چگونه خودروی خود را برای فصل تابستان آماده کنیم

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
چگونه خودروی خود را برای فصل تابستان آماده کنیم

هیچ کدام از فصول سال به اندازه فصل تابستان جذاب نیستند. از سویی دیگر، رانندگی در هیچ فصلی به اندازه تابستان، مخصوصاً اگر هنگام مسافرت باشد، لذت بخش نخواهد بود.

برای برخی افراد، تابستان زمان سفر کردن است، زمانی برای سفر به سواحل شمالی زیبای کشورمان و لذت بردن از مناظر طبیعی و تاریخی جای جای ایران! برای برخی افراد دیگر (بخوانید مرفهان بی درد)، فصل تابستان زمان باز کردن سقف خودرو و لذت بردن از تابش نور آفتاب است. و برای خیلی‌های دیگر، تابستان پرمشغله‌ترین فصل سال محسوب می‌شود. زمانی که کودکان مدرسه نمی‌روند و باید به عنوان یک راننده اختصاصی، آن‌ها را سر کلاس‌های ورزشی یا دیگر کلاس‌هایی که معمولاً بچه‌ها در تعطیلات تابستانی ثبت نام می‌کنند رسانده و دوباره به خانه برگردانید. استفاده شما از خودرو در تابستان به هر شکلی که باشد، باید قبل از شروع فصل اطمینان حاصل کنید که خودروی شما برای فصل جدید آماده است.

قسمت اول: آماده کردن خودرو برای روزهای آفتابی

قدم اول: خرید سایبان برای خودرو یک سایبان برای خودروی خود خریداری کنید.

تابش مستقیم نور آفتاب به راحتی می‌تواند به کابین خودروی شما آسیب بزند. قدرت اشعه آفتاب که در تابستان چند برابر می‌شود، قادر است سبب رنگ پریدگی داشبورد و صندلی‌های جلو شود. این اتفاق نه تنها ظاهر خودروی شما را خراب خواهد کرد، بلکه می‌تواند تأثیر منفی زیادی روی قیمت، هنگام فروش داشته باشد.

برای محافظت در برابر این آسیب اشعه آفتاب، حتماً یک سایبان مخصوص خودرو خریداری کرده و آن را همیشه داخل خودرو نگهداری کنید. هر موقع به صورت مستقیم در تابش اشعه آفتاب خودرو را پارک می‌کنید، سایبان را پشت شیشه جلو قرار دهید.

نکته: هنگام رانندگی در فصل تابستان، تا جای ممکن سعی کنید خودروی خود را در سایه پارک کنید. همچنین اگر خودرو را در مکانی فوق العاده داغ و زیر نور آفتاب پارک کرده‌اید، اندکی پنجره‌های خودرو را باز بگذارید.

قدم دوم: تهویه مطبوع را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که کولر خودرو به درستی کار می‌کند.

دفعات استفاده از کولر خودرو در فصل تابستان بسیار بالاتر می‌رود، از این رو حتماً باید از درست کار کردن و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. حتی اگر ظاهراً کولر خودروی شما به درستی کار می‌کند، ممکن است این کار کردن با تمام توان نباشد، موضوعی که نهایتاً می‌تواند منجر به بروز برخی مشکلات در داغ‌ترین روزهای تابستان شود.

قبل از گرم شدن هوا، با مراجعه به یک مکانیک ماهر حتماً از درست کار کردن سیستم تهویه مطبوع خودرو اطمینان حاصل کرده و در صورت لزوم، گاز کولر را شارژ کنید.

قسمت دوم: خودرو را برای رانندگی در هوای گرم ایمن کنید

قدم اول: تایرها را بررسی کنید. تایرها را بررسی نموده و اطمینان حاصل کنید که در وضعیت خوبی هستند.

تا زمان شروع فصل تابستان، ممکن است تایرهای خودرو به مشکلات زیادی دچار شوند. رانندگی در شرایط جاده‌ای نامساعد در فصل زمستان یا رانندگی حین بستن زنجیر چرخ معمولاً می‌توانند آسیب زیادی به تایرهای خودرو وارد کنند. همچنین اگر روی خودرو تایرهای زمستانی نصب کرده‌اید، اکنون زمان باز کردن آن‌ها و استفاده از تایرهای تابستانی فرا رسیده است.

حتماً یک بازرسی ظاهری از تایرها انجام داده و مطمئن شوید که آن‌ها وضعیت خوبی دارند. اگر اوضاع به گونه دیگری است، دو جفت تایر با کیفیت خریداری کرده و بعد از آن دل به جاده‌های تابستانی بزنید!

نکته: هنگام بررسی آج تایرها و وضعیت ظاهری آن‌ها، می‌توانید میزان باد تایرها را هم چک کنید.

قدم دوم: ترمزهای خودرو را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که لنت ترمزها وضعیت خوبی داشته باشند.

در طول فصل زمستان، لنت‌های ترمز معمولاً سریع‌تر تمام می‌شوند. این موضوع به دلایل مختلفی روی می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها، افزایش ترافیک در جاده‌ها و خیابان‌ها، تفاوت بیشتر بین دمای ترمز حین استراحت و در حال کار کردن و افزایش ترمزگیری های شدید در شرایط جوی نامساعد هستند.

قبل از شروع فصل تابستان، بهتر است لنت ترمزها را بررسی کرده و از صحت عملکرد آن‌ها مطمئن شوید. اگر کمی آچار به دست باشید، می‌توانید لنت ترمزها را خودتان بررسی کنید. در غیر این صورت، حتماً نزد یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید.

قدم سوم: یک بررسی فنی کامل روی خودرو انجام دهید.

در حالی که ترمزها و تایرها مهم‌ترین مواردی هستند که در چک لیست بررسی تابستانی هر خودرو باید قرار داشته باشند، یک بررسی کامل فنی می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد.

از آن جایی که معمولاً در فصل تابستان بیشتر با خودروی خود رانندگی می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که روغن موتور به موقع تعویض شده، مایع رادیاتور و دیگر موارد این چنینی تمیز و کافی هستند و تمامی قطعات الکترونیکی خودرو به درستی کار می‌کنند.

قسمت سوم: خودرو را برای فصل تابستان جذاب‌تر کنید

قدم اول: خودروی خود را صفرشویی کنید. با حوصله، خودرو را صفر شویی نمایید.

چه یک سدان دست دوم با چند صد هزار کیلومتر کارکرد داشته باشید یا یک کانورتیبل بسیار قدرتمند، در طول فصل تابستان خودروی شما باید ظاهری جذاب و تمیز داشته باشد.

خودرو را نزد یک کارواش مطمئن برده و تمام سرویس‌ها را برایش انجام دهید. با انجام صفرشویی، هم ظاهر خودرو بسیار جذاب‌تر می‌شود هم داخل کابین بوی خودروی صفر کیلومتر به خود می‌گیرد.

نکته: آغاز تابستان همچنین بهترین فصل سال برای "کابین تکانی" است!

قدم دوم: از کابین غافل نشوید. کابین خودرو هم باید جذاب باشد.

از آن جایی که فصل تابستان فرا رسیده، احتمال این که افراد زیادی سوار خودروی شما شوند بالاست، از این رو کمی کار کردن روی کابین می‌تواند ایده فوق العاده ای باشد.

یک خوشبو کننده هوا برای کابین بخرید و اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد، روکش صندلی‌ها را عوض کنید. جعبه داشبورد خودرو را با سی دی‌های خوب پر کنید و کاملاً برای شروع تابستان آماده خواهید بود!

قدم سوم: اقلام ضروری تابستانی! داخل صندوق عقب برخی اقلام تابستانی ذخیره کنید.

زمانی که فصل تابستان شروع می‌شود، بهتر است برخی اقلام ضروری تابستانی را داخل صندوق عقب خودروی خود قرار دهید؛ چه کسی می‌داند کی ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشید!

چند بطری آب و نوشیدنی‌های گازدار داخل صندوق قرار دهید. اگر در فصل تابستان با فرزندان کوچک خود به سفر می روید، حتماً مواردی مانند لباس اضافی، شکلات و یا حتی چند اسباب بازی در صندوق عقب داشته باشید.

نکته: همیشه در طول تابستان، سعی کنید یک عینک آفتابی اضافی داخل خودرو داشته باشید. عینک آفتابی نه تنها از چشمان شما در برابر اشعه‌های خورشید محافظت می‌کند، بلکه هنگام رانندگی در شرایط پر نور، شانس وقوع تصادف را برای شما به میزان زیادی کاهش خواهد داد.

با اندکی کارهای آماده سازی مانند آن چه که در این مطلب برای شما مطرح کردیم، خودروی شما برای هر آن چه فصل تابستان برای شما در چنته دارد آماده خواهد شد. تابستان به اعتقاد خیلی‌ها، بهترین فصل سال است. بنابراین کاری بکنید که بتوانید تا بیشترین میزان ممکن از آن لذت ببرید! نهایتاً، اگر باتری خودروی شما به خوبی شارژ نگاه نمی‌دارد یا مشکلات زیادی به این دلیل مخصوصاً هنگام استارت خودرو دارید، حتماً با مراجعه به یک باطریساز ماهر نسبت به رفع مشکلی احتمالی اقدام نمایید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "چگونه خودروی خود را برای فصل تابستان آماده کنیم"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
یوسف دنا پلاس
مهمان

از دوستان عزیز…اگه کسی تجربه رانندگی با سورن توربو روداشته و همین طور دنا پلاس… بنظرتون کدوم یک ارزش خرید رو دارن برای یک.خانواده.
من با وجود ب بودجه ای ک دارم سورن توربو رو میپسندم.

Arsalan
مهمان

سورن دیگه از دوز خارجه قیافه فوق قدیمی ، کابین قدیمی اما حد اقل دنا رو وقتی توش میشینی حس یه ماشین ۱۰۰ میلیونی رو بهت میدده بیرونشم جامع پسند تره و جوان تر

یونس
مهمان

دوتاشون یکی هستن من شنیدم تو دنا پلاس صدایی نمیاد مخصوصا موتورش وای ۶۰میلیون پولش تنها فرقش با سورن قیافه بیرونی و مانیتورش هست

z4car
مدیر

نقد و بررسی دنا پلاس را میتوانید از اینجا بخوانید :
https://goo.gl/Up1v3U