مزدا ۳ خودروی مورد علاقه سارقان!

بروزرسانی در: پنج شنبه 12 دی 98 ساعت 20:02
مزدا 3 خودروی مورد علاقه سارقان!

۱۴ ثانیه کافی است تا یک خودرو آن هم خودرو مزدا ۳ دزدیده شود. می‌دزدند ولی نه برای سوار شدن. می‌دزدند تا پروژه دیگری را شروع کنند. سرقت خودرو در دل تاریکی یا قاچاق مواد مخدر یا اوراق قطعات خودرو.

«سرعت زیاد خودروی مزدا ۳، اتاق کوچک و قدرت مانور زیاد از دلایلی است که دزدان دل به این خودرو نسبتا لوکس می‌بندند و در چشم به هم زدن آن را می‌دزدند. البته نقص ایمنی این خودرو را هم نمی‌شود نادیده گرفت؛ تا جایی که معاون مبارزه با سرقت وسایط نقلیه پلیس آگاهی می‌گوید: «این خودرو در مقابل سرقت ایمن نیست و شبیه خودروهای قدیمی است و بعد از پراید و پژو در صدر سرقت‌های آسان و سریع خودرو قرار می‌گیرد.»

مدتی است که پرونده های زیادی روی میز پلیس آگاهی قرار می‌گیرد؛ پرونده‌هایی که از سرقت خودرو مزدا ۳ حکایت دارد. سارقانی که ادعا دارند در صدم ثانیه خودروی مزدا را می‌دزدند و شگرد خود را به همقطاران خود آموزش می‌دهند. در چند وقت گذشته سرقت های مشابهی در تهران رقم خورد که نشان می‌دهد دزدان در کمتر از ۱۴ ثانیه هدف خود را عملی می‌کنند و خودروهای مزدا ۳ را به سرقت می‌برند.

سرقت سریالی مزدا ۳

«خانه پدرزنم دعوت بودیم. شب را آنجا ماندیم و وقتی صبح از خواب بیدار شدیم و خواستم سر کار بروم دیدم خودروام نیست.» این اظهارات مردی است که روز سه شنبه هفته پیش خودروی مزدا ۳ او را دزدیده بودند. رامین در خصوص ماجرای دزدیده شدن خودرویش گفت: «خانه پدرزنم در شرق تهران است. اغلب به خانه آنها می رویم و شب را در آنجا می مانیم. دوشنبه شب هم همین کار را کردیم. خودرو را جلوی خانه پدر همسرم پارک کردم ولی صبح وقتی خواستم سوار شوم، دیدم نیست. به کلانتری محل رفتم و شکایت کردم. همان جا بود که فهمیدم دزدان در پی خودروی مزدا ۳ هستند و آمار شکایت در کلانتری زیاد است؛ تا جایی که افسر کلانتری می‌گفت در یک ماه نزدیک به ۳۰ خودرو دزدیده‌اند.»

او در ادامه گفت: «خواب و خوراک نداشتم. همه زندگی‌ام همین خودرو بود تا این که پنجشنبه از کلانتری‌ای در جنوب تهران به من زنگ زدند و گفتند خودرو پیدا شده است. هر چه سریع تر خود را به کلانتری رساندم. خودرو سالم بود ولی همه وسایل داخلش را برده بودند. مثل این که خودرو جوش آورده بود و سارقان از ادامه مسیر پشیمان شده بودند. به هر حال به خودروام رسیدم.»

رامین می‌گوید وقتی موضوع دزدیده شدن خودروام را در کلاس زبان مطرح کردم، دو تا از همکلاسی هایم هم ادعا کردند که خودروهای مزدا ۳ آنها هم به سرقت رفته است. یکی از آنها نازنین است که می‌گفت، خودروی پدرش را برده‌اند و دیگری خانم رضایی که خودروی همسرش را دزدیده بودند. ولی خوشبختانه همه خودروها به دست پلیس به صاحبانشان تحویل داده شد.»

حسین هم نام یکی دیگر از مالباختگان خودروی مزدا ۳ است. او هم خودرواش را هنگامی که از محل کارش خارج می‌شده دیگر ندیده است. او می‌گوید: زمانی که کارم تمام شد و به سمت خودروام حرکت کردم دیگر خودرو را ندیدم. اول فکر کردم پلیس راهنمایی بکسل کرده و خودرو را به پارکینگ برده است. وقتی با پلیس تماس گرفتم و پرس و جو کردم، فهمیدم خودروام را دزدیده‌اند. به کلانتری رفتم و شکایت کردم ولی فردایش بود که پلیس تماس گرفت و گفت خودرو در حاشیه تهران پیدا شده است. در کلانتری بود که فهمیدم دزدان با پیچ گوشتی در خودرو را باز و در مدت کوتاهی آن را سرقت کرده‌اند.

«از مغازه بیرون آمدم و به سمت خودروام حرکت کردم که ناگهان دیدم مردی پشت فرمانش نشسته و دارد می‌رود.» این را طناز می‌گوید؛ دختری که برای چند ساعت خودروی پدرش را قرض گرفته بود تا به خرید برود. او در ادامه گفت: «۵ سالی بود که مزدا ۳ را داشتیم. چند روز پیش از پدرم خواستم خودرو را با خودش سر کار نبرد. نزدیک ظهر بود که رفتم خرید ولی وقتی بیرون آمدم دیدم خودرو را دارند می‌برند. دنبالش دویدم ولی تاثیری نداشت. خودروی پدرم را دزدیدند. میترسیدم به پدرم خبر بدهم. من خیلی زود کارم در مغازه تمام شد ولی در چشم بهم زدنی خودرو را بردند. شکایت کردیم ولی فعلا خبری نیست.»

خودروی پر کاربرد دزدان

ولی دلیل سرقت پی در پی مزدا ۳ چیست؟ اسپرت و جوان پسند بودن این خودرو یا سهل‌الوصول بودن دزدیدن آن برای سارقان یا قیمت نسبتا زیاد این خودرو در بازار داخلی. این سوال هایی است که سرهنگ سید شمس الدین میرزکی، معاون مبارزه با سرقت وسایط نقلیه پلیس آگاهی تهران بزرگ این گونه به آن جواب می‌دهد: «سرقت مزدا ۳ تقریبا زیاد است، البته هنوز هم پراید و انواع پژو در صدر خودروهای سرقتی قرار دارند ولی مزدا ۳‌ های قدیمی هم با توجه به شمار محدودتری که نسبت به انواع دیگر خودروهای داخلی دارند، به میزان قابل توجهی مورد سرقت قرار می‌گیرند.»

او در توضیح علت های تمایل عجیب سارقان به این نوع از خودرو هم می‌گوید: «نقص ایمنی این مدل ویژه از مزدا علت اصلی آمار بالای سرقت آن است. در واقع سیستم‌های ایمنی این خودرو قدیمی است و همین موضوع هم موجب شده تا مزدا ۳ تبدیل به خودروی مورد علاقه سارقان شود.»

به گفته سرهنگ میرزکی سارقان از این خودرو بیشتر برای انجام سرقت و سایر جرایم دیگر استفاده می‌کنند و علت آن هم جمع وجور بودن مزدا ۳ و قدرت مانور بالای آن است: «به طور عمده سارقان این خودرو را برای ارتکاب به جرایم دیگر استفاده می‌کنند؛ به ویژه برای سرقت لوازم خودروهای دیگر، چون این خودرو سرعت، شتاب و هندلینگ خوبی دارد و سارقان می‌توانند در عملیات تعقیب و گریز پلیس از آن استفاده کنند. برای نمونه چند وقت پیش در مدت کوتاهی افزون بر ۴۰ مورد گزارش سرقت لوازم خودرو در منطقه تهران پارس به پلیس گزارش شد. در بررسی دوربین های محل سرقت معلوم شد که سارقان با استفاده از یک مزدای مشکی رنگ همه این سرقت ها را انجام داده‌اند. در ادامه بررسی‌ها مشخص شد که آنها هر نیمه‌شب با رفت و آمد در خیابان های تهرانپارس از خودروهای فاقد ایمنی کافی، لوازم گوناگونی مانند ضبط و باند، زاپاس، ECU و لوازم دیگر را سرقت می‌کردند.»

به فرموده او بیشتر این سارقان در طول روز هیچ استفاده‌ای از این خودروهای سرقتی نمی‌کنند و شب ها به قصد سرقت با این خودرو در خیابان ها رفت و آمد می‌کنند.

حمل مواد مخدر نیز از دیگر کاربردهای مزداهای سرقتی است. قاچاقچیان واسطه و عمده مواد مخدر برای جا به جایی مواد از این خودرو استفاده می‌کنند. سرهنگ میرزکی در این خصوص می‌گوید: «اغلب در این گونه پرونده‌ها، قاچاقچیان سفارش سرقت می‌دهند و پس از یک بار جابه‌جایی مواد، خودرو را رها می‌کنند. ولی با این وجود سرقت لوازم خودرو و حتی بدنه خودرو مهم ترین علت علاقه باندهای سرقت به خودروی مزدا ۳ است.»

به گفته سرهنگ میرزکی البته کمبود لوازم جانبی و قطعات فابریک مزدا ۳ های قدیمی هم در چند وقت گذشته به انگیزه‌های سرقت این خودرو اضافه شده است: «بر اساس برآوردهای ما چیزی نزدیک به ۱۵ هزار مزدا ۳ در کشور وجود دارد، خب این یعنی کمبود قطعات یدکی و لوازم جانبی و افزایش قیمت آن در بازار، به همین علت در چند وقت گذشته سرقت هایی با انگیزه فروش لوازم جانبی و حتی بدنه و قطعات آن انجام گرفته است.»

چند توصیه مهم برای دارندگان مزدا ۳

دارندگان این نوع خودرو چه راهی دارند تا از گزند دزدان در امان باشند. به گفته معاون مبارزه با سرقت وسایط نقلیه پلیس آگاهی، افزایش ایمنی به منظور تاخیر ایجاد کردن در مدت زمان سرقت مهم ترین و موثرترین روشی است که می‌تواند خیال صاحبان این خودرو را راحت کند. سرهنگ میرزکی در توضیح بیشتر می‌گوید: «خوشبختانه با نشست هایی که به همین منظور با شرکت سازنده این خودرو برگزار شد، نقص ایمنی این خودرو در مدل‌های جدید آن برطرف شد. ولی برای دارندگان فعلی مزداهای قدیمی توصیه اول ما مراجعه به کارخانه و ایمن سازی خودرو در مقابل سرقت است، چیزی که نزدیک به یک تا ۲ میلیون تومان هزینه دارد. پس از آن ما به شهروندانی که این مدل از مزدا را دارند توصیه می‌کنیم، حتما از قفل فرمان، قفل پدال و دزدگیر استفاده کنند. این اقدامات باعث به زحمت انداختن سارقان می‌شود. تجربه و اظهارات صریح سارقان نشان می‌دهد آنها در پی سرقت خودروهای بی دردسر می‌روند. نکته بعدی توقف و پارک خودرو در پارکینگ است. ما به شهروندان توصیه می‌کنیم تا حد امکان از پارک این خودرو به ویژه این مدل از مزدا در معابر و اماکن خلوت خودداری کنند، حتی برای دقایقی کوتاه، چون سارقان خیلی سریع‌تر از آن چه تصور می‌کنید، خودرو را به سرقت می‌برند. این جا بحث ثانیه هاست، ایمن ترین مکان برای خودرو پارکینگ است.»

منبع: شهروند

مزدا ۳ هاچ بک

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar