نگاهی به تاریخچه شورولت کوروت ZR1 از گذشته تا کنون

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به تاریخچه شورولت کوروت ZR1 از گذشته تا کنون

شورولت کوروت ZR1 سریع‌ترین کوروت تولیدی تاریخ است و قادر است حداکثر سرعت خود را به ۳۴۲ کیلومتر بر ساعت افزایش دهد. این یک دستاورد بزرگ برای جنرال موتورز محسوب می‌شود، ولی این اولین باری نیست که این خودروساز با مدل ZR1 همه را توانسته شگفت زده کند. این خودرو که اولین بار ۵۰ سال پیش رونمایی شد، کوروت تولید محدود داستان ما، این بار در نسل چهارم خود بار دیگر همه را با پرفورمنس فوق العاده خود مبهوت کرده است. در این مقاله، ما می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به تاریخچه این خودروی بی نظیر آمریکایی و شما را با برخی فکت های جذاب در مورد آن آشنا کنیم. کدام یک از چهار نسل از نظر شما بهترین است؟

کوروت سی ۳ ZR1 و ZR2 مدل ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲

اولین ZR1 تاریخ یک پکیج پرفورمنس ویژه بود که برای نسل سوم کوروت هایی که به موتور هشت سیلندر خورجینی بلوک کوچک ۵.۷ لیتری LT-1 مجهز بودند ارائه شده بود. پکیج ZR1 یک گیربکس قدرتمند دستی ۴ دنده، ترمزهای قوی‌تر، یک رادیاتور آلومینیومی و سیستم تعلیقی قوی‌تر با فنرها، کمک فنرها و میل موج گیرهای ارتقا یافته را به قیمت ۱۰۱۰ دلار برای این خودرو به ارمغان می‌آورد. ZR1 مسابقه‌ای را نمی‌توانستید با مواردی مانند پنجره‌های برقی، فرمان برقی، سیستم تهویه مطبوع، رادیو یا گرم کن شیشه عقب سفارش دهید. تنها ۶۰ دستگاه از این خودرو ساخته شده و هم اکنون، C3 ZR1 یکی از نایاب‌ترین خودروهای کلاسیک آمریکایی محسوب می‌شود. ZR2 بسیار نایاب‌تر بوده و با یک پکیج ویژه فقط روی مدل مجهز به موتور بلوک بزرگ ۸ سیلندر خورجینی LS6 عرضه شده بود.

کوروت سی ۴ ZR1 مدل ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵

ZR1 بعد از یک دوره غیبت طولانی در سال ۱۹۹۰ روی نسل چهارم کوروت بازگشت. مدل سی ۴ ZR1 نیروی خود را از یک موتور ۵.۷ لیتری هشت سیلندر خورجینی با دو میل سوپاپ که توسط لوتوس طراحی شده بود بهره می‌برد و ۳۷۵ اسب بخار قدرت داشت که در مدل ۱۹۹۳ این میزان به ۴۰۵ اسب بخار رسید. این میزان نیرو در مقایسه با موتور ۵.۷ لیتری OHV هشت سیلندر خورجینی که در کوروت سی ۴ استاندارد ۱۹۹۰ فقط ۲۵۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد رشد فوق العاده ای محسوب می‌شد. شرکت لوتوس همچنان در طراحی و توسعه سیستم تعلیق فعال قابل تنظیم این خودرو به جنرال موتورز کمک کرد و در آپگرید ترمزها و سیستم فرمان آن هم نقش داشت. این ZR1 فوق العاده صفر تا صدی برابر با ۴.۵ ثانیه داشت و حداکثر سرعت آن بالای ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت بود، شاید تنها ایراد این ابرخودروی آمریکایی را بتوان قیمت پایه بسیار بالای آن ذکر کرد. سی ۴ ZR1 تا سال ۱۹۹۵ در خطوط تولید باقی ماند و تقریباً ۷ هزار دستگاه از آن توسط کمپانی تولید شد.

کوروت سی ۶ ZR1 مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳

مدل سال ۲۰۰۹ بازگشت دوباره ZR1 را رقم زد و روی مدل سی ۶ کوروت، شاهد بازگشت این پکیج تیونینگ بودیم. این بار، شورولت آن را با یک موتور ۶.۲ لیتری هشت سیلندر خورجینی سوپرشارژردار با ۶۳۸ اسب بخار نیرو و ۸۱۸ نیوتن متر گشتاور عرضه کرده بود. سقف، کاپوت، اسپلیتر جلو، گلگیرها و رکاب‌های این خودرو همگی از جنس فیبر کربن بودند. کمک فنرهای مغناطیسی، ترمزهای سرامیک کربنی برمبو و بزرگ‌ترین رینگ‌هایی که در تاریخ کوروت روی کوروت نصب شده بود، همگی جزو تجهیزات استاندارد این خودرو محسوب می‌شدند. زمانی که موتور ترند ZR1 مدل ۲۰۰۹ را نقد و بررسی کرد، همه از پرفورمنس فوق العاده این خودرو شگفت زده شده بودند. این خودرو قادر بود صفر تا صد را در ۳.۳ ثانیه پر کند و مسافت چهار صد متر را از حالت سکون در ۱۱.۲ ثانیه و با سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت طی می‌کرد و از سرعت صد کیلومتر بر ساعت با طی مسافتی معادل ۳۰ متر می‌توانست به طور کامل متوقف شود. ZR1 مدل ۲۰۰۹ به قدری خوب بود که توانست در یک تست مقایسه‌ای به راحتی فراری ۵۹۹ جی تی بی را شکست دهد.

کوروت سی ۷ ZR1 مدل ۲۰۱۹

سی ۷ ZR1 جدید به لطف استفاده از یک موتور ۶.۲ لیتری هشت سیلندر خورجینی با ۷۵۵ اسب بخار نیرو و ۹۷۰ نیوتن متر گشتاور زیر کاپوت خود قدرتمندترین کوروت تاریخ محسوب می‌شود. این خودرو که بر پایه Z06 قدرتمند ساخته شده، مواردی مانند یک سوپرشارژر بزرگ‌تر، رینگ‌های جلوی بزرگ‌تر، سیستم خنک کننده قوی‌تر و قطعات آیرودینامیکی بیشتر شامل آپشن یک باله عقب بزرگ که تقریباً ۴۳۰ کیلوگرم داون فورس تولید می‌کند را به آن اضافه کرده است. این ابر کوروت ۱۶۳۰ کیلوگرمی را می‌توان با یک گیربکس هفت دنده دستی یا هشت دنده اتومات سفارش داد. ZR1 مدل ۲۰۱۹ را هنوز موتور ترند تست نکرده، ولی تخمین زده می‌شود این خودرو صفر تا صد را بین ۲.۸ تا ۳ ثانیه پر کند و مسافت ۴۰۰ متر را بتواند زیر ۱۱ ثانیه طی نماید. با سفارش پکیج ۳ هزار دلاری ZTK مواردی مانند تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲، فنرهای سفت‌تر و قطعات آیرودینامیکی بیشتر به خودرو اضافه می‌شود. قیمت ZR1 کوپه از ۱۲۲ هزار دلار شروع می‌شود و مدل کانورتیبل آن، قیمتی برابر با ۱۲۶ هزار دلار دارد.

منبع ترجمه: وب سایت موتور ترند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "نگاهی به تاریخچه شورولت کوروت ZR1 از گذشته تا کنون"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Ali
مهمان

واقعا برای خودم متاسفم که مجبورم لگن ایرانی سوار بشم و این همه ماشین خوب ببینم و فقط حسرت بخورم فقط حسرت

Amin
مهمان

ایران قیمت دلار رو برده بالا وگرنه اگر پول ایران کمی ارزش داشت و با دلار هزار تومن که چند سال پیش بود میخواستی بخری میشد ۱۲۲ میلیون.

H j
مهمان

یعنی اگه بیاد تو ایران پولشو داری بخری واقعا