معایب دنا ، ۷ دلیل برای نخریدن خودروی دنا

بروزرسانی در: چهارشنبه 21 فروردین 98 ساعت 08:27
معایب دنا ، 7 دلیل برای نخریدن خودروی دنا

در این مطلب نگاهی خواهیم انداخت به بررسی معایب و دلایل نخریدن دنا، تحفه گران قیمت ایران خودرو برای ایرانی‌ها...!

واژه خودروی ملی چیزی است که از اوایل دهه هشتاد شمسی بسیار بر زبان مسئولین صنعت خودرو و مدیران ایران خودرو آمده است و مردم همواره نظرات مختلفی در مورد آن داشته‌اند. همه چیز از سمند شروع شد، خودرویی که ادعا شده بود اولین خودروی ملی ایران است و بعدها مشخص شد ایرانیان کم‌ترین دخالت را در طراحی بخش‌های مختلف این خودرو داشته‌اند. بعد از پروژه سمند، ایران خودرو به فکر ارائه دومین خودروی ملی خود افتاد که به نوعی، فیس لیفت سمند است.

سال ۱۳۸۸ اولین زمزمه‌های پروژه دنا با کد NX7 شنیده شد و پس از ۲ سال، ایران خودرو، در مراسمی دنا را رونمایی کرد. واکنش‌ها نسبت به این خودرو تقریباً خوب بود و مردمی که از چهره تکراری سمند خسته شده بودند، با دیدن رخ جدید دنا، بسیار هیجان زده شده بودند. در آن مراسم ایران خودرو گفته بود که دنا را از اواخر همان سال ۱۳۹۰ وارد بازار خواهد کرد که البته، این اتفاق پس از تاخیری سه ساله، در ۱۳۹۳ به تحقق پیوست و دنا وارد بازار شد.

دنا که در واقع نسخه تکامل یافته سمند است و روی پلت فرم آن ساخته شده، از همان موتور EF7 سمند که یک پیشرانه ۱.۷ لیتری با ۱۱۵ اسب بخار نیرو و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور است استفاده می‌کند. این موتور به یک گیربکس ۵ دنده دستی مجهز بوده و خروجی‌های موتور به کمک آن به چرخ‌های جلو ارسال می‌گردد. موتور دنا استاندارد آلایندگی یورو ۴ داشته و طبق ادعای ایران خودرو، مصرف سوخت ترکیبی آن برابر با ۷.۷۴ لیتر به ازای هر صد کیلومتر اعلام شده که بیشتر به یک شوخی می‌ماند. یکی از مواردی که حتی اگر کسی سمند و دنا را نشناسد، با توجه به آن می‌تواند متوجه وجود ارتباطی عمیق بین این دو خودرو شود، ابعاد بدنه کاملاً مشابه آن‌هاست که هر دو خودرو، ۱۷۲۰ میلی متر عرض و ۱۴۶۰ میلی متر ارتفاع داشته و فقط دنا با داشتن ۴۵۵۹ میلی متر طول، اندکی از سمند درازتر است.

ما قبلاً در سری مقالات مشاوره خرید مجله اینترنتی زوم فور کار، در مقاله‌ای مفصل، مزایای دنا را بررسی کرده و ۵ دلیل برای شما آورده‌ایم که، چرا از نظر ما دنا ارزش خرید دارد. برای مطلب امروز این سری مقاله‌ها، قصد داریم این بار به بررسی معایب و ایرادهای این خودرو بپردازیم و شما را با دلایلی منطقی برای نخریدن این خودرو آشنا کنیم. موارد مطرح شده در این مطلب، بخشی با تجربه رانندگی نگارنده با این خودرو و بخشی دیگر، از تحقیق بازار و تجارب مالکان این خودرو که ماه‌ها با آن رانندگی کرده‌اند بدست آمده‌اند. اگر موارد مطروحه در این مقاله، جزو خطوط قرمز شما برای خرید یک خودرو است، خرید دنا به هیچ عنوان به شما توصیه نمی‌شود. در ادامه مطلب با زوم فور کار همراه باشید، تا شما را با تمام معایب دنا بیشتر آشنا کنیم.

۱ – قیمت خودرو واقعی نیست

جالب است بدانید در زمان نگارش مطلب بررسی مزایای دنا و دلایل خرید