معایب موتورهای توربوشارژ!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
معایب موتورهای توربوشارژ!

موتور های دارای سیستم توربوشارژ یا پرخوران در سال های گذشته محبوب شدند ولی این سیستم جدید هم ایراداتی دارد. این موتور ها نمی‌توانند همزمان هم قدرتمند و هم کم مصرف باشند.

با ورود سیستم توربوشارژ به عرصه خودروسازی، پیشرانه خودروها کوچکتر شد و بر اساس گفته کمپانی ها مصرف سوخت خودروها را به شدت کاهش داد ولی اگر خودرو توربوشارژ داشته باشید شاید متوجه شده باشید که اعداد اعلام شده برای مصرف سوخت از طرف کمپانی با آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد چندان تطابق ندارد ولی چه چیزی موجب این امر می‌شود.

واقعیت این جا است که سیستم توربوشارژ می‌تواند موجب کاهش مصرف سوخت خودرو یا افزایش قدرت شود ولی نکته اصلی اینجا است که این دو مورد همزمان با هم رخ نمی‌دهد.

اگر توجه کرده باشید در خودروهای اسپرت جدید، اغلب از توربوشارژر استفاده می‌شود. این عمل به این علت است که توربوشارژ می‌تواند تا اندازه زیادی راندمان پیشرانه را افزایش دهد ولی این امر چگونه اتفاق می افتد؟

در پیشرانه های تنفس طبیعی، میزان معینی از هوا و سوخت در سیلندرها با هم ترکیب می‌شوند و با کمک شمع خودرو احتراق در آن محفظه رخ می‌دهد. به خاطر اینکه فشار خیلی زیادی در محفظه احتراق وجود دارد، دمای این قسمت ممکن است بالا برود و آن وقت است که هوا و سوخت بدون نیاز به شمع خود به خود مشتعل می‌شود و می‌سوزد. همین عمل می‌تواند موجب پدیده ای به نام "ناک" (Knock) شود که علامت آن شنیدن صدای تق تق درون پیشرانه است، به ویژه وقتی که پا را تا انتها بر روی پدال گاز قرار می‌دهیم.

توربوشارژ طراحی شده تا از بروز پدیده ناک پیشگیری کند. این سیستم با تزریق میزان بیشتری از سوخت باعث می‌شود تا دمای محفظه احتراق کم شده و ناک انجام نگیرد ولی نکته اینجاست که در این ساز و کار سوخت بیشتری مصرف می‌شود؛ پس در این حالت خودرو شما به هیچ عنوان در مصرف سوخت صرفه نمی‌کند ولی اگر توربوشارژ بخواهد مصرف سوخت را پایین بیاورد، با تزریق میزان بیشتری از هوا به درون سیلندر دمای آن را پایین می‌آورد که البته این امر به خاطر عدم وجود سوخت کافی برای ترکیب، به همان اندازه که مصرف را کم می‌کند، قدرت خودرو شما را هم کاهش می‌دهد.

بنابراین موتور های توربوشارژ به خوبی آن چه که در تبلیغات آن ذکر می‌کنند نیست، گرچه یک سیستم بسیار کارآمد برای افزایش قدرت یا کاهش مصرف سوخت است.

منبع: خودروکار

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

6 دیدگاه ها برای "معایب موتورهای توربوشارژ!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان
سلام به دوستان. نکته اصلی که نویسنده به اون اشاره نکرده ، تفاوت خودروهای توربو دار داخلی با خودرو های خارجی هست. همون طور که همه دوستان میدونند ، توربو دمای موتور و سرسیلندر رو بالا می‌بره که برای حل این مشکل ، از اینتر کولر استفاده میشود، اما خودرو های داخلی اینتر کولر و یا افتر کولر ندارند و برای افزایش ظریب حرارتی سرسیلندر فقط و فقط از سوپاپ های سدیمی استفاده شده و مشکلاتی که در تعمیرگاه ها و سمند های توربو دار قدیمی دارند رو حتما بپرسید و ازش مطلع بشید. در پایان ، سیستم توربو مزایای… بیشتر
کشاورز
مهمان

سلام دقیقا همین مسئله برای تراکتور ایرانی هم در حال رخ دادن هست طراحی بدون اینتزکولر من اسمش میزارم سم مهلک ///

منصور
مهمان

سلام
میخواستم بدونم منظور از پدیده ضربه در موتورهای معمولی توربو شارژدار چی هست؟

امیرحسین
مهمان
خودروهای با موتور توربو شارژ ، یک ایراد بزرگ دارن و اونم اینه که ضریب دنده های گیربکس این خودروها بدلیل گشتاور بالای موتور بعد از وارد مدار شدنِ توربو و اینکه گیربکس توان تحمل توان بالای موتور رو داشته باشه معمولا کوچک هستن یا به عبارت دیگه دنده هاشون ریزه و این موضوع باعث شده که همه ی خودروهای توربو شارژ در لحظه اول گاز دادن و شروع به حرکت؛ شتاب بسیار ضعیف و نا امید کننده ای دارن و شتاب اصلی اونها معمولا بعد از دور موتور ۱۸۰۰ rpm به بالا اتفاق میافته و همچنین موقع تعویض دنده… بیشتر
Salman
مهمان
توربو شارژ نسبت به توان تولیدی دارای مصرف کمتری است یعنی اگر یک موتور تنفس طبیعی مثلا ۲ لیتری قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار باشد که برای آن حداقل ۱۰لیتر در ۱۰۰کیلومتر بنزین بسوزاند, در موتور توربو شارژ این قدرت با یک موتور ۱.۵ لیتری توربو تولید میشه که نتیجه اش حجم موتور و وزن کمتر و مصرف سوخت کمتر نسبت به موتور ۲لیتری تنفس طبیعی با همان میزان قدرت تولیدی هست ولی اگر بین دوموتور۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و توربو مقایسه انجام شه , شکی نیست که با توجه به سیستم توربو و پرخوران کردن موتور, برای میزان… بیشتر
محسن
مهمان

معلومه نویسنده فقط از یک جنبه نگاه کرده توربوشارژ اگر خوب نبود همه ماشین های روز به اون مجهز نبودند