به این ۶ دلیل ریو نخرید

بروزرسانی در: چهارشنبه 9 خرداد 97 ساعت 10:50
به این 6 دلیل ریو نخرید

ترمزهای نسبتاً ضعیف، کیفیت سواری نه چندان خوب در صورت تعویض نکردن تایرها و رینگ‌ها و صدای زیاد کابین از جمله بزرگ‌ترین ایرادهای این خودرو است

سال ۱۳۸۴ بود که شرکت خودروسازی سایپا خودروی جدید به نام کیا ریو را وارد خطوط تولید خود کرد، خودرویی که توانست سر و صدای زیادی به پا کرده و نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند. این خودرو را سال ۲۰۰۰ شرکت کیا وارد بازار کرده بود و نمونه‌ای که برای تولید و فروش در ایران انتخاب شد، فیس لیفت نسل اول آن محسوب می‌شد.

ریو را می‌توان یکی از خودروها خوب و با اعتبار بالای بازار ایران معرف کرد که توانسته با کیفیت خوبی که دارد، همه مالکان خود را راضی نگاه دارد. از هر کسی ریو دارد یا تجربه سواری با آن را داشته، اگر در مورد این خودرو سؤال کنید تقریباً می‌توان گفت اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها از خودرو خود راضی هستند و ایرادهای کمی روی آن می‌گذارند.

کیا ریو به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ با ۹۷ اسب بخار نیرو و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که به کمک یک گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتومات، این خروجی‌ها را به چرخ‌ها جلو ارسال می‌کند. این خودرو با داشتن حداکثر سرعتی برابر با ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت، صفر تا صد را می‌تواند در حدوداً ۱۲ ثانیه پر کند که برای خودرویی با این خروجی‌ها بسیار خوب می‌باشد.

ریو با داشتن ابعادی معادل ۴۲۴۰ میلی متر طول، ۱۶۸۰ میلی متر عرض و ۱۴۲۰ میلی متر ارتفاع جزو سگمنت سدان های ساب کامپکت دسته بندی می‌شود و وزن خالص آن، ۱۰۴۰ کیلوگرم می‌باشد. این خودرو به یک باک ۴۵ لیتری مجهز شده و در حالت ترکیبی، به ازای هر صد کیلومتر رانندگی ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند. سایپا خودروی ریو را از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ تولید می‌کرد و بعد از آن، با اجباری شدن تجهیز خودروهای تولید داخل به کیسه هوا و به دلیل مخالفت شرکت کیا با نصب ایربگ روی ریو، از خط تولید این کمپانی خارج شد.

ما قبلاً در مطلبی جداگانه، مزایا و نقاط مثبت و قوت کیا ریو را برای شما بررسی کرده و دلایلی را مطرح کرده‌ایم که چرا، این خودرو در بازار ایران ارزش خرید بالایی دارد. در مطلب مشاوره خرید امروز مجله اینترنتی زوم فور کار، همان طور که به شما قول داده بودیم، قصد داریم این بار نگاهی به معایب این خودرو انداخته و ببینیم به چه دلایلی، خرید کیا ریو تصمیمی درست و منطقی نیست.

سعی کرده‌ایم در نگارش این مطلب مشاوره خرید، از تجربه و نقل قول‌های مالکان ریو که سابقه حداقل چند ده هزار کیلومتر رانندگی با آن را دارند بهره مند شویم و مطلبی کامل در اختیار شما قرار دهیم. اگر شما مالک ریو هستید و فکر می‌کنید به برخی معایب این خودرو اشاره نشده، خوشحال خواهیم شد اگر آن را با ما در قسمت کامنت ها مطرح نمایید تا کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند، با آگاهی کاملی نسبت به این کار اقدام نمایند. در ادامه مطلب، لطفاً با زوم فور کار همراه باشید.

۱ – رینگ‌های کوچک و تایرهای کم عرض

یکی از مشکلاتی که تقریباً همه مالکان ریو به آن واقف هستند، استفاده از رینگ‌های کوچک ۱۳ اینچی در آن است. این موضوع بر روی کیفیت سواری خودرو و راحتی راننده و سرنشین تأثیر زیادی می‌گذارد و بزرگ‌ترین ایراد آن را شاید بتوان انتقال ضربات و ناهمواری‌های جاده به داخل کابین ذکر کرد که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. به این مورد شما تایرهای کم عرض ۱۷۵ و فنربندی سفت ریو را اضافه کنید و خودتان متوجه وخامت اوضاع خواهید شد. البته که این مورد یک مشکل حاد نیست و پس از خرید ریو می‌توانید با تعویض رینگ و استفاده از تایرهای ۲۰۵، این مشکل را برطرف نمایید.

۲ – ارتفاع نسبتاً کم اکسل عقب

شاید خیلی‌ها به این مورد توجه نکرده باشند و اصلاً آن را به عنوان یک ایراد برای ریو نبینند، ولی موضوع کاملاً جدی است و اکسل عقب این خودرو، ارتفاع نسبتاً کمی از سطح زمین دارد. شاید در ظاهر مشکل حادی به نظر نرسد، ولی زمانی که به عنوان مثال می‌خواهید از یک پارکینگ زیرزمینی خارج شوید، باید دست به دعا باشید که عقب خودرو با زمین برخورد نکند. البته برخی راننده‌ها از روی اجبار هنگام خروج از چنین پارکینگ‌هایی انواع و اقسام مانورها را اجرا می‌کنند تا از برخورد کف عقب خودرو با زمین جلوگیری نمایند.

۳ – ظرفیت کم باک

همان طور که در بخش معرفی خودرو گفتیم، کیا ریو به یک باک با ظرفیت ۴۵ لیتر مجهز شده است که مخصوصاً در رانندگی شهری، قطعاً شما را اذیت خواهد کرد و باید بیشتر از یک خودرو با ظرفیت باک کافی به پمپ بنزین مراجعه کنید. البته در سفر، چون مصرف سوخت ریو زیر ۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر هست، این موضوع خیلی به چشم نخواهد آمد. استفاده از یک باک مثلاً ۶۰ لیتری می‌توانست این مشکل را به راحتی حل کند.

۴ – سوار و پیاده شدن دشوار

شاید این مورد از نظر بعضی‌ها عجیب باشد، ولی واقعاً این مشکل وجود دارد. کیا ریو اگر چه یک سدان است، ولی نحوه سوار و پیاده شدن به آن اصلاً شبیه به سدان ها نیست. به عنوان مثال، هنگام پیاده شدن باید پای خود را از روی کلاف بزرگی که وجود دارد عبور داده و پیاده شوید، این مورد ما را بیشتر به یاد خودروهای اسپرت کوپه می‌اندازد و در سدان ها، چنین چیزی خیلی کم پیش می‌آید. از سوی دیگر زاویه باز شدن درب‌ها هم کم بوده و کوتاه بودن صندلی‌ها هم از سویی دیگر، سوار و پیاده شدن از ریو را به کار دشواری، مخصوصاً برای افراد قد بلند تبدیل می‌کند. یکی دیگر از موارد که برای افراد قد بلند مشکل بزرگی است، ارتفاع بیش از حد پایین فرمان ریو می‌باشد که هنگام سوار و پیاده شدن باید پاهای خود را از زیر فرمان رد کنند.

۵ – نفوذ صدای موتور به داخل کابین

این مورد یکی از مواردی است که متاسفانه در اکثر خودروهای ایرانی شاهد آن هستیم و تقریباً، همه به آن عادت کرده‌اند و به نوعی، مثلاً با نصب سیستم صوتی خوب با آن کنار می‌آیند! در سرعت‌های بالای ۱۲۰ و دور موتور بالای ۴ هزار، صدا بسیار بیشتر می‌شود و حتماً باید سیستم صوتی خودرو را روشن کنید! البته، از خودرویی با این قیمت و همه مزایایی که قبلاً مطرح کرده‌ایم، کابینی بهتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت و این موضوع، مشکلی است که شاید بتوان از آن چشم پوشی کرد.

۶ – ترمزهای خودرو خیلی تعریفی ندارند

سیستم ترمز به عنوان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سیستم‌های هر خودرو محسوب می‌شوند و متاسفانه، خودروسازهای ایرانی تقریباً در تمام مدل‌های خود، در چرخ‌های عقب از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. شما تقریباً از همه مالکان ریو که بپرسید، از ترمزهای خودرو رضایت ندارند. نبود سیستم ABS هم به نوبه خود این مشکل را دو چندان کرده است. شاید دلیل استفاده از رینگ کوچک ۱۳ اینچی از سوی سایپا برای این خودرو، پوشاندن ضعف ترمز آن باشد، زیرا هر چقدر قطر رینگ بزرگ‌تر باشد، فاصله مرکز چرخ تا زمین افزایش می‌یابد و در نتیجه، گشتاور مخالفی که از طرف زمین به چرخ (یا بهتر بخواهیم بگوییم به ترمز) وارد می‌شود افزایش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن جرم رینگ، ممان اینرسی (گشتاور لختی) چرخ هم افزایش پیدا می‌کند؛ از این رو، اگر سیستم ترمز خودرو ضعیف طراحی شده باشد، می‌توان با کوچک کردن رینگ، تا حدودی این مشکل را حل کرد. البته برخی راننده‌ها و مالکان این خودرو گفته‌اند که با تعویض تایرها، مشکل ترمزشان هم تا حدودی حل شده است.

سخن پایانی

کیا ریو سدان به عنوان یک خودروی خانوادگی کوچک، بدون شک همه نیازهای شما را برطرف خواهد کرد و اگر نظر ما را بخواهید بپرسید، مزایای آن بیشتر از معایبش هستند و به عنوان خودرویی کم استهلاک و با دوام، اگر خیلی آن را تحت فشار قرار ندهید، سالیان سال همه نیازهای شما به داشتن یک خودروی کوچک و دم دست را فراهم خواهد کرد.

ما در این مطلب سعی کردیم به صورت کاملاً سخت گیرانه، همه ایرادهای این خودرو را به اطلاع شما برسانیم، حال بدون شک می‌توانید با آگاهی بیشتری در مورد خریدن یا نخریدن کیا ریو تصمیم گیری کنید. خلاصه بخواهیم بگوییم، اگر در بازار دست دوم‌ها به دنبال یک مدل کوچک، جمع و جور، کم مصرف، با دوام و پرشتاب هستید، ریو می‌تواند خودرویی بسیار مناسب برای شما باشد، از سویی دیگر، اگر هر یک از ایرادهای مطرح شده در این مقاله جزو خطوط قرمز شما برای نخریدن یک خودرو هستند، بهتر است دور ریو را خط بکشید. همچنین، اگر قدتان بالای ۱۸۵ می‌باشد، پیشنهاد ما این است که بی خیال خرید این خودرو بشوید!

نظر شما در مورد ریو به طور کلی و همچنین موارد مطرح شده دراین مطلب چیست؟ آیا از نظر شما، در بازار فعلی دست دوم‌ها، کیا ریو ارزش خرید دارد؟ لطفاً اگر تجربه‌ای در مورد این خودرو دارید و احساس می‌کنید ممکن است به درد دیگران بخورد، حتماً آن‌ها را با ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار مطرح نمایید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

313 دیدگاه ها برای "به این ۶ دلیل ریو نخرید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امیر لطفعلی
مهمان
دوستان من علاقه زیادی به ریو دارم هم از نظر ظاهر و هم از نظر فنی که تولید شرکت کیاست و هم از نظر فنی که ۱۶سوپاب است و خیلی مزایای دیگر، در آن هست و من همیشه دنده اتومات سوار میشم و مایل ام ریو اتومات بگیرم تا حالا ریو سوار نشده ام خیلی نظر نمی توانم بدم ولی در کل دید مثبتی به ریو دارم. در این نظر سنجی ها مزایا و معایب دنده اتومات یا دستی کسی نظر نداده است و متاسفانه ریو را با پژوه مقایسه کرده اند که شرکت کیا یه سرو گردن از پژو… بیشتر
morteza
مهمان

سلام سوال پرسیده بودید بابته ۱۶ سوپاپ بله از ۸۴ تا ۹۱ همه مدلهاش ۱۶ سوپاپ هست سوال بعدی بابته لوازم هم وارداتی هست البته بیشترش یک سری هم ایران و چین تولید کرده و تو بازار لوازمش خیلی راحت گیر میاد اما دقت کن بازم میگم لوازم یخورده گرون تر هست نصبت به ماشینهای دیگه و دلیلش هم بخاطر واردداتش هست .
درضمن من خودم مدل ۸۶ بیرنگ دارم سالم قصد فروش هم دارم بخاطر خرید کیا اوپتیما

امیر
مهمان

قیمت چند ؟ شماره تماس من ۰۹۱۵۳۸۴۱۲۶۹

فرداد
مهمان

من مدل ۸۸ داشتم واقعا عالی بود الان تیبا ۲ دارم ازش راضیم

ALI
مهمان

سلام عرض ادب
به نظرتون میشه اسنپم با این ماشین کارکرد البته به عنوان شغل دوم الان پراید دارم میخام عوض کنم یا سمند دوگانه بگیرم یا ریو
لطفا نظرتونو بگید ممنونم

حسین
مهمان

سلام
قطعا ن چون توقف تولید شده کمبود قطعه و گرونی…
سمند دوگانه گرفتی فقط ef7 تر و تمیز موتور پلمپ بگیر
سمند دوگانه موتور معمولی نگیر که دهنت سرویسه

داود
مهمان

فقط میتونم بگم ریو تو ماشینای هم تیپ وهم قیمت خودش با اختلاف بهترینه.

احمد
مهمان
ماشین خوبیه واقعا اما وقتی تولید متوقف بشه و ماشین هم خارجی مونتاژی تو این بازار ***لوازم خودتون میدونید قطعات خریدن داستانه من دوسال داشتم خوب بود از هرنظر خوب بود ولی بعد دوسال که طبیعی هم هست خب خرج بیفته وقتی قطعات خریدم بار اول بهم انداختن بار دوم تازه آشنا پیداکردم تونستم قطعاتشو بخرم ولی قیمتا خیلی بالا بود دیسک و صفحه والئو برای مثلا پژو یا … وقتی ۸۰۰ بود برای اینو بخاطر کمیابی ۱۵۰۰ داد دنده پینیون و ی سری قطعات دیگه هم همینجور دیگه باید قبول کرد ماشینی که مال دهه ۸۰ بوده مثلا مدل… بیشتر
امیر
مهمان

خدا شاهده ۱۰ساله ریو دارم تا حالا تعمیرگاه نرفتم فقط روغن وبنزین زدم مثل ساعت کار میکنه حالا شما تصور کنید که اگه بجاش ۴۰۵بود تا حالا چندین بارواشر سوزونده بود.ریو بهترین است

R
مهمان

برایمن واشر زده دست یکی از بچه ها بوده یادش رفته آب بریزه جایی آب رادیاتور بلد نبوده به گاه دادم ماشینمو

ساحل
مهمان

من ۴ ساله رانندگی میکنم با ریو و عاشقشم .اما ۱۴ ساله که داریمش. تو خونه همه مون باهاش راننده شدیم . مسافت های زیادی باهاش سواری کردیم بیشتر از( ۳۰۰ هزار کیلومتر). فوق العاده س . درسته لوازمش گیر نمیاد دیگ و گرونه و اذیت کننده س بابت تعویض و این چیزا ، اما من هیچوقت دلم نمیخواد ریو نداشته باشیم . و بابام بفروشتش. سواریشم فوق العاده س .خودمم با سرعت تقریبا ۱۵۰ کیلومتر، باهاش تو جاده روندم. تو سرعت بالای ۱۰۰ ک اصلا صدای موتور شنیده نمیشه دیگه نبینم پشت ریو حرف بیخود بزنیدا

Amir Hossein
مهمان

سلام اون هوایی که میگن ریو خوبه و شتابش خوبه باید بگم که ریو فقط موتور پرایده و فرقی با موتور پراید نداره یعنی همون سرعت و همون شتاب آشغال و راستی ۴۰۵ .۱۰۰ برابر بیشتر می ارزه به ریو آشغال خودشم ریو حلبی هست و اگه تصادف کنید درجا داغون میشه پس الکی نگید ریو خوبه چون ریو هیچ آشغالی نیست توی کورس با پیکان کلی عقب میمونه بعد میگید ریو خوبه

مصطفی
مهمان

تو اصلا یکبار ریو را از نزدیک دیدی من سالها سوارش شدم بیشتر از ۱۶۰ بارها تو جاده برام پر کرده و از رانندگیش هم لذت بردم
من چرخشا با کل ۴۰۵ عوض نمیکنم

آرین
مهمان

آهان … ماشین شتابش از ۴۰۵ بهتره که هیچ از همه رقبا بهتره طراحی زیبا تره مصرف سوخت کمتره ایمنی بیشتره حالت خوبه ؟

امید
مهمان

این چقد داغونه که فرق پراید و ریو رو نمیدونه .اینا از اونایی هستن که ۲۰۶و پرادو رو یکی میذونم

داود
مهمان

واقعاً گل گفتی.بگو آخه ****تو که ریونداشتی چطور دربارش نظر میدی ***.

علی ریو سوار
مهمان

سلام عزیزم
فکر کنم شما خاطرات خوبی در ریو نداری یا اصلا سواد ریو رو نداری

والا ما که چند ساله ریو داریم این چرت و پرت ها رو توش ندیدیم
موتور ریو با پراید ۱۰۰درجه فرق داره ۱۶سوپاپ ریو کجا و پراید کجا
شتاب و قدرت ریو کجا و پراید کجا
با ریو بودم با ۱۳۰ تا خوابم برد رفتم توی گارد ریل، فقط ۴ تا خط افتاد روی ماشین، حتی شاسی ماشین آسیب هم ندید

عباس
مهمان

من ۹ ساله ریو دارم ۲ داداش دیگم هم ریو دارن. ریو خوب نیست عالیه. فقط سوارش می شی و سوارت نمیشه. هر کی به جای ریو پژو سوار میشه به نظرم یا ریو رو نمی شناسه یا یه چیزیش هست.

Amin
مهمان

من در جواب به علی بگم که اتفاقا ۴۰۵ شما نه ضاهر داره نه ایمنی داره نه اصالت داره فقط زرتی واشر میسوزونه
تو بری از کل اروپایی ها بپرسی همشون از پژو متنفرن چون میگن آشغال میسازه ولی تو میای از این آشغال تعریف میکنی که کلا با عقل و منطق جور در نمیاد
هفت ساله ریو دارم یبارم واشر عوض نکردم براش
با هر پژویی ک بگی کورس انداختم و جای همشون آینه بغل ریو بود