این پنج کار را در خودروهای اتومات انجام ندهید

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
این پنج کار را در خودروهای اتومات انجام ندهید

سال ۱۹۴۰ جعبه دنده اتوماتیک برای اولین بار توسط شرکت الدزمبیل بر روی یک اتومبیل قرار گرفت. در آن زمان که تراکم خودروها بسیار کم بود، این آپشن صرفاً یک امکان تجملاتی به حساب می آمد. اما به مرور زمان با افزایش تعداد خودروها در دنیا، جعبه دندهٔ اتوماتیک طرفدار پیدا کرد و در حال حاضر خرید خودروی شهری اتوماتیک برای بیشتر مردم اولویت به شمار می‌رود.. اما به همان میزان که جعبه دنده‌های اتوماتیک راحتی و آسایش بیشتر برای راننده‌ها فراهم می‌کنند، نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری هم دارند و در قبال تعمیرات، هزینه‌های سنگین‌تری نسبت به جعبه دنده‌های دستی می‌تراشند. در این مقاله به ۵ عملی اشاره خواهیم کرد که باید از انجام آنها اجتناب کرد تا عمر جعبه دنده اتوماتیک اتومبیل ما افزایش پیدا کند.

مورد ۱: خلاص کردن جعبه دنده در حین حرکت

این عمل علاوه بر اینکه تسلط و کنترل شما را روی خودرو کاهش می‌دهد، باعث فشار مضاعف به شیر برقی‌های جعبه دنده می‌شود. برای مثال گیربکس خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ با کد AL4 که از ساده‌ترین جعبه دنده‌های اتوماتیک به شمار می‌رود، ۸ عدد شیر برقی دارد که ۲ عدد از آن ها در خطر خرابی قرار دارند. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو حدود ۱۰۰ هزار تومان است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده، برای گیربکس‌های به روزتر در خودروهای جدید دو برابر خواهد بود.

مورد ۲: استفاده از حالت خلاص (N یا Neutral) برای لانچ کردن

شاید عبارت لانچ را شنیده باشید. اصطلاحاً به حرکت خودرو از حالت سکون با بیشترین گشتاور ممکن و حداقل هرزگزدی را لانچ می گویند. این کار در خودروهای دنده‌ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ میسر می‌شود. ولی دیده شده که برخی افراد لانچ کردن با خودروهای جعبه دنده اتوماتیک را مشابه خودروهای دنده‌ای می‌دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می‌برند و دنده را در حالت ِ D یا Drive قرار می‌دهند. در واقع باید گفت این حرکت بسیار آسیب جدی به جعبه دنده‌های اتوماتیک وارد خواهد کرد و امکان ایجاد هزینه‌های میلیونی برای صاحب خودرو وجود دارد. به طور کل جعبه دنده‌های اتوماتیک برای خودروهای شهری جهت آرامش و سهولت در رانندگی و مصرف سوخت پایین طراحی می‌شوند و مناسب برای شتاب گیری‌های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند. برخی خودروهای اسپرت که از جعبه دندهٔ اتوماتیک استفاده می‌کنند از آپشنی به نام لانچ کنترل بهره می‌برند که امکان لانچ کردن بدون فشار مضاعف را جهت شتابگیری های ناگهانی به راننده خواهند داد.

مورد ۳: تعویض حالت دنده در حال حرکت

در هر زمان که مجبور هستید به طور متوالی حرکت به عقب و جلو داشته باشید، همانند دور زدن در خیابان‌های کم عرض یا پارک کردن در جای پارک کوچک، سعی کنید ابتدا کامل توقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در  حین حرکت به جعبه دنده فشار وارد می‌کند. نکته: قرار دادن جعبه دنده از حالت D به حالت دستی (تیپ ترونیک) یا حالت های پیش فرض گیربکس مانند حالت اسپرت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

مورد ۴: خلاص کردن برای توقف‌های کوتاه

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمزهایی که توقف خودرو کمتر از ۲ دقیقه است، جعبه دنده را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می‌کنید، گیربکس در دنده ۱ می‌ماند و تنها درگیری موتور و جعبه دنده، جریان‌های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن جعبه دنده و قرار دادن دوبارهٔ آن در حالت D، مجموعهٔ کلاچ‌ها، سوپاپ‌ها و شیرهای برقی را درگیر می‌کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

مورد ۵: توقف کامل با دنده P

برای توقف کامل (پارک کردن) ابتدا به صورت کامل بایستید، دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ‌های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی جعبه دنده خواهد افتاد که برای گیربکس های اتوماتیک بسیار مضر است.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

10 دیدگاه ها برای "این پنج کار را در خودروهای اتومات انجام ندهید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی از تهران
مهمان

مطالب ارزنده ای بود اگر که تکراری باشد لطفا باز هم اطلاعاتی از این قبیل که آگاهی ما را بالا ببرد عنایت
فرمایید با تشکر از سایت خوب شما

مرتضي
مهمان

سلام فکر کنم برای چندمین بار این مطلب و میذارید و تکراری

دكتر تقوي منش
مهمان

خیلی ممنون

A-M
مهمان

یک نکته اضافه کنم در زمان ترافیک زیاداز حالت دستی استفاده کنید که دنده دائما یک و دو نشود. این کار عمر کلاج دو رو زیادتر میکنه.

رسته کار
مهمان

بالاخره چی کار باید کرد پشت ترافیک کوتاه خلاص کنیم دنده رو یا رو D باشه الان تکنسین شرکت هیوندای گفته که دنده رو N باشه شما میگوید که دنده رو D, باشه کدامیک

محمد
مهمان

وقتی مثلا پشت چراغ قرمزی و ۴۰ ثانیه مونده تا حرکت دنده رو رو خلاص نذار و با ترمز ماشین رو نگه دار.

مهران
مهمان

واقعا ما نفهمیدیم باید توی توقف ها باید خلاص کنیم یانه

محمد
مهمان

بسیار عالی و کاربری بود. ممنون از سایت خوبتان و عزیزان زحمت کش در ارائه مطالب

شهاب
مهمان

من دیدم که اشکالاتی که برای گیربکس آلفارومئو پیش میاد به این علته که مالک خودرو در توقف های کوتاه مثلا پشت چراغ دنده رو در حالت خلاص قرار نمیدن و گیربکس درگیره. همچنین موقع تحویل خودروی خود از نمایندگی هیوندای تکنسین تاکید داشت که در زمان توقف کوتاه حتما گیربکس رو خلاص کنید و در حالت N قرار دهید.

فروغ
مهمان

ممنونم اطلاعات مفیدی بود استفاده کردم