به این ۴ دلیل دانگ فنگ اچ سی کراس نخرید

بروزرسانی در: جمعه 23 اردیبهشت 01 ساعت 00:44
به این 4 دلیل دانگ فنگ اچ سی کراس نخرید

اچ سی کراس حاصل همکاری شرکت دانگ فنگ چین و PSA فرانسه بوده که از سال 1394 تا کنون مهمان خیابان‌های کشورمان شده است. این خودرو در کنار تمامی مزایای خود از معایبی نیز برخوردار است که در ادامه قصد داریم برخی از آن‌ها را برایتان بازگو کنیم.

چند سال پیش ایران خودرو با تبلیغات فراوان از دانگ فنگ اچ سی کراس رونمایی و آن را به بازار کشورمان عرضه نمود. به واسطه همین تبلیغات خوب که ظاهرا ایران خودرودر انجام آن تبحر دارد، در دور اول پیش فروش اچ سی کراس، ظرفیت آن بسیار سریع تکمیل شد. دانگ فنگ اچ سی کراس بعد از امضای قرارداد هسته‌ای بین ایران و گروه ۵+۱، جزو اولین مدل‌هایی بود که قرار شد وارد بازار کشورمان شود. آن هم در شرایطی که مردم امیدوار بودند به واسطه امضای برجام و تسهیل امکان ورود خودروسازهای غیر چینی به ایران بالاخره بتوانند خودروهایی خوب و با کیفیت، به قیمت مناسب سوار شوند.
ولی افسوس که ایران خودرو برنامه‌های دیگری برای بازار کشور تدارک دیده بود و قصد داشت دانگ فنگ را وارد دنیای سواری‌های کشورمان کند. دانگ فنگ در آن زمان در بازار کشورمان خودروسازی ناآشنا نبود، قبلا توفیق آشنایی با کشنده‌های آن را در ایران داشتیم و احتمالا خبرهای مربوط به مشکلات سیستم ترمز این کشنده و تصادفات زیادی که در جاده‌های ایران به بار آوردند را شما هم شنیده‌اید.

H30 کراس

همیشه در ایران بدین صورت بوده است که شرکت‌های خودروساز، مدل‌هایی را که می‌خواهند برای نخستین بار وارد بازار کشور کنند، از چند ماه قبل تبلیغات زیاد در مورد آن را استارت می‌زنند، آن را به چند نمایشگاه می‌برند و زمانی که احساس کنند مردم تشنه خرید آن خودرو هستند، پیش فروش‌های آن را آغاز می‌نمایند. ظاهرا ما مردم هم خیلی راحت و با این ترفند شرکت‌ها نسبت به خرید این خودروها اغوا می‌شویم. دانگ فنگ اچ سی کراس هم از این قاعده مستثنی نبود.

در این مقاله از سری مقالات «مشاوره خرید خودرو» سایتZ4CAR، قصد داریم دانگ فنگ اچ سی کراس را مورد بررسی قرار داده و شما را با پنج مورد از  «معایب H30 کراس» آشنا کنیم. با توجه به این که اچ سی کراس در رنج قیمتی خود از مزایای فراوانی نیز برخوردار است، تیم بررسی تخصصی Z4CAR پیش‌تر در مقاله‌ای جداگانه، به بررسی مزایای اچ سی کراس و دلایلی که آن را به انتخابی مناسب در بازار فعلی کشورمان تبدیل می‌کند پرداخته‌ایم؛ در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از معایب این هاچبک کرا س را نیز برایتان بازگو کنیم.

H30 CROSS

دانگ فنگ اچ سی کراس، که برخلاف آن چه که از نام آن برداشت می‌شود یک کراس اور نیست و در بهترین حالت آن را می‌توان چیزی بین یک هاچ بک و یک استیشن در نظر گرفت، از یک موتور بسیار معروف در ایران به نام TU5 بهره می‌برد. این موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به کمک گیربکس اتومات این خروجی‌ها به چرخ‌های جلو ارسال می‌شوند. این خودرو را با داشتن ابعاد بدنه‌ای برابر با ۴۳۵۱ میلی متر طول، ۱۷۶۰ میلی متر عرض، ۱۵۲۸ متر ارتفاع و ۲۶۱۰ میلی متر طول بین دو محور، می‌توان جزو خودروهای سایز متوسط بازار دسته بندی کرد. با این توضیح کوتاه در مورد مشخصات فنی خودرو، به بررسی معایب آن می‌پردازیم.

۱ – پیشرانه نه چندان قوی

همان طور که اشاره کردیم، دانگ فنگ اچ سی کراس از موتور معروف TU5 که به واسطه حضورش روی پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ایرانیان سال‌هاست آن را می‌شناسند استفاده می‌کند. این موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور خود موتور ضعیفی نیست، ولی برای خودرویی در این رده قیمتی، استفاده از یک موتور قدیمی اتفاق خیلی خوبی نیست. در ۲۰۶ با توجه به وزن کم‌تر خودرو این موتور وضعیت بهتری دارد ولی در اچ سی کراس، که تقریباً ۲۰۰ کیلوگرم از پژو ۲۰۶ سنگین‌تر می‌باشد، بهتر بود از پیشرانه ای قوی تر استفاده شود .

۲ – طراحی ظاهری 

H30 کراس

چینی‌ها معمولاً در طراحی بدنه خودروها خوب عمل می‌کنند، اما در مورد اچ سی کراس به نظر می‌رسد طراحان دانگ فنگ خیلی روی این پروژه وقت نگذاشته‌اند! البته قبلاً هم بارها اشاره کرده‌ایم که بحث طراحی ظاهری یک موضوع سلیقه‌ای است و ممکن است دیگران دیدگاه‌های مختلفی در مورد طراحی ظاهری اچ سی کراس داشته باشند، ولی آن چه که مبرهن است این که در مورد طراحی ناموزون این خودرو، خیلی‌ها با ما هم نظر هستند. طراحی بخش جلویی این خودرو را شاید بتوان بهترین بخش از این نظر معرفی کرد، خطوط روی کاپوت و نوع طراحی آن، در کنار چراغ‌های جلویی که طرحی زیبا دارند و جلوپنجره ساده خود، روی هم رفته طراحی بخش جلویی خودرو را زیبا کرده است. فاجعه از کناره‌ها شروع شده و به بخش عقب خودرو ختم می‌شود. در کناره‌ها، اندازه کوچک رینگ‌هایی که ایران خودرو برای این مدل در نظر گرفته خیلی بد به چشم می زند. استفاده از کاورهای پلاستیکی مشکی روی گلگیرها و قسمت زیرین درب‌ها که تلاش شده ظاهر این خودرو را به مدل‌های کراس اور شبیه کند، برعکس روی طراحی خودرو تأثیر منفی گذاشته است. در بخش عقب اوضاع کمی بدتر است و طراحی عقب خودرو به هیچ وجه چنگی به دل نمی‌زند.

۳ – متریال نه چندان مرغوب کابین

H30 CROSS

در مقاله قبلی، کابین زیبای اچ سی کراس را جزو مزایا و یکی از دلایلی که ارزش خرید این خودرو را بالا می‌برد مطرح کردیم، ولی در این مطلب قصد داریم، یک ایراد بزرگ به کابین این خودرو بگیریم. اگر چه طراحی کابین اچ سی کراس زیبا، مدرن و بروز است، ولی به طور کلی بخواهیم بگوییم، کیفیت ساخت و همچنین مواد اولیه به کار رفته در کابین این خودرو، اصلاً خوب نیست. فضای کابین اگر چه بزرگ و جادار است، ولی صندلی‌های آن به هیچ وجه راحت نیستند و نشستن طولانی مدت روی آن‌ها، سرنشین را خسته می‌کند. البته در این رده قیمتی، شاید خیلی نتوان به این مورد خیلی خرده گرفت، ولی به طور کلی این موضوع ایرادی است که خریدار احتمالی آن، قبل از خرید باید از آن آگاه باشد.

۴– تامین قطعات یدکی 

یکی از مشکلاتی که اکثر خودروهای چینی در بازار کشورمان دارند، کمبود لوازم و قطعات یدکی آن‌هاست. البته از آن جایی که موتور این خودرو TU5 است، قطعات موتوری آن در وضعیت بهتری قرار دارند، ولی مواردی مانند لوازم بدنه، چراغ‌ها و قطعات و لوازم گیربکس آن را به سختی می‌توانید پیدا کنید. برخی از مالکان این خودرو گزارش داده‌اند که به علت نبود برخی قطعات، چند هفته‌ای خودروی آن‌ها در نمایندگی مانده است. از آن جایی که خط تولید این خودرو در کشورمان و توسط بزرگ‌ترین به اصطلاح خودروساز ایران راه اندازی شده، انتظار می‌رود خدمات پس از فروش بهتری را این کمپانی به خریداران این خودرو ارائه کند.

سخن پایانی

به طور کلی نمی‌توان در این رنج قیمتی ارزش خرید پایینی را برای دانگ فنگ اچ سی کراس در نظر گرفت، اما مواردی که در این مطلب عنوان کردیم، ممکن است برای برخی اهمیت زیادی داشته باشد و آن‌ها را از خرید H30 کراس بازدارد. از این رو اگر موارد مطرح شده در این مقاله جزو معیارهای مهم شما در خرید یک خودرو به حساب می‌آید، مجله خودرویی زوم فور کار خرید دانگ فنگ اچ سی کراس انتخاب مناسبی برایتان نمی‌داند. در پایان از شما می‌خواهیم که اگر مالک H30 کراس هستید یا تجربه سواری با آن را داشته‌اید، نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان Z4CAR در بخش کامنت‌ها مطرح کنید؛ منتظر نظرات و تجارب شما عزیزان در مورد این خودرو هستیم.

عکاس : آریا محسنی

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

276 دیدگاه ها برای "به این ۴ دلیل دانگ فنگ اچ سی کراس نخرید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سبحان
مهمان

بهترین ماشین از لحاظ نرمی وآرام بخش
زیادی قطعات
واقعا خیلی ماشینه خوبیه

سبحان
مهمان

بهترین ماشین از لحاظ سواری راحتی
وقتی سوار میشی یه راحتی داره که ماشین ایرانی نداره
وسایلش همه جا پیدا میشه
در کل ماشین خوبی که دیگر به بازار ندادند

زارعی کردشولی
مهمان
اواخر سال ۹۶ من خریدم؛ خدااییش خییلی عاالیه؛ هم از لحاظ نرمی هم از لحاظ جاداری؛ و هم از لحاظ راحتی در حین رانندگی؛ تا حالا هم فقط خرج سرویس ها رو داشتم دیگه هیچ خرجی نداشته؛اوایل مصرفش خیلی زیاد بود ولی بعد از کیلومتر ۵۰ هزار خوب شد؛ نسبت به خودروهای دارای موتور tu5 یه خورده مصرفش بیشتره اونم به خاطر اتومات بودن اون هست که در خودروهای اتومات دیگه هم معمولا همینطوری هست؛ فقط تو سر بالایی ها روی od بذاری خییلی بهتره؛ چون در غیر این صورت یه خورده موتور اذیت میشه؛ در خودروهای دنده اتومات مثل… بیشتر
مسیح
مهمان

سلام من اچسی کراس مدل ۹۶دارم….تا الان کوچکترین خرجی نکردم فقط لنت و تعویض روغن ..این ماشین جا دار و رانندگی نرمی داره..یکم در سربالایی ها ضعیفه باید بیشتر گاز بدی بهش
ولی مقایسه با این قیمت در خودروهای داخلی خیلی بهتره

بهروز نایبی
مهمان

با سلام. من یه دونه مدل ۹۵ رو دارم از اول دست خودم هست فکر کنم طی ۷ سال کلا ۱۵ تومن خرج تعمیر و روغن و نگهداریش نکردم. جادار ، نرم ، کابین بی صدا ، کم خرج . بخوای ماشین بهتر سوار بشی باید ۵۰۰ میلیون بذاری روش یه چیزی بخری

z4car
مدیر

سلام بهروز جان
ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو با ما و همراهان Z4Car به اشتراک گذاشتید
موفق باشید.

یونس
مهمان

ارثتون رو بالا کشیده؟

رها
مهمان

ماشین من مدل اول ۹۶ هست، از اول دست خودم بوده، به جرات میگم واقعا هیچ وقت اذیت نکرده، بجز تعمیرات دوره‌ای زمان گارانتی و تعویض روغن و فیلترها هیچ خرج دیگه‌ای نداشته، البته در مورد شتاب نسبتا پایینش با دوستان دیگر هم‌نظر هستم، برتری گیربکسش به نسبت بسیاری از ماشین‌های هم رده خودش مثال زدنیه، اتفاقا صندلی‌های خودرو در حد کلاس خودش خیلی هم راحته، تا حالا هیچ کدوم از سرنشین‌های خودرو من حتی در مسافرت‌های طولانی شکایتی در این مورد نداشتند

اکبری
مهمان

من این ماشین ۳ سال دارم ماشین بدون خرج و فول آبشن و بسیار عالی راضی هستم قبلا هایما داشتم و قبل ماشینهای ایرانی داشتم از همه ایرانیها سر هست حاضر نیستم با هیچکدوم از ماشینهای ایرانی عوضش کنم ماشین جادار صندلی‌های عقب می تونه بخوابه مانیتور داره دنده اتوماتیک سانروف داره و مطابق ماشینهای کره ای امکانات داره ولی از اونها خیلی ارزونتره

رضاجلالی
مهمان

واقعا ماشین خوبی هستش ، من چند ساله دارم و هیچ خرجی برام نتراشیده ، سیستم تعلیق نرم بدون کوبش داره ، شتاب ماشین عالیه ، گیربکس هماهنگ و بدون تقه داره ، لوازم یدکیش نسبت به چینی های دیگه به وفور تو بازار پیدا میشه چون موتور تیوفایو داره ، بازار فروش خوبی داره ، خداییش جاداره ، صندوق جادار و بزرگی داره ، اپشنای متنوع داره ، تو رنج قیمتی خودش رقیب نداره

مجید
مهمان

ماشین عالی وخوش است