هنگام شستن خودرو به این نکات توجه کنید!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
هنگام شستن خودرو به این نکات توجه کنید!

یکی از ساده ترین مواردی که طول عمر خودرو و افت قیمت آن تحت تاثیر قرار می دهد، شست و شوی خودرو می باشد. اما چه زمانی باید خودرو را به کارواش برد یا در منزل به شست وشوی آن پرداخت؟

خودرو برای صاحب اصلی آن یک سرمایه گذاری نسبتاً بزرگ است و در طول عمر آن هزینه‌هایی زیادی صرف تعمیر و نگهداری آن مانند تعویض روغن، تایرها و لنت‌های ترمز می‌شود. بیشتر رانندگانی که رابطه نزدیکی با خودروی خود دارند و درواقع به آن شخصیت می بخشند، اکثر اوقات ایمنی و ملاحظات نگهداری آن را رعایت می کنند. اما آیا تا به حال مورد ساده‌ای مانند شست و شوی خودرو را هم به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت در نظر گرفته اید؟ هرچند وقت یک بار باید خودرو را تمیز کرد؟ اهمیت این موضوع تا چه حد است؟

هنگام شستن خودرو به این نکات توجه کنید!

برخی مواقع، تمیز کردن خودرو بدیهی و منطقی است. به عنوان نمونه پس از رانندگی در یک جادهٔ خاکی، خودرو به قدری کثیف می‌شود که شست و شوی آن یکی ازاولویت ها محسوب می شود. یا کابوس پارک در زیر درختان و کثیف شدن روی شیشه ها و بدنهٔ خودرو توسط پرندگان، که تقریباً هر راننده‌ای آن را تجربه کرده است. آیا باید شست و شوی دستی یا کارواش خودرو را به عنوان سرویس‌های تعمیر و نگهداری دانست؟ جواب این سؤال مثبت است. در واقع بنا به دلایلی هم چون محافظت از رنگ بدنه و جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی یا تمیز نگه داشتن آن برای فروش به قیمت بالاتر در آینده، شستن خودرو طبق یک برنامهٔ منظم الزامی است.

شست و شوی خودرو هرچند وقت یک بار لازم است؟

هنگام شستن خودرو به این نکات توجه کنید!

اکثر کارشناسان، شست و شوی خودرو را هر ۲ هفته یا هر ۲۰ روز یک بار به طور منظم توصیه می کنند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که نمک نسبتاً زیادی وجود دارد (نزدیک دریا یا مناطق برفی که بیشتر اوقات جاده ها نمک پاشی می شوند)، برای ممانعت از پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدگی باید در فواصل زمانی کوتاه تری خودرو را شست.

اگر اکثر مواقع در مناطق روستایی و یا حاشیهٔ شهرها که دارای درخت ها و محیط سبز بیشتری هستند، رانندگی می کنید باید بیشتر از دیگررانندگان حواس تان به خودرو باشد. همان طور که گفته شد کابوس پرندگان، به علت اسیدی بودن نباید مدت زمان طولانی روی بدنهٔ خودرو بماند؛ این گزینه برای حشرات و شیرهٔ گیاهان نیز صدق می کند. در صورت مشاهده هرگونه از این عوامل روی بدنه خودرو، هرچه سریع تر به تمیز کردن آن‌ها بپردازید. اگراز خودرو به صورت روزانه استفاده نمی کنید و در پارکینگ سرپوشیده نگهداری می شود، فاصلهٔ بین دفعات کارواش یا شست و شو را می توان افزایش داد.

هنگام شستن خودرو به این نکات توجه کنید!

باور عمومی بر این است که در فصل تابستان باید بیشتر به شست و شوی خودرو پرداخت؛ اما جالب است بدانید که در فصل زمستان خودرو به شست و شوی بیشتری نیاز دارد. دشمن بدنهٔ خودرو در فصل سرما، نمک است. توصیه می شود در این فصل به دفعات بیشتری و البته با دستگاه‌های فشار قوی به تمیز کردن و از بین بردن نمک روی بدنه بپردازید.

هنگام شستن خودرو به این نکات توجه کنید!

بدیهی است که کابین خودرو در معرض نمک یا حشرات نیست، ولی از تمیز کردن این قسمت از خوردو غافل نشوید. برای تضمین نبود هرگونه خرده‌های موارد خوراکی، برگ خشک شده یا موی سگ از جاروی برقی به خصوص در زیرپایی‌ها و شکاف صندلی ها استفاده کنید. برای شست‌وشو و از بین بردن لک های صندلی ها، می‌توان از ترکیب آب گرم و مواد شوینده استفاده کرد. البته برای جلوگیری از پارگی و افت کیفیت روکش‌های چرمی، باید هر ۳ ماه یک بار آن‌ها را با مواد مخصوص تمیز کرد. اگر شغل اصلی فرد رانندگی با خودرو باشد یا کابین بیش از حد در معرض تابش خورشید قرار بگیرد، این مدت زمان به ۲ ماه کاهش پیدا می‌کند.

واکس و پولیش بدنه لازم است؟

هنگام شستن خودرو به این نکات توجه کنید!

توصیه می شود برای حفظ کیفیت رنگ و حفظ بهترین وضعیت بدنه، حداقل سالی ۲ بار واکس زدن را در نظر داشته باشید. برای تشخیص شرایط بدنه آزمایش زیر را انجام دهید:

کمی آب را روی بدنهٔ خودرو بریزید. اگر آب به حالت قطره مانند در آمد، بدنه و رنگ در موقعیت مناسبی قرار دارد در غیر این صورت، زمان واکس زدن فرا رسیده است.

واکس بدنه، فوایدی بیش از صرفاً براق و زیبا کردن خودرو دارد. با واکس زدن بدنه موارد خورنده‌ای که قبلا اشاره کردیم، مانند نمک، شیرهٔ گیاهان، حشرات، کابوس پرندگان و ...، از بین می‌روند. علاوه بر این، واکس روی بدنه، نقش یک لایهٔ محافط بین رنگ و گردوخاک را نیز ایفا می کند. در آخر، بهترین کاری که می‌توان برای تمیز کردن خودرو انجام داد، سرویس کامل پولیش و کارواش است. بیشتر مراکز کارواش حرفه‌ای و بزرگ، سرویس کامل شست و شوی خودرو از کابین تا بدنه و جلوپنجره را با قیمت‌های مختلف ارائه می‌دهند. با این روش که به راحتی توسط خود فرد هم قابل انجام است، نفس تازه‌ای به خودرو خواهید بخشید.

هنگام شستن خودرو به این نکات توجه کنید!

در نهایت بهترین توصیه برای حفظ ظاهر و شرایط خودرو، شست و شوی ساده هر ۲ هفته، واکس بدنه هر ۶ ماه و تمیز کردن کابین هر چند ماه یک بار است.

هنگام شستن خودرو به این نکات توجه کنید!

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "هنگام شستن خودرو به این نکات توجه کنید!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ایلیا
مهمان

وقعا من شستن ماشین رو دوست دارم و هر هفته ماشین رو تمیز می کنم

سگ هار
مهمان

سلام ، خیلی خوب بود ممنون از مطالبتون
میشه یک مطلب دیگه درباره ی براق کردن و شستن لاستیک
ماشین بگید؟