نگاهی به شرایط بازار پژو ۲۰۶ اتومات دست دوم

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به شرایط بازار پژو ۲۰۶ اتومات دست دوم

تاریخ حضور خودروهای مجهز به جعبه دندهٔ اتوماتیک در بازار ایران به ده‌ها سال پیش برمیگردد، زمانی که خودروهای آمریکایی عریض و طویل با جعبه دنده اتوماتیک نماد سهولت رانندگی به حساب می‌آمدند ولی مصرف سوخت زیاد و دشواری‌های تعمیرات این جعبه دنده‌ها باعث شده بود تا گرایش عمومی به اتومبیل‌های اتوماتیک آنقدر زیاد نباشد. ولی در سال‌های پیش با توجه به ترافیک روز افزون شهرها نیاز به خودروهای اتوماتیک هر روز جدی‌تر می‌شود و متقاضیان زیادی گرایش به خرید این مدل اتومبیل‌ها دارند، ولی با این وجود خودروسازان داخلی تا به حال توفیق زیادی در زمینه ساخت یک خودرو اتوماتیک ارزان قیمت نداشته‌اند و حالا ارزان‌ترین مدل‌های اتوماتیک مانند ساینا اتوماتیک یا برلیانس H220 در حدود ۳۸ الی ۴۰ میلیون تومان قیمت دارند.

در چنین وضعیتی مشتریان نیازمند به اتومبیل‌های کار کرده ارزان قیمت چاره‌ای ندارند تا با مراجعه به بازار دست دوم به سراغ معدود انتخاب‌های موجود بروند.

در رنج قیمتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان نسخه‌های جعبه دنده اتوماتیک پژو ۲۰۶ شاید مشهورترین خودروها باشند، پیدا کردن مدل اتوماتیک نسخه هاچ بک با پیشرانه ۱.۶ لیتری (تیپ شش) این روزها با بودجه‌ای درحدود ۱۸ میلیون تومان هم امکان پذیر است اما اکثراً خودروهایی با این رنج قیمت، کارکرد بسیار بالایی دارند و تصادفاتی را هم تجربه کرده‌اند. با پرداخت هزینه‌ای بین ۲۳ تا ۳۲ میلیون تومان می‌توان مدل‌های بهتری از انوع هاچ بک و حتی سدان را پیدا کرد که با کارکردی در محدوده ۱۰۰ هزار کیلومتر در رنج قیمتی خودروهای دست دوم قابل قبول قرار می‌گیرند و مدل‌های کم کارکردتری که تا سال ۱۳۹۱ (پیش از اعمال تحریم‌های صنعت خودروسازی) هم تولید شده‌اند به شرط برخورداری از سلامت بدنه و کارکرد پایین تا مرز ۳۵ میلیون تومان معامله می‌شوند.

نسخه قابل تاکید آنکه به علت هزینه بالا و پیچیدگی تعمیرات جعبه دنده اتوماتیک، خرید و فروش این مدل‌ها به راحتی مدل‌های دنده‌ای انجام نمی‌شود و در کل خریداران بهتر است تا قسمتی از بودجه خود را برای مواجهه با خرابی‌های احتمالی جعبه دنده AL4 صرفه جویی نمایند.

از سوی دیگر علیرغم دوام نسبتاً خوب پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 مورد استفاده در نسخه‌های قدیمی پژو ۲۰۶، جعبه دنده اتوماتیک چندان با این موتور هماهنگ نیست و از این رو تا حد زیادی لذت رانندگی با این خودرو قربانی تعویض‌های دیرهنگام و رفتار عجیب جعبه دنده می‌شود، البته در گونه‌های موسوم به تیپ ۶ با وجود گیربکس تیپ ترونیک این موضوع تا جایی قابل چشم پوشی است ولی برای مدل‌های شناخته شده به تیپ ۴ که از جعبه دنده فاقد تیپ ترونیک استفاده می‌کنند، وضعیت به مراتب سخت‌تر می‌شود. به طور کلی خوب است بدانید که تعمیر یا تعویض کامل جعبه دنده اتوماتیک AL4 با نمونه‌های دست دوم سالم با مبلغی در حدود ۴-۵ میلیون تومان امکان پذیر است و از این رو بد نیست تا در صورت تمایل به خرید چنین خودروهایی، قسمتی از بودجه خود را در راستای پوشش هزینه‌های احتمالی و تعمیرات صرفه جویی نمایید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar