یورو انکپ یا NCAP چیست ؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
یورو انکپ یا NCAP چیست ؟

ارزیابی اتومبیل‌های جدیدی که وارد اروپا می‌شوند توسط سازمان یورو انکپ و به‌منظور سنجش میزان امنیت اتومبیل انجام می‌شود. این سازمان در سال ۱۹۹۷ توسط سازمان حمل و نقل انگلیس پایه گذاری شد و هم اکنون کشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا و هرگونه سازمان مرتبط با حمل و نقل و حمایت از مصرف کنندگان در اروپا، از آن حمایت می کند.

دفتر اصلی یورو NCAP در بلژیک واقع شده است و نام‌گذاری این سازمان نیز برگرفته از( New Car Assessment Program، ارزیابی اتومبیل جدید) انجام‌شده است. در کشورهای دیگر مثل استرالیا و نیوزیلند(A NCAP)، امریکای لاتین (Latin NCAP) و چین (C-NCAP) نیز این سازمان وجود دارد.

نتایج این بررسی‌ها و ستاره‌های دریافتی هر اتومبیل توسط یورو NCAP منتشر می‌شود؛ این اطلاعات شامل عملکرد اتومبیل در تصادف‌های مختلف جلو، بغل، برخورد کناره‌ها با اجسامی مثل درخت و عابر پیاده است. بالاترین امتیازی که یک اتومبیل می‌تواند دریافت کند ۵ ستاره است. آزمون تصادف جلوی اتومبیل در سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت و به سمت یک مانع تغییر شکل‌پذیر انجام می‌شود. این مانع به این منظور تولیدشده است که اتومبیل برخورد با اتومبیل های دیگر را آزمایش کند. آزمون‌های تصادف از بغل اتومبیل با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، آزمون برخورد کناره‌ها با اجسام میله ای شکل با سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت و آزمون برخورد با عابر پیاده با سرعت ۴۰کیلومتر در ساعت انجام می‌شود.

از ژانویه‌ی سال ۲۰۰۹ به بعد این آزمون‌ها روی عقب اتومبیل هم انجام می‌شد؛ این آزمون جدید همچنین بیشتر روی مسائل امنیتی عابران پیاده تمرکز داشت. یورو NCAP عقیده داشت که سازندگان بیش‌ازحد روی ایمنی بدنه تأکیددارند و شاید باید بیشتر روی مسئله‌ی ایمنی عابران توجه داشته باشند.

در طی چند سال اتومبیل‌های اروپایی امنیت بیشتری کسب کردند و این اتفاق به خاطر استانداردهای یورو NCAP بود. یکی از بارزترین مثال‌ها در این مورد Rover 100 سال ۱۹۹۷ بود که به خاطر ۱ستاره بودنش در این آزمون‌ها از فروش خوبی برخوردار نشد و با توقف تولید روبه‌رو شد؛ از دیگر مثال‌ها باید به کمپانی زیرشاخه ب ام و یعنی MINI در سال ۲۰۰۷ اشاره‌کنیم که برای دریافت رتبه‌ی بالا، تغییراتی در درب موتور و چراغ‌های جلو ایجاد کرد.

البته جالب است بدانید این آزمون‌ها اجباری نیستند، مدل‌های مختلف یا به‌صورت مستقل توسط یورو NCAP انتخاب می‌شوند و یا به‌صورت داوطلبانه توسط سازنده برای آزمون انتخاب می‌شوند. در اروپا اتومبیل‌ها تحت تائید این سازمان به‌صورت قانونی طبقه‌بندی می‌شوند.

تمامی آزمون‌های تصادف یورو برگرفته از قوانین حاکم بر اروپا است؛ البته به ادعای خود یورو، این آزمون‌ها نسبت به قوانین اروپا از سخت‌گیری بیشتری برخوردارند.

آزمون‌های تصادف جلوی اتومبیل شرایط تصادف با یک حجم مشابه را شبیه‌سازی می‌کند، یعنی امتیازدهی تنها زمانی مفهوم واقعی دارد که آزمون بین ۲ مدل مشابه ازلحاظ نوع و سایز انجام شود. دسته‌بندی ساختمانی اتومبیل در یورو NCAP به شکل زیر است:

  • خودروی سواری
  • خودروی چند منظوره یا MPV
  • خودروی مخصوص آفرود
  • رودستر
  • پیکاپ

در هر دسته‌بندی، اتومبیل‌های دارای اختلاف وزن ۱۵۰ کیلوگرم قابل‌مقایسه در نظر گرفته می‌شوند.

یورو NCAP پیشرفته :

سیستم پیشرفته‌ی یورو NCAP، در واقع جایزه ایست که در سال ۲۰۱۰ برای فناوری‌های امنیتی اعطا می‌شود. یورو به سازندگانی که فناوری‌های جدید را با خصوصیات امنیتی هم‌راستا می‌کنند رتبه می‌دهد تا سازندگان اتومبیل را ترقیب به ساخت و استفاده از فناوری های جدید در خودروهایشان کند. برخی از فناوری هایی که موفق به دریافت این جایزه شدند را در زیر مشاهده می کنید:

  • سامانه هشدار نقاط کور
  • سامانه هشدار خرووج از بین خطوط
  • سامانه اعلام سرعت زیاد
  • ترمزهای خودکار
  • سامانه هشدار به راننده در صورت تشخیص عدم توجه به جلو
  • سامانه تماس اضطراری خودکار
  • سیستم های جلوگیری از تصادف
  • سیستم های کمکی دید در شب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar