بررسی تخصصی تیبا و هر آنچه باید بدانید!

بروزرسانی در: یکشنبه 18 فروردین 98 ساعت 12:05
بررسی تخصصی تیبا و هر آنچه باید بدانید!

در سال 1387 شرکت سایپا از خودرویی به نام مینیاتور رونمایی کرد که به‌نوعی فیس‌لیفت پراید به‌حساب می‌آمد. این خودرو از ابتدای تولید در سال 1388 تا به امروز، توانسته فروش خوبی را در بازار داخلی تجربه کند و اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم به‌خوبی توانسته به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی زیر قیمت ۳۰ میلیون تومان به بازار داخلی تحمیل شود.

در سال ۱۹۸۶ کمپانی مزدا ژاپن به سفارش شرکت فورد آمریکا اقدام به طراحی و تولید یک خودروی کوچک شهری به نام مزدا ۱۲۱ نمود، پس از مدتی این خودرو با نام فورد فستیوا راهی بازار آمریکا گشت؛ اما علی‌رغم استقبال‌های فراوانی که از آن خودرو به عمل آمد، در سال ۱۹۸۷ با بیانیه سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا تولید این خودرو دوست‌داشتنی متوقف‌شده و در آن سال عنوان ناامن‌ترین خودرو آمریکا را به خود اختصاص داد.
در این زمان فورد فستیوا سر از کمپانی کیا در کره جنوبی درآورده و تحت عنوان کیا پراید تا سال ۲۰۰۰ میلادی به حیات خود ادامه داد. پس‌ازآن در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به شرکت سایپا فروخته‌شده و از آن روز تاکنون این خودرو به‌وسیله شرکت سایپا در حال تولید و توسعه است.
شرکت سایپا با تکیه‌بر توان بالای مهندسی خود، هرچند ماه یک‌بار اقدام به طراحی و تولید یک مدل جدید (فیس‌لیفت) از این خودرو می‌کند؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون تعداد نامعلومی از مدل‌های پراید وجود دارد که نام بردن همه آن‌ها کار بسیار دشواری محسوب می‌گردد!
در سال ۱۳۸۷ شرکت سایپا از خودرویی به نام مینیاتور رونمایی کرد که در ابتدا سعی می‌شد به‌عنوان محصولی کاملاً جدید و ایرانی از آن نام‌برده شود و به همین دلیل نام مینیاتور را برای آن انتخاب نمودند؛ اما پس از مدتی نام آن به تیبا تغییریافته و مشخص شد که این خودرو همان پراید خودمان است که باکمی تغییر و ترکیب سعی دارند آن را مدرن و حاصل نبوغ ایرانی جلوه دهند!
این بار تیم بررسی تخصصی Z4CAR به سراغ تیبا رفته تا پس از تست همه‌جانبه آن، تجربیات خود را با شما عزیزان به اشتراک بگذارد.

طراحی ظاهری


تیبا

در بخش طراحی ظاهری، با یک سدان کوچک شهری مواجه هستیم که طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب برابر با ۴۱۰۵،۱۶۳۵،۱۴۸۴ میلی‌متر است و به همین دلیل در دسته‌بندی‌های جهانی در سگمنت B جای می‌گیرد. ازآنجایی‌که این خودرو بر روی پلتفرم ارتقا یافته پراید (X200) بناشده، ازلحاظ ابعاد و اندازه تفاوت چندانی با پراید ندارد. بد نیست بدانید طبق ادعای شرکت سایپا طراحی این خودروی کاملا ایرانی، توسط گروه آنجلینی دیزاین (IET) و در کشور ایتالیا انجام‌شده است، اما در کمال تعجب باید گفت که در یک نگاه کلی طراحی ظاهری تیبا کاملا ناامیدکننده و ناهماهنگ بوده که غیرممکن است بخواهیم کلمه زیبا را برای توصیف آن به کار ببریم؛ مخصوصا بخش جلویی خودرو که ترکیب خطوط منحنی روی درب موتور و گلگیرها، ‌چنان زننده به نظر می‌رسد که ممکن است با نگاه به این بخش، از خرید تیبا پشیمان شده و به سراغ پراید بروید!
بخش عقبی مدل‌ تیبا ۲ (سری هاچبک)، تنها بخشی است که تا حدی می‌توان آن را نقطه قوت طراحی تیبا دانست و ظاهرا نسبت به سایر بخش‌ها توجه بیشتری به آن شده است.

طراحی داخلی


تیبا

در طراحی بخش داخلی این خودرو نیز، همچنان با یک طراحی ناموزون و قدیمی روبرو هستیم و در یک دید کلی می‌توان آن را ترکیبی از دو خودرو پراید و ریو دانست که در ساخت آن از بدترین مواد اولیه استفاده‌شده است. جنس و حالت صندلی‌ها، همچنین فضای سرنشینان جلو و عقب تیبا کاملا یادآور پراید است و از این نظر پیشرفت خاصی در آن به چشم نمی‌خورد. تیبا ازلحاظ امکانات در ۴ تیپ SL،LX،SX و EX قرار می‌گیرد که همگی ازلحاظ فنی یکسان بوده و تفاوت آن‌ها در مواردی همچون رینگ آلومینیومی، ایربگ راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی یا اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، ریموت کنترل و... بوده و بر همین اساس کامل‌ترین عضو خانواده تیبا EX است که به‌تمامی آپشن‌های در نظر گرفته‌شده برای این خودرو مجهز شده است. ازجمله این امکانات می‌توان به مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، CD Player باقابلیت پخش MP3، شیشه‌های برقی جلو، چراغ جلو باقابلیت تنظیم زاویه نور و... اشاره نمود. با توجه به این امر که این خودرو نسبت به پراید محصولی ارتقاءیافته محسوب می‌شود، انتظار می‌رود که کمپانی سایپا گام بزرگی در جهت افزایش کیفیت آن برداشته و توجه بیشتری به آن نماید، اما در کمال تعجب همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره شد در ساخت ادوات کابین این خودرو (مخصوصا داشبورد و فرمان) از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت استفاده‌شده که پس از مدت کوتاهی با صداهای آزاردهنده خود شمارا شگفت‌زده خواهد کرد.

مشخصات فنی


تیبا

ازآنجایی‌که خودروسازان داخلی ما علاقه چندانی به ساخت پیشرانه‌های جدید ندارند، سعی می‌کنند با ایجاد برخی تغییرات، پیشرانه‌های قدیمی خود را به‌روزرسانی کرده و از این طریق در مصرف قطعات صرفه‌جویی کنند!
این بار هم شرکت سایپا پیشرانه قدیمی پراید را نزد شرکت FEV آلمان برده تا با همکاری هم موفق به ساخت پیشرانه‌ای جدید شوند. تغییرات اعمال‌شده روی این پیشرانه باعث شد تا حجم آن از ۱۳۰۰ به ۱۵۰۰ سی‌سی رسیده و حداکثر توان خروجی آن از ۷۱ به ۸۷ اسب‌بخار ارتقا یابد. ازآنجایی‌که گیربکس یک خودرو وظیفه انتقال قدرت از پیشرانه به چرخ‌ها را به عهده دارد، گیربکس ۵ سرعته و قدیمی پراید توان تحمل قدرت حاصل‌شده در پیشرانه جدید را نداشته و به همین دلیل مهندسین آلمانی بعد از تقویت پیشرانه پراید به سراغ گیربکس آن رفته و با تغییر ضرایب دنده‌ها و تقویت فنر کلاچ این مشکل را تا حدی برطرف نمودند.
متأسفانه هیچ آمار رسمی از شتاب صفر تا صد این خودرو اعلام‌نشده اما نمی‌توان انتظار خیلی زیادی از این کاردستی سایپا داشت و در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌توان شتابی در حدود ۱۳ ثانیه را برای تیبا تصور کرد.
مصرف سوخت، یکی از مهم‌ترین مواردی است که هنگام خرید خودرو باید به آن توجه کرد. طبق اعلام رسمی شرکت سایپا، تیبا در سیکل ترکیبی ۷.۱ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند که با در نظر گرفتن مخزن سوخت ۴۱ لیتری این خودرو، با هر بار سوخت‌گیری می‌توانید مسافتی در حدود ۵۷۰ کیلومتر را با آن رانندگی کنید!
البته همه این‌ها مشروط بر این است که اعداد اعلام‌شده از سوی شرکت واقعیت داشته باشند؛ اما طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده این پیشرانه حتی بعد از به‌روزرسانی‌های انجام‌شده، همچنان برخی مشکلات قبلی را به همراه دارد و اغلب مواقع بعد از کارکردی در حدود ۱۰۰۰۰ کیلومتر شروع به تغییر کرده و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین آمارهای اعلام‌شده توسط این شرکت چندان هم قابل‌اطمینان نخواهند بود.

سیستم تعلیق


tiba

در بخش تعلیق این خودرو، به‌منظور دستیابی به تعادل و هندلینگ بهتر، بهسازی‌هایی صورت گرفته است که باعث شده از این نظر تیبا عملکرد بهتری را نسبت به پراید از خود نشان دهد؛ اما نباید انتظار زیادی از آن داشت، زیرا که این بهسازی تنها از طریق ترکیب قطعات ریو با پراید صورت گرفته است!
به این صورت که تعلیق بخش جلویی خودرو کاملا مشابه ریو و از نوع مک فرسون بوده و تعلیق عقب نیز از نوع تیر پیچشی نیمه‌مستقل Semi-Independent و مشابه اکسل عقب استفاده‌شده در پراید است.
ترکیب خودروهای قدیمی و ساخت خودرویی جدید با قطعات آن‌ها، علمی منحصربه‌فرد است که مهندسین ایران‌خودرو و سایپا به درجات بالایی از آن رسیده‌اند و از گذشته‌های دور تاکنون توانسته خودروهای زیادی را با یکدیگر ترکیب نموده و به یک محصول نوظهور دست پیدا کنند.

ایمنی


tiba

متأسفانه تاکنون هیچ آمار رسمی از نتایج تست‌های ایمنی انجام‌شده بر روی تیبا اعلام‌نشده است؛ اما با توجه به یکی بودن پلتفرم این خودرو با ارابه مرگ (پراید) احتمال می‌رود نتایج تست‌های ایمنی تیبا چنان ضعیف و شوکه کننده بوده که مانع از انتشار آن شده است! ناگفته نماند کمپانی مطمئن سایپا، تاکنون تلاش فراوانی برای افزایش ضریب امنیت این خودرو انجام داده است و با اضافه نمودن تجهیزاتی مانند کیسه هوا، ترمز ABS، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی و ... سعی در امن جلوه دادن این محصول خود را دارد، اما باید گفت که متأسفانه خودروی از دور خارج‌شده‌ای همچون پراید با تغییر چراغ و سپر و یا حتی با اضافه نمودن تجهیزاتی همچون ایربگ به‌هیچ‌عنوان امن نخواهند شد و چاره کار چیزی دیگری است.

تجربه رانندگی


tiba

اکنون زمان آن رسیده که دور کوچکی با این سدان کوچک بزنیم؛
بعد از نشستن بر روی صندلی‌های این خودرو و در دست گرفتن فرمان پلاستیکی آن، با فضایی مواجه می‌شوید که تفاوت‌های فراوانی با پراید داشته، اما بعضی بخش‌های آن شباهت زیادی به خودرو ریو دارد. طراحی خمیده ستون A این خودرو، فضای دید بسیار مناسبی در بخش جلویی آن فراهم‌ نموده و شعاع دید مناسبی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. بعد از روشن نمودن خودرو و حرکت با آن، نرمی خاصی در سیستم هندلینگ آن حس شده که از این لحاظ برتری زیادی نسبت به پراید دارد. عملکرد ترمزهای تیبا برای این رنج قیمت مناسب به نظر می‌رسند، اما خیلی قابل‌اطمینان نبوده و به همین دلیل هنگام رانندگی با این خودرو میل چندانی به افزایش سرعت نداشته و در اکثر مواقع به‌آرامی رانندگی می‌کردیم. همان‌طور که انتظار می‌رفت قدرت پیشرانه تفاوت جزئی با پراید داشته و عکس‌العمل‌های این خودرو هنگام رانندگی و تعویض دنده کاملا تداعی‌کننده پراید است. یکی از نکاتی که هنگام رانندگی با این خودرو عجیب به نظر می‌رسد، دور موتور این خودرو بوده که ردلاین آن از ۶۰۰۰ دور در دقیقه آغاز می‌شود و تا ۸۰۰۰ دور ادامه دارد؛ اما در عمل بیشتر از ۵۲۰۰ دور در دقیقه گاز نمی‌خورد و اگر به این امر اصرار کنید به کات‌اف کردن پیشرانه ختم می‌شود!
صندلی‌های این خودرو از روکش بی‌کیفیتی برخوردارند و راحتی آن‌ها نزدیک به پراید است که می‌تواند در رانندگی‌های طولانی‌مدت برای افراد بلندقد و سنگین‌وزن بسیار آزاردهنده باشد.

کلام آخر


در آخر می‌توان گفت متأسفانه با توجه به رقم بالا تعرفه واردات خودرو و درنتیجه عدم وجود رقابت عادلانه بین تولیدات داخلی با نمونه‌های وارداتی، بازار خودرویی کشور به میدانی بی‌رقیب برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل‌شده است؛ به همین دلیل اغلب افرادی که قصد خرید یک خودرو در رنج قیمتی زیر ۳۰ میلیون را دارند، مجبور به انتخاب این خودرو می‌شوند.
بنابراین در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت، تیبا یک خودروی تحمیلی در رنج قیمتی خود محسوب می‌شود که در حد خود امکانات مناسبی داشته و می‌تواند به‌عنوان یک سدان یا هاچبک کوچک شهری مورداستفاده قرار گیرد؛ اما با توجه به سطح پایین امنیت و کیفیت پایین قطعات، گزینه مناسبی برای سفرهای برون‌شهری و جاده‌ای به نظر نمی‌رسد.

نویسنده : سعید رنجبر ، عکاس : آریا محسنی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

98 دیدگاه ها برای "بررسی تخصصی تیبا و هر آنچه باید بدانید!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی
مهمان
من تیبا ۹۹ دارم اولین ماشینیه ک بعد ۲ ماه می خوام ردش کنم بره هیچی نداره صدای موتور تواتاقه کاملا کولرشو میزنی انگار داری یه ماین دیگه رو میکشی شتابو ترمزش عالیه کیلومترش تو ۱۰۰ تا ۱۵ تا خطا داره یعنی وقتی ۱۲۰ میره شماداری ۱۰۵ تا میری گیربکسش هم که شهرست تو ضعیفی و خرابی یکش بد جا میره . رینگای ۱۳ تعادل وحشتناک بد ببینید من پراید داشتم کره ای خیلی بهتر بوده ازین و اینکه مصرفش بالاست این زرنگا کیلومترو دستکاری کردن شما نفهمید
رضا
مهمان

با سلام
منم کوییک دارم رقیقا همینطوره. وقتی ۱۴۰ تا میری در واقع ۱۲۰ هستش

سینا ترک شیروانی
مهمان

سلام من دارم و خیلی هم راضیم همه این انتقاد ها هم بی مورد هستن

علی
مهمان
سلام من پراید صفر مدل ۹۹ خریدم مهر ماه سال ۹۹ الانم سال ۱۴۰۰ اردیبهشت ماه هست رفتم یه تیبا ۹۶ کارکرد ۷۰.۰۰۰ سوار شدم برای مقایسه تیبا واقعا از پراید بهتره و کلا کیفیت ساختش خیلی بالاتره وقتی سوارش میشید و رانندگی میکنید میفهمید پراید بدنش از صفری شل و وله و صدا میده و رانندگیش لش و کند هست انگار بزور خودش رو میکشه ولی تیبا روون و قدرتیه پراید عایق نداره و از بیرون صدا میاد تو ولی تیبا عایقش عالیه صدا زیاد داخل نمیاد و همین موضوع باعث میشه صدای موتور بیشتر شنیده شه ولی چون… بیشتر
سجاد
مهمان

لطفأ راهنمایی کنید تیبا بخرم یا ساینا اس،
اصلا این ماشینها برای خانواده چهارنفره مناسبن؟ بخ خصوص برای مسافرت
تاالان اصلأ ننشستم .صندلی عقبش تنگ وکوچک نیست؟

امیر
مهمان

ساینا S متاسفانه دریچه گاز برقی وای سی یو و برنامه موتور و کشش فاجعه. یه موتور M15 ای سی یو زیمنس گیر بیار حالا می خواد تیبا ساینا و کوییک و.. که همشون یه آشن. عردیف عقب نه مثل سمند جاداره نه مثل ۲۰۶ و رانا و… تنگ و ترش.

علی
مهمان

خر بخر تیبا نخر

ali
مهمان
سلام دوستان بنده مهندس مکانیک هستم البته تو کار طراحی هم هستم و اینکه میخوام بگم کاملا بیطرفانه هستش. ماشین های بنده قبلا ۲۰۶ ، ریو و الان تندر۹۰ هستش. دررابطه با اینکه خیلی ها از قیافه تیبا خوششون نمیاد خواستم بگم این خودرو تو ایتالیا طراحی شده میتونید یه جستجو تو اینترنت بزنید( آلفا رومئو جولیتا) متوجه میشید از روی کدوم ماشین طراحی شده و اینکه تو تصادفات به خاطر کاپوت خمیده باعث میشه مقدار زیاد از انرژی حاصل از ضربه گرفته بشه (تو ۲۰۶ هم همینطوره) ولی تو طراحی ساینا که ایرانیزه هستش فقط یه ورق صاف روی… بیشتر
علی
مهمان

داداش یه ورق روغن نباتی چیه ک بخواد ضربه رو ب پایین منتقل کنه تیبا آشغاله نخرید

mohammad
مهمان

تندر ۹۰ که ماشین ماهیه واقعا

mhmd
مهمان
اگه بخوام بدون تعصب قضاوت کنم انصافا تیباصندوق دار (نسبت به تفاوت قیمت حداکثر۶میلیونیش با پراید که این تفاوت قیمت درمقایسه با پراید۱۱۱حتی به سه میلیون هم کاهش پیدا میکنه)ازپرایدخیلی سَرتره.شما میتونین با۵ میلیون هزینه بیشتر سوار خودرویی با موتور به مراتب قوی تر درسربالایی ها،ترمزهای مطمئن تر از پراید،سیستم تقسیم یکسان نیروی ترمزebdو همچنین کابین وصندوق عقب جادارتربشین.ضمن اینکه سیستم سوپاپ تیبا شبیه به پژو طراحی شده ونیاز به فیلر نداره وبصورت خودکارتنظیم میشه.همچنین وزن وآلیاژفلز بکاررفته دربدنه تیبا واقعا یک سر و گردن بالاتر از بدنه کاغذی پرایده.همچنین به جرات میتونم بگم تعادل تیبا درسرپیچ ها بمراتب بهتر… بیشتر
محمد
مهمان

کاملا درست است.

امیر
مهمان

شعاع گردش بزرگی دارد، در جایی که شما با ۲۰۶ با یک فرمان دور می زنید، در تیبا یک دنده عقب باید بگیرید تا دورتان تکمیل شود !

سامان
مهمان

شعاع گردشش دقیقا مشابه ریو هست شما آردی یا پیکان رو سوار بشی چی میگی؟ همون ۲۰۶ با شعاع گردش زیاد برای داخل شهر قابل قبول هست ولی همون ۲۰۶ با سرعت بالا اصلا فرمان پذیری زیر صفره

محمدرضا
مهمان

منم موافقم تیبا ۲ ex تازه تحویل گرفتم انصافا ماندم انگار پژو ۴۰۵ داره دور یه فرمان میره ولی جالبش اینجا بود که زمانی که به سمت راننده دور میزدی اینشکلی بود ولی وقتی به سمت شاگرد دور یک فرمان می رفتی مثل پراید یود !!!!!!!! ولی از بقیه قسمت های خودرو راضی هستم . شتاب و سرعت و مصرفش بی نظیره ۲۰۰ تا باهاش رفتم ۴۰۵ و ۲۰۶ تیپ ۵ و باهاش گرفتم هم تو سرعت کم هم زیاد . تنها مشکل قطعه ای که داشت خرابی کمک عقب بود که صدا میداد گفتن موقع سرویس اولیه تعویض میکنیم

امیر جون
مهمان

تیبا ماشین پرشتاب و نرم هست، فقط یه ادم احمق میگه تیبا خوب نیس اگه یه بار سوار تیبا بشین متوجه ستونهای پهن و محکم و سیستم تعلیق نرم تیبا می شین و نظرتون نسبت به تیبا مثبت میشه

علی
مهمان

درود بر شما

سهیل
مهمان

جدیدا همه میگن قیمت تیبا خیلی مناسبه موتورش هم مثل سیلو و ریو و ورنا ۱۵۰۰ نرم و کم مصرف و پرشتاب هست اتاقش هم خیلی محکم تر از پراید و پژو ۳۰ سال پیش است و مثل ۲۰۶ بیضی شکله، سیستم تعلیق نرمی داره و ترمزش ریو هست!!!! اینجوری که می گن باید یه بار سوار تیبا بشم اگه خوب بود پرایدو ردش کنم تیبا بخرم

احمدرضا
مهمان

سلام دوستان من یه ۹۳ دارم ۱۳۲ هزار باهاش رفتم فقط یک تسمه تایم ودیسک وصفخه عوض کردم و قبلا سمند وپژو هم داشتم از هر دوی اونا کم هزینه تر وپرشتاب تر وکم مصرف تره و از مزایای خوب یکی موتورش تولید گرمای کمی تولید میکنه که باعث میشه عمر مفید کلیه اجزا وقطعات فلزی وغیر فلزی موتور به عمر بالایی برسند ودیگری وزن خودرو نسبت به سایزش هست به نظر من کم لطفیه که اونو با پراید مقایسه کرد فقط وزنش ۳۰۰ کیلوگرم سنگینتره وغیره … البته ازمعایبشم صدای موتوره ومصرف بالای لنت جلو … ممنون از شما

سلطان
مهمان

شما هر چه قدر هم بگین آخرش سایپا تیبا رو جایگزین پراید می کنه و هیچ رقیبی در ایران خودرو نداره چون قیمت تیبا ۶ تومن با پراید ۳۰ سال پیش فرق داره، یه بار سوار تیبا بشین وقتی یهو گاز می دی عقبش می چسبه زمین! سیستم تعلیق هم که ریو هست، تیبا عاااالییه!!!!