راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

امروزه به خاطر افزایش روز افزون قیمت حامل های انرژی به خصوص بنزین و گازوئیل، هزینه های مرتبط با مصرف سوخت در خودروها به یکی از مهمترین دغدغه های رانندگان در سراسر جهان تبدیل شده است از این رو بسیاری در صدد کاهش و مصرف درست سوخت خودروی خود بر آمده اند. اگر بخواهیم صادق باشیم، نخستین قدم در راه کاهش مصرف سوخت خودرو، اجتناب از سفرهای بی مورد می باشد با این حال در ادامه راه های ساده ای در جهت کاهش مصرف سوخت خودرو اشاره شده است.

تاثیر درب باک در کاهش مصرف سوخت خودرو

شاید برای خیلی ها بی اهمیت به نظر برسد، ولی بر اساس مطالعات انجام گرفته، سهل انگاری در بسته شدن درب باک خودرو، عامل تبخیر ۱۴۷ میلیون گالن بنزین در سطح دنیا در سال گذشته بود. می توان گفت به احتمال زیاد، یکی از علت های اصلی در بروز عدم تطابق بین مسافت طی شده و میزان بنزین با قیمانده در باک همین موضوع باشد، پس در نخستین مرحله از محکم بودن درب باک سوخت خودرو مطمئن شوید تا از تبخیر بنزین داخل باک پیشگیری شود.

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

از درجا کار کردن خودرو پرهیز نمایید

هنگامی که نیازی به رانندگی با خودرو خود ندارید و مطمئن هستید که حداقل تا چند دقیقه دیگر قرار نیست خودرو خود را حرکت دهید، آن را خاموش کنید. البته این کار را فقط در وضعیتی انجام دهید که خاموش کردن خودرو ایمنی شما را به خطر نیندازد.

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

تاثیر رانندگی پر گاز و ترمزهای شدید بر مصرف سوخت خودرو

از مهمترین عوامل در افزایش مصرف سوخت رانندگی پر گاز و ترمز زدن های ناگهانی و شدید می باشد، با این سبک رانندگی بنزین با فشار بیشتری به داخل پیشرانه پاشیده شده و احتمال احتراق کامل آن فراهم نخواهد شد و بالطبع مصرف بالا خواهد رفت، ترمز های پی در پی و شدید هم فشار زیادی به پیشرانه خودرو وارد کرده و  موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد، پس تا جایی که می توانید از ترمز گرفتن و گاز دادن های بی مورد خودداری کنید و سعی کنید در محدوده سرعت ایمن (بین ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر در ساعت) رانندگی کنید.

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

استفاده از کروز کنترل را از یاد نبرید

در بزرگ راه های شهری و برون شهری اگر خودروی شما دارای آپشن کروز کنترل می باشد، حتماً از آن استفاده نمایید. کروز کنترل در خودرو با تنظیم اتوماتیک گاز موجب حرکت خودرو در سرعت ثابت و بدون شتاب می شود. عدم شتاب گیری خودرو به این معنی خواهد بود که پیشرانه خودرو کار کمتری انجام داده و در نتیجه سوخت کمتری را مصرف می کند. در ضمن این قابلیت را باید برای محدوده سرعت های بهینه و مجاز تنظیم نمایید. بهترین محدوده سرعت برای حداکثر بازده مصرف سوخت، نزدیک به ۹۰ کیلومتر در ساعت می باشد.

پنجره ها و باربند خودرو

اگر با سرعت کمتر از ۵۵ کیلومتر در ساعت رانندگی می کنید باز بودن پنجره های خودرو تاثیر زیادی در مصرف سوخت ندارد ولی در سرعت های بالاتر باز بودن پنجره ها ویژگی های ایرودینامیکی ماشین را به شدت تغییر داده و جریان هوای عبوری از کنار خودرو را به نیروی پس زنی بزرگی تبدیل کند که پیشرانه خودرو باید برای جبران آن بنزین بیشتری مصرف نماید. همچنین حذف موارد غیر ضروری نظیر بار بند علاوه بر بهبود ویژگی های ایرودینامیک، موجب کاهش وزن خودرو و کاهش مصرف سوخت خودرو خواهد شد.

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

رابطه کولر ماشین با میزان مصرف سوخت خودرو

حتی در روزهای گرم سال هم سعی کنید تا کولر را در محدوده درجات میانی تنظیم کنید و دقت نمایید سرمای داخل خودرو به دلیل باز بودن پنجره ها به هدر نرود؛ این امر در مورد گرمای حاصل از سیستم تهویه در فصل سرما هم صادق می باشد.

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

همواره به یاد داشته باشید در سرعت های بالا برای پایین آوردن دمای داخل خودرو، روشن کردن کولر ایده بسیار بهتری نسبت به باز کردن پنجره های ماشین می باشد.

دوره های زمانی تعویض فیلتر هوا را فراموش نکنید

فیلتر هوا یکی از فاکتورهای مهم در بهینه سوزی سوخت در پیشرانه خودرو به حساب می آید، چون که فیلتر آلوده موجب می شود پیشرانه خودرو به سختی سوخت را بسوزاند و در نتیجه راننده ناچار می شود برای دست یابی به قدرت مناسب در هنگام حرکت، پدال گاز را بیشتر فشار داده و از این رو مصرف سوخت خودرو به شدت افزایش می یابد.

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

پس همیشه سعی کنید از توصیه های موجود در دفترچه راهنمای خودرو در مورد زمان های تعویض فیلتر هوای خودرو پیروی نمایید. فیلتر هوای تمیز می تواند به سیستم تزریق سوخت پیشرانه کمک کند تا نسبت های بسیار بهینه تری از ترکیب سوخت و هوا را به داخل سیلندرها پاشش کرده و در نتیجه باعث کاهش مصرف سوخت خودرو شود.

هر چه کم بادتر، مصرف بیشتر

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

با رجوع به دفترچه راهنمای خودرو  از میزان فشار هوای استاندارد لاستیک خودروی خود کسب اطلاع نمایید، در بسیاری از موارد فشار هوای کمتر یا بیشتر از میزان تعیین شده در لاستیک ها می تواند تا حداقل ۵ درصد به افزایش مصرف سوخت در خودرو منجر شود. جدای از این مطلب، فشار نامناسب در باد لاستیک ها می تواند موجب استحلاک شدید در لاستیک ها شده و از عمر آن ها بکاهد و به گونه این دیگر موجب افزایش هزینه ها گردد.

تصویر زیر تاثیر منفی عدم تنظیم فشار باد لاستیک خودرو را نشان می دهد.

راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

رعایت نکات گفته شده می تواند سهم بسزایی در کاهش مصرف سوخت خودرو یا اتلاف آن داشته باشد، با این حال همانطور که در ابتدا اشاره شد، بهترین راه برای کاهش هزینه های سوخت خودرو پرهیز از سفرهای بی مورد و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در سفرهای درون شهری است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar