تمام آن چه که باید در مورد لاستیک های ران فلت Runflat بدانید

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
تمام آن چه که باید در مورد لاستیک های ران فلت Runflat بدانید

تایرهای ران فلت، همان طور که از نامش پیداست، نوعی تایر خودرو هستند که می‌توانند بدون وجود هوا داخل خود، وزن یک خودرو را تحمل کنند. این قابلیت لاستیک های ران فلت از رینگ‌های خودرو هنگام پنچر شدن محافظت کرده و تعمیر تایر را بسیار راحت‌تر می‌کند. یک تایر ران فلت (Runflat) پنچر هنوز هم می‌تواند بدون مشکل راننده را به خانه یا یک آپاراتی برساند. یک تایر ران فلت به طور میانگین، بعد از پنچر شدن تا ۱۶۰ کیلومتر می‌تواند در حالت پنچر حرکت کند. معمولاً شرکت‌های تایرسازی توصیه می‌کنند که هنگام رانندگی با تایرهای ران فلت پنچر سرعت خودرو نباید از ۸۰ کیلومتر بر ساعت تجاوز کند.

نحوه عملکرد آن‌ها چگونه است؟

از دهه ۳۰ میلادی، همواره ایده تایری که بتواند حتی بعد از پنچر شدن هم حرکت کند در ذهن همه بوده است. روش‌های مختلفی برای رسیدن به این هدف وجود دارد که هر کدام، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند:

  • تایرهایی با ساختاری ویژه که قسمت‌های کناری تایر ضخیم‌تر بوده و می‌تواند وزن خودرو را تحمل کند.
  1. مزایا: تعویض آسان در صورت آسیب دیدن؛ جایگزینی ارزان برای تایر یدک
  2. معایب: اگر تایر از دیواره‌ها پنچر شده باشد این روش قابل استفاده نخواهد بود؛ تأثیر منفی روی هندلینگ خودرو می‌گذارد
  • نصب موادی ویژه روی رینگ زیر تایر که وزن خودرو را تحمل می‌کند.
  1. مزایا: قوی‌تر بوده و خودرو با سرعت بیشتری می‌تواند حرکت کند؛ می‌توان مواد مذکور را حتی داخل یک تایر معمولی قرار داد
  2. معایب: روی تایرهای کوچک یا با کیفیت نامناسب به خوبی کار نمی‌کند
  • تایرهای Self-Sealing که مقدار محدودی هوا را به هنگام پنچر شدن از خود بیرون می‌دهند و کل هوای تایر تخلیه نمی‌شود
  1. مزایا: ارزان‌تر از تایرهای ران فلت ساختاری بوده و در مقایسه با تایرهای معمولی کم‌تر پنچر می‌شود؛ عملکردی شبیه به یک تایر عادی دارد.
  2. معایب: در مقابل پنچری‌های بزرگ یا آسیب شدید به تایر همانند تایرهای معمولی است؛ اگر بادی داخل تایر نمانده باشد به هیچ دردی نمی‌خورد

در چه خودروهای کاربرد دارد؟

خودروهای زرهی و نظامی:

خودروهای زرهی و ضدگلوله شخصی یا دولتی معمولاً از تایرهای ران فلت استفاده می‌کنند. خودروهای نظامی نیز معمولاً به این تایرها مجهز هستند. دلیل آن این است که در این خودروها، امکان پنچرگیری در برخی مناطق خطرناک وجود ندارد و خودرو باید تا رسیدن به جایی امن، بتواند با تایر پنچر حرکت نماید. در این نوع خودروها، نوع تایر استفاده شده معمولاً از نوع دوم بوده و موادی خاص به خود رینگ متصل می‌شوند.

خودروهای بدون تایر یدک:

بسیاری از خودروهای مدرن، این روزها دیگر تایر یدک ندارند و به جای آن، از تایرهای ران فلت فابریک کارخانه استفاده می‌کنند. در این نوع خودروها معمولاً از تایرهای ران فلتی استفاده می‌شود که خود می‌تواند در صورت پنچر شدن وزن خودرو را تحمل کند.

خودروهایی که در مناطق با پنچری زیاد تردد می‌کنند یا جاده‌ها طوری هستند که امکان پنچرگیری در کنار آن وجود ندارد:

مردمی که در جاده‌هایی شدیداً کوهستانی معمولاً رانندگی می‌کنند، یا اکثراً در جاده‌هایی حضور دارند که شانه خاکی یا وجود ندارد یا به قدری باریک است که امکان توقف یک خودرو نیست، می‌توانند از مزایای تایرهای ران فلت به بهترین شکل ممکن بهره ببرند. تایرهای Self-Sealing و ران فلت ساختاری معمولاً بهترین انتخاب برای این مورد هستند. زیرا آن‌ها را به مانند تایرهای معمولی می‌توان روی هر خودرویی نصب کرد و نیاز به تجهیزات خاصی ندارند.

آیا استفاده از تایرهای ران فلت واقعاً مفید است؟

در حالی که تایرهای ران فلت از نظر بسیاری از راننده‌ها خیلی ضروری نیستند، ولی قطعاً وجود چنین تایرهایی روی هر خودرو می‌تواند گاهی اوقات بسیار به درد بخور باشد. بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر به همین دلیل است که از کارخانه به تایرهای ران فلت مجهز می‌شوند. شرکت‌های خودروسازی اعتقاد دارند عدم وجود الزام به تعویض تایر پنچر در کنار جاده می‌تواند امنیت مشتری‌های آن‌ها را بیشتر بکند. برای کسانی که بسیار اهل سفر هستند، داشتن تایرهای ران فلت به جز اندکی هزینه بیشتر، هیچ ضرر و زیان دیگری نخواهد داشت!

رانندگان خودروهای اسپرت و همچنین کسانی که به طور کلی به رانندگی پرسرعت علاقه دارند، بهتر است سراغ تایرهای ران فلت نروند. داخل پیست، این نوع تایرها معمولاً عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهند. تایرهای ران فلت وزن بیشتری هم داشته و دیواره‌های آن‌ها بسیار سفت است. البته اگر با خودروی خود خیلی داخل پیست می‌روید، می‌توانید از تایرهای ران فلت استفاده کرده و هر موقع قصد حضور در پیست را داشتید آن‌ها را با تایرهای مسابقه‌ای تعویض کنید.

منبع ترجمه: وب سایت YourMechanic

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar