لیفان ۶۲۰

بروزرسانی در: شنبه 14 بهمن 02 ساعت 02:37
لیفان 620

بررسی لیفان ۶۲۰

لیفان ۶۲۰، BMW سری ۳ چینی ها.

لیفان ۶۲۰ توسط کمپانی لیفان موتورز چین در سال ۲۰۰۹ طراحی شد و اوایل سال ۹۰ بود که کرمان موتور شروع به مونتاژ آن کرد. لیفان ۶۲۰ در سال هایی وارد ایران شد که خودرو های چینی خیلی خوشنام نبودند و تنها تفاوت آنها با خودروهای داخلی در کمپانی، ظاهر و یکسری آپشن ها بود؛ اما لیفان ۶۲۰ توانست کمی نظرات مصرف کنندگان را نسبت به خودروهای چینی عوض کند. لیفان ۶۲۰ ابتدا با یک موتور ۱.۶ لیتری در ایران حضور پیدا کرد اما به علت وجود مشکلاتی مانند عدم هماهنگی بین موتور و گیربکس و قدرت نسبتا کم، کرمان موتور، پس از یک سال، تصمیم گرفت نسخه ی اصلاح شده آن که در ایران با نام لیفان ۶۲۰ تلنت شناخته می شود را تولید کند. لیفان ۶۲۰ تلنت که در سال های ۹۱ تا ۹۶ تولید می شد، مجهز به یک موتور ۱.۸ لیتری است و رسما نسخه ی فول آپشن لیفان ۶۲۰ ساده محسوب می شود. لیفان ۶۲۰ در کشور هایی مانند چین، روسیه، برزیل و ویتنام تولید شده و در زمان خودش تقریبا یک سدان جمع و جور اقتصادی موفق محسوب می شد. لیفان ۶۲۰ در بازار های جهانی با نام های دیگری مانند MM620 و لیفان سولانو شناخته می شود.

لیفان ۶۲۰ در نمای جلو بسیار شبیه به BMW سری ۳ E90 است و این شباهت به علت سبک طراحی چراغ های جلو لیفان ۶۲۰ است. لیفان ۶۲۰ در نمای جلو دارای یک جلو پنجره نسبتا کوچک با المان های نقره ای افقی است که در اطراف آن چراغ هایی با طراحی شبیه به BMW وجود دارند. در نمای جانبی چیز خاصی برای دیدن وجود ندارد؛ طراحی کاملا ساده، رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی و دو خط شخصیت ساده. در نمای پشتی نیز همانند نمای جانبی طراحی ساده ای دارد و چراغ های عقب کمی بزرگ هستند و کمی به مزدا ۳۲۳ شباهت دارند. در کل لیفان ۶۲۰ ظاهر ساده ای دارد و زیباترین نمای آن، نمای جلویی است که به BMW سری ۳ E90 شباهت دارد. با دیدن کابین لیفان ۶۲۰ به علت تریم ۲ رنگ بژ – خاکستری با طرح چوب، حس خوبی به شما منتقل میشود اما بعد از نشستن در آن و دقت بیشتر متوجه روکش صندلی های چرم مصنوعی بی کیفیت و داشبورد خشک و قطعات بی کیفیت می شوید که باعث میشود اون شوق و ذوق اولیه در شما کشته شود. پشت آمپر لیفان ۶۲۰ آنالوگ می باشد و دارای یک صفحه دیجیتال کوچک است که اطلاعاتی نظیر میزان بنزین و دمای آب را نشان می دهد. فرمان لیفان ۶۲۰ در نسخه ۱.۶، بدون دکمه های کنترلی می باشد و تقریبا ساده است اما در نسخه ی ۱.۸، دارای دکمه های کنترلی است و همین امر باعث می شود جلوه ی زیبا تری داشته باشد؛ لازم به ذکر است که فرمان هر دوی آنها هیدرولیکی است. در قسمت میانی داشبورد در نسخه ی ۱.۶، شاهد یک مانیتور کوچک هستیم اما در نسخه ی ۱.۸، مانیتور بزرگتر شده و به صورت تاچ شده است. در کل طراحی داخل کابین نیز مانند طراحی بیرون آن خیلی ساده است. لیفان ۶۲۰ نسبت به خودروهای چینی اوایل دهه ۹۰ و خودروهای داخلی، دارای آپشن های قابل قبولی بود و یکسری تفاوت نیز بین دو مدل ۱.۸ و ۱.۶ وجود داشت. از آپشن های لیفان ۶۲۰ می توان به سنسور عقب، هشدار دهنده اتمام لنت، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، اتولایت، فرمان هیدرولیکی، ۶ اسپیکر، ۲ ایربگ، تهویه دستی، صندلی راننده ۶ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی، روکش صندلی چرم مصنوعی، ایزوفیکس صندلی و آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن اشاره کرد. آپشن هایی مانند سانروف، دکمه های کنترلی روی فرمان، نویگیشن، مانیتور لمسی و دوربین عقب از تفاوت های لیفان ۶۲۰ ۱.۸ و ۱.۶ است.

لیفان ۶۲۰ ابتدا با یک پیشرانه ۱.۶ لیتری و سپس با یک پیشرانه ۱.۸ لیتری VVT وارد بازار شد که هر دو تنفس طبیعی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ هستند. موتور ۱.۶ لیتری یا تریتک، محصول طراحی مشترک کمپانی های BMW و کرایسلر است و موتور ۱.۸ یا تلنت، توسط شرکت ریکاردو انگلیس طراحی شده است و در حقیقت همان موتور تویوتا کرولا است. پیشرانه ۱.۶ لیتری قادر به تولید توانی به میزان ۱۱۵ اسب بخار و گشتاوری به میزان ۱۴۹ نیوتن متر است که توان تولیدی آن توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. پیشرانه ۱.۸ لیتری قادر به تولید توانی به میزان ۱۳۱ اسب بخار و گشتاوری به میزان ۱۶۰ نیوتن متر است که توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی اصلاح شده به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۱.۶، در حدود ۱۳.۵ ثانیه و مصرف ترکیبی آن ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۱.۸، در حدود ۱۰.۵ ثانیه و مصرف ترکیبی آن ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نسبت به خیلی از خودرو های تولید داخل، رقم خوبی است. طول لیفان ۶۲۰ در حدود ۴.۵ متر، عرض آن در حدود ۱.۷ متر و فاصله محوری آن در حدود ۲.۶ متر می باشد؛ طول لیفان ۶۲۰ تقریبا با سمند یکسان است ولی عرض آن در حدود ۰.۲ متر کمتر است و این موضوع گویای آن است که سرنشینان لیفان ۶۲۰ از فضای پای خوبی بهره می برند ولی اگر سه سرنشین بالغ در ردیف دوم بنشینند شاید کمی برایشان مشکل باشد؛ وزن لیفان ۶۲۰ نیز ۱۱۰۰ کیلوگرم است که تقریبا ۱۰۰ کیلوگرم از سمند سبک تر است. ظرفیت صندوق عقب لیفان ۶۲۰ معادل ۶۵۰ لیتر است که تقریبا ۲۰۰ لیتر از پژو ۴۰۵ بیشتر می باشد.

تجربه رانندگی با لیفان ۶۲۰ ۱.۶ زیاد تجربه ی شیرینی نمی باشد زیرا موتور و گیربکس خیلی هماهنگی خاصی با یکدیگر ندارند، شتاب خودرو خیلی مناسب نیست، اغلب شاهد ریپ زدن و تقه زدن موتور و گیربکس هستیم و در کل حس خوبی به آدم منتقل نمی شود و این دلیلی بود که پس از یکسال که از تولید نسخه ۱.۶ می گذشت بازنشسته شد و نسخه ی ۱.۸ با گیربکس اصلاح شده وارد بازار شد. الحق این اصلاح و پیشرفت واقعا تاثیر گذار بود؛ موتور واقعا قوی تر شد و تقریبا ۳ ثانیه از شتاب آن کاسته شد و با فشردن پایتان بر روی پدال گاز شاهد شتاب خوبی هستید. گیربکس دیگر با پیشرانه ناهماهنگ نمی باشد و کاملا همسو با پیشرانه با قدرت عمل می کند. تعلیق لیفان ۶۲۰ در محور جلو، سیستم حلقوی مارپیچ مجزا با ستون مک فرسون و در محور عقب، یک تکه با فنر حلقوی است و این ترکیب باعث شده که تعلیق لیفان ۶۲۰ یکی از بهترین تعلیق های زمان خودش باشد و از اغلب خودرو های داخلی نرم تر عمل کند. اگر بخواهیم لیفان ۶۲۰ را با خودرو های داخلی مقایسه بکنیم باید گفت که کولر سمند خنک تر می باشد و پرتاب باد بیشری دارد، صدای موتور داخل کابین خیلی کم می آید و نسبت به شاهین کمتر است و در کل از عایق خوبی بهره مند است، وسایل مصرفی نسبت به خودرو های داخل بد گیر می آید اما قیمتش تقریبا با قطعات خودرو های داخلی یکسان میباشد.

از مزایای لیفان ۶۲۰ می توان به تعلیق نرم، صندوق بزرگ، وجود زنجیر تایم، بهبود دیسک و صفحه و گیربکس اصلاح شده در نسخه ۱.۸ و از معایب آن می توان به کیفیت ساخت پایین، کیفیت رنگ بدنه پایین، عایق بندی مناسب کابین و ریپ زدن و صدا دادن موتور در نسخه ۱.۶ اشاره کرد.

لیفان ۶۲۰ در بخش امنیت خیلی جالب عمل نکرده و حرف خاصی برای گفتن ندارد. نتیجه تست C-NCap آن ۳ ستاره است که نشان دهنده ی ایمنی متوسط رو به پایین می باشد. لیفان ۶۲۰ از امکانات ایمنی خاصی بهره مند نیست و فقط دارای آپشن های امنیتی حداقلی مانند دو عدد ایربگ راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و سیستم هشدار دهنده ی اتمام لنت است. در کل لیفان ۶۲۰ را نمی توان در زمره ی خودرو های ایمن دانست.

اگر می خواهید با یک قیمت کم، یک خودروی با چهره و طراحی متفاوت، مصرف کم و پیشرانه مناسب (۱.۸) داشته باشید و نکته ی دیگری برایتان اهمیت ندارد می توان گفت که لیفان ۶۲۰ از ارزش خرید نسبتا خوبی برخوردار است؛ اما اگر نکاتی مانند بازار خرید و فروش، امنیت، کیفیت ساخت و عمر خودرو برایتان حائز اهمیت است باید گفت که از ارزش خرید بالایی برخوردار نمی باشد.

قیمت کارکرده بالاترین مدل لیفان ۶۲۰ در آبان ۱۴۰۲ چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان است. از رقبای صفر کیلومتر آن می توان به پژو پارس سال ELX با موتور XU7P، رانا پلاس پانوراما سقف شیشه ای، سمند سورن پلاس تیپ ۲ و شاهین تیپ ۱ اشاره کرد. از مزایای لیفان ۶۲۰ نسبت به اغلب خودرو های داخلی ذکر شده، می توان به شتاب و قدرت بهتر، سواری نرم تر، مصرف کمتر، ترمز های قوی تر، فرمان و دنده و کلاچ نرم تر و صندوق جا دار تر و از مزایای خودرو های داخلی ذکر شده نسبت به لیفان ۶۲۰ می توان به صدای موتور کمتر، بازار فروش بهتر، فراوانی قطعات یدکی و قطعات تزئینی اشاره کرد.

مشخصات فنی لیفان ۶۲۰

نام لاتین خودرو Lifan 620
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی D
کشور سازنده چین-مونتاژ ایران
سال طراحی 2008
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده کرمان موتور
حجم موتور 1596 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 سرعته دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 115 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 149 نيوتن متر در 4000 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 180 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 13.5 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مستقل
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4550 میلیمتر
عرض 1705 میلیمتر
ارتفاع 1495 میلیمتر
فاصله محوری 2605 میلیمتر
وزن 1150 کیلوگرم
فاصله زیر خودرو تا زمین 150 میلیمتر
حجم صندوق 650 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 195/60R15
رینگ و لاستیک عقب 195/60R15
مصرف سوخت شهری 10.5 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 8 لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای 6.6 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 58 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 5
ستاره ایمنی 3 ستاره ایمنی از CNCAP
سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا رادیو پخش MP3 - CD - USB به همراه 6 بلند گو
غربیلک فرمان کنترل سیستم صوتی
سیستم صندلی های جلو تنظیم دستی - روکش چرم
سیستم صندلی های عقب روکش چرم
سیستم روشنایی جلو تنظیم نور چراغها - چراغهای هالوژن - مه شکن - سنسور روشن شدن خودکار چراغها
سیستم روشنایی عقب چراغهای LED به همراه مه شکن
سیستمهای کمکی راننده سنسور دنده عقب
سیستم آینه ها تنظیم برقی - دارای راهنما
سیستم شیشه ها بالابر شیشه های جلو و عقب برقی - گرمکن شیشه عقب - سیستم پاور ویندو
سایر موارد تنظیم نور صفحه کیلومتر شمار - هشدار دهنده میزان لنت ترمز - چراغ اخطار بر روی دربها
کیسه های هوا 2 عدد - راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم هشدار دهنده باز بودن دربها - قفل ایمنی کودک - قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل - سیستم ضد سرقت
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمکی هیدرولیکی
سیستم های ترمز و پایداری ABS دارای 4 کاناله به همراه EBD
نام لاتین خودرو Lifan 620
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی D
کشور سازنده چین-مونتاژ ایران
سال طراحی 2008
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده کرمان موتور
حجم موتور 1794 سی سی
نوع موتور تنفس طبیعی
محل قرارگیری موتور جلو
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 5 سرعته دستی
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 131 اسب بخار در 6000 دور بر دقيقه
گشتاور 160 نيوتن متر در 4200 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 205 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 10.5 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مستقل
نوع فرمان هیدرولیکی
طول 4550 میلیمتر
عرض 1705 میلیمتر
ارتفاع 1495 میلیمتر
فاصله محوری 2605 میلیمتر
وزن 1155 کیلوگرم
فاصله زیر خودرو تا زمین 150 میلیمتر
حجم صندوق 650 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 215/60R15
رینگ و لاستیک عقب 215/60R15
مصرف سوخت ترکیبی 8.8 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 58 لیتر
استاندارد آلایندگی يورو 5
ستاره ایمنی 3 ستاره ایمنی از CNCAP
سیستم تهویه مطبوع کنترل دستی
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا رادیو پخش - MP3 - CD - USB و iPod - SD Card و DVD به همراه 6 بلند گو-سیستم GPS به همراه نمایشگر کنسول میانی
غربیلک فرمان کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان
سیستم صندلی های جلو تنظیم دستی - روکش چرم - صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع
سیستم صندلی های عقب تا شونده - روکش چرم
سیستم روشنایی جلو قابلیت تنظیم نور چراغها - چراغهای هالوژن - مه شکن - سنسور روشن شدن خودکار چراغها
سیستم روشنایی عقب چراغهای LED به همراه مه شکن
سیستمهای کمکی راننده دوربین دید عقب
سیستم آینه ها تنظیم برقی - دارای راهنما
سیستم شیشه ها بالابر شیشه های جلو و عقب برقی - گرمکن شیشه عقب - سیستم پاور ویندو
سایر موارد هشدار دهنده میزان لنت ترمز - چراغ اخطار روی دربها - تنظیم نور صفحه کیلومتر شمار
کیسه های هوا 2 عدد - راننده و سرنشین جلو
سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم هشدار دهنده باز بودن دربها - قفل ایمنی کودک - قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل - سیستم ضد سرقت
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم فرمان و هدایت پذیری قدرت کمکی هیدرولیکی
سیستم های ترمز و پایداری ABS دارای 4 کاناله به همراه EBD

عکس لیفان ۶۲۰

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar