مزدا ۳

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 بهمن 02 ساعت 15:56
مزدا 3

بررسی مزدا ۳

شرکت بهمن موتور به عنوان شریک تجاری مزدا در ایران در سال ۱۳۸۶ مونتاژ نسل اول خودرو مزدا ۳ را در کشور آغاز کرد و این مونتاژ تا سال ۱۳۸۹ نیز ادامه یافت و پس از آن نسل دوم مزدا ۳ جایگزین مدل قبلی شد. مزدا ۳ نسل اول، از همان بدو ورود به بازار کشور به دلیل طراحی جذاب، قابلیت‌های اسپرت و آپشن‌های مناسب توانست بسیار مورد توجه خریداران ایرانی قرار بگیرد و فروش موفقی را تجربه کند. موفقیت‌های نسل اول مزدا ۳ تاثیر زیادی روی موفقیت نسل دوم آن نیز در بازار کشور داشت. علی رغم اینکه مزدا ۳ مدل ۸۶-۸۹ مدت زمان زیادی است که از خط تولید کنار گذاشته شده، اما هنوز هم نسبت به خودروهای هم رده و هم قیمت خود دارای مزیت‌های قابل توجهی است.

مزدا ۳ نسل اول در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی طراحی شده است، بنابراین از حیث طراحی باید آن را یک خودرو از مد افتاده و قدیمی بدانیم؛ البته این خودرو هنوز جذابیت‌های خاص خود را دارد و نکته دیگر اینکه از پلتفرمی مشترک با خودرو فورد فوکوس بهره می‌برد. در کابین نیز مطابق انتظار از پلاستیک استفاده شده است که کیفیت نسبتا مطلوبی دارد. ارتفاع کم خودرو و جادار نبودن کابین از جمله مشکلاتی هستند که مالکان این خودرو به آن اشاره کرده‌اند.
مزدا ۳ مدل ۸۶-۸۹ با یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر به ایران آمد. این پیشرانه تنفس طبیعی قادر است تا ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور را در اختیار شما قرار دهد. ضمن اینکه نیرو پیشرانه از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. کیفیت مطلوب و اسپرت بودن گیربکس یکی از نکات مثبت فنی این خودرو است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۱ ثانیه‌ای و مصرف ترکیبی ۸.۲ لیتر در هر صد کیلومتر از جمله دیگر مشخصات فنی مزدا ۳ مدل ۸۶-۸۹ هستند.
مزدا ۳ در حد فاصل سال‌های ۸۶ تا ۸۹ در سه تیپ به دست مشتریان می‌رسید که تیپ ۱ نمونه لو آپشن و تیپ ۳ نمونه فول آپشن محسوب می‌شد. در تیپ ۳ به عنوان فول‌ترین مدل می‌توانیم آپشن‌هایی همچون سنسور باران، روکش چرمی به همراه دکمه‌های کنترلی روی فرمان، تهویه اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها و چند آپشن دیگر را ببینیم. مجموعا می‌توان گفت که وضعیت آپشن‌های مزدا ۳ با توجه به سال عرضه در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
مزدا ۳ بدون شک یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین خودروهایی است که در ایران مونتاژ شده است و توانسته آمار فروش موفقی را نیز از خود بجا بگذارد. این خودرو هم اکنون در مقابل رقبای هم قیمت وطنی از مزیت‌های قابل توجهی برخوردار است و می‌تواند گزینه‌ای مطمئن در رنج قیمتی خود باشد. کیفیت ساخت مطلوب، آپشن‌های مناسب، پیشرانه باکیفیت و ذات اسپرت مزایایی هستند که می‌توانیم برای مزدا ۳ مدل ۸۶-۸۹ ذکر کنیم. فضای کم برای سرنشینان عقب، هزینه نسبتا بالای نگهداری، آپشن‌های ضعیف (در تیپ ۱) و ارتفاع کم از سطح زمین هم معایبی قابل ذکر برای مزدا ۳ نسل اول هستند.

امنيت مزدا ۳

مزدا 3 نسل اول توانسته رتبه ایمنی بسیار خوبی را از موسسه IIHS آمریکا و یورو انکپ اروپا دریافت کند و بنابراین از لحاظ ایمنی می‌توانیم کاملا به آن امیدواریم باشیم. هرچند که ایمنی نمونه‌های عرضه شده در بازار اروپا و آمریکا را نمی‌توان به نمونه‌های مونتاژ شده در ایران تعمیم داد، اما مزدا 3 های مونتاژ شده در ایران نیز از سطح ایمنی نسبتا خوبی برخوردار هستند. 6 کیسه هوا، ترمز ABS به همراه سیستم EBD و ترمز کمکی از جمله آپشن‌های ایمنی این مدل از مزدا 3 هستند.

