معنی حروف روی دسته دنده‌های اتوماتیک چیست؟

بروزرسانی در: سه شنبه 17 اردیبهشت 98 ساعت 02:07
معنی حروف روی دسته دنده‌های اتوماتیک چیست؟

حروف روی دنده اتوماتیک مخفف چیست؟

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که معنی حروفی که روی دسته دنده گیربکس‌های اتوماتیک نوشته می‌شود مخفف چیست؟ خیلی‌ها این فکر به ذهنشان خطور می‌کند و اگر معنی آن‌ها را نمی‌دانید، قطعاً تنها نیستید. فقط در ایالات متحده آمریکا، سالانه ۱۰ میلیون دستگاه خودرو با گیربکس اتوماتیک فروخته می‌شود. گیربکس‌های اتوماتیک سیستم‌های هیدرولیکی هستند که قدرت موتور خودروی شما را به چرخ‌ها منتقل می‌کنند. هر حرف یا عدد نوشته شده روی دسته دنده گیربکس اتوماتیک معمولاً یک وظیفه خاص در گیربکس را بر عهده دارد که در این مطلب، می‌خواهیم شما را به طور دقیق با آن‌ها آشنا کنیم. در ادامه مطلب لطفاً با زد فور کار  Z4CAR همراه شوید.

معرفی PRINDLE

در بیشتر خودروهایی که هم اکنون در بازار آمریکا حضور دارند و به گیربکس اتوماتیک مجهز شده‌اند، مجموعه‌ای از حروف متشکل از P، R، N، D و L دیده می‌شوند. معمولاً وقتی کنار هم این حروف را می‌خوانیم، کلمه Prindle خوانده می‌شود. جالب است بدانید در آمریکا بسیاری از مهندسان خودرو و مکانیک‌ها ترکیب گیربکس اتوماتیک خودروها را به همین شکل می‌خوانند. هر یک از این حروف متعلق به یک تنظیم خاص گیربکس اتوماتیک می‌باشد. بسته به نوع خودروی شما، همچنین ممکن است حرف M یا تعدادی از اعداد که معمولاً از ۱ تا ۳ هستند را هم روی دسته دنده یک گیربکس اتوماتیک ببینیم. برای این که به سادگی بتوانیم همه چیز را به شما توضیح بدهیم، هر یک از این حروف را در بخش‌های جداگانه بررسی خواهیم کرد.

حرف P روی دسته دنده گیربکس اتومات به چه معنی است؟

گاهی اوقات برخی افراد حروف روی دسته دنده گیربکس اتومات را تحت عنوان تنظیمات اختصاصی دنده معرفی می‌کنند، ولی این موضوع اندکی ممکن است برای همه گمراه کننده باشد. این حروف در واقع تنظیمی برای فعال سازی دنده‌ها هستند. دنده‌های موجود داخل یک گیربکس اتوماتیک به صورت هیدرولیکی زمانی که در دنده جلو هستند از سه تا نه دنده جابجا می‌شوند.

حرف P روی گیربکس اتومات به معنی PARK یا همان پارک می‌باشد. زمانی که دسته دنده در حالت پارک قرار می‌گیرد، دنده‌های موجود داخل گیربکس قفل می‌شوند. موضوعی که حرکت چرخ‌ها به سمت جلو یا عقب را محدود می‌کند. به همین دلیل، بسیاری از راننده‌ها از دنده پارک به جای ترمز استفاده می‌کنند. هدف اصلی طراحی دنده پارک روی خودروها نیز همین است. جالب است بدانید در بسیاری از خودروهای دنده اتومات برای روشن شدن خودرو به علت مسائل ایمنی، دسته دنده حتماً باید روی P قرار داشته باشد.

حرف R روی دسته دنده گیربکس اتومات به چه معنی است؟

همان طور که احتمالاً حدس زده‌اید، حرف R روی دسته دنده اتومات برای کلمه REVERSE بوده و برای دنده عقب استفاده می‌شود. زمانی که دسته دنده را از روی P به R جابجا می‌کنید، دنده عقب گیربکس اتومات درگیر می‌شود. در این شرایط گاردان برعکس چرخیده و به چرخ‌ها اجازه می‌دهد تا به سمت عقب حرکت کنند. استارت زدن خودرو در دنده عقب از آن جایی که می‌تواند بسیار خطرناک باشد، در خودروهای اتوماتیک امکان پذیر نیست.

حرف N روی دسته دنده گیربکس اتومات به چه معنی است؟

قرار گرفتن دسته دنده روی موقعیت N بدین معنی است که گیربکس شما در حالت خلاص یا NEUTRAL قرار گرفته است. این حالت دنده‌های جلو و عقب را آزاد کرده و اجازه می‌دهد چرخ‌ها به صورت آزادانه بچرخند. بسیاری از راننده‌ها از این حالت استفاده نمی‌کنند، مگر این که خودروی آن‌ها استارت نمی‌خورد و می‌خواهند آن را هل بدهند یا بکسل کنند.

حرف D روی دسته دنده گیربکس اتومات به چه معنی است؟

حرف D به معنی DRIVE می‌باشد. در این حالت دنده‌های رو به جلوی یک گیربکس اتوماتیک فعال می‌شوند. با فشردن پدال گاز، دنده D قدرت موتور را به چرخ‌ها منتقل کرده و با افزایش سرعت دنده‌ها را رو به جلو تعویض می‌کند. در واقع با افزایش دور موتور به محدوده مورد نظر، دنده‌ها بزرگ می‌شوند. به محض این که سرعت خودرو شروع به کم شدن می‌کند، گیربکس اتومات دنده‌ها را کوچک خواهد کرد. گاهی اوقات از دنده D با نام اوردرایو نیز یاد می‌شود. این دنده معمولاً در بزرگ راه یا زمانی که خودرو در مسافت‌های طولانی با یک دور موتور ثابت رانندگی می‌کند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر گیربکس اتوماتیک شما مجموعه‌ای از اعداد بعد از حرف D دارد. در این نوع گیربکس‌های اتوماتیک اعداد در واقع تنظیمات دنده‌های دستی هستند که ۱ مربوط به دنده‌های کوچک‌تر و عددهای بزرگ‌تر مربوط به دنده‌های بزرگ‌تر می‌باشند. از این دنده‌ها معمولاً زمانی که دنده D به درستی کار نمی‌کند یا در سربالایی‌ها و سرپایینی‌های تند استفاده می‌شود.

D1: این دنده گشتاور را در مسیرهای سخت مانند گلی یا شنی افزایش می‌دهد.

D2: در سربالایی‌ها مانند جاده‌های کوهستانی به کمک خودرو می‌آید. این دنده همچنین امکان افزایش لحظه‌ای قدرت موتور را مانند گیربکس‌های دستی دارد.

D3: گاهی اوقات با نام OD یا دکمه اوردرایو نشان داده می‌شود. در این دنده خودرو معمولاً با دور موتور بالا حرکت می‌کند. ضریب دنده اوردرایو به گونه‌ای است که در حالت درگیر شدن آن، تایرها سریع‌تر از موتور حرکت می‌کنند.

حرف L روی دسته دنده گیربکس اتومات به چه معنی است؟

آخرین حرفی که معمولاً روی یک گیربکس اتومات دیده می‌شود L است که نشان دهند دنده سنگین در چنین گیربکس‌هایی می‌باشد. گاهی اوقات حرف L با M جایگزین می‌شود، بدین معنی که گیربکس در حالت تعویض دستی قرار گرفته است. در این حالت راننده می‌تواند به صورت دستی با استفاده شیفترهای روی فرمان یا به شیوه‌ای دیگر (معمولاً در سمت چپ یا راست دسته دنده) نسبت به تعویض دنده‌ها اقدام کند. در خودروهایی که دنده L دارند، از این حالت برای حرکت در سربالایی‌ها یا مسیرهای سخت گلی و برفی استفاده می‌شود.

از آن جایی که خودروهای دنده اتومات می‌توانند تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند، گاهی اوقات برخی گیربکس‌ها با حروف یا اعداد متفاوت را هم می‌توان میان خودروها یافت. پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع به رانندگی دفترچه راهنمای خودرو را به طور دقیق مطالعه کرده و از عملکرد صحیح تمامی دنده‌ها مطلع شوید.

منبع ترجمه: yourmechanic

چگونه بدون گرفتن کلاچ دنده عوض کنیم؟

دانستنی های نگهداری خودرو

آیا گرفتن کلاچ در زمان روشن کردن خودرو لازم است؟

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "معنی حروف روی دسته دنده‌های اتوماتیک چیست؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Dara
مهمان

روی ام جی ۵۵۰گذشته از این حروف wهم هست اون چیکار میکنه؟

M
مهمان

کامل بود ممنون

شبرو
مهمان

سلام
در دفترچه راهنمای تویوتا کمری نوشته شده که مثلا عدد۴ بعداز D نشان دهنده اینست که گیربکس همچنان بصورت اتوماتیک دنده ها را عوض میکند منتها دنده پنج را حذف کرده و از دنده یک تا چهار را خودش عوض میکند و همینطور مثلا عدد سه یعنی دنده های پنج وچهار از مدار خارج شده و گیربکس فقط دنده های یک تا سه را خودش عوض میکند و الی اخر

نازی
مهمان

عالی بود ممنون