جک J3 هاچبک

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 11:51
جک J3 هاچبک

بررسی جک J3 هاچبک

جک توجوی (JAC Tongyue) اولین محصول کمپانی جک چین است که به بازار کشورمان راه یافت. این خودرو که در کشور چین با نام Heyue A13 نیز شناخته می‌شود به همراه مدل سدان خود در سال ۲۰۰۹ به بازار چین عرضه شد. مونتاژ این خودرو در داخل کشور از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و پس از چند ماه، نمونه سدان آن نیز به جمع محصولات شرکت کرمان موتور پیوست. جک J3 هاچبک که در واقع به عنوان جایگزین فولکس گل به بازار داخلی عرضه شده بود، تولید آن تنها تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت و پس از آن از خط تولید شرکت کرمان موتور خارج شد. پس از فروش نه چندان موفق جک جی۳ در بازار کشور، شرکت کرمان موتور همکاری‌های خود را با شرکت جک افزایش داد؛ به‌طوری که هم اکنون ۴ مدل مختلف از محصولات این خودروساز چینی در خیابان‌های کشورمان در حال رفت و آمد هستند.

نمای ظاهری جک جی ۳ بسیار ساده بوده و به‌هیچ‌وجه جذاب به نظر نمی‌رسد. در یک نگاه کلی می‌توان گفت که خیلی سخت می‌توان قبول کرد که این خودرو یکی از طراحی‌های شرکت ایتالیایی پینین فارینا است! طراحی کابین J3، نسبت به خودرویی در این رنج قیمتی مناسب به نظر می‌رسد اما همان‌طور که انتظار می‌رود در ساخت آن از مواد بی‌کیفیتی استفاده شده است.
جک توجوی در بخش فنی به یک پیشرانه ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده است که بنا بر ادعای شرکت جک، توسط کارخانه میتسوبیشی ژاپن تولید شده است! این پیشرانه از توان خروجی ۹۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۱۴ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه برخوردار است. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه کوچک، از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌گردد تا این هاچبک ۱۰۶۰ کیلوگرمی بتواند در حدود ۱۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. علاوه بر عایق‌کاری ضعیف کابین، یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو ترمزهای آن است که عملکرد چندان مناسبی در توقف‌های ناگهانی از خود نشان نمی‌دهد.
بر اساس اطلاعات رسمی، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در حدود ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است که با در نظر گرفتن مصرف سوخت خودروهایی همچون ۲۰۶ تیپ ۲ یا پراید ۱۱۱ عدد مناسبی به نظر می‌رسد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت جک جی۳ همچون سایر خودرویی اقتصادی و ارزان قیمت موجود در بازارهای جهانی از توان فنی، امکانات و امنیت بسیار کمی برخوردار است؛ به همین دلیل نباید انتظار چندان مثبتی از عملکردهای این خودرو داشته باشید.

امنيت جک J3 هاچبک

جک J3 در بخش امنیت به ترمزهای دارای ABS و EBD، قفل مرکزی، دو کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو) و... مجهز شده است. جک توجوی در سال 2012 پس از بررسی‌های موسسه ایمنی LATIN NCAP، موفق به کسب تنها یک ستاره ایمنی در بخش امنیت سرنشینان بزرگ‌سال و دو ستاره ایمنی در بخش امنیت سرنشینان خردسال شده است که نتیجه بسیار ضعیفی برای یک هاچبک شهری محسوب می‌شود.

ارزش خريد جک J3 هاچبک

در گذشته نمونه صفر کیلومتر جک جی 3 در کشور سازنده با قیمتی در حدود 52000 یوآن به فروش می‌رسید که برای خودرویی با این سطح از امکانات و توان فنی رقم مناسبی به نظر می‌رسد. از آنجایی که تولید جی 3 تنها تا سال 1393 ادامه داشت، در صورتی که در حال حاضر اقدام به خرید جک جی 3 نمایید، باید علاوه بر مشکلات مربوط به ضعف قوای محرکه، کیفیت پایین ساخت و سطح پایین امکانات رفاهی و ایمنی با مشکلات مربوط به کمیاب یا نایاب بودن قطعات مصرفی این خودرو نیز دست‌وپنجه نرم کنید؛ بنابراین به نظر می‌رسد در حال حاضر جک J3 از ارزش خرید بسیار کمی نسبت به سایر خودروهای هم‌رده خود برخوردار است.
در رنج قیمتی نمونه‌های دست دوم JAC J3، می‌توان اقدام به خرید خودروهای کارکرده‌ای همچون پژو 206 تیپ 2 و یا سمند EF7 نمود که به نظر می‌رسد از ارزش خرید بالاتری نسبت به این پیرمرد چینی برخوردار باشند.

10
0 3.5

رقبای جک J3 هاچبک

در حال حاضر اگر بخواهیم با در نظر گرفتن رنج قیمت دست دوم و سگمنت جهانی جک جی 3 هاچبک، از میان خودروهای صفر کیلومتر بازار رقیبی انتخاب نماییم مطمئنا تنها رقیب جی3 هاچبک، تیبا 2 خواهد بود؛ اما اگر بخواهیم خودروهای دست دوم این رنج قیمتی را هم وارد گود رقابت نماییم بی‌شک بهترین انتخاب 206 تیپ 2 خواهد بود که ضمن طراحی مدرن‌تر از قابلیت اطمینان بیشتر و بازار خرید و فروش بهتری نیز برخوردار است.


مشخصات فنی جک J3 هاچبک

نام لاتین خودرو JAC Tongyue
کلاس بدنه هاچ بک
سگمنت جهانی B - هاچبک شهری جمع و جور
کشور سازنده چین
سال طراحی 2011
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده کرمان موتور
حجم موتور 1299 سی سی
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 دنده دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 93 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 114 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 170 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 16 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4155 میلیمتر
عرض 1650 میلیمتر
ارتفاع 1445 میلیمتر
وزن 1060 کیلوگرم
رینگ و لاستیک جلو 175/65R14
رینگ و لاستیک عقب 175/65R14
مصرف سوخت ترکیبی 6.5 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 45 لیتر
پیمایش 692 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا پخش CD و MP3 ، اتصال USB
سیستم صندلی های عقب صندلی عقب تاشو
سیستم روشنایی جلو چراغ جلو هالوژن، سیستم تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو
سیستم روشنایی عقب چراغ عقب هالوژن
سنسورهای پیش فعال سنسور پارک عقب
سیستم آینه ها تنظیم برقی
کیسه های هوا کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی ، ایموبیلایزر
ترمزهای جلو: دیسکی
ترمزهای عقب کاسه ای
سیستم های ترمز و پایداری ABS+EBD
سایر موارد سیستم هشدار دهنده باز بودن درب، قفل ایمنی کودک

عکس جک J3 هاچبک

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "جک J3 هاچبک"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ناظر
مهمان

خیلی تحلیل مزخرفی بود ، آخه اینو با تیبا مقایسه میکنی مردک

رهگذر
مهمان

البته جدیدا تسمه تایمش رو عوض کردم که اون هم پشیمونم چون نوی نو بود.

رهگذر
مهمان

منم با MokhPar موافقم. ببند دهنت رو. هشت سال هست این ماشین رو دارم فقط روغنش رو عوض میکنم.

MokhPar
مهمان

*** با این انتقاداتت اول سواری و نرمی و قدرت کنترل این ماشین تو ۱۶۰ کیلومتر و ببین بعد با تیبا که ۱۰۰ تا میرسه با کوچکترین اشاره ای ملق میزنه ثانیا عکس این ماشینو بذار کنار ۲۰۶ بعد بگو اون تخم مرغ جذاب تره تا جک سمند ef7ام که هر جا بگی می خوام بخرم میگه مشتری اول تا آخرش خودت میشی… پس ببند دهانت را با این مطلب گذاشتند 🙂