آیا با نزدیک شدن به شب عید قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟

دوشنبه 15 بهمن 97 ساعت 14:26
آیا با نزدیک شدن به شب عید قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟

نگرانی نسبت به شروع دور جدید تحریم‌ها در سال جاری وضعیت ویژه‌ای را در اقتصاد رقم زد به طوری که آثار تحریم در اقتصاد ایران پیش خور شد و شاهد افزایش قیمت طلا و ارز بودیم که سایر بازارها از جمله بازار خودرو را تحت تأثیر خود قرار داد.

در واقع خروج آمریکا از برجام و انتظار شروع دور جدید تحریم‌ها در کنار تصمیمات و سیاست‌های داخلی اتفاقاتی را رقم زد که باعث شد تأمین قطعات و واردات خودرو با موانعی رو به رو شود که در نهایت رشد قیمت‌ها و نارضایتی خریداران خودرو را به دنبال داشت و باعث شد خیلی از خریداران در بازار خودرو منتظر کاهش قیمت‌ها باشند و برای خرید خودرو دست نگه دارند.

هرچند با گذشت سه ماه از شروع تحریم‌های جدید شاهد ثبات نرخ ارز در کانال ۱۱ هزار تومان هستیم، ولی تأثیر روانی افزایش نرخ ارز باعث شد که بازار خودرو با کاهش تقاضا مواجه شود.

ولی طبق روال سال‌های اخیر، با نزدیکتر شدن به ماه‌های پایانی سال و روند همیشگی افزایش نرخ ارز و سکه با توجه به افزایش تقاضا، مردم نیم نگاهی هم به بازار خودرو دارند و به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها در بازار شب عید سال جاری همانند سال‌های پیش برقرار باشد و حتی اگر خودروسازها به طور دستوری قیمت قبلی و به کام دلالان بازار، خودرو را به مشتریان نهایی تحویل دهند باز هم شاهد رشد قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.

به عبارت دیگر بازار خودرو در طول روزهای اخیر بعد از ابلاغ ممنوعیت افزایش قیمت‌ها، باز هم تصاعدی بود و رشد محسوسی را تجربه کرده است که علت این امر را می‌توان نزدیک شدن به شب عید و افزایش تقاضا دانست.

به نظر می‌رسد سرمایه‌ها به تدریج وارد بازار خودرو شود و قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. مسلم این است که وضعیت اقتصاد کشور، تأثیر تحریم‌ها، رشد سه برابری نرخ ارز و ممنوعیت‌های انجام گرفته در زمینه واردات، وضعیت را به گونه‌ای رقم زده که افزایش قیمت خودرو اجتناب ناپذیر است و به نظر می‌رسد که متقاضیان بازار بهتر است زودتر برای تأمین نیاز خود دست به کار شوند.

اقتصاد آنلاین

روش قیمت‌ گذاری خودرو چینی در ایران
بررسی قیمت خودروهای شاسی بلند در چین و ایران
فرمول دردسرساز قیمت‌گذاری خودرو
چه بلایی به سر بازار خودرو آمد؟
چرا پراید و دیگر خودروها این‌قدر گران شده است؟
تاخت و تاز پراید در بازار خودرو
رکود بازار خودرو و پیش بینی قیمت پراید
قیمت منطقی پراید چقدر است؟
بازار خودرو همچنان در خواب بهاری است
پیش بینی قیمت خودروهای داخلی در سال ۹۸

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar