بررسی دنا و هر آنچه باید بدانید+ تجربه رانندگی

بروزرسانی در: دوشنبه 3 تیر 98 ساعت 12:42
بررسی دنا و هر آنچه باید بدانید+ تجربه رانندگی

دنا سومین محصول ملی شرکت ایران‌خودرو محسوب می‌گردد که طبق ادعای شرکت سازنده قرار بود جایگزینی مناسب برای خودروهای سمند و پژو 405 باشد اما پس از عرضه این محصول و مشخص شدن قیمت نهایی آن، موجی از نارضایتی‌ها به وجود آمد که در ادامه به برسی آن‌ها می‌پردازیم.

شرایط فروش دنا پلاس اتوماتیک

در سال ۱۳۸۸ پس از عرضه و فروش موفق اولین خودرو ملی (سمند)، شرکت ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا با ایجاد تغییراتی در این اسب ایرانی سدا لوکس‌تر و کامل‌تری به نام «دنا» را تولید کرده و آن‌ها را در صدر تمامی تولیدات داخلی خود قرار دهد. پروژه تولید خودرو دنا که در ابتدا NX7 نام داشت، قرار بود در سال ۱۳۹۱ به مرحله بهره‌برداری برسد و جایگزینی برای خودرو سمند و پژو ۴۰۵ باشد اما به دلیل مشکلاتی فراوانی که بر سر قیمت‌گذاری آن به وجود آمد، زمان عرضه این محصول تا سال ۱۳۹۳ به تأخیر افتاد. سرانجام پس از یک انتظار طولانی خودرو ملی جدید عرضه شد، اما با قیمتی در حدود ۴۵ میلیون تومان که این خود شوک بزرگی را به بازار داخلی وارد کرده و موجی از نارضایتی‌ها را به دنبال داشت!
از آن زمان تاکنون خودرو دنا بر روی خط تولید شرکت ایران خودرو قرار دارد و در چهار کلاس متفاوت به بازار داخلی عرضه می‌شود که همگی آن‌ها از لحاظ فنی کاملا یکسان بوده، اما از نظر امکانات رفاهی یا تجهیزات ایمنی با یکدیگر تفاوت دارند. در این مقاله تیم بررسی تخصصی Z4CAR قصد دارد به بررسی دنا DENA IKCO پرداخته و تمامی نقاط ضعف و قوت و ناگفته‌های آن را با شما عزیزان در میان گذارد، در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری


بررسی دنا

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم محصولاتی دنا نیز همچون سمند، سورن و... روی پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ طراحی‌شده است و این مسئله به این معناست که دنا ازلحاظ ابعاد تفاوت چندانی با خودروهای مذکور ندارد. در یک نگاه کلی به دنا، با یک سدان خانوادگی در سگمنت D مواجه هستیم که طراحی به‌مراتب بروزتر و جسورانه‌تری نسبت به محصولات سابق ایران‌خودرو دارد. گرچه طراحان دنا تمام سعی خود را برای ایجاد تفاوت در این محصول نسبت به خودرو مادر (سمند) داشته‌اند، اما پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ بیشتر از این تحمل این تغییرات را ندارد و علی‌رغم تمام تلاش‌های تیم طراحی هنوز هم نقص‌های اسکلت‌بندی سمند (همچون ستون A سمند که مانع دید کافی در جلو خودرو می‌شود) در دنا نیز به چشم می‌خورد.
در بخش جلویی دنا با چراغ‌هایی مکعبی مواجه هستیم که در ترکیب با جلوپنجره بزرگ و اسپرت این خودرو، نمایی جسورانه و جوان‌پسند را خلق کرده است. در بخش پشتی خودرو هم با یک طراحی منحصربه‌فرد مواجه هستیم که گرچه متفاوت و مدرن به نظر می‌رسد اما هیچ هماهنگی با بخش جلویی خودرو ندارد و این امر ممکن است برای برخی خریداران کمی دلسردکننده باشد. نمایی جانبی دنا کاملا یادآور طراحی قدیمی سمند است و جز دستگیره درب‌ها و افزایش ناچیز حجم گلگیرها هیچ نکته خاصی در آن دیده نمی‌شود.

طراحی داخلی و امکانات رفاهی دنا


طراحی داخلی دنا

در رابطه با طراحی بخش داخلی دنا می‌توان گفت که گرچه مهندسین سعی در تغییر کامل این فضا داشته‌اند، اما به‌محض قدم گذاشتن به داخل این خودرو با فضا آشنایی مانند آنچه در پژو پارس، سمند و سورن وجود دارد، مواجه می‌شوید که با توجه به پلتفرم مشترک این خودروها این موضوع چندان هم دور از انتظار نمی‌تواند باشد.صندلی‌های به‌ کار رفته در این خودرو از عرض نسبتا کمی برخوردار بوده و رویه‌ای از جنس مخمل دارند؛ اما برخلاف رویه نرمین آن‌ها، صندلی‌های این اسب ایرانی بسیار خشک هستند که در زمان رانندگی‌های طولانی‌مدت بشدت آزاردهنده‌ خواهد بود. شرکت ایران‌خودرو صندلی‌های دنا را به امکاناتی همچون تنظیم برقی در ۶ جهت، تنظیم ارتفاع و زاویه پشت‌سری‌های ردیف جلو و قابلیت نصب صندلی کودک مجهز کرده است که در سایر محصولات این کمپانی بسیار کم‌نظیر است.
داشبورد دنا را می‌توان کاملا بروز و با ارگونومی مناسب دانست که در طراحی آن به‌وضوح از داشبورد هیوندای سوناتا YF الهام گرفته‌شده است. متأسفانه استفاده از پلاستیک نامرغوب و خشک به‌عنوان مواد اولیه ساخت داشبورد چندان شایسته خودرویی در این بازه قیمتی به نظر نمی‌رسد و همچنین باعث می‌شود بعد از مدت اندکی، صداهایی از بخش‌های مختلف آن به گوش برسد. ازلحاظ امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در رده قیمتی خود از امکانات متوسطی برخوردار است که ازجمله آن‌ها می‌توان به سیستم مولتی‌مدیا تصویری لمسی مجهز به رهیاب، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، سیستم تهویه اتوماتیک، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل، چراغ نقشه‌خوان، ایموبیلایزر، هشداردهنده موانع عقب، کروز کنترل، ستون فرمان جمع شونده، ۲ کیسه هوا و... اشاره کرد.

مشخصات فنی


موتور دنا

پیشرانه‌های نصب‌شده روی دنا از نوع EF7 است که نمونه آن‌ها را قبلا روی سمند و سورن دیده بودیم. این پیشرانه‌ها نسبت به پیشرانه‌هایی همچون XU7 یا XUM که سایر محصولات ایران خودرو از آن بهره می‌برند، نمونه‌های مدرن‌تری محسوب می‌شوند. پیشرانه EF7 به کار رفته در خودرو دنا در واقع ثمره همکاری دو شرکت ایپکو و F.E.V آلمان است که از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) نیز بهره می‌برد؛ استفاده از این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی تا سطح یورو ۴ شده است.
این موتور ۴ سیلندر ۱۶۴۶ سی‌سی دارای قدرتی برابر ۱۱۵ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری برابر با ۱۵۷ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه این سدان ایرانی به‌ وسیله یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود تا این سدان ۱۲۵۸ کیلوگرمی بتواند طی زمان ۱۳٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد که برای خودرویی در این رنج قیمت چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. متأسفانه در بخش فنی، گیربکس این خودرو هماهنگی کافی با پیشرانه را ندارد و این امر در دورهای بالا به‌وضوح حس می‌شود، همچنین یکی دیگر از مواردی که با افزایش دور پیشرانه باید با آن دست‌وپنجه نرم کنید صدای زوزه پیشرانه است که تا حد زیادی به داخل کابین منتقل‌شده و آزاردهنده است. از نقاط قوت دنا می‌توان به ترمزهای دیسکی قدرتمند آن اشاره کرد که نسبت به سایر خودروهای همرده از عملکرد بهتری برخوردار بوده و به لطف استفاده از بوستر ترمز و سیستم‌هایی همچون ABS و EBD حس اطمینان بیشتری را به راننده منتقل خواهد کرد.
از جمله مشکلاتی که پس از خرید این خودرو باید با آن کنار بیایید سیستم تعلیق و فنربندی خشک آن است که ضرباتی زیادی را در طول مسیر رانندگی به کابین خودرو وارد می‌کند و ازآنجایی‌که صندلی‌های این خودرو هم بسیار خشک ساخته‌شده‌اند این ضربات و تکان‌های شدید به‌وضوح حس می‌شوند و بسیار آزار دهنده هستند. مصرف سوخت ترکیبی دنا طبق ادعای شرکت ایران خودرو معادل ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتراست، اما مانند اغلب آمارهای اعلام شده از سوی این شرکت، این عدد نیز چندان صحیح و دقیق نبوده و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو، در عمل چیزی در حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

کلام آخر


همه چیز در مورد دنا

در آخر باید گفت که شرکت‌هایی همچون ایران‌خودرو و سایپا، طی چند سال گذشته سعی داشته‌اند با به‌روزرسانی محصولات قدیمی خود آن‌ها را به‌عنوان خودرویی جدید در سبد محصولاتشان قرار دهند، که این امر سود بسیار زیادی را برای این خودروسازان و ضررهای مالی و جانی جبران‌ناپذیری را برای خریداران به همراه داشته است.
به ‌طور مثال پلتفرمی که از آن برای ساخت دنا استفاده می‌شود یک پلتفرم پر عیب و نقص بوده که ایران‌خودرو از آن بارها و بارها در محصولات خود استفاده کرده است، درواقع خودروهایی همچون پژو پارس، پژو SLX، سمند، سمند SE، سمند LX، سورن، دنا و... همگی همان پیرمرد فرانسوی معروف هستند که حدود ۴۰ سال پیش آن را پژو ۴۰۵ می‌نامیدند؛ یا در موردی مشابه پژو ۲۰۷ ایران‌خودرو درواقع نسخه فیس‌لیفت پژو ۲۰۶ است که هیچ نسبتی با پژو ۲۰۷ ساخت فرانسه ندارد؛ بنابراین هرقدر هم که سپر، چراغ و کاپوت این خودروها را تغییر دهند بازهم تفاوت چندانی ایجاد نخواهد شد، شما سوار بر خودرویی قدیمی و از رده خارج هستید که ازنظر شرکت‌های بنام اروپایی ارزشی ندارد. البته نباید این امر را نادیده گرفت که بسیاری از خریدهای ما در بازار خودرو به‌صورت تحمیلی بوده و ما در هر بازه قیمتی مجبور به خرید خودرویی مشخص می‌شویم. به نظر شما خواننده گرامی، آیا در این رنج قیمتی، خودروی امن‌تر، بروزتر و مناسب‌تر هم می‌توان تهیه کرد؟

نویسنده: سعید رنجبر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

53 دیدگاه ها برای "بررسی دنا و هر آنچه باید بدانید+ تجربه رانندگی"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان
الان ۱۲۰۰۰ کیلومتر با دنا رانندگی کردم تا الان مشکلی نداشته فقط تعویض روغن و فیلتر ها گیربکس ماشین نرم است ، شتاب ماشین هم خب یک مقدار در سر بالایی اذیت میکنه منظورم اینکه اصلا به دنا پلاس توربو نمیرسه که طبیعی هست عایق بندی کابین باید بگم در ماشین های ایرانی بهترینه البته من تارا سوار نشدم شاید اون بهتر باشه موتور هم ef 7 که خب یک موتور ایرانی هست باید حواستون باشه وخیلی بهش فشار نیارید مثلا سعی کنید دور موتور خیلی بالا نبرید که بهش فشار بیارید خیلی ها میگویند این ماشین ماشین خوبی نیست… بیشتر
یه بنده خدا
مهمان

آخرش نفهمیدم چه ماشینی خوبه
همین دنایی که ایراد گرفتید، دور و وَر ۴۰۰ تومنه، آخه یه کارمند معمولی چند سال باید پس انداز کنه تا بتونه همین ماشین به اصطلاح ملی رو بخره؟؟
خودرو های چینی هم که همه میگن یه بار مصرف ان
کره ایی و اروپایی هم که خدا تومن پولشونه
تروخدا چه وضعیه که داریم، کلی پول خرج میکنی، پس انداز یه عمرتو خرج میکنی، آخرشم میخوره تو ذوقت

