خودروهای مخصوص تصویربرداری!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
خودروهای مخصوص تصویربرداری!

تصویربرداری صحنه های تعقیب و گریز خودروها در فیلم های امروزی، کاملا پویا و جذاب است. آیا می دانستید که این صحنه ها به وسیله خودروهای مخصوص تصویربرداری ضبط می شود؟

تا حالا فکر کرده اید که صحنه های تعقیب و گریز خودروها در فیلم ها چگونه تصویربرداری می شود؟ برای تصویربرداری این صحنه ها که در سرعت بالا رخ می دهد، به خودروهای مخصوص تصویربرداری و پرسرعت نیاز است. معمولا این خودروها، همان خودروهای معمولی جاده ای هستند که تغییراتی هم چون ارتقاء فنی، بالابر بزرگِ متصل به سقف جهت حرکت دوربین و رنگ بدنهٔ سیاه مات به خاطر جلوگیری از بازتاب نور در حین تصویر برداری، در آن ها اتفاق افتاده است. تیم های فیلم برداری گزینه های زیادی برای انتخاب دارند؛ در ادامه ۱۰ خودروی مخصوص تصویربرداری از کمپانی های پورشه و فراری و حتی بوگاتی را معرفی می کنیم.

فورد F-150 رپتور

خودروهای مخصوص تصویربرداری!

در حال حاضر این پیکاپ آمریکایی، توسط کمپانی فیلموتکنیک آمریکا عرضه می شود. این کمپانی، با ۲۵ سال سابقه در صنعت سینما و تجهیزات تصویربرداری، فورد F-150 رپتور را برای تصویربرداری در مسیرهای آف رود و ناهموار آماده کرده است. موتور هشت سیلندر V شکل سفارشی و افترمارکت روش (Roush) با توان خروجی ۶۰۰ اسب بخار و ۸۱۵ نیوتن متر گشتاور، برای این پیکاپ بی نظیر در نظر گرفته شده است. هم چنین F-150 رپتور به سیستم کنترل پایداری و چرخش مخصوص فیلموتکنیک مجهز شده است تا در مسیرهای ناهموار هم تصاویر بدون مشکل ضبط شود. تیم مهندسی فیلموتکنیک مدعی است که تصویربرداری با محصول آن ها در مسیرهای ناهموار، مانند تصویربرداری در جادهٔ آسفالت و هم سطح است.

پورشه کاین توربو

خودروهای مخصوص تصویربرداری!

هفت کمپانی فعال در زمینهٔ تجهیزات تصویربرداری با خودرو، این شاسی بلند آلمانی پرقدرت را در لیست محصولات خود قرار داده اند. پورشه کاین توربو، با موتور هشت سیلندر V شکل و دو توربو، ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار قرار می دهد و در زمان چهار ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد. مهندسین فیلموتکنیک، جذب سیستم تمام چرخ محرک و سقف بزرگ کاین شده اند؛ چرا که برای نصب بالابر و دوربین بسیار مناسب است. البته بدون تردید، پورشه کاین، از شاسی بلندهای معمولی موجود سریع تر است.

هامر H1

خودروهای مخصوص تصویربرداری!

محصول دیگر فیلموتکنیک، هامر H1 با فاصلهٔ کف تا زمینِ حدود ۴۰.۵ سانتی متر است. تیم فیلموتکنیک می گوید، هامر بهبود داده شدهٔ آن ها، با عبور از موانعِ با ۵۵ سانتی متر ارتفاع مشکلی ندارد. این شاسی بلند غول پیکر، به سیستم تنظیم باد تایرها مجهز است که با استفاده از آن، راننده توانایی تنظیم باد تایرها را در هر زمانی خواهد داشت. به کمک این سیستم، به محض مواجه شدن با مسیر ناهموار و سنگی، می توان باد تایرها را کم و به محض رسیدن به مسیر صاف و هموار، دوباره تایرها را پرباد کرد. سقف مناسب H1 نیز توانایی نصب انواع بالابر و دوربین را دارد.

مرسدس بنز ML55

خودروهای مخصوص تصویربرداری!

شاسی بلند ML55، قابلیت تصویربرداری در صحنه های رالی دارد. این شاسی بلند مرسدس به سیستم تعلیق کویل اوور مجهز است و بالغ بر ۳۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد. با این که به اندازهٔ پورشه کاین توربو سریع نیست؛ ولی ML55 در تیزر تبلیغاتی نسخهٔ مخصوص رالی هیوندای i20 استفاده شد و وظیفهٔ خود را به درستی انجام داد.

بوگاتی شیرون

خودروهای مخصوص تصویربرداری!

برخلاف کارایی شاسی بلندهای پیشین که بیشتر در مسیرهای آف رود بود، بوگاتی شیرون مخصوص تصویربرداری در پیست است. از آنجایی که بوگاتی شیرون، در حال حاضر یکی از سریع ترین ابرخودروهای موجود است، برای تصویربرداری این هایپرکار تا سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، به خودروی پرقدرتی نیاز است.

همان طور که احتمالاً حدس زده اید، تنها خودرویی که می تواند در ۳۲.۶ ثانیه به حداکثر سرعت شیرون برسد، شیرون است! مهندسین بوگاتی برای تصویربرداری شیرون در سرعت های بالا و جدا نشدن دوربین در سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، دوربین و تجهیزات تصویربرداری ویژه ای ساختند.

مینی کوپر

خودروهای مخصوص تصویربرداری!

مینی کوپر خودروی تصویربرداری ایده آل برای صحنه های تعقیب و گریز در پارکینگ است. کمپانی پرسوت سیستم (Pursuit Systems) مینی کوپر را یکی از بهترین خودروهای تصویربرداری برای ضبط تصاویر در محیط های محدود کوچک (پارکینگ ها یا جاده های باریک و پر پیچ و خم کوهستانی) معرفی می کند. این کمپانی علاوه بر تجهیزات تصویربرداری، بخش قوای فنی، ترمز و سیستم تعلیق مینی را ارتقا داده است.

فراری ۴۵۸ اسپایدر

خودروهای مخصوص تصویربرداری!

برای تصویربرداری هنرنمایی رانندهٔ حرفه ای دریفت، رایان تورک، مناسب ترین خودروی تصویربرداری، فراری ۴۵۸ اسپایدر بود. البته اخبار این پروژه بیشتر معطوف به دریفت GT4586 و البته تصادف رایان تورک با این خودروی منحصربه فرد است و به خودروی تصویربرداری این صحنه ها توجهی نمی شود. علاوه بر زیبایی، سرعت و قدرت، فراری ۴۵۸ بارها در تصویربرداری صحنه های هیجان‌انگیز به کار برده شده است.

کادیلاک CTS-V

خودروهای مخصوص تصویربرداری!

کمتر کسی فکر می کند که کادیلاک CTS-V به عنوان خودروی تصویربرداری استفاده شود. اما تیم مهندسی کمپانی آلتیمیت آرم (The Ultimate Arm) بر این باور است که CTS-V، برای ضبط تصاویر در مسیرهای حاشیهٔ شهر، شهری و حتی در پیست گزینهٔ خوبی است. مهندسین این کمپانی با توسعه موتورهشت سیلندر V شکل سوپرشارژ این خودرو تا ۷۰۰ اسب بخار، اضافه کردن رول کیج، سیستم تعلیق MRC، کمک فنرهای سفارشی و میل موج گیر، یکی از پرقدرت ترین و سریع ترین خودروهای تصویربرداری را به وجود آورده اند.

فراری ۳۶۰ مودنا

خودروهای مخصوص تصویربرداری!

یک مدل دیگر از فراری هم در این لیست جای دارد؛ ولی کمپانی فیلموتکنیک، ۳۶۰ مودنا را تنها برای اجاره در اختیار قرار می دهد. تیم مهندسی فیلموتکنیک اعتقاد دارد که فراری ۳۶۰ مودنا، با داشتن حداکثر سرعت بیش از ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت و هندلینگ بسیار مناسب، در تصویربرداری صحنه های پرسرعت گزینهٔ مناسبی خواهد بود.

پورشه ۹۱۱ توربو کابریولت

خودروهای مخصوص تصویربرداری!

پورشه ۹۱۱ توربو کابریولت، خودرویی بود که در تصویربرداری تیزر تبلیغاتی کمپانی هواپیمایی دلتا، پا به پای ایرباس A330 پیش رفت. تمام دوربین ها، تجهیزات مورد نیاز، بدون مشکل روی ۹۱۱ نصب شد. مدل ۲۰۱۵ پورشه ۹۱۱ کابریولت، در زمان ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

منبع: زومیت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar