معایب رنو کپچر (۵ دلیل برای نخریدن)

بروزرسانی در: چهارشنبه 21 فروردین 98 ساعت 08:03
معایب رنو کپچر (5 دلیل برای نخریدن)

در بازار داغ کراس‌اوورهای کوچک، رنو کپچر از محبوبیت فراوانی برخوردار است اما کپچر نیز مانند هر خودرو دیگری در کنار تمامی محاسن خود، از معایبی نیز برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کیفیت بد مواد اولیه کابین، نداشتن برخی امکانات و سواری نسبتا ضعیف در سرعت‌های بالا اشاره کرد.

رنو یک خودروساز چندملیتی است که فعالیت‌های صنعتی خود را از سال ۱۸۹۹ میلادی آغاز کرده است. رنو به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشگام خودروسازی دنیا، همواره نزد ایرانیان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و هست؛ از خودروهایی مانند رنو ۴، ۵ و ۲۱ گرفته تا تندر ۹۰، کولئوس و کپچر که در این مطلب می‌خواهیم به نقد و بررسی آن بپردازیم، ایرانی‌ها همیشه به‌خوبی از محصولات رنو استقبال کرده‌اند.
در سال ۱۳۹۴ شرکت ایران‌خودرو به‌منظور جذب بیشتر مشتریان خودروهای ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی، رنو کپچر را وارد بازار ایران کرد؛ خودرویی که به‌عنوان یک مدل اصیل اروپایی، انتظارات بالایی از آن می‌رفت. کمپانی رنو در سال ۲۰۱۱ کانسپت این خودرو را در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآورد و نهایتاً بعد از دو سال کار روی پروژه کپچر، شرکت رنو آن را در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ رونمایی و پس از چند ماه، فروش آن را در بازار آغاز کرد.

رنو کپچر روی پلت فرم B کمپانی رنو و مبتنی بر نسل چهارم رنو کلیو ساخته‌شده است. این خودرو در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی در تست موسسه یورو انکپ شد و از این نظر، در سگمنت کراس اورهای کامپکت جزو بهترین‌ها محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۷، شرکت رنو یک فیس‌لیفت از کپچر رونمایی کرد که تغییراتی اندک در طراحی بدنه و کابین آن انجام‌شده و برخی تجهیزات جدید نیز به آن اضافه‌شده بود. از مهم‌ترین افتخارات این خودرو می‌توان به کسب رتبه سوم فروش کراس اوورهای کوچک اروپا در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد. طبق اعلام مدیران شرکت رنو، این شرکت فرانسوی قصد دارد نسل دوم این خودرو را در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه کند.
همان‌طور که قبلاً گفتیم، ایران‌خودرو رنو کپچر را سال ۱۳۹۴ وارد بازار کرد و در خردادماه همان سال نخستین پیش‌فروش آن را با قیمت ۹۸ میلیون تومان آغاز کرد. به فاصله کوتاهی پس از عرضه این خودرو به بازار، قیمت آن به ۱۱۵ میلیون تومان رسید. این روزها و در بازار فعلی تهران، قیمت رنو کپچر با افزایش بسیار زیادی مواجه شده و به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. جالب است بدانید در آخرین شرایط فروش ایران‌خودرو قیمت این خودرو ۱۳۲ میلیون تومان با تحویل یک‌ماهه بوده که اختلاف آن با بازار بسیار غیرعادی به نظر می‌رسد.

رنو کپچر در بخش فنی به یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱.۲ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است. نیروی تولیدشده توسط پیشرانه رنو کپچر به کمک یک جعبه‌دنده شش سرعته اتومات دو کلاچِ، به محور جلوی خود منتقل می‌شود. با این مشخصات فنی، خودرو قادر است حداکثر سرعتی برابر با ۱۹۲ کیلومتر در ساعت داشته باشد و صفرتا صد کیلومتر را در مدت ۱۰.۹ ثانیه طی کند. طبق اعلام رسمی شرکت ایران‌خودرو، مصرف سوخت کپچر در یک سیکل ترکیبی برابر با ۵.۹ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است.
این کراس اوور کوچک فرانسوی با داشتن ابعادی برابر با ۴۱۲۲ میلی‌متر طول، ۱۷۷۸ میلی‌متر عرض، ۱۵۶۶ میلی‌متر ارتفاع و ۲۶۰۶ میلی‌متر طول بین دو محور، همان‌طور که قبلاً هم ذکر کردیم جزو سگمنت کراس اوورهای کامپکت دسته‌بندی می‌شود. کلیه رنو کپچرهایی که در بازار ایران وجود دارند(وارداتی و ایران‌خودرویی) همگی از کیفیت ساخت و مونتاژ بالایی برخوردارند و این مسئله یکی از بزرگترین نقاط قوت این خودرو به‌شمار می‌رود.
ما قبلاً در مطلبی جداگانه مزایا، نقاط قوت و محاسن این خودرو را بررسی کرده و پنج دلیل منطقی برای خرید رنو کپچر را برای شما بیان نمودیم، اما در این مطلب از مشاوره خرید مجله اینترنتی زوم فور کار، قصد داریم به بررسی تمامی معایب و نقاط ضعف این خودرو پرداخته و پنج مورد از این مشکلات را برای شما عزیزان بیان نماییم؛ لطفاً در ادامه مطلب با زوم فور کار همراه باشید.

۱ – فاقد قابلیت دو دیفرانسیل

رنو کپچر نیز همچون پژو ۲۰۰۸ که یکی از رقبای مستقیم کپچر محسوب می‌شود، فاقد قابلیت چهارچرخ محرک (AWD/ 4WD) است. ازآنجایی‌که طراحی و ساخت خودروهای دیفرانسیل جلو، به دلیل حذف برخی قطعات مانند گاردان ارزان‌تر تمام می‌شود، اغلب شرکت‌های خودروسازی علاقه‌ای ندارند که روی کراس‌اوورهای میان رده خود از این تجهیزات استفاده نمایند. یکی از معایب اصلی شاسی‌بلندهای دیفرانسیل جلو، سنگین بودن قسمت جلویی این خودروها است که تأثیر منفی روی هندلینگ آن‌ها می‌گذارد و کپچر هم از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که در مطلب معایب پژو ۲۰۰۸ هم ذکر کردیم، مهم‌ترین مزیت سیستم‌های دو دیفرانسیل را می‌توان کشش بیشتر هر چهارچرخ خودرو ذکر کرد که مخصوصاً در جاده‌های برفی و لغزنده ویژگی بسیار کارآمدی برای یک شاسی‌بلند محسوب خواهد شد.

۲ – کیفیت سواری پایین

سیستم تعلیق رنو کپچر در محور جلو مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمه‌مستقل با فنرهای پیچشی است. سیستم تعلیق این خودرو به‌طورکلی در سرعت‌های پایین عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد، اما وقتی سرعت خودرو افزایش می‌یابد، شاهد افت کیفیت سواری و انتقال ضربه‌های ناشی از دست‌اندازهای جاده به داخل کابین هستیم. این موضوع در ردیف عقب صندلی‌ها بسیار بیشتر نمود پیدا می‌کند، درنتیجه این تکان‌های پیاپی برای افرادی که در بخش عقب خودرو نشسته‌اند بسیار بیشتر آزاردهنده خواهد بود.

۳ – ترمزهای کاسه‌ای عقب

مطمئنا از یک خودرو فرانسوی در رنج قیمتی ۲۶۰ میلیون تومان انتظارات زیادی  وجود دارد. استفاده از ترمزهای عقب کاسه‌ای به دلیل کاهش هزینه‌های نهایی خودروسازان، یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های ترمز در بین آنان است، ولی به دلیل ضعف‌ها و ایرادهایی که این نوع ترمز در مقایسه با ترمزهای دیسکی دارند معمولاً شرکت‌های بنامی همچون رنو به‌ندرت روی خودروهای مدرن خود از این سیستم استفاده می‌کنند. ظاهراً کپچر چون در بازارهای اروپایی یک خودرو اقتصادی محسوب می‌شود، شرکت رنو ترمزهای عقب آن را به‌صورت کاسه‌ای طراحی کرده تا بتواند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند که با توجه به قیمت ۲۶۰ میلیون تومانی این خودرو در بازار ایران، ترمزهای کاسه‌ای به هیچ وجه قابل قبول نیستند؛ مخصوصا زمانی که خودروهای چینی ۱۰۰ میلیون تومانی بازار از ترمزهای دیسکی برخوردارند.

۴ – عدم ارائه برخی امکانات و تجهیزات

به‌طورکلی رنو کپچر به آپشن‌ها، تجهیزات و امکانات خوبی مجهز شده است که در مطلب «پنج دلیل برای خرید کپچر» به‌طور کامل به آن‌ها پرداخته‌ایم، متأسفانه نبود چند آپشن مهم در این خودرو، ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید! از مهم‌ترین این امکانات می‌توان به سانروف، ایربگ‌های پرده‌ای و تنظیم برقی صندلی‌ها اشاره کرد که در مدل‌های هم‌رده و حتی ارزان‌تر از این خودرو نیز وجود دارند و نبود آن‌ها در کپچر، ایراد بزرگی برای این خودرو محسوب می‌شود. علاوه بر موارد ذکرشده در بالا کپچر از سیستم‌هایی مانند اپل کارپلی و اندروید اتو هم بی‌بهره است که البته به دلیل ناآشنایی اغلب خریداران ایرانی با این سیستم‌ها نمی‌توان آن را به‌عنوان یک ایراد مهم تلقی کرد. یکی دیگر از مشکلاتی که در بخش تجهیزات و امکانات این خودرو وجود دارد، فعال نبودن بعضی آپشن‌هایی همچون نویگیشن ماهواره‌ای، قفل شدن خودکار درب‌ها بعد از حرکت، سیستم AFS (چراغ‌های جلوی تطبیق‌پذیر با چرخش فرمان) و پاور ویندوز شیشه‌های جلو است که ظاهرا با مراجعه به نمایندگی‌های رنو فقط GPS خودرو (بدون داشتن نقشه راه‌‌های ایران فعال می‌شود) ولی خبری از رفع ایراد سه مورد دیگر نیست!

۵ – استفاده از پلاستیک خشک در طراحی کابین

در مقاله پنج دلیل برای خرید کپچر، کابین این خودرو را یکی از نقاط قوت آن ذکر کردیم و توضیح دادیم که از نظر طراحی، راحتی صندلی‌ها، فضای سرنشین و امکانات، شرکت رنو برای این کراس‌اوور کوچک خود چیزی کم نگذاشته است. ولی یک مورد منفی در کابین کپچر وجود دارد که به راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت؛ متاسفانه کمپانی سازنده در طراحی بخش‌های مختلف کابین مانند داشبورد و رویه درب‌ها از پلاستیک خشک استفاده کرده که باعث بوجود آمدن حس و حال خودروهای ارزان‌قیمت، در خودرویی ۲۶۰ میلیون تومانی شده است. اگر این مورد جزو خط قرمزهای شما در خرید خودرویی در این قیمت است، بهتر است به‌طورکلی اسم رنو کپچر را از لیست خودروهای موردعلاقه خود خط بزنید.

سخن پایانی

در آخر می‌توان گفت  که اگر بتوانید با پنج مورد مطرح‌شده در این مطلب و مهم‌تر از همه، قیمت بسیار بالای رنو کپچر کنار بیایید، بدون شک  از خرید این خودرو پشیمان نخواهید شد. رنو کپچر به‌عنوان یک کراس‌اوور کامپکت در بازار داخلی، رقبای زیادی را در مقابل خود دارد و برای این‌که بتواند در این سگمنت پرتنوع نظر خریداران را به‌سوی خود جلب کند راه بسیار سختی پیش رو دارد.
اخیراً خبری منتشرشده که ایران‌خودرو نام رنو کپچر را از لیست قیمت محصولات خود حذف کرده است. با توجه به این‌که علت این کار هنوز مشخص نشده، به نظر شما آیا رنو کپچر برای همیشه از بازار خودروی ایران رخت بربسته است؟ فقط باید منتظر ماند و دید!

در یک جمع‌بندی نهایی می‌توان گفت که اگر به دنبال خرید خودرویی با پیشرانه‌ کارآمد، کم‌مصرف، گیربکس فوق‌العاده، بدنه و کابینی زیبا و تجهیزات قابل‌قبول هستید بدون شک رنو کپچر خودرو مناسبی برای شما خواهد بود. از سوی دیگر، اگر موارد مطرح‌شده در بالا، جز خطوط قرمز شما هنگام خرید یک خودرو محسوب می‌شوند، بهتر است به فکر گزینه‌های دیگری مانند سانگ یانگ تیوولی یا پژو ۲۰۰۸ باشید.
ما در دو مطلب جداگانه، مزایا و معایب رنو کپچر را به‌صورت کامل برای شما بررسی کردیم. این‌که نهایتاً آن را  بخرید یا نه تصمیم شخصی شماست و ما تلاش کردیم با ارائه این دو مطلب آگاهی شمارا پیش از خرید این خودرو بالا ببریم. نظر شما در مورد رنو کپچر و موارد مطرح‌شده در این مطلب به‌عنوان ایرادهای آن چیست؟ اگر مالک فعلی این خودرو هستید یا قبلاً تجربه سواری با آن را داشته‌اید، لطفاً نظر خود در مورد رنو کپچر را با ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار مطرح کنید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

11 دیدگاه ها برای "معایب رنو کپچر (۵ دلیل برای نخریدن)"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
رحیمی
مهمان
دلال جماعت با هزار سفسطه و مغلطه زمین و زمان را بهم میدوزند که بگند آره کپچر فسقلی بی آپشن و رده خارج  سرآمد خودروهاست. البته که محصولات روز و ۲۰۲۳ رنو برتر است و ما منکرش نیستیم ولی سخن از کپچرهای رده خارج موجود در ایرانه که حدود ده سال کار هستند بسیار مستعمل و مستهلک و از نظر آپشن تقریبا در حد رنو ساندرو میباشند. پلتفرم کپچرهای موجود در ایران از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ همان پلتفرم رنو کلیو ۱۵ سال پیش هستند یه اتاق فسقلی در ابعاد کوییک سایپا که صد البته کوییک آپشنالتر است و این پلتفرم در… بیشتر
صابر اميني
مهمان
تجربه یکی از مالکین رنو کپچر در ایران پس از ۵ سال و کارکرد : ۱️۸️۲️۰️۰️۰️ کیلومتر ۱۰ بار سفر به کل ایران ۳ بار سفر به ۸۱ استان ترکیه ۱ بار سفر به ۱۲ استان گرجستان ۱ بار سفر به ۱۳ استان آذربایجان ️بدون استفاده از گارانتی(حتی یکبار) ️بدون خرابی فنی،برقی،مکانیکی و تزئیناتی یکبار تعویض لاستیک در کارکرد ۱۴۶.۰۰۰ کیلومتر یکبار تعویض شمع در کارکرد ۱۰۸.۰۰۰ کیلومتر عدم تعویض ضدیخ،روغن ترمز و روغن گیربکس سلامت جلوبندی،سیستم تعلیق،کمک فنرها،اکسل عقب،بلبرینگها سلامت جعبه فرمان برقی و دسته موتورها سلامت سیستم برق رسانی و ادوات برقی سلامت سیستم سوخت رسانی،انباری اگزوز،کاتالیست و… بیشتر
صابر محمدي
مهمان
تجربه یکی از مالکین رنو کپچر در ایران پس از ۵ سال و کارکرد : ۱️۸️۲️۰️۰️۰️ کیلومتر ۱۰ بار سفر به کل ایران ۳ بار سفر به ۸۱ استان ترکیه ۱ بار سفر به ۱۲ استان گرجستان ۱ بار سفر به ۱۳ استان آذربایجان ️بدون استفاده از گارانتی(حتی یکبار) ️بدون خرابی فنی،برقی،مکانیکی و تزئیناتی یکبار تعویض لاستیک در کارکرد ۱۴۶.۰۰۰ کیلومتر یکبار تعویض شمع در کارکرد ۱۰۸.۰۰۰ کیلومتر عدم تعویض ضدیخ،روغن ترمز و روغن گیربکس سلامت جلوبندی،سیستم تعلیق،کمک فنرها،اکسل عقب،بلبرینگها سلامت جعبه فرمان برقی و دسته موتورها سلامت سیستم برق رسانی و ادوات برقی سلامت سیستم سوخت رسانی،انباری اگزوز،کاتالیست و… بیشتر
ایمان امیدوار
مهمان

من مالک خودرو کپچر با ۹۰ هزار کیلومتر کارکرد هستم پیش رانه عالی گیربکس عالی و موتوری عالی است اما سیستم سرمایش بسیار ضعیف و کلیه نوارهای گرد گیر و قطعات لاستیکی خودرو با کیفیت پایین است که به نظر من بدلیل تکنولوژی پایین اسپانیا در ساخت خودرو است حتی اچار چرخ بسیار ضعیف است و از خودرویی با این قیمت کیفیت بالاتر انتظار است

علي مهماندوست
مهمان
دوستان لطف کردن ۶۰ مورد دیدگاه برای خرید کپچر فرمودن منم ۱۰ تای دیگه بهش اضافه میکنم. ۶۱- کمی از تجربیات خودم از کپچر براتون میگم.روی سپر عقب سنسور داره و نکته جالب اینجاست که سنسورهای وسط به لحاظ ارتفاع پایین تر از کناری ها و با شیب رو به پایین نصب شده تا موانعی که در سطوح مختلف هستن شناسایی و هشدار داده بشه.به نظر من خیلی ساده و در عین حال هوشمندانه نصب شدن..دید بیرون و کنترل روی ابعاد خودرو عالی است ولی دید عقب کم است و نیاز به دوربین واقعا احساس میشه.کاپوت و صندوق عقب ماشین… بیشتر
هایده
مهمان

با سلام من مدل کپچر رو خیلی دوست دارم ولی خودم یک مگان ۲۰۰۰ تمیز دارم و شک دارم که درست هست با کپچر عوض کنم نظر شما چیه ؟
ممنون

حسين مرمري
مهمان
۵۱- سیستم مولتی مدیای رنو کپچر،مجهز به نویگیشن ماهواره ایه و نقشه کالیبره شده ست.نقشه تمام خیابانها و کوچه های کلانشهرها رو داره.حتی نقشه خیابانها و کوچه های اصلی شهرهای کوچک هم دارد.ولی به پای گوگل مپ نمیرسه.از زبان فارسی پشتیبانی میکنه.تمام منوهای سیستم و نقشه و نویگیشن،به زبان دلخواه قابل استفاده هستن.میشه از سایت رنو،نقشه کشورهای دیگه رو بصورت پولی دانلود و استفاده کرد.مطابق دفترچه راهنما و دگمه روی فرمان،قابلیت اتصال به آیپاد هم داره. ۵۲- بدنه رنو کپچر،کیفیت رنگ بسیار خوبی داره.مثل خودروهای مونتاژی داخل یا حتی بعضی از وارداتیها نیست،که زبری رنگ معلوم باشه یا رنگ بصورت… بیشتر
10 دليل ديگر براي خريد رنو كپچر
مهمان
10 دليل ديگر براي خريد رنو كپچر
۴۱-مجموعه توربو،موتور و سیستم سوخت رسانی رنو کپچرهای وارداتی به ایران،توسط رنو،کاملاً با کیفیت بنزینهای موجود در ایران هماهنگ شده.اصلاً و ابداً استفاده از بنزینهای معمولی در رنو کپچر،مشکلی پیش نمیاره.خود من توصیه میکنم همیشه بنزین سوپر استفاده بشه.ولی بارها و بدفعات هم اگه معمولی بزنیم مشکلی پیش نمیاد و فقط شاید نیاز به تعویض زودتر شمع ها پیش بیاید. ۴۲-از کشش و قدرت خوب رنو کپچر،خیلی راضی هستم.۴نفری به مسافرت رفتیم.باربند کاسه ای هم گذاشتم.صندوق عقب هم بطور کامل پر بود.گردنه های جاده چالوس واقعاً کم نمیاورد.کولر هم استفاده میکردم بازم هیچ تأثیری در افت توان و کشش خودرو… بیشتر
بدلايل زير،رنو كپچر ميخريم
مهمان
سیستم تعلیق کپچر در سرعت های مختلف عملکرد بسیار خوبی دارد و به خوبی ارتعاش های حاصل از ناهمواری های جاده را جذب می کند. این خودرو عمدتا یکی از راحت ترین تجربه های سواری را در کلاس خود ارائه می دهد؛ این کراس اوور توانایی خوبی در گذر از پیچ ها دارد، چسبندگی مناسب با جاده و پاسخ دهی فرمان بسیار قابل اتکا، از دیگر توانایی های رنو کپچر در بخش هندلینگ و فرمان پذیری است.رنو کپچر تنها در سایت رنو اسپانیا واقع در شهر وایادولید به تولید می رسد و کپچر های نمونه ایران(تحویلی ایران خودرو)نیز از این… بیشتر
به اين 40 دليل،رنو كپچر بخريد
مهمان
۱- برای من که اهل سرعت هستم،هدف من از خرید کپچر ، بخاطر دارا بودن سیستمهای ایمنی کامل و جامعی که داره.مثل ۴ ایربگ با کارآیی خوب و مؤثر و مجهز بودن به سیستم ضدلغزشASR و سیستم کنترل کششTCS و EBDوABSوRMF ۲- رنو کپچر،شیشه های دودی فابریک که داره خیلی عالیه.همچنین تمامی شیشه هاش،نور آفتاب رو عبور نمیده.تقریباً مانند سولار عمل میکنه.موقع رانندگی طولانی مدت با کپچر،اگر در مناطق جنوبی کشور یا کویری باشید،هنگام آفتاب شدید ظهر،آستین کوتاه که میپوشیم و رانندگی میکنم برخلاف خودروهای دیگه که داشتم ، بازو و دست،سیاه نمیشه. ۳- برام جالبه که رنو کپچر،استهلاک خیلی… بیشتر
سجاد نجفی
مهمان

داداش فازت چیه؟
کارشناس های خودرویی نتونستن بیشتر از ۷ مورد برای دلایل خریدن رنو کپچر ارائه بدن .
اونوقت تو ۴۰ دلیل آوردی بعد نوشتی وقتی رانندگی میکنم (با کپچر) دستام سیاه نمیشه؟!!!!!!!
دمت گرم خیلی خوشی
خوش بحالت…