معرفی ۲۰ خودروی کلاسیک که در عرصه سینما فعالیت کردند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
معرفی 20 خودروی کلاسیک که در عرصه سینما فعالیت کردند

موضوع اینجا است که تنها بازیگران یک فیلم، سریال یا برنامه تلویزیونی نیستند که محبوب و ماندگار می‌شوند! بارها پیش آمده که یک وسیله، لباس، خانه و یا هرچیز دیگرِ موجود در یک فیلم نیز برای همیشه در ذهن بینندگان نقش ببندد.

اسلحه M-16A1 تونی مونتانا در واپسین سکانس‌های فیلم «صورت زخمی» با دیالوگ بسیار مشهور "به دوست کوچک من سلام کن!" آلپاچینو، یکی از یادگاری‌های صنعت سینما در ذهن بینندگان است و یا منزل مادریِ فارست (با بازی تام هنکس) در فیلم «فارست گامپ» نیز یکی دیگر از المان‌های به یاد ماندنی سینما به حساب می‌آید. اما خودروها چگونه؟! در دنیای سینما، کدام خودروها با نقش آفرینی در چه فیلم‌هایی ماندگار شدند؟!

فورد اکولاین – احمق و احمق‌تر

احمق و احمق‌تر یا همان Dumb and dumber که در سال ۱۹۹۴ بر روی پرده سینما قرار گرفت، بدون تردید یکی از محبوب‌ترین کمدی‌های تاریخ سینما به حساب می‌آید. در این فیلم یک دستگاه ون با پوششی مشابه به سگ حضور داشت که در واقع خودرویی برای رسیدگی به امور حیوانات خانوادگی بود. در زیر پوست این سگ چهار چرخ، یک دستگاه فورد اکولاین مدل ۱۹۸۴ قرار داشت!

فولکس واگن بیتل – خطای عشق

اگر از جمله فیلم‌بینان حرفه‌ای باشید بدون تردید با این فولکس قورباغه‌ای سفیدرنگ دوست داشتنی که با نام «هِربی» شناخته می‌شود آشنایی دارید. اگرچه بسیاری از افراد هربی را با فیلم Herbie fully loaded ساخته شده در سال ۲۰۰۵ شناختند اولی کارکتر اصلی این نقش در سال ۱۹۶۸ و فیلم The love bug بوجود آمد.

فورد ماستنگ جی‌تی – بولیت

صحنه‌های تعقیب و گریز این فیلم، آن هم با بازی استادانه استیو مک‌کوئین تکرار نشدنی و هنرنمایی فورد ماستنگ فست بک ۱۹۶۸ یشمی رنگش آنقدر دیدنی و به یاد ماندنی است که حتی اگر «بولیت» را چندین بار هم دیده باشید، یادآوری آن در این متن شما را وسوسه می‌کند بار دیگر به تماشای آن بنشینید! این فیلم خیلی‌ها را عاشق ماستنگ کرد!

استون مارتین دی بی ۵ – پنجه طلایی

مجموعه فیلم‌های «جیمز باند» به طور شگفت انگیزی با خودروهای خاص و منحصر به فرد این مأمور مخفی گره خورده‌اند. اما هیچ کدام از خودروهایی که در بیش از ۲۰ قسمت فیلم‌های جیمز باند نقش ایفا کرده‌اند به اندازه استون مارتین DB5 ای که برای اولین بار در فیلم Goldfinger (1964) حضور پیدا کرد، معروف نشدند! این خودرو بعد از بیش از ۴ دهه برای بار دوم در فیلم Skyfall نیز نقش آفرینی کرد.

دلورین دی‌ام سی ۱۲ – بازگشت به آینده

ممکن نیست که به فیلم‌های تخیلی علاقمند باشید اما سه‌گانه بازگشت به آینده یا همان Back to the Future را نشناسید. این سه فیلم که به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۵، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ پحش شدند، داستانی از یک دانشمند و دستیارش مارتین مک‌فلای را روایت می‌کند که با ساخت یک ماشین زمان بر اساس دلورین DMC-12، در زمان سفر می‌کنند و اتفاقات عجیبی برایشان اتفاق می افتد.

داج چارجر – سریع و خشن

مجموعه هشت‌گانه فیلم‌های سریع و خشن یا همان Fast and furious جزء محبوب‌ترین تولیدات تاریخ سینما برای علاقمندان به دنیای ماشین به حساب می‌آیند. در این ۸ قسمت خودروهای جذاب زیادی به نقش آفرینی پرداخته‌اند اما هیچ کدام به اندازه داج چارجر ۱۹۷۰ وین دیزل که در آخرین سکانس قسمت اول (۲۰۰۱) در کنار تویوتا سوپرای نارنجی رنگ پاول واکر قرار می‌گیرد، محبوب وبه یاد ماندنی نشدند.

شلبی جی تی ۵۰۰ النور – سرقت در ۶۰ ثانیه

یکی دیگر از فیلم‌هایی که صحنه‌های تعقیب و گریز طلایی آن با یک فورد ماستنگ کلاسیک رقم خورد، سرقت در ۶۰ ثانیه یا همان Gone in 60 seconds بود که در سال ۲۰۰۰ میلادی پخش شد. در این فیلم یک دستگاه شلبی GT500 النور خاکستری رنگ زیر پای «نیکولاس کِیج» خودنمایی می‌کند.

 فورد ماستنگ بأس ۴۲۹ – جان ویک

جان ویک یکی از فیلم‌های اکشن بسیار موفق سال‌های اخیر هالیوود است که با هنرنمایی خارق‌العاده «کیانو ریوز» در نقش «جان ویک» توانسته به محبوبیت بالایی دست یابد. اما شخصیت اصلی این فیلم که تاکنون دو قسمت از آن اکران شده مالک یک دستگاه فورد ماستنگ بأس ۴۲۹ خاکستری‌رنگ است که در اوایل فیلم دزدیده می‌شود و داستان‌های بسیار زیادی به دلیل این اتفاق رقم می‌خورد. البته لازم به ذکر است که بعضی از افراد بر این عقیده‌اند که ماستنگ جان‌ویک، نسخه مک‌وان ۱۹۶۹ است!

لوتوس اسپیریت S1 – جاسوسی که دوستم داشت

یکی دیگر از خودروهای بسیار خاص مجموعه فیلم‌های جیمز باند، لوتوس اسپیریت سفید رنگی است که در فیلم (The spy who loved me) سال ۱۹۷۷ نقش آفرینی کرد. این لوتوس هم مانند عمده خودروهای مخصوص آقای «باند» به امکانات دفاعی مجهز شده بود و مهم‌ترین آن توانایی تبدیل شدن به زیردریایی بود!

فورد فالکن اینترسپتر – مکس دیوانه

مکس دیوانه یا همان Mad Max یکی دیگر از فیلم‌های اکشنی است که با تعقیب و گریزهای زیاد پیوند خورده تا شما را پای نمایشگر میخ‌کوب کند. اما در این فیلم که با بودجه ۱۵۰ میلیون دلاری ساخته شد یک فورد فالکن اینترسپتر ۱۹۷۳ با ظاهری تغییر یافته حضور دارد که در بسیاری از صحنه‌های اکشن به نقش آفرینی می‌پردازد.

لینکلن فیوچرا – بتمن

نخستین ماشین بتمن یا همان بتمُبیل (Batmobile) که برای اولین بار در کتاب داستان این شخصیت معرفی شد و سالها بعد در دهه ۶۰ میلادی به سریال تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی بتمن راه پیدا کرد نیز یکی دیگر از خودروهای ماندگار صنعت سینما است. این ماشین عجیب و غریب در واقع بر پایه لینکلن فیوچرا (Futura) کانسپت ۱۹۵۵ طراحی و ساخته شده بود.

فراری ۲۵۰ جی تی کالیفرنیا – روز تعطیل فریس بولر

روز تعلیل فریس بولر یا به زبان تعطیل Ferris Bueller's Day Off که در سال ۱۹۸۶ میلادی اکران شد، یک کمدی امریکایی است که در طی تماشای فیلم شاهد یک فراری کلاسیک بسیار ارزشمند هستیم. این فراری که تحت عنوان ۲۵۰ GT کالیفرنیا شناخته می‌شود این روزها بیش از ۱۰ میلیون دلار قیمت دارد.

پونتیاک ترنس ام – اسموکی و بندیت

در اواخر دهه ۷۰ میلادی این فیلم اکشن-کمدی امریکایی با صحنه‌های هیجان انگیز بسیار زیادش توانست به محبوبیت زیادی دست یابد. در این فیلم یک دستگاه پونتیاک ترنس ام ۱۹۷۷ مشکی رنگ تی تاپ حضور دارد که قرار است یک کامیون حمل قاچاق را تا مقصد اسکورت کند. به همین دلیل تعداد زیادی از صحنه‌های اکشن تعقیب و گریز آن بر اساس این خودرو صورت می‌پذیرد.

 داج چلنجر – نقطه گریز

اگر از جمله افراد علاقمند به امریکای دهه هفتاد میلادی و به خصوص خودروهای عضلانی آن دوران هستید، پیشنهاد می‌کنیم که فیلم Vanishing Point که در بین ایرانی‌ها به «نقطه گریز» مشهور است را تماشا کنید. در این فیلم شخصیت اصلی داستان یعنی Kwalski با یک داج چلنجر ۱۹۷۰ سفید رنگ از ایالت کلورادو تا سان فرانسیسکو رانندگی می‌کند و در طی مسیر با مشکلاتی رو مواجه می‌شود.

آستین مینی کوپر اس – شغل ایتالیایی

 

این فیلم با همین عنوان یک بار در سال ۱۹۶۹ و یک بار در سال ۲۰۰۳ تولید و پخش شد که اتفاقاً در هر دوی آن‌ها، محصولات برند «مینی» حضوری طلایی داشتند! اما فیلمی که در سال ۱۹۶۹ با این عنوان بر روی پرده سینما قرار گرفت با هنرنمایی یک لامبورگینی میورا در جاده‌های کوهستانی آغاز شده و داستان اصلی فیلم با حضور پر رنگ سه دستگاه آستین مینی کوپر اس در سه رنگ قرمز، سفید و آبی صورت می‌گیرد. در طی فیلم برداری این اثر، از ۳۳ دستگاه مینی استفاده شده که بسیاری از آن‌ه به طور جدی صدمه دیدند!

پلیموت فیوری – کریستین

کریستین (Christine) یک فیلم از ژانر وحشت است که در سال ۱۹۸۳ پخش شد و داستانی بر پایه یک خودروی غیر معمول را روایت می‌کند. این خودرو یک پلیموت Fury مدل ۱۹۵۸ است که بوسیله یک نوجوان خریداری می‌شود و این خودروی عجیب به تدریج بر روی مالکش تاثیرات جالبی می‌گذارد!

پاراگون پنتر – چیتی چیتی بنگ بنگ

برای تعدادی از افرادی که از قدیم با دنیای سینما آشنایی دارند این فیلم فانتزی که بر اساس یک رمان نوشته شده، یک نوستالژی ماندگار است. در واقع داستان این فیلم بر اساس یک خودروی مسابقه‌ای قدیمی است که یک مخترع آن را برای تفریح فرزندان بازسازی می‌کند و این آغازی برای یک سفر ماجراجویانه می‌شود! خودروی مورد استفاده در این فیلم محصولی از شرکت امریکایی پاراگون است که سال‌ها پیش ورشکسته شد.

 ای‌ام سی پیسر – دنیای وِین

این فیلم کمدی بسیار محبوب که در سال ۱۹۹۲ بر روی پرده سینما اکران شد داستانی از دو نوجوان را روایت می‌کند که در زیرزمین خانه «وِین» مشغول ساخت یک برنامه تلویزیونی کابلی هستند تا افکار و عقاید خود را در مورد موسیقی با دیگران به اشتراک بگذارند. در این فیلم، وِین یک دستگاه AMC Pacer آبی رنگ با استیکر شعله آتش در گوشه درب‌ها دارد که این خودرو سال‌ها بعد در یک حراجی (دنیای واقعی!) با قیمتی در حدود ۴۰ هزار دلار به فروش رسید.

فراری ۳۰۸ جی تی اس – مگنوم پی‌آی

این سریال تلویزیونی امریکایی ژانر اکشن جنایی که از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ میلادی در ۱۵۸ اپیزود اکران شد، داستانی از یک کارآگاه خصوصی اهل هاوایی را بیان می‌کند. در این سریال توماس مگنوم (شخصیت اصلی داستان) مالک یک دستگاه فراری ۳۰۸ GTS قرمز رنگ است.

پونتیاک ترنس ام – راننده

فیلم راننده (The driver) که در سال ۱۹۷۸ پخش شد نه تنها یک فیلم کلاسیک اکشن بسیار خوب و جذاب است بلکه برای علاقمندان به خودرو هم صحنه‌هایی بسیار دیدنی و جالب دارد. گل سرسبد خودروهای این فیلم یک دستگاه پانتیاک ترنس ام ۱۹۷۶ نقره‌ای رنگ است که در تعدادی از صحنه‌های تعقیب و گریز این فیلم حضور دارد.

منبع: عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "معرفی ۲۰ خودروی کلاسیک که در عرصه سینما فعالیت کردند"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان

جای شورولت ایمپالای ۱۹۶۷ تو سریال سوپر نچرال خالیه

احمد
مهمان

بسیار مطالب خوبی بود ممنون که این مطالب خوبی را برای ما گذاشتید

Babak
مهمان

خیلی خوب بود ولی جای یه ماشین تو لیستتون خیلی به
چشم میاومد،اونم حضور پژو تو فیلم تاکسی بود.
با تشکر از سایت و کانال zoom for car

محمد
مهمان

مینی ماینر مستربین و یادشون رفت