خودروهای مشهور جهان که خارج از خانه تولید می شوند!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
خودروهای مشهور جهان که خارج از خانه تولید می شوند!

برندهای خودروسازی دنیا به دلایل گوناگون، مثل بازاریابی یا صرفه جویی مالی و زمانی، در کشورهای مختلف خط تولید تاسیس می کنند.

افراد زیادی پس از ماجراهای تعرفهٔ گمرگی خودروهای آمریکایی و اروپایی در خصوص قوانین تجارت و نحوهٔ معاملات خودرویی کنجکاو شده اند. به طور کلی خودروهایی که در خارج از خاک آمریکا تولید می شوند، به گونه ای تحت تأثیر این جنگ تجاری که هنوز نتیجه آن مشخص نیست، قرار خواهند گرفت. تهدیدهای دونالد ترامپ و گفتگوها دو جانبهٔ آمریکا و اروپا فرصتی شد تا فهرستی از خودروهایی که در خارج از خانه خود تولید می شوند، تهیه کنیم. در ادامهٔ مطلب ۲۰ خودروی پرطرفدار بازارجهانی که خط تولید آن‌ها در کشور دیگری قرار دارد، بررسی شده است. با دیدن این فهرست باید اعتراف کرد که تجارت جهانی و ارتباط وسیع با صنعت جهانی یکی از مهم ترین جنبه های اقتصاد موفق یک کشور به ویژه در خودروسازی است. بستن مرزها به روی کمپانی های بزرگ خودروساز جهان به بهانهٔ تولید داخلی، سیاستی شکست خورده محسوب می شود.

جیپ رنگید – ایتالیا

خودروهای مشهور جهان که خارج از خانه تولید می شوند!

ساب کامپکت رنگید (Renegade) از سال ۲۰۱۴ به خط تولید برند آمریکایی جیپ افزوده شده است. جالب است بدانید که نمونهٔ اصلی جیپ در دههٔ ۱۹۴۰ در اشغال ایتالیا استفاده شد اما، در حال حاضر مدل رنگید جیپ در خاک ایتالیا در کنار فیات ۵۰۰X تولید می شود. جیپ رنگید و فیات ۵۰۰X از یک پلتفرم بهره می برند.

پورشه کاین – اسلواکی

کراس اوور لوکس پورشه کاین که جدیدا از نسل سوم آن رونمایی شد، به طور کل در کشور اسلواکی تولید و مونتاژ می شود. نسل دوم پورشه کاین قبل از این در کارخانهٔ فولکس واگن اسلواکی تولید و سپس برای مونتاژ به آلمان منتقل می شد.

فورد اکواسپرت - هندوستان

نسل نخست کراس اوور ساب کامپکت فورد اکواسپرت (EcoSport) در برزیل ساخته شد. از سال ۲۰۱۳ و عرضهٔ نسل دوم کوچک ترین کراس اوور فورد، اکواسپرت به طور کامل در هندوستان تولید، مونتاژ و سپس به آمریکا فرستاده می شود. فورد اکواسپرت نخستین خودروی آمریکایی است که در هندوستان تولید و پس از آن برای فروش به آمریکا منتقل می شود.

کادیلاک CT6 پلاگین هیبرید – چین

از سال ۲۰۱۶ سدان لوکس کادیلاک CT6 به بازار جهانی عرضه شده است. در شرایطی که مدل بنزینی آن در خط تولید دیترویت کادیلاک تولید می شود، مدل پلاگین هیبرید، به طور کامل در چین ساخته می شود.

تویوتا CH-R – ترکیه

کراس اوور ساب کامپکت تویوتا CH-R از سال ۲۰۱۶ تولید شده است. تویوتا یکی از برندهای معروف دنیا است که اکثر محصولات خود را در خاک آمریکا تولید می کند و با این وجود علاوه بر ژاپن، در کشورهای دیگر هم خط تولید دارد. CH-R در تایلند، چین و ژاپن تولید می شود اما شاید کمتر کسی در مورد خط تولید این کراس اوور در ترکیه مطلع باشد.

آئودی Q3 - اسپانیا

سئات (SEAT) برندی اسپانیایی و زیرمجموعهٔ گروه خودروسازی فولکس واگن است که علاوه بر محصولات خود، چند مدل دیگر از برندهای تحت حمایت غول خودروسازی آلمان را هم تولید می کند. کراس اوور کامپکت آئودی Q3 که نسل دوم آن به تازگی رونمایی شد، جزوه مدل هایی است که کمترین وجه تشابه از نظرفنی با محصولات سئات دارد.

جگوار E-Pace و I-Pace – اتریش

برخی اوقات خودروسازان، ظرفیت تولید کافی محصولات متنوع در خط تولید خود را ندارند و به کمپانی های دیگر متوسل می شوند. جگوار به همین علت دو مدل I-Pace و E- Pace را در کارخانهٔ کمپانی معروف Manga Steyr اتریش تولید می کند. این کمپانی اتریشی سیستم تمام چرخ محرک ۴MATIC مرسدس بنز را بهبود بخشیده است و مدل های محبوبی چون E کلاس و G کلاس مرسدس، بی ام و X3 و سری ۵، استون مارتین رپید و حتی پژو RCZ در این کارخانه ساخته شده اند.

مینی کانتری من – هلند

کراس اوور مینی کانتری من از سال ۲۰۱۰ تا به امروز در دو نسل عرضه شده است. مقامات مینی همانند هوطنان بریتانیایی خود در کمپانی جگوار، به علت نداشتن توان کافی به کشور هلند که چندان در صنعت خودروسازی مشهور نیست (به استثنای برند اسپایکر)، متوسل شده اند.

میتسوبیشی میراژ – تایلند

میراژ یکی از قدیمی ترین محصولات میتسوبیشی بوده که از سال ۱۹۷۸ تا به امروز در ۶ نسل تولید شده است. مدل لنسر GLX محصول دهه ۱۹۹۰ که در ایران خرید و فروش می شود برادر دو قلوی نسل چهارم میراژ است. تولید خودرو در کشورهای آسیایی شرقی بسیار رایج است اما انتقال این مدل ها به آمریکا چندان تکرار نمی شود و میتسوبیشی میراژ جزو موارد استثنایی است.

فورد ترانزیت کانکت – اسپانیا

نسل دوم ون ترانزیت کانکت که با طراحی مشابه فورد فوکوس تولید شده است، در اسپانیا ساخته می شود. نسل نخست این ون محصول سال ۲۰۰۲ در کشور ترکیه تولید می شد.

تویوتا یاریس – فرانسه

کشورهای اروپایی بازار اصلی خودروهای هاچ بک هستند. تویوتا به همین خاطر مدل یاریس را در فرانسه تولید و قسمتی از تیراژ آن به آمریکا هم فرستاده می شود. مدل های دیگری چون اسمارت فورتو و بوگاتی شیرون نیز در فرانسه تولید می شوند.

مرسدس بنز CLA – مجارستان

خانوادهٔ مدل های دیفرانسیل جلوی مرسدس بنز در کشورهای گوناگونی تولید می شوند. CLA کلاس استاندارد و شوتینگ بریک در کنار B کلاس همه در مجارستان ساخته می شوند.

اینفینیتی QX30 – بریتانیا

شاید QX30 به نشان ژاپنی یا اساس آلمانی خود افتخار کند ولی در هر صورت در کنار بسیاری از محصولات نیسان، در انگلستان تولید می شود. اینفینیتی QX30 بر مبنا مرسدس بنز GLA کلاس ساخته شده است.

دوج چلنجر – کانادا

هیولای V8 و افتخار بسیاری از طرفداران خودروهای عضلانی آمریکا در کشور کانادا ساخته می شود. نه تنها چلنجر، بلکه مدل‌های دیگر دوج (با تلفط صحیح انگلیسی داج) هم چون چلنجر هلکت، دیمن، چارجر و حتی کرایسلر ۳۰۰ هم در این کشور تولید شده اند.

آئودی Q8 – اسلواکی

در کنار پورشه کاین، مدل های Q7 و Q8 آئودی هم در اسلواکی تولید می شوند تا این کشور مرکز تولید چند مدل کراس اوور لوکس اروپایی باشد.

بیوک انویژن – چین

کراس اوور کامپکت بیوک انویژن (Envision) در واقع با هدف فروش در بازار چین تولید شد اما به منظور پر کردن شکاف محصولات این برند در خانه، به آمریکا هم فرستاده شد. بیوک انویژن نخستین خودروی تولید انبوه یک برند آمریکایی است که در چین تولید و پس از آن در ایالات متحده هم به فروش گذاشته شده است.

بیوک کاسکادا – لهستان

کاسکادا (Cascada) همان کروک ساخت اوپل (Opel) آلمان است که مانند بسیاری از محصولات بیوک، در خارج از آمریکا ساخته می شود. جالب است بدانید که فقط مدل های لاکراس و انکلیو (LaCroos, Enclave) بیوک در آمریکا خط تولید دارند و دیگر محصولات این برند شامل آنکور (Encore) و ریگال (Regal) در کرهٔ جنوبی و آلمان ساخته می شوند. برند اوپل سازندهٔ کاسکادا، هم اکنون به‌عنوان زیرمجموعهٔ پژو سیتروئن یا PSA فعالیت می کند.

هوندا سیویک هاچ‌بک – بریتانیا

مدل های کوپه و سدان هوندا سیویک جدید در ایالت ایندیانای آمریکا و کانادا تولید می شوند، اما تمام تیراژ مدل هاچ بک این خودروی ژاپنی در بریتانیا ساخته می شود. همان طور که اشاره شد به علت بازار بزرگ هاچ بک و صرفه جویی در هزینه های تولید، این کلاس از خودروها در کشورهای اروپایی تولید می شوند.

مرسدس بنز GLC کلاس – فنلاند

تقاضا برای مدل لوکس GLC مرسدس به قدری افزایش یافت که اشتوتگارتی‌ها مجبور به افزایش ظرفیت خط تولید آن شدند. فنلاندی‌ها مدل های دیگری چون پورشه کیمن (باکستر)، فیسکر کارما و محصولات برند ساب (SAAB) را هم تولید کرده اند. مرسدس GLC کلاس در کشورهای دیگر هم چون اندونزی، چین، هندوستان، مالزی و تایلند هم ساخته می شود.

بی ام و X5 M و X6 M – ایالات متحده آمریکا

اکثر محصولات کراس اوور بی ام و در خاک آمریکا ساخته می شوند. X5 ازاولین نسل خود در سال ۲۰۰۰ تا به امروز که نسل چهارم به شمار می آید، در کارولینای جنوبی آمریکا تولید شده است. علاوه بر این، بسیاری از مدل های کراس اوور مرسدس بنز هم در آلابامای آمریکا خط تولید دارند.

منبع: زومیت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar