چگونه بدون گرفتن کلاچ دنده عوض کنیم؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
چگونه بدون گرفتن کلاچ دنده عوض کنیم؟

اگر خودرویی که دارید دنده دستی است، حتماً با سیستمی به نام کلاچ آشنایی دارید. کلاچ قطعه‌ای است که هنگام تعویض دنده گیربکس را به موتور متصل کرده یا ارتباط این دو را با هم قطع می‌کند. روش کار استفاده از این سیستم هم بسیار راحت است و با فشردن پدال کلاچ زیر پای خود، که در سمت چپ پدال ترمز قرار گرفته می‌توانید سیستم کلاچ را فعال کنید.

گاهی اوقات، ممکن است در حین رانندگی کلاچ خودروی شما مشکل پیدا کند. چه مشکل از پدال کلاچ باشد یا دیسک کلاچ خراب بشود، متوجه خواهید شد که با فشردن پدال سیستم کلاچ فعال نمی‌شود. گاهی اوقات ممکن است به علت شکستن قطعه‌ای به نام کائوچویی کلاچ، پدال خراب شود و نتواند در موقعیت اصلی خود قرار بگیرد. اگر این اتفاق‌ها رخ بدهند، شما به روش همیشگی قادر به تعویض دنده نخواهید بود.

قطعات مختلف کلاچ

البته تا زمانی که به تعمیرگاه برسید می‌توانید به رانندگی با خودرو ادامه دهید. رانندگی یک خودروی دنده دستی بدون استفاده از کلاچ کار نسبتاً سختی است و می‌تواند آسیب‌های جدی به گیربکس خودروی شما وارد کند. این کار را فقط باید در مواقع اضطراری و به مدت بسیار کوتاه انجام داد.

بخش اول: تعویض دنده به بالا بدون استفاده از کلاچ

زمانی که شما با یک خودروی دنده دستی رانندگی می‌کنید و کلاچ خودرو خراب می‌شود، شما می‌توانید به مسیر خود ادامه داده و دنده را بزرگ‌تر بکنید. تعویض دنده به بالا بدون استفاده از کلاچ کار راحتی نیست و به دلیل این که از کلاچ برای راحت‌تر کردن تعویض دنده استفاده نمی‌شود، باید کمی خشن‌تر رفتار کنید!

قدم اول: سرعت خودرو را تا نقطه‌ای که دنده را باید عوض کنید افزایش بدهید. این سرعت در هر خودرو متفاوت است.

ولی به طور کلی، تعویض دنده به بالا بین دور موتورهای ۳ هزار تا ۳۵۰۰ توصیه می‌شود.

قدم دوم: به طور همزمان، پای خود را از روی پدال گاز برداشته و دنده را خلاص کنید. زمانی که پای خود را از روی پدال گاز برداشته‌اید، فشاری روی گیربکس وجود ندارد.

دسته دنده با اندکی تلاش به حالت خلاص در خواهد آمد. اگر برای خلاص کردن دنده بیش از حد صبر کنید، ممکن است مجبور شوید دوباره دور موتور را افزایش داده و بار دیگر تلاش کنید.

قدم سوم: دسته دنده را به موقعیت دنده بزرگ بعدی ببرید. به عنوان مثال اگر در دنده ۳ بودید، دسته دنده را در موقعیت دنده ۴ قرار دهید.

در حالی که دور موتور کاهش پیدا می‌کند، فشار اندکی به دسته دنده وارد کنید. زمانی که دور موتور با سرعت گیربکس یکی شود، دسته دنده به راحتی در موقعیت دنده بعدی قرار خواهد گرفت. اگر دسته دنده را خیلی محکم فشار دهید صدای بدی را از داخل گیربکس خواهید شنید و اگر فشار خیلی کم باشد، ممکن است موفق به تعویض دنده نشوید.

قدم چهارم: سرعت خودرو را تا تعویض دنده بعدی افزایش دهید. به محض این که دسته دنده در موقعیت دنده بعدی قرار گرفت، سریعاً با فشردن پدال گاز سرعت خودرو را افزایش دهید.

به این روش، می‌توانید دنده خودرو را حین رانندگی، بدون استفاده از کلاچ بزرگ کنید.

بخش دوم: تعویض دنده به پایین بدون استفاده از کلاچ

تقریباً همانند تعویض دنده به بالا، می‌توانید بدون استفاده از کلاچ هنگام رانندگی دنده را کوچک کنید. چون کلاچ خودرو خراب شده یا استفاده نمی‌شود، با استفاده از پدال گاز قادر خواهید بود تا کاهش سرعت خودروی خود را کنترل کنید.

قدم اول: با برداشتن پا از روی پدال گاز، سرعت خودرو را کاهش دهید. سرعت خودرو به آرامی کم خواهد شد.

قدم دوم: زمانی که دور موتور بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دور در دقیقه است، دسته دنده را از موقعیت دنده‌ای که در آن قرار دارد خارج کنید. اکنون دسته دنده در حالت خلاص قرار دارد.

برای این کار گاهی اوقات باید به میزان بسیار کمی هنگام خارج کردن دسته دنده، پدال گاز را فشار دهید. حدوداً فقط یک ثانیه پدال را به آرامی فشار دهید تا این فرآیند راحت‌تر انجام شود. با این کار فشار از روی گیربکس برداشته می‌شود و شما می‌توانید دنده را خلاص کنید.

قدم سوم: دور موتور را تا حدود ۳ هزار دور در دقیقه افزایش دهید. باید دور موتور با آن عددی که همیشه در دنده کوچک‌تر هست هماهنگ شود.

به عنوان مثال، اگر در دنده سوم هستید و می‌خواهید به دنده دو بروید، حدوداً ۱۲۰۰ دور در دقیقه دنده سوم برابر با ۲۵۰۰ دور در دقیقه در دنده دوم.

قدم چهارم: دسته دنده را به موقعیت دنده کوچک‌تر ببرید. با یک فشار ملایم آن را در همان حالت نگاه دارید.

همانند بزرگ کردن دنده، فشار بیش از حد موجب ایجاد صدا از گیربکس و فشار کم باعث از دست دادن زمان مناسب برای تعویض دنده خواهد شد.

قدم پنجم: اجازه دهید دور موتور کاهش پیدا کند. زمانی که سرعت موتور با سرعت گیربکس در دنده‌ای که می‌خواهید هماهنگ شد، دسته دنده در موقعیت دنده کوچک‌تر جا خواهد گرفت.

با استفاده از پدال گاز، سرعت خودرو را حفظ کرده یا بدون فشردن آن، اجازه دهید خودرو تا زمان تعویض دنده بعدی سرعتش کم‌تر شود.

زمانی که خودرو متوقف شد، دیگر از این روش نمی‌توانید استفاده کنید. این روش فقط زمانی که در حال حرکت هستید قابل استفاده است و راهی برای درگیر کردن دنده یک بدون استفاده از کلاچ در حالت توقف کامل وجود ندارد.

گیربکس

رانندگی با یک خودرو دنده دستی بدون کلاچ فقط وقتی امکان پذیر خواهد بود که خودرو در حال حرکت باشد. اگر خودرو شما متوقف شده و کلاچ از کار افتاده است، این روش به کار شما نخواهد آمد. هر از چند گاه یک بار سیستم کلاچ خود را توسط یک مکانیک ماهر مورد بررسی قرار دهید تا دچار دردسرهایی مانند رانندگی بدون کلاچ نشوید!

منبع: وب‌سایت YourMechanic

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

15 دیدگاه ها برای "چگونه بدون گرفتن کلاچ دنده عوض کنیم؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهدي
مهمان

برای شروع حرکت از حالت سکوت
دنده رو درحالت خاموش روی یک بزارید
بعد استارت بزنید و استارت رو نگه دارید(ماشین شروع به لگد زدن میکنه)و همزمان که استارت رو نگه داشتید و ماشین رو به جلو لگد میزنه گاز بدید
ماشین شروع به حرکت میکنه و ادامه مراحل هم طبق متن

حسین
مهمان

این مشکل واسه همه اتفاق خواهد افتاد ممنون از اطلاعات خوبتون
مطمئنم که خانوما از این مطلب هیچی نفهمیدن

ماری
مهمان

تو خوبی !!!!
من سه ساله خوراکم همینه مرررررززد فقط به لفظ کلمه

م.ج
مهمان

واقعا امروز این اتفاق پردردسر وپراز خاطره برایم
حادث شد ابتدا یک اقا وسیله را کنار برد وخوبیش
اینجا بود که مکانیک نزدیک بود خلاصه بعداز ۴ ساعت
ویکمیلیون ونیم صفحه ودیسک عوض شد.
درس خوبی گرفتم ولی واقعا برای ما خانمها سخت
است. شما اقایان بهتون ماشاءالله میگویم وامام حسین
مراقبتان

مونا
مهمان

من یه خانومم دارم میخونم و میخوام روی نرهایی مثل تو رو کم کنم

اسغر معصومی.
مهمان

دوست من چرا بهت بر میخوره خب توی علمی ترین مطالب توی برترین مجله های علمی نوشته شده که خانوما در مواقع حوادث به شدت بیشتر از آقایون در حین رانندگی حول میشن؛ مسیله رو کم کنیم نیست هیچ مردی ماشینش مفت نیست که جهت رو کم کنی به گیرباکسش آسیب برسونه.

زرا
مهمان

همینکه شما فکر میکنی با دنده عوض کردن بدون کلاچ به گیربکس ماشینت آسیب میزنی نشون میده شما بدرد رانندگی حرفه ای نمیخوری دوست عزیز. آر پی ام شما اگر با دنده ای که می خوای تعویض کنی یکسان و مچ باشه هیچ مشکلی برای گیربکس پیش نمیاد.

محمد گورویی. 09055403570
مهمان

سلام این حرفت بدرد من خورد من بلبرینگ کلاجم خراب شده نمیدونم دیسک صفحه ایناهم فک کنم خراب شدن کلاجم کار نمیده یهفتس دارم بدون کلاج ماشینو میرونم تازه روزی چنتا اسنپم کار میکنم ولی بدون هیج فشاری و هماهنگ دنده عوض میکنم و متاسفاته فقط دنده یک رو تو استارت روشن میکنم ماشینو امیدوارم مشکلی پیش نیاد چون دمه عیده دستم خالیه هر چی داشتم خرجش کردم الان سه تومن هزینه داره تایرم ندارم موندم توش ناچار دارم ایطور میرونمش خدا کنه چیزی نشه

Hamdi
مهمان

سلام دوست عزیزممنون ازبابت اطلاعات خوب.دقیق وجامعتون.مطالب خوب و بدرد بخوری بود کانال خوبتون رو با مطالبش دنبال میکنم.هر روز.سپاس

مهدی
مهمان

تعویض دنده از ۳ به ۴ و ۵ بسیار راحت تره

تا ۱ به ۲ و۳ ،،، من چندین بار تمرین کردم

حسین
مهمان

برای شروع هم اگه کلاج خراب باشه میتونید ماشینو تو دنده یک بزارید و استارت بزنید البته نیاز به مکان باز هست برای این روش

محمد
مهمان

با سلام
یک راه اورژانسی بمنظور حرکت ماشین از حات سکون کامل تا رسیدن به اولین تعمیرگاه به این صورت است. ابتدا خودرو را کامل خاموش میکنیم،دسته دنده را در حالت دنده یک یا دو قرار میدهیم(بسته به شیب مسیر). سپس ماشین را در همان حال استارت میزنیم تا سرعت ماشین زیاد شده و ماشین روشن شود. حالا میتوان تا تعمیر گاه رفت. البته اگر مانعی بر سر راهتان قرار نگیرد.اگر نیاز به توقف کامل شد،ترمز بگیرید. ماشین خاموش میشود. و دوباره از اول مراحل را تکرار نمایید.

آرش
مهمان

آقا خداخیرتون بده ما برای تفریح با زن و دو تا بچه کوچیک خارج از شهر بودیم حس کردم کلاج مشکل داره پیدا میکنه . دم غروب که خواستیم برگردیم بارون شدید شروع شد اومدم ماشین و روشن کنم کلاچ چسبید به کف دیگه بالا نیومد آقا نه امداد خودرویی بود نه هیچکسی چون داخل فرعی بودیم .فقط خداکمک کرد تو اینترنت سرچ کردم و این مطلب شما رو دیدم ماشین و خاموش کردم تو دنده گذاشتم استارت که زدم ماشین حرکت کرد و با همین وضعیت تا خونه اومدیم خیلی ممنون از این مطالب مفید شما..

توحید
مهمان

شما میتونین با یکم هول دادن خودرو تا سرعت ۷ تا ۱۰ کیلومتر بر ساعت دنده یکو جا بزنین که این روش فقط در سربالایی به سختی قابل اجراس نیازیم به تو دنده استارت زدن نیست

محمد
مهمان

یک را دیگر حرکت از حالت سکون اینست که از دیگران کمک بخواهید تا ماشین را هل بدهند وبا قرار دادن دنده دو مانند روشن کردن ماشین در زمان خرابی باطری عمل کنید ولی بهترین کار اینست در صورت امکان ماشین خود را با یدک کش به تعمیر کار ببرید این اتفاق برای من افتاد و در نهایت مجبور شدم دنده برنجی گیر بکس را تعویض