محمد
مهمان

سلام ، دنا در ماشین های ایرانی حرف اولو میزنه چون دارم میگم اگر پول دنا پلاس توربو دارید که حتما اونو بخرید چون واقعا بهتره هم از نظر ظاهر هم شتاب در مورد کیفیت همه ماشین های ایرانی یکسری ایرادات دارند فقط بحث اینکه کدام را انتخاب کنید

jg
مهمان

اخه کجای دنا شبیه ۴۰۵عه

مهندس
مهمان
از هیچ کدوم از این محصولات ملی نمیشه یک انتظار متوسط داشت همشون یه مشکلی دارن و بدون ایراد نیستن و باید به انتظارات خودت نگاه کنی که چیه ولی اگه همین محصولات رو به قیمتش بدن دست مردم میشه یه امیدی داشت ولی مشکل همینه که قیمت ها اصلا بهشون نمیخوره مثلا رنو تندر با اون قیافه افتضاح و بی تعادل بودنش ۵۰ میلون قیمت جا میکنن و تنها چیزی که داره یه موتوری با کیفیت هست واقعا خنده داره و ۴۰۵ و پژوپارس و سمند و دنا تعادل و ظاهرش خوبه ولی از موتورش نمیشه انتظار مطلوب رو… بیشتر
هادی
مهمان

Ef7 موتور آلمانی هه و در حد همون تندر ۹۰ هه بلکم بهتر
این موتور جدید سایپا هم اصلاح شدست که رو ساینا و کوییک هه و از پس این خودرو ها با این وزن بر می یاد
عملا ساینا و سمند نسبت به ال ۹۰ برتری نسبی دارن

مهیار
مهمان

از پشت سمند پاشو بیا بشین پشت فرمون ال نود بعدش برام از برتری سمند بگو

امیر
مهمان

خرهمان خراست فقط پالونش روعوض کردند

Saeed
مهمان

چند سال پیش کمپینی راه افتاد ب عنوان نخریدن خودروی ایرانی که خیلی موفق بود دولت دید ک ماشینای ایرانی به فروش نمیرن اومد ب مردم وام خرید خودرو داد اونم با سود خیلی بالا که متاسفانه همه رفتن گرفتن و کمپین شکست خورد..پس حقمونه هرچی سرمون میارن از ماست که بر ماست

a.b
مهمان
مردمی که داشتن خودرو سازو با نخریدن به زانو در میاوردن و با یه وام هفت ساله ۱۲ درصد که درست یروز بعد از اعلام ۷ سال شد ۵سال سودشم شد بیست دردصد همه چیو خراب کردن حقشونه که پلت فرم ۴۰سال پیش سوار بشن ۴۵ میلیونم پول بدن خودمم از همون مردمم تا خودمون نخوایم همینه اگه بده نخرین نه وارداتی که قیمت یه ماشین کره ای که همه جای دنیا یه ماشین متوسط محسوب میشه نه لوکس نه تولید داخل که پرایدو شاسی بلند نکنن بفروشن ۴۲ میلیون همش مقصر خودمون هستیم پولی که تو کارتخوان مغازه میکشن… بیشتر
مهدی
مهمان

برای بررسی هر ماشینی فقط و فقط باید اون ماشین رو سوار بشی باهاش حداقل صد کیلومتر رانندگی کنی و ماشین مقابلش رو هم همینطور بعد بیای پایین و باهم مقایسشون کنی مثل برنامه تخت گاز BBC
یه توصیه مهم بهتون میکنم برای انتخاب ماشینتون به مطالب به اصطلاح تخصصی داخل سایت ها توجه نکنین چون کاملا صلیقه ای راجب به هر ماشینی نظر میدن

یاسمن
مهمان

احسنت،کاملا موافقم

بهنام
مهمان

دوستان بخوایم به آرامش و راحتی و لذت بردن از رانندگی توجه کنیم پرشیا بهتر
هم مصافت های بیشتر هم کمتر

محمد
مهمان

خب معلومه سوار دنا نشدی که میگوییید پرشیا بهتره ، دنا بهتره هم قیافه هم شتاب هم نرم بودن هم عایق بندی هم آپشن .

faraz
مهمان

goftam bazam migam in optiona ta vaghti nadari khoban
vaghti dashte bashi keyfiat ke nadaran zert o zert kharab mishan o hey kharj ezafi miaran
(ziad didam ke migam !)
ye L90 bekhar shetab keyfiat motor gearbox va va va az hame lahaz ba arzeshtar has o beroz tar o ba asl o nasab tar !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
laghal midoni tasadof koni khodet chizit namishe