معایب بسترن B30 (به این ۳ دلیل بسترن B30 نخرید)

بروزرسانی در: سه شنبه 3 اردیبهشت 98 ساعت 05:15
معایب بسترن B30 (به این 3 دلیل بسترن B30 نخرید)

گروه خودروسازی فاو یک شرکت خودروساز دولتی چینی است که به تولید انواع مدل‌های سواری و تجاری می‌پردازد. این گروه که برند بسترن را تحت مالکیت خود دارد، در کشور ما با گروه بهمن همکاری دارد و چند سالی می‌باشد که با برخی مدل‌های بسترن در ایران حضور پیدا کرده است. بعد از دو مدل بسترن B50 و B50F، چند ماهی می‌شود که گروه بهمن خودروی بسترن B30 را در بازار ایران عرضه کرده که مردم هم از آن به خوبی استقبال کرده‌اند.

این سدان سایز متوسط، از نظر محبوبیت و شروع موفق در بازار به هیچ وجه قابل قیاس با دو محصول قبلی بهمن نیست و بسترن B30 توانسته نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند. آبان ماه ۱۳۹۶ بود که بهمن موتور برنامه تست درایو این خودرو را آغاز کرده بود و مشتریان راضی از تجربه رانندگی با آن می‌توانستند بسترن B30 را به قیمت زیر ۶۰ میلیون تومان خریداری کنند اما این روزها قیمت بسترن B30 در بازار ازاد به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است! 

بسترن B30 به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۷ اسب بخار نیرو و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است و با کمک یک گیربکس ۵ دنده دستی یا ۶ دنده اتومات، این خروجی‌ها به چرخ‌های جلو ارسال می‌شوند. هر چند، گروه بهمن برای بازار کشورمان در حال حاضر فقط مدل اتومات آن را در نظر گرفته است و تا زمان نگارش این مطلب، خبری از مدل دستی آن در بازار نیست.

این خودرو با داشتن ابعادی معادل ۴۶۲۵ میلی متر طول، ۱۷۹۰ میلی متر عرض، ۱۵۰۰ میلی متر ارتفاع و طول بین دو محوری برابر با ۲۶۳۰ میلی متر یک سدان سایز متوسط محسوب می‌شود و وزن خالص آن برابر با ۱۲۷۰ کیلوگرم است. موتور بسترن B30 از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برد و مصرف سوخت میانگین آن، حدوداً ۶.۷ لیتر به ازای هر صد کیلومتر در حالت ترکیبی می‌باشد.

ما قبلاً در مقاله‌ای جداگانه، مزایا بسترن B30  را برای شما بررسی کرده‌ایم و دلایلی آوردیم که چرا از نظر ما، بسترن B30 ارزش خرید بالایی دارد. امروز و برای این مطلب مشاوره خرید مجله اینترنتی Z4CAR، ما قصد داریم این بار به بررسی نقاط ضعف و معایب بسترن b30 بپردازیم و دلایلی برای شما بیاوریم که چرا خرید بسترن B30 کار اشتباهی است. مانند همه مطالب مشاوره خرید قبلی زدفورکار، نقاط ضعف بیان شده در این خودرو حاصل تجربه سواری نگارنده با این خودرو و همچنین بررسی نظرات مالکان این خودرو می‌باشد. در ادامه مطلب، لطفاً با زوم فور کار همراه باشید.

۱ – گیربکس آن بی عیب و ایراد نیست

گیربکس بسترن B30 ساخت شرکت ژاپنی آیسین است، ولی شما اگر بهترین گیربکس دنیا را هم داشته باشید، اگر بین گیربکس و موتور خودرو آن هماهنگی که باید، وجود نداشته باشد، گیربکس شما آن کارایی خوب خود را نخواهد داشت. نکته‌ای که با یک بار سواری با بسترن B30 قطعاً متوجه آن خواهید شد همین تعویض دنده با تأخیر است که حتی در حالت تیپ ترونیک هم تأخیر محسوسی دارد. به طور کلی بخواهیم بگوییم، برای رانندگی شهری عملکرد گیربکس بسترن B30 را می‌توان متوسط رو به خوب ارزیابی کرد، ولی در جاده، ممکن است این گیربکس کمی شما را اذیت کند. مثلاً در حالت اسپرت (S)، گیربکس خودرو هیچ تمایلی به حفظ دنده سنگین ندارد و به محض این که راننده پای خود را از روی پدال گاز برمی دارد، گیربکس دنده را سبک‌تر می‌کند، بدون شک در جاده و مسیرهای سرازیری این موضوع راننده را می‌تواند بسیار آزار دهد. البته در کنار ذکر معایب گیربکس باید به شش دنده بودن گیربکس این خودرو هم اشاره کنیم که در مقایسه با گیربکس‌های اتومات ۴ دنده رقبای خود، نقطه مثبتی برای آن به شمار می‌رود.

۲ – کابین برخی مشکلات دارد

یکی از مواردی که برای خودرویی در این رنج قیمتی قطعاً یک ایراد محسوب می‌شود، استفاده از پلاستیک خشک و مواد اولیه نه چندان خوب داخل کابین است. علاوه بر این موضوع، به طور کلی، کابین بسترن B30 هم طراحی خیلی خوب و زیبایی نداشته و با فضای نسبتاً بی روحی مواجه هستیم. بدون شک، طراحان خودرو می‌توانستند بیشتر روی کابین این خودرو کار کنند. از سویی دیگر، کابین بسترن B30 هم به اصلاً بی سروصدا نیست و صدای موتور در دورهای بالا به میزان زیادی به داخل کابین نفوذ می‌کند، صدای ضربات ناشی از عبور خودرو از روی دست اندازها هم به داخل کابین منتقل می‌شوند. البته جادار بودن کابین این خودرو یکی از مزایای آن محسوب می‌شود که در مطلب بررسی دلایل خرید این خودرو، به طور مفصل به آن اشاره کرده‌ایم.

۳ – سواری نسبتاً خشکی دارد

خودروی بسترن B30 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون مستقل با میل تعادل و در قسمت عقب از سیستم نیمه مستقل به همراه میل تعادل استفاده می‌کند. هنگام رانندگی با این خودرو، در صورتی که از روی دست انداز عبور کنید، مخصوصاً در محور عقب، سیستم تعلیق نمی‌تواند به خوبی ضربات وارده را جذب کرده و این ضربه‌ها و همچنین صدای آن‌ها به داخل کابین منتقل می‌شوند. از آن جایی که این یک مشکل ساختاری است و مالک خودرو بعد از خرید، شاید نتواند نسبت به رفع آن اقدام کند، در صورتی که قصد خرید بسترن B30 را دارید، بعد از رانندگی کامل، از یک فرد دیگر بخواهید پشت فرمان نشسته و شما در ردیف صندلی‌های عقب سواری با آن را تجربه کنید.

سخن پایانی

منصفانه بخواهیم بگوییم، بسترن B30 خودروی بسیار خوبی است که اگر قیمت آن به دلیل بازار نابسامان خودرویی ایران به این قیمتهای عجیب و غریب نرسیده بود، شاید از ایرادها و معایبی که در این مطلب به آن مطرح کردیم می‌شد چشم پوشی کرد. این خودرو که از زمان ورود به بازار همواره از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ۴ ستاره کیفی کسب کرده است، یکی از خودروهای با کیفیت این رنج قیمتی محسوب می‌شود.

موردی که باید آن را هنگام خواندن این مطلب باید مد نظر قرار دهید این که، برخی ایرادهای مطرح شده در این مطلب ممکن است از نظر برخی خواننده‌ها بسیار سخت گیرانه مطرح شده باشند یا اصلاً از نظر آن‌ها ایراد نباشند. بالاخره تجربه رانندگی در این امر بسیار مهم است و کسی که با مدل‌های ژاپنی و اروپایی تجربه سواری داشته باشد، بهتر می‌تواند در مقایسه با کسی که فقط با برخی مدل‌های انگشت شمار ایرانی تجربه رانندگی دارد آن را نقد کرده و ایرادهایش را کشف کند.

از این رو، لطفاً نگارنده را متهم به تخریب بسترن B30 نکنید که مطلب ۶ دلیل برای خرید بسترن B30 هم به قلم خود وی نوشته شده است! در پایان، اگر نظری در مورد این مطلب، ایرادهای مطرح شده برای بسترن B30 و به طور کلی، وب سایت Z4CAR دارید، لطفاً در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید. همچنین اگر تجربه سواری با این خودرو را داشته‌اید یا هم اکنون مالک این خودرو هستید و احساس می‌کنید می‌توانید با ارائه نظر خود در مورد بسترن B30 به افزایش آگاهی مردم کمک کنید، حتماً ما را از نظرات خود آگاه سازید.

نهایتاً این که، اگر در بازار فعلی ایران، با تقریباً ۷۵ میلیون تومان پول، به دنبال یک سدان سایز متوسط با کیفیت ساخت خوب، تجهیزات مناسب و ایمنی بالا هستید و موتور نسبتاً ضعیف و شتاب نه چندان خوب خیلی شما را آزار نخواهد داد، می‌توانید به بسترن B30 به چشم یک گزینه جدی برای خرید نگاه کنید. از برخی رقبای مهم این خودرو از نظر قیمتی می‌توانیم به ام جی ۳۶۰، چانگان سی اس ۳۵ و چری آریزو ۵ اشاره کنیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

55 دیدگاه ها برای "معایب بسترن B30 (به این ۳ دلیل بسترن B30 نخرید)"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ممد
مهمان

تا وقتی سوار نشدی تز الکی نده استاد

غلیرضا
مهمان

در شرایط فعلی ایران بسترن B30 یکی از بهترین گزینه ها چه از نظر فنی و ایمنی و قیمتی است

پرهام
مهمان

سلام خسته نباشید درباره مطالب فوقچند نکته را باید عرض کنم بنده ۴ سال سوار این ماشین هستم و از نظر سواری این ماشین خشک نیست و سوارای نسبتا راحتی دارد نکته دوم اینکه گیبرکس اصلا تآخییر ندارد و به محظه اینکه پای خود رو روی پدال گاز بیشتر فشار دهید سریع به شما معکوس خواهد داد البته لازم به ذکر هست که در جاده های سرازیری مقداری اذیت میکنه و نکته سوم به هیچ وجه ضربه های دست انداز را به داخل ماشین انتقال نمیده و ماشین راحتی است

پاوه
مهمان

سلام
تا چند سال دیگه قطعاتش توی ایران گیر میاد؟

رضام
مهمان

با درود بنده بسترن ند ارم اما با تجربه سه هفته رانندگی باهاش تمام معایبی که نوشتید به جز داشبود با طراحی ظعیف و کولر با پرتاب باد معمولی بقیه مزایا به حساب میان برای این خودرو (در مقایس با خودروهای همرده). بقیه موضوعات رو چون مالک نبودم نمیدونم.

مهرداد
مهمان
همه رو دوستان گفتن من براتون بگم که ببینید فقط فکر پول گرفتنن.دوستانی گفتن کولرش ضعیفه و گاز اروپایی بزنی درست میشه و از این حرفا.نه عزیزان همانطور که میدانید تمام قطعات این ماشین هر کدام از یک جا اومده و مونتاژ شده بسترن پنجاه موتورش میگن مزدا سیکسه و کولرش متفرقه از قرار وقتی میفهمن که کولرش خرابه فراخوان میدن ‌که بیاین براتون عوض کنیم بیست سیتا عوض میکنن لوازم که گرون میشه میگن مدت فراخوان تموم شده حالا شما فکر کن یکی ماشینو میخره اصلا میخوابونه یا اردبیل و سراب زندگی میکنه بعد دو سال متوجه عیب کولر… بیشتر
حسن
مهمان

باسلام. در خصوص ایراد کولر ، یکی از دوستان ، کولر ماشینش پشت ترافیک مخصوصا باد گرم میزد ، به جاهای مختلف مراجعه و نسخه های متفاوتی پیچیدند ۳_۴بار گازشو عوض کرد و سنسور و چیزهای مختلف کولر رو تعویض کرد ولی درست نشد ، تصادفا باطری رو عوض کرد اشکال برطرف شد ، یعنی با تعویض باطری…

پرهام
مهمان

سلام دوست عزیز اون کولر ماشین شما خراب هست اگر دوست داشتی آدرس بدم بیا برات کولر رو روشن کم بزارم درجه یک با پرتاب باد کم اگه یخ نزدی هر چی دلت خواست بگو

محمدرضا
مهمان
سلام خدمت تمامی دوستان از اواخر سال ٩٧ یک دستگاه از صفر خریدم کاری به ایرادات ندارم چون هر ماشینی بالاخره ایراد کوچیک خودشو داره کاری ندارم ولی نسبت به رقیب هاش و قیمت اش باید این جوری گفت ساندرو که کلا امکانات نداره اما این ماشین esp و سانروف و فرمون برقی و چراغ های لنز دار داره که ساندرو چراغ هاش لنز دار نیست و کنترل در سراشیبی بسترن داره که ماشین به عقب حرکت نکنه و با این قیمت نسبت به تمام رقبا بیشترین گارانتی هم از لحاظ کیلومتر و ازلحاظ تعداد سال از بهمن خودرو داره… بیشتر
ایمان
مهمان

سلام
در مورد لوازم یدکی و لوازم مصرفی و قطعاتش هم. بگید اوی بازار گیر میاد؟
چون توی نت فقط چراغ و سپر و لنت ترمز و فیلترشو دیدم و بقیه لوازم انگار نیست
ممنون

غلیرضا
مهمان

آنقدر این ماشین از نظر فنی و قطعات عالی است که به ندرت خراب می‌شود و می‌تواند علت اصلی باشد در کل هرکس چند سال بسترن داشته باشد و ازش سوال کنید می‌گوید خودرو کم خرجی است

محسن
مهمان

آشغالی بیش نیست من هم اگه اینهمه پول به ماشین چینی داده بودم العان نصف پولم نبود میامدم تعریف میکردم

احمد
مهمان

***وانت سوار.کم *****

مهدی
مهمان

این مردم عقب مونده یه به تاریخ چه ماشین نگاه نمیکنن این ماشین آلمانی هستش ولی چون شرکت چینی اومده سهامشو خریداری کرده بسترن عالیه بی رقیبه

علی
مهمان

عالیه ایمنی عالی. سروصدا اصلا نداره تعویض دنده گیریبکس عالی مصرف سوخت عالیه شرف داره به ماشین های ایرانی حتی استپ ویب.دناپلاس