ارزش خريد مزدا ۳

مزدا 3 مدل 86-89 از لحاظ کیفیت و استهلاک قطعا یکی از بهترین خودروهایی است که می‌توانید در این رنج قیمتی خریداری کنید، اما مسئله‌ای که برخی مالکان از آن گلایه‌مند هستند بحث دسترسی و قیمت بالای قطعات یدکی آن است که باعث شده هزینه‌های مربوط به نگهداری این خودرو بیش از حد انتظار افزایش یابد. با تمامی تفاسیر، می‌توانیم ارزش خرید متوسطی را برای مزدا 3 مدل 86-89 در نظر بگیریم. در این رده قیمتی می‌توانید خرید پژو 207 اتوماتیک را به عنوان یک هاچبک شهری مدنظر داشته باشید.

10
0 4

رقبای مزدا ۳

مگان ، تویوتا کرولا  2005-2008 و سراتو 2007-2009 اشاره کرد. در این رنج قیمتی اگر لذت رانندگی و هندلینگ خوب جزء اولویتهای شما برای خرید خودروی کارکرده است در میان موارد فوق مزدا 3 نیاز شما را برآورده خواهد کرد.


مشخصات فنی مزدا ۳

نام لاتین خودرو Mazda 3
کلاس بدنه سدان
سگمنت جهانی C - سدان جمع و جور
کشور سازنده ژاپن
سال طراحی 2003
تعداد سرنشین 5
شرکت عرضه کننده بهمن موتور
حجم موتور 1999 سی سی
محور محرک دیفرانسیل جلو
گیربکس 4 دنده اتوماتیک
تعداد سیلندر 4
نوع سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16
قدرت 148 اسب بخار در 6500 دور بر دقيقه
گشتاور 187 نيوتن متر در 4500 دور بر دقيقه
حداکثر سرعت 204 کيلومتر بر ساعت
شتاب 0-100 10.5 ثانيه
نوع سوخت بنزین
سیستم سوخت رسانی انژکتور
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب اتصال چندگانه
نوع فرمان الکتروهیدرولیکی
طول 4490 میلیمتر
عرض 1755 میلیمتر
ارتفاع 1468 میلیمتر
فاصله محوری 2640 میلیمتر
وزن 1340 کیلوگرم
حجم صندوق 413 ليتر
رینگ و لاستیک جلو 205/55R16
رینگ و لاستیک عقب 205/55R16
مصرف سوخت ترکیبی 8.2 لیتر در صد کیلومتر
حجم باک 55 لیتر
پیمایش 670 کيلومتر
استاندارد آلایندگی يورو 4
ستاره ایمنی 4 ستاره ایمنی از یورو انکپ
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی ، تصویری و مالتی مدیا سیستم صوتی MP3 به همراه ورودی AUX، دارای 6 بلند گو
غربیلک فرمان روکش چرمی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان
سیستم صندلی های جلو روکش چرمی، تنظیمات 6 حالته دستی (راننده)، 4 حالته دستی (سرنشین جلو)مجهز به گرمکن
سیستم صندلی های عقب روکش چرمی
سیستم روشنایی جلو هالوژن، اتولایت، مه شکن جلو، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو
سیستم روشنایی عقب چراغهای LED طیفی به همراه مه شکن
سنسورهای پیش فعال سنسور باران
سیستم آینه ها آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن
سیستم شیشه ها شیشه‌های جلو و عقب برقی
سیستهای سقف سانروف دو حالته
سایر موارد نمایشگر دمای داخل و بیرون - ساعت دیجیتال-کامپیوتر سفر
کیسه های هوا 6 عدد (راننده - سرنشین - جانبی - پرده ای)
سیستم های امنیتی و حفاظتی قفل مرکزی دارای ریموت کنترل ، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده
ترمزهای جلو: دیسکی خنک شونده
ترمزهای عقب دیسکی
سیستم فرمان و هدایت پذیری الکترو هیدرولیک با قابلیت تنظیم
سیستم های ترمز و پایداری ABS - EBD - EBA

عکس مزدا ۳

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "مزدا ۳"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مزدا شاپ
مهمان

فروش لوازم یدکی مزدا در سایت مزدا شاپ mazdashop.ir با ضمانت بهترین قیمت و کیفیت ارسال قطعات به سراسر کشور انجام میشود.

Behzad
مهمان

لطفا راجب سه تیپ موجود ایران و تیپ های موجود در خارج از ایران مطلب بذارید