید فروشنده برای تخفیف یا افزایش قیمت یک مدل تغییراتی در خودرو ایجاد کرده است که بدون اهمیت نیستند. اهمیت این تغییرات طبق مذاکره‌ ی میان دو طرف معامله مشخص می ‌شود، با این وجود تمام ادعاهای فروشنده همیشه درست نیستند. به‌ عنوان نمونه درخواست هزینه برای شستن خودرو قبل از تحویل، به‌ هیچ‌ عنوان منطقی نیست؛ تحویل خودروی تمیز و کارواش رفته از مسئولیت‌ های فروشنده است و نباید مبلغی در این خصوص دریافت شود. نمی‌ توان فهرستی از پیشنهاد‌های درست و نادرست فروشنده در معامله تهیه کرد، مشتری باید از منطق خود استفاده کند. تمام تمرکز متقاضی باید بر این نکته باشد که با تخفیف گرفتن در یک بخش، چند برابر قیمت در قسمت ‌های دیگر به معامله افزوده نشود. از طرفی باید در نظر داشت که قیمت تمام خودروها قابل چانه‌ زدن نیست؛ مدل‌ های پرتقاضا و کمیاب، قیمت فروش خود را مشخص می ‌کنند و فروشنده نیازی به تخفیف دادن در این خودروها ندارد.

در بازار خودروی کشورهای دیگر، قیمت رسمی ثبت شده در وب ‌سایت تولید کننده، بازار دست دوم، تغییرات فنی و ظاهری و تقاضا در تعیین قیمت نمایشگاه ‌ها تاثیر دارد. مشتری برای خرید حضوری و مذاکره، تمام حالت ها را در نظر می ‌گیرد تا قیمتی را به‌ عنوان کف و سقف پرداختی تعیین کند. با تمام این اوصاف، خریدن خودرو در کشورهای توسعه یافته یکی از راحت ترین کارهای ممکن است؛ با توجه به روند منطقی قیمت ‌گذاری و اقتصاد، دغدغه اصلی صرفاً در انتخاب برند و مدل خلاصه می ‌شود نه مذاکره و نگرانی بر سر قیمت. علاوه بر این شرایط مختلف خرید و فروش قسطی، لیزینگ و به تازگی خدمات اشتراکی چند ساله هم بوجود آمده است تا خریداران همیشه با بهترین گزینه ‌ها برای انتخاب مواجه شوند.

منبع: زومیت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar