توقف تولید ۱۰ خودروی مشهور جهان!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
توقف تولید ۱۰ خودروی مشهور جهان!

استقبال بالا از خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند، کاهش فروش و به‌دنبال آن، توقف تولید خودروهای کلاس‌های دیگر را به همراه داشته است. در این مطلب ۱۰ خودرویی که در آستانه توقف تولید قرار دارند، معرفی می‌شوند.

اصولاً علاقه‌مندان دنیای خودرو، همیشه یک مدل را به‌عنوان خودروی محبوب خود معرفی می‌کنند. این خودرو به دلایل مختلف، مثل قیمت کم، قدرت بالا، ظاهر زیبا، نوستالژی، اصالت برند و ... در لیست بهترین‌های هر فرد جای می‌گیرد اما نهایتاً، سوددهی در صنعت خودروسازی برای تعداد زیادی از خودروسازان مهم‌تر از هر چیزی به حساب می‌آید. کافی است که دخل و خرج یک مدل با سیاست‌های کلان کمپانی هم خوانی نداشته باشد، در آن صورت توقف تولید محبوب‌ترین خودروی هر فرد به آسانی ممکن است. بهترین مورد برای توضیح این ادعا، رونق قابل ملاحظه خودروهای کلاس شاسی‌بلند و کراس‌اوور است. هر روز خودروسازان زیادی به تولید خودرو در این کلاس می‌پردازند و این یعنی، توقف خط تولید برخی مدل‌های خاص.

توقف تولید 10 خودروی مشهور جهان!

برای نمونه مدل اکلیپس میتسوبیشی که دو دهه قبل به عنوان یک خودروی اسپرت پرطرفدار شناخته می‌شد، اکنون در قالب یک مدل کراس‌اوور تولید می‌شود. یا کوپه و کروک محبوب هوندا S2000 که پس از دو نسل، با توقف تولید مواجه شد. البته همیشه خودروسازانی هم وجود دارند که تولید برخی مدل‌های خاص را نداشتن توجیه مالی ادامه می‌دهند. در ادامهٔ این مطلب ۱۰ خودرویی که احتمال توقف آن‌ها زیاد است، معرفی می‌شوند.

شورولت ایمپالا

توقف تولید 10 خودروی مشهور جهان!

ایمپالا یکی از قدیمی‌ترین محصولات در حال تولید شورولت بوده که از سال ۱۹۵۷ تولید شده است. این خودرو در ایالات متحده یکی از گران‌ترین مدل‌های شورلت تا سال ۱۹۶۵ محسوب می‌شد که بهترین فروش را به خود اختصاص داده بود و در بازار خودروهای فول سایز با خودروهایی همچون پلیموث فیوری و فورد گالکسی ۵۰۰ رقابت می‌کرد. اما امروز با نگاهی کوتاه به آمار فروش نسل دهم آن که در کلاس سدان بزرگ محور جلو جای دارد، توقف تولید آن چندان هم باورنکردنی نیست. شایعات زیادی در مورد توقف تولید ایمپالا وجود دارد. مدیران ارشد فورد نیز همین فرمول را بکار می‌گیرند و به‌زودی تولید سدان‌های تائوروس، C-Max، فیستا و فوکوس در بازار آمریکا به پایان می‌رسد.

شورولت سونیک (دوو کالوس)

توقف تولید 10 خودروی مشهور جهان!

کامپکت سونیک، که در نسل اول با نام اویو عرضه می‌شد، به‌زودی جایگزین کراس‌اور جدید این برند آمریکایی خواهد شد. در بازار آمریکا، حداقل در مقایسه با کرس‌اور و شاسی‌بلندها، تقاضای چندانی برای مدل‌های کامپکت وجود ندارد. مدیران ارشد شورولت با اشاره به احتمال توقف تولید سونیک، عرضهٔ آن در سال جاری را تمدید کردند. شورولت سونیک در نسل اول بر اساس پلتفرم T200 دوو کالوس ساخته شد.

شورولت اسپارک (دوو ماتیز)

توقف تولید 10 خودروی مشهور جهان!

در کنار شایعات توقف تولید مدل‌های بیوک لاکراس، شورلت ولت و کادیلاک XTS، خودروی شهری شورولت اسپارک نیز با خطر پایان مواجه خواهد شد. اسپارک از سال ۱۹۹۸ تا کنون در چهار نسل عرضه شده است. نسل اول این مدل با کدهای گوناگون تحت نظر برندهای خودروساز در کشورهای جهان عرضه شد. نمونه تمام برقی اسپارک به اسم شورلت اسپارک در ژون ۲۰۱۳ در آمریکا عرضه شد. این مدل اولین خودروی تمام برقی شورولت بود که بعد از توقف EV1 در سال ۱۹۹۹ ساخته شد. درواقع شورولت اسپارک بازار اروپا و آمریکا، همان دوو ماتیز بازار آسیا و خاورمیانه است.

شورولت ولت

توقف تولید 10 خودروی مشهور جهان!

مدل کامپکت و پلاگین هیبرید شورولت ولت که در بازار چین با نام بیوک ویلایت ۵ عرضه می‌شود، جایگزین کراس‌اور جدید شورولت خواهد شد. بر اساس شایعات بوجود آمده، شورولت ولت تا سال ۲۰۲۲ به توقف تولید خواهد رسید و جایگزین آن، یک کراس‌اور پلاگین هیبرید یا تمام برقی خواهد بود. به‌نظر می‌رسد که تقاضای شدید کراس‌اور و شاسی‌بلندها دامن بسیاری از مدل‌های دیگر را خواهد گرفت.

آئودی R8

توقف تولید 10 خودروی مشهور جهان!

مدل اسپرت و موتورمیانی آئودی R8، در سال ۲۰۰۳ اولین بار در قالب مدل مفهومی لمانز کواترو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت و سپس ژنو معرفی شد. اولین مدل تولیدی R8 محصول سال ۲۰۰۶، از موتور ۸ سیلندر V شکل ۴.۲ لیتری با قدرت ۴۱۴ اسب بخار و گشتاور ۴۳۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کرد R8. نسل اول از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ در چند نسخهٔ مختلف شامل کوپه و اسپایدر V8 و V10، GT، GT اسپایدر، LMX و چند فیس‌لیفت و مدل‌های مخصوص پیست و مسابقه عرضه شد. R8 یکی از بهترین خودروهای مدرن آئودی بود که توجه منتقدان و علاقه‌مندان دنیای خودرو را به خود جلب کرد.

نسل دوم آئودی R8 در مدل‌های کوپه و اسپایدر و نسخه‌های مختلف در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. پس از دو نسل تولید R8، اوایل سال ۲۰۱۸ بود که پیتر مرتنز، مدیر بخش تحقیق و توسعهٔ آئودی به توقف احتمالی تولید این مدل اسپرت موتورمیانی اشاره کرد. صحبت‌های مرتنز چندان واضح نیست، اما توقف تولید و به پایان رسیدن عمر R8 پس از دو نسل، به معنی نبود جایگزین مناسب برای این مدل پرطرفدار نیست. با این وجود باتوجه به عملکرد فوق‌العادهٔ R8 در مقایسه با خودروهای رقیب، توقف تولید کامل آن پس از دو نسل منطقی به‌نظر نمی‌رسد. باید صبر پیشه کرد و منتظر ماند که در صورت کنار گذاشتن R8، جایگزین آن چه چیزی خواهد بود.

آئودی TT رودستر – آئودی A5 کروک

بر پایه شایعات به وجود آمده، مدل A4 کروک به‌زودی جایگزین دو مدل TT و A5 روباز خواهد شد A4. کروک بر اساس پلتفرم MQB آئودی و مدل A3 تولید می‌شود. یکی از علت‌های این جایگزینی، قیمت پایین‌تر A4 بوده که در مقایسه با TT و A5 کروک تا بیش از ۱۰ هزار دلار کمتر هم پیش‌بینی شده است. اما تا کنون از سال ۱۹۹۸، سه نسل مختلف از کوپه و کروک اسپرت آئودی TT در نسخه‌های مختلف عرضه شده است که طرفداران خاص خود را دارد. در مقابل، آئودی A5 از سال ۲۰۰۷ تا کنون در دو نسل تولید شده است. البته نسل اول مدل کروک این سدان و کوپهٔ لوکس، در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. بر اساس گفته‌های مدیران ارشد آئودی، فروش مدل‌های کروک TT و A5 از سال ۲۰۱۱ با کاهش قابل ملاحظه مواجه شده است.

بیوک لاکراس

توقف تولید 10 خودروی مشهور جهان!

لاکراس سدان سایزمتوسط در نسل اول و بعد از آن از سال ۲۰۱۰ و عرضهٔ نسل دوم، در کلاس سدان بزرگ عرضه شد. یکی از سدان‌های محبوب بازار چین لاکراس (LaCrosse) است که با ابعاد گوناگون در بازار دیگر کشورها عرضه می‌شود. بر اساس گفته‌های مدیران ارشد بیوک، لاکراس به‌زودی با توقف تولید روبروخواهد شد تا یک مدل دیگر به فهرست قربانیان کراس‌اورها اضافه شود. در این روزها سدان‌های بزرگ و گران‌قیمت خریداران زیادی ندارند و بیوک کاملاً پتانسیل عرضهٔ کراس‌اور و شاسی‌بلندهای جذاب را دارد.

بی‌ام‌و سری ۳ گرن توریسمو

توقف تولید 10 خودروی مشهور جهان!

مدل ۶ در فست‌بک بی‌ام‌و سری ۳ که با نام سری ۳ گرن توریزمو یا GT شناخته می‌شود، به‌زودی از دنیای پس از شاسی‌بلند و کراس‌اور باواریا خارج خواهد شد. در واقع اگر به مدل‌های جدید بی‌ام‌و دقت کنیم، وجود پررنگ کراس‌اورها در مدل‌های گوناگون قابل مشاهده است. توقف تولید سری ۳ گرن توریزمو و تمرکز بیشتر بر شاسی‌بلندهای جذاب، کاملاً قابل درک است.

مرسدس‌بنز SLC کلاس

توقف تولید 10 خودروی مشهور جهان!

آمار رسمی فروش بسیار پایین کروک مرسدس‌بنز SLC در سال پیش منتشر شد. بر اساس شایعات موجود، SLC بدون برنامه‌ای مدون برای عرضه خودرو جایگزین، به‌زودی توقف تولید خواهد داشت. این مدل کروک و لوکس مرسدس از سال ۱۹۹۶ با کد SLK تولید شده است SLK. کلاس در سال ۲۰۱۷ به SLC کلاس تغییر نام داد. حدود سه هفته پیش بود که مدیرعامل AMG، توبیاس موئرز در رابطه با توقف تولید SLC گفت: نمی‌دانم، هنوز به نتیجهٔ قطعی نرسیده‌ایم. این موضوع در حال حاضر تحت بررسی است.

فولکس واگن بیتل

مدل کامپکت بیتل در سال ۱۹۹۷ با الهام از مدل افسانه‌ای فولکس واگن تایپ ۱ تولید شد. بیتل جدید در مقایسه با بیتل قدیمی، اصلاً موفق ظاهر نشد. طراحی آن موتور جلو و خودرو محور جلو و خودرو چهار چرخ محرک بوده طول آن در حالت طبیعی ۴٬۱۲۹ میلیمتر (۱۶۳ اینچ) است. سیستم جعبه‌دندهٔ آن ۶ دنده به دو صورت خودکار و دستی است. سال پیش این مدل در بازار آمریکا، فقط حدود ۱۵ هزار دستگاه (هر دو مدل کوپه و کروک) فروش داشت. پس از فروش پایین بیتل در بازار جهانی، مدیران ارشد فولکس واگن فروش آن را در بسیاری از کشورهای جهان متوقف و البته رسماً نبود نسل جدید آن را هم در سال‌های آتی اعلام کرده‌اند. با این وجود هنوز خط تولید فولکس واگن بیتل به‌طور کامل غیرفعال نشده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar