برلیانس V5

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 12:19
برلیانس V5

بررسی برلیانس V5

برلیانس V5 از جمله محصولات شرکت برلیانس چین است که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو گوانجو ۲۰۱۱ در معرض دید عموم قرار گرفت. این خودرو که در کلاس کراس‌اوورها قرار دارد، حاصل همکاری مشترک برلیانس و BMW بوده و در سال‌های اولیه عرضه توانست آمار فروش قابل قبولی را از خود به جای بگذارد. شرکت پارس خودرو از اوایل سال ۱۳۹۳ اقدام به مونتاژ برلیانس V5 در بازار ایران کرد، اما عرضه این کراس اوور در بازار داخلی دوام چندانی نداشت و در سال ۱۳۹۵ به طور کامل متوقف شد؛ بنابراین به نظر می‌رسد برخلاف سایر مدل‌های کمپانی برلیانس در بازار کشور، V5 از نظر میزان فروش و جذب مشتری خودرویی شکست خورده به حساب می‌آید. این خودرو در زمان عرضه خود به بازار داخلی تنها در یک تیپ دنده اتوماتیک برروی خط تولید پارس خودرو قرار داشت.

برلیانس V5 براساس پلتفرم نمونه سدان برلیانس H530 توسعه یافته است به همین دلیل از قطعات مشترک فراوانی در طراحی و تولید این دو خودرو استفاده شده است. از آنجایی که کمپانی برلیانس در بازار چین شریک تجاری BMW محسوب می‌شود، این کمپانی آلمانی نیز در توسعه V5 با شریک چینی خود همکاری داشته است؛ مطمئنا این همکاری مشترک در شباهت میان V5 و BMW X1 بی‌تأثیر نیست؛ در مجموع می‌توان طراحی بخش بیرونی برلیانس V5 را به عنوان یک کراس اوور چینی قابل قبول و جوان‌پسند دانست. در داخل کابین شاید کیفیت متریال و طراحی داخلی V5 در مقایسه با اغلب کراس‌اوورهای چینی خوب ارزیابی ‌شود، اما مطمئنا از این نظر در مقایسه با رقبایی مانند ام وی ام X33S حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.
برلیانس V5 در بخش فنی به یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر با حجم ۱۵۸۶ سی‌سی مجهز شده که توسط شرکت میتسوبیشی ساخته شده است. موتور برلیانس V5 که با نام Mitsubishi 4A92A شناخته می‌شود، توان تولید ۱۰۹ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد و این نیروی تولید شده را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌‎نماید. حداکثر سرعت برلیانس V5 حدود ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است؛ همچنین این کراس اوور ۱۴۱۵ کیلوگرمی می‌تواند طی زمانی در حدود ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همان‌طور که از روی اعداد ارقام ثبت شده می‌توان حدس زد برلیانس V5 همچون اغلب کراس اوورهای چینی خودرو چندان پرشتابی نبوده و برای علاقه‌مندان به سرعت و رانندگی‌های تهاجمی انتخاب مناسبی نخواهد بود. طبق اعلام سایت رسمی شرکت سایپا، مصرف سوخت V5 برابر ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است، اما طبق بررسی‌های انجام شده مصرف سوخت ترکیبی V5 در هر صدکیلومتر حدود ۷.۶ لیتر خواهد بود.
برلیانس V5 همچون سری H300 شرکت برلیانس از لحاظ آپشن‌ و امکانات رفاهی در سطح مناسبی قرار دارد. برلیانس V5 عرضه شده در بازار کشور به آپشن‌هایی نظیر سیستم ورود بدون کلید، سانروف، رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی، روکش چرمی صندلی‌ها، قابلیت تنظیم ۶ جهته صندلی راننده، سنسور پارک عقب و آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن مجهز شده که برای یک خودرو چینی مزیت بزرگی به‌حساب می‌آید.
مجموعاً باید گفت که برلیانس V5 در زمان تولید خود کراس اووری جذاب با امکانات مناسب محسوب می‌شد، اما ناشناخته بودن برند و قیمت‌گذاری نامناسب شرکت پارس‌خودرو باعث شد تا این خودرو با استقبال بسیار کمی مواجه شده و بعد از دو سال به‌طور کامل از چرخه تولید این شرکت حذف شود. در حال حاضر نیز شاید این خودرو هنوز هم از امکانات مناسب و ظاهر قابل قبولی برخوردار باشد، اما نباید فراموش کرد که عرضه V5 تنها تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشت بنابراین اگر در حال حاضر قصد خرید این خودرو را دارید باید با مشکلاتی همچون عدم دسترسی آسان به قطعات یدکی و بازار دست دوم بسیار بد این خودرو دست و پنجه نرم کنید.

امنيت برلیانس V5

همانند امکانات رفاهی، برلیانس V5 در بخش امنیتی نیز از تجهیزات مناسبی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به شش کیسه هوا (که در کراس اوورهای چینی در این رده قیمتی کم نظیر و شاید بی‌نظیر است)، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سیستم‌های ABS و EBD، قفل شدن خودکار درب‌ها در سرعت بالا و باز شدن خودکار درب‌ها هنگام تصادف اشاره کرد. متأسفانه اطلاعات دقیقی در مورد نتایج تست تصادف برلیانس V5 توسط موسسه C-NCAP چین در دسترس نیست به همین دلیل قضاوت در مورد سطح امنیت این خودرو کمی سخت خواهد بود.

ارزش خريد برلیانس V5

قیمت برلیانس V5 در بازار چین از 120 هزار یوان آغاز می‌شود و بسته به سطح امکانات تا 130 هزار یوان ادامه دارد. این رقم در مقابل قیمت 90 هزار یوانی چانگان CS35 و 95 هزار یوانی ام وی ام X33، بسیار بالا به نظر می‌رسد که نشان می‌دهد برلیانس V5 در کشور سازنده خود جز خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت محسوب نمی‌شود.
همان‌طور که پیش‌تر نیز توضیح دادیم عرضه برلیانس V5 چند سالی است که در بازار کشورمان متوقف شده است، اما با این وجود هنوز می‌توانید نمونه‌های کم کارکرد آن را در بازار خریداری کنید. هم اکنون با توجه به مشکلاتی همچون قیمت ناعادلانه، تأمین قطعات یدکی، بازار خریدوفروش بسیار ضعیف و پیشرانه کم‌توان این خودرو نمی‌توان ارزش خرید بالایی را برای برلیانس V5 در نظر گرفت. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در رنج قیمتی نمونه‌های دست‌دوم V5 می‌توانید نمونه صفرکیلومتر سدان هایی همچون دنا پلاس توربو، برلیانس H330 و حتی نمونه کم کارکرد کیا سراتو 1.6 را خریداری نمایید.

10
0 3.5

رقبای برلیانس V5

در رده قیمتی و سگمنت برلیانس V5، می‌توان از گزینه‌هایی مانند چانگان CS35، لیفان X60 و ام‌وی‌ام X33S نام برد. تمامی این خودروها در مقایسه با V5 از خدمات پس از فروش بهتر و دسترسی راحت‌تر به قطعات یدکی برخوردار هستند، همچنین بازار دست‌دوم این گزینه‌ها نیز نسبت به V5 بهتر است. در آخر می‌توان گفت که اگر در این رنج قیمتی به دنبال کراس‌اووری با توان فنی مناسب، طراحی عامه‌پسند، امکانات قابل قبول و بازار خرید و فروش مناسب هستید مطمئنا MVM X33S بهترین انتخاب از میان سایر رقیبان خواهد بود.


مشخصات فنی برلیانس V5

نام لاتین خودرو BRILLIANCE V5
کلاس بدنه کراس اوور
سگمنت جهانی J- شاسی بلند جوع و جور
کشور سازنده چین
سال طراحی 2011
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده پارس خودرو
حجم موتور 1586 سی سی
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 دنده اتوماتیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 116 اسب بخار در 5600 دور بر دقيقه
گشتاور 151 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 180 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 12.9 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور
نوع فرمان الکتروهیدرولیکی
طول 4420 میلیمتر
عرض 1800 میلیمتر
ارتفاع 1627 میلیمتر
فاصله محوری 2630 میلیمتر
وزن 1415 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 255/55R17
رینگ و لاستیک عقب 255/55R17
مصرف سوخت ترکیبی 7.6 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 55 لیتر
پیمایش 723 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی بررسي نشده
سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا قابلیت پخش MP3 با ورودی USB/ مجهز به 8 بلندگو
غربیلک فرمان روکش چرمی/ دکمه‌های کنترل روی فرمان
سیستم صندلی های جلو روکش چرمی/ 6 حالته دستی صندلی راننده/ 4 حالته دستی سرنشین جلو
سیستم صندلی های عقب روکش چرمی/ تاشو دوتکه
سیستم روشنایی جلو هالوژن/ مه‌شکن جلو
سنسورهای پیش فعال سنسور عقب
سیستم آینه ها آینه جانبی با تنظیم برقی/ مجهز به گرمکن
سیستم شیشه ها شیشه های بالابر برقی
سیستهای سقف سانروف
سایر موارد دستگیره داخلی درب ها آبکرومی
کیسه های هوا 6 عدد (ایربگ راننده/ سرنشین جلو/ پرده‌ای/ جانبی جلو)
سیستم های امنیتی و حفاظتی ورود بدون کلید/ استارت دکمه‌ای
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم های ترمز و پایداری ABS+EBD
سایر موارد قفل شدن خودکار درب ها در سرعت / کمربندهای پیش کشنده

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar