به این ۴ دلیل ام جی ۳۶۰ توربو نخرید

بروزرسانی در: جمعه 11 خرداد 97 ساعت 17:11
به این 4 دلیل ام جی 360 توربو نخرید

آیا خدمات پس از فروش ضعیف و شبکه محدود نمایندگی می‌تواند شما را از خرید یک خودرو باز دارد؟

شرکت ام جی موتور یک کمپانی خودروسازی بریتانیایی می‌باشد که دفتر اصلی آن در لانگ بریج بیرمنگام انگلستان واقع شده است و زیر شاخه شرکت سایک موتور بریتانیا محسوب می‌شود، شرکتی که خود تحت مالکیت کمپانی سایک موتور چین قرار دارد. ام جی موتور خودروهای خود را در بازارهای مختلف جهانی تحت برند ام جی به فروش می‌رساند. همه مدل‌های ام جی در حال حاضر در کشور چین تولید می‌شوند و ام جی موتور، در حال حاضر بزرگ‌ترین وارد کننده خودروهای ساخت چین به بریتانیا است.

داستان خرید ام جی موتور به سال ۲۰۰۵ باز می‌گردد، زمانی که شرکت ام جی روور ورشکست شد و کمپانی خودروسازی نانجینگ اتومبیل، توانست کارخانه لانگ بریج و برند ام جی را به قیمت ۵۳ میلیون پوند خریداری کند.   ماه مارس سال ۲۰۰۷ بود که این کمپانی چینی، نخستین مدل‌های ام جی را که سه مدل ام جی تی اف، ام جی ۳ و ام جی ۷ بودند رونمایی و در کشور چین وارد خطوط تولید کرد. نهایتاً در همین سال ۲۰۰۷، شرکت سایک موتور موفق شد نانجینگ اتومبیل را خریداری کند و از آن زمان تاکنون، این برند بریتانیایی تحت مالکیت سایک موتور قرار دارد.

در سال ۲۰۱۱، اولین مدل کاملاً جدید ام جی، پس از ۱۶ سال، به نام ام جی ۶ و در جریان سفر ون جیابائو، نخست وزیر وقت چین به بریتانیا و بازدید از خط تولید لانگ بریج رونمایی شد. این خودرو مدتی وارد بریتانیا شد ولی به دلیل فروش ضعیف، سال ۲۰۱۶ از بازار این کشور برای همیشه بیرون رفت. تا بهار ۲۰۱۲، سایک موتور تقریباً ۴۵۰ میلیون پوند روی برند ام جی سرمایه گذاری کرده بود، ولی فروش خیلی خوبی را تجربه نمی‌کرد، به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۲ کمپانی فقط ۷۸۲ دستگاه انواع مدل‌های ام جی را در بریتانیا فروخته بود. نهایتاً، اواخر تابستان سال ۲۰۱۶ شرکت ام جی اعلام کرد که خط تولید لانگ بریج برای همیشه تعطیل خواهد شد و از این به بعد، خودروهای ام جی بازار بریتانیا وارداتی خواهند بود.

این تاریخچه مختصر از برند ام جی را گفتیم تا با ذهنی بازتر به سراغ بررسی ‌ام جی ۳۶۰ توربو برویم. در مطلب قبلی بررسی مزایا و دلایل خرید این خودرو گفتیم که ‌ام جی ۳۶۰ در واقع همان خودرو رووی ۳۶۰ می‌باشد که شرکت تولید کننده آن یعنی رووی هم تحت مالکیت سایک موتور بوده و این کمپانی، در برخی بازارها مانند ایران، آن را با نام ام جی ۳۶۰ به فروش می‌رساند.

خودروی ‌ام جی ۳۶۰ توربو به یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۳۰ اسب بخار نیرو و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. این موتور، خروجی‌هایش را با کمک یک گیربکس ۶ دنده اتومات به چرخ‌های جلوی خود ارسال می‌نماید. حداکثر سرعت آن در کاتالوگ خودرو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده و شتاب صفر تا صدی برابر با ۹.۷ ثانیه دارد. موتور ام جی ۳۶۰ توربو از استاندار آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برد و مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی، به ازای هر صد کیلومتر معادل ۶.۹ لیتر است. این خودرو با داشتن ابعادی برابر با ۴۵۷۹ میلی متر طول، ۱۸۰۴ میلی متر عرض، ۱۴۹۰ میلی متر ارتفاع و ۲۶۶۰ میلی متر طول بین دو محور در سگمنت سدان های کامپکت جای می‌گیرد و وزن خالص آن معادل ۱۳۳۰ کیلوگرم می‌باشد.

حال که تا حدودی با کلیات این خودرو آشنا شدیم، اگر موافق باشید به بررسی معایب و ایرادهای آن پرداخته و دلایلی برای شما مطرح نماییم که چرا از نظر ما، خرید ام جی ۳۶۰ توربو خوب نیست. در گردآوری این مطلب از تجربه سواری و نقل قول‌های مالکان آن هم کمک گرفته شده و سعی کرده‌ایم مطلبی جامع و کامل را که تمام زیر و بم خودرو مورد بررسی قرار گرفته شده را برای شما آماده کنیم.

۱ – عدم وجود برخی امکانات، تجهیزات و آپشن ها

در مقاله "به این ۶ دلیل ام جی ۳۶۰ توربو بخرید" ذکر کردیم که این خودرو، امکانات و تجهیزات خوبی دارد، ولی عدم ارائه برخی موارد در خودرویی که این روزها در بازار قیمتی برابر با ۹۰ میلیون تومان دارد، بسیار نا امید کننده است. از جمله مهم‌ترین امکانات، تجهیزات و آپشن هایی که درام جی ۳۶۰ توربو خبری از آن‌ها نیست می‌توانیم به مواردی مانند کروز کنترل، تهویه مطبوع اتومات، استارت دکمه‌ای، فرمان چرمی، نویگیشن ماهواره‌ای، صندلی‌های برقی و ایربگ های جانبی و پرده‌ای اشاره کرد. البته این نکته را باید در نظر داشت که با توجه به شرایط فعلی بازار ایران، اگر ام جی ۳۶۰ توربو قرار بود به عنوان مدلی فول آپشن وارد بازار شود، قطعاً قیمت آن بسیار بالاتر از ۹۰ میلیون تومان می‌شد. البته بهتر بود ام جی پارس این خودرو را در نسخه‌های مختلف وارد بازار می‌کرد و مشتریان امکان این را داشتند که با پرداخت هزینه‌ای بالاتر، آپشن های بیشتری برای خودروی خود سفارش دهند.

۲ – خدمات پس از فروش ضعیف

یکی از مواردی که در خرید یک خودرو اهمیت فوق العاده بالایی می‌تواند داشته باشد، بحث خدمات پس از فروش است که متاسفانه در ایران، بیشتر اوقات در این بخش خریداران تجربه‌های خوبی ندارند. ام جی ۳۶۰ توربو که اولین مدل مونتاژی ام جی موتور در ایران محسوب می‌شود، در کشور توسط گروه صنعت خودروی آذربایجان وارد خط تولید شده است. نامی که قبلاً خیلی در مورد آن نشنیده‌ایم و در حال حاضر، شبکه نمایندگی‌های خوب و گسترده‌ای در سراسر کشور ندارد. همین موضوع ممکن است بعضی‌ها را از خرید ام جی ۳۶۰ توربو باز دارد و باید ببینیم برنامه این شرکت برای گسترش شبکه نمایندگی‌های خود در سراسر ایران چیست.

۳ – قیمت نسبتاً بالا

شرکت آذویکو (گروه صنعت خودرو آذربایجان) به نظر می‌رسد کمی در قیمت گذاری مدل توربو ام جی ۳۶۰ تند رفته‌اند، قیمت گذاری ۹۰ میلیون تومانی روی خودرویی که در برابر برخی رقبای خود حتی کروز کنترل هم ندارد به هیچ وجه منصفانه به نظر نمی‌رسد. بدون شک اگر کمپانی در قیمت تعیین شده برای ام جی ۳۶۰ توربو تجدید نظر می‌کرد، فروش بسیار بهتری را می‌توانست تجربه کند. برای درک بهتر این قیمت گذاری تند، بهتر است یک مثال مطرح کنیم. هم اکنون در بازار ایران بسترن B30 به قیمت حدوداً ۷۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، آیا شما حاضرید برای ۲۳ اسب بخار نیرو و ۵۵ نیوتن متر گشتاور بیشتر؛ آن هم در شرایطی که برخی آپشن های بسترن B30 را ام جی ۳۶۰ توربو ندارد، تقریباً ۲۰ میلیون تومان بیشتر هزینه کنید؟

۴ – لوازم یدکی کم یاب

یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که ‌ام جی ۳۶۰ توربو هم اکنون در ایران با آن مواجه است و می‌تواند خریدارانش را با دردسرهای زیادی روبرو کند، مشکل لوازم یدکی آن است. به جز نمایندگی‌ها، لوازم یدکی و قطعات این خودرو را جای دیگری نمی‌توانید پیدا کنید و اگر، در شهری که زندگی می‌کنید، نمایندگی آذویکو وجود نداشته باشد، قطعاً این موضوع شما را بسیار آزار خواهد داد. البته با گذر زمان و گسترش شبکه نمایندگی‌های آذویکو، این مشکل می‌تواند حل بشود. قیمت نسبتاً گران قیمت قطعات موتور، جلوبندی، بدنه و دیگر لوازم یدکی‌ ام جی ۳۶۰ توربو هم یکی دیگر از موارد مهم در لیست معایب این خودرو است که هنگام خرید این خودرو باید آن‌ها را هم در نظر بگیرید.

سخن پایانی

ام جی ۳۶۰ توربو همان طور که قبلاً گفتیم، اولین خودروی مونتاژی موریس گاراژ در ایران می‌باشد و باید این موضوع را به فال نیک گرفت. خودروهای ام جی با توجه به اصالت بریتانیایی خوبی که دارند، طی سال‌هایی که در بازار کشور حضور داشته‌اند همواره با استقبال بسیار خوب مردم مواجه بوده‌اند. ولی تجربه خدمات پس از فروش بد مدیا موتورز، کمی مردم را در مورد خرید محصولات این شرکت دو دل کرده است. در حال حاضر گروه صنعت خودروی آذربایجان که خط تولید این خودرو را در ایران راه اندازی کرده و روز به روز، در حال گسترش فعالیت‌های خود می‌باشد.

امیدواریم با گسترش شبکه‌های نمایندگی این شرکت، این بار شاهد حضور قدرتمند محصولات موریس گاراژ در بازار ایران باشیم. خودروهای این شرکت اگر چه تحت نظارت چینی‌ها تولید می‌شوند، ولی اصالت بریتانیایی آن‌ها و این واقعیت که خودروهای این شرکت در بازار بریتانیا هم به فروش می‌رسند، آن‌ها را یک سر و گردن بالاتر از دیگر محصولات چینی بازار کرده است.

در حال حاضر، اگر به دنبال خرید خودرویی با موتور توربوی خوب، گیربکس ژاپنی قوی و کابینی خوب و جادار در کنار دیگر مزایایی که در مقاله قبلی ‌ام جی ۳۶۰ توربو به آن‌ها پرداخته‌ایم، این خودرو می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما در بازار باشد. ولی اگر جزء افرادی هستید که در خرید یک خودرو، به خدمات پس از فروش بسیار اهمیت می‌دهید، یا مثلاً وقتی ۹۰ میلیون تومان برای خرید خودرویی هزینه می‌کنید حداقل انتظار امکاناتی مانند کروز کنترل را دارید، یا اگر هر کدام از دو ایراد دیگر این خودرو جزء خطوط قرمز شما هنگام خرید خودرو محسوب می‌شود، ما به هیچ وجه خرید ام جی ۳۶۰ توربو را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

در پایان، نظر شما درباره موارد مطرح شده در این مقاله چیست؟ اگر مالک این خودرو هستید، یا تجربه سواری با آن را تاکنون داشته‌اید، نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار مطرح نمایید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

20 دیدگاه ها برای "به این ۴ دلیل ام جی ۳۶۰ توربو نخرید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حمید نیک منش
مهمان

با سلام
کلا خودرو های ام جی بسیار عالی است مردم اطلاعات فنی وکیفیت قطعات این خودرو ندارند اگر داشته باشند بجز خودرو ام جی از خودرو دیگ۵استفاده نمی کنند این خودرو به حدی محکم است که سالها به قطعات یدکی نیاز ندارد بنده از انواع خودرو استفاده کردم اما هیچ کدام مانند ام جی خوب وحتی عالی نبودن نسبت به قیمت آن با مقایسه به انواع خودرو عالی است با اطمینان خرید کنید حمید نیک منش از تهران
واقعا دم طراح وسازنده گرم

hamed
مهمان
دوستان عزیز اولا بحث بررسی یک ماشین کاملا سلیقه ای بوده و نمیشود صرف این که من از این ماشین خوشم بیاد یا نیاد نظرم را بر همگان تحمیل کنم در ثانی هر خودرویی با توجه به قیمت گذاری یک سری ایراد و یک سری مزیت هایی دارد خودروی ام جی به عنوان برترین خودرو ساز چینی و جزء برترین خودرو سازهای دنیا به حساب می آید کیفیت این خودرو بسیار بالاتر از سایر خودروهای چینی دیگر بوده و اصلا قابل قیاس با سایر ماشین های چینی نمی باشد از مزایای ماشین ام جی: موتور خوب و گیربکس ژاپنی مصرف… بیشتر
مقداد
مهمان

داداش گرمکن صندلی رو و ۶ ایربگ رو از کجا دراوردی؟!!!! صندلی برقی و سنسور باران کجا بوده!!!! کول باااااکسسسس… بعییییید!!! :)))
خودروی خوبیه اما آپشن تعطیل!

پیام
مهمان

داداش مصرف سوخت صدی چهار و نیم لیتر را یک کمی بی راه گفتی . خودرو هیبربد هم به این مصرف نرسیده

M.A
مهمان

سلام
خرداد ۹۷ ام جی فول آپشن اسم نوشتم
قراربود آبان همان سال تحویل بدهند
اما قرارشد شهریور ۹۸ تحویل بگیرند البته قرار ……
متأسفانه هیچ نطارتی وجود ندارد
شرکتی پنجاه میلیون تومان از مشتریان می گیره و وعده سرخرمن می دهه
نمایندگی ها که اصلاٌ پاسخ گو نیستند
بیاین کمپین بذاریم
یک دست صدا نداره
شرکت آذربایجانی باید پاسخ گو باشه

مهدی
مهمان

مقصر کارخونه یا شرکت نیست دولت هیچ حمایتی نمیکنه

خبر
مهمان

انشالله خبر مرگتون بیاد
اول برید تحقلق کنید بعد بیاید قرقره کنید

علی
مهمان

ماشینهایی که اخیرا تحویل میدن ، مشکل کمک فنر رفع شده

حسین
مهمان

با این وضعیت ام جی ۳۶۰ دیگه نمیشه روش حساب کرد بطوریکه بسیاری از مالکانش از صدای آزاردهنده سیستم تعلیق این خودرو ناراضیند. که این وضعیت کمک های آن سبب بصدا افتاد خودرو میشه و البته شده . حال این خودرو با توجه به کمبود نمایندگی و همچنین عدم ارائه خدمات مناسب چطور غیرچینی به حساب میارند یا تعصب زیاد و یا دلال و فروشنده بودن به نظر می آید باشند.

360
مهمان

شما اگه پشت ماشین نشسته باشی اونقدری که میگن صدا نمیده بعدشم زیر پای ماشین به قدری عالیه که هزار تا عیبم داشته باشه از نظر من میپوشونه

پناه
مهمان

کمک های ماشین مشکلی ندارند احتمالاً مشکل از عدم آب بندی صحیح هست. البته ماشین در کل خشک هست ولی بعد از دو سه هزار کیلومتر نرمتر میشه . متاسفانه موضوعی که هست اینه که در گروههای تلگرامی وقتی یک نفر اعلام می کنه کمک های ماشین من مشکل دارند بقیه سعی می کنند ماشین خودشون رو قبل از آب بندی در دست اندازهای سخت امتحان کنند و این باعث خرابی کمک ها میشه

حسین
مهمان

کمکهاش میبری نمایندگی نپرسیده عوض میکنن!! باید کمک هیوندایی بندازی

علی
مهمان

سراغ این خودرو نرید که کمک هاش از پراید هم داغون تره و لاق لاق صدا میده که بعد چندوقت داشبورد هم سرصدا میفته.مفت هم نمی ارزه

شهریار
مهمان

در بازار ایران اگر شما با داشتن بودجه حدود ۱۰۰ میلیون، در توجیه نخریدن این ماشین، نداشتن کروز کنترل را در مقابل عملکرد خوب موتور و گریبکس و طراحی خوب و زیبایش قرار می دهید سه راه دارید: یا در تفکر خود تجدید نظر کنید؛ یا بروید دنبال ماشین های بی کیفیت دارای کروز کنترل؛ یا دو برابر این مقدار پول جور کنید..

360
مهمان

الان دیگه هر آپشنی بخوای براش اومده

kamran
مهمان

دوستان رقیب اصلی ام جی ۳۶۰ به نظر من آریزو که از نظر موتور و گیربکس مشابه هستندو خوب ۱۱ تومان گرونتره ولی من توی هردو نشسته ام
درکل ام جی هم با کیفیت تره هم مشخصاتش به واقعیت نزدیکتره هرچند این مشکل متعلق به همه ماشین های چینیه

360
مهمان

شتاب ام جی رو نمیشه اصلا با آریزو مقایسه کرد
با اینکه قدرت موتور آریزو بهتره واقعا تو شتاب خیلی کم میاره

رسول
مهمان

برند mg بسیار بهتر از بسترن هست و جزبرندهای مطرح جهانی به حساب میاد مقایسه با برندهای نامعتبر چینی اشتباهه و به خاطر ارزان تمام شدن برخی امکانات رو نداره وگرنه قیمت ماشین بالای ۱۰۰ تومن میرفت که با این وضعیت بازار قطعا خواهد رفت در خریدش شک نکنید.