نحوه صحیح گرم کردن خودرو در زمستان

یکشنبه 2 دی 97 ساعت 13:56
نحوه صحیح گرم کردن خودرو در زمستان

صبح سرد زمستانی از رختخواب گرم خود دل می‌کنید و به سمت خودرویی می‌روید که در هوای سرد بوده و احتمالاً شیشهٔ جلوی آن‌هم از برف و یخ پوشیده شده است. چه باید کرد؟

برای گرم شدن خودرو چقدر فرصت می‌دهید؟

مبحث گرم کردن پیشرانه خودرو در فصل زمستان ازآنجا نشئت گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو مانند روغن موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌تر می‌شوند؛ در نتیجه هر وسیله‌ای در فصل زمستان نیاز دارد کمی گرم شود تا فعالیت بهتری داشته باشد. باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه بعد از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات اندکی افزایش یابد تا از فرسایش پیشرانه کاسته و بر عمر آن افزوده شود.

این در حالی است که متخصصین میگویند خودرو متوقف با پیشرانه روشن نه تنها دردی را دوا نمی‌کند، که مشکل سازتر هم خواهد بود. پیشرانه ماشین به وسیلهٔ مخلوطی از هوا و بنزین به گردش می‌افتد، در هوای سرد مصرف بنزین موتور افزایش می‌یابد. با ورود حجم زیاد سوخت به محفظهٔ احتراق، خودرو به روغن ریزی می‌افتد. هرچقدر که روغن بیشتری از خودرو دفع شود روغن سوزی پیشرانه بیشتر و کارایی آن کمتر می‌شود. از مبحث تکنیکی که خارج شویم در یک کلام؛ روشن نگه داشتن پیشرانه خودرو متوقف در هوای سرد برای طولانی مدت مضر است.

اگر نتوانیم خودرو را در حالت درجا گرم کنیم پس چاره چیست؟

بهترین روش برای گرم کردن خودرو این است که پس از استارت زدن خرامان خرامان طیِ مسیر کنید. آرام و آهسته و نه تخته گاز! در مسیر هم اگر ناچار به انجام اموری مثل خرید روزنامه از باجه و امثال آن بودید بهتر آن است که خودرو را روشن نگه دارید و خاموش نکنید که هم برای پیشرانه بهتر است و هم سوخت کمتری مصرف می‌شود.

تا اینجای کار متوجه شدیم که حرکت کردن آرام و آهسته بلافاصله بعد از روشن کردن خودرو از توقف خودرو با پیشرانه روشن بهتر است ولی یادتان باشد که شیشه‌های ماشین را پیش از حرکت پاک کنید تا از چشم اندازهای مسیر لذت ببرید. عدم پاک کردن شیشهٔ خودرو از سرما و مه یا دیگر عوامل کاهندهٔ دید شما را به راننده‌ای غیرمسئول و در درجات بالاتر به عامل تصادف تبدیل می‌کند.

خودرو متوقف با پیشرانه روشن نه تنها هزینه‌بر است بلکه احتمال خفگی بر اثر گاز مونواکسید کربن به خصوص در خودرو با پنجرهٔ بسته یا گاراژ و یا خودرویی که برف اطرافش را فراگرفته افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است خیلی از خودروهای مدرن امروزی در قسمت کنسول راننده نشانگری آبی رنگ دارند و مادامی که این چراغ روشن است باید از شتاب گیری ناگهانی و شدید اجتناب کرد.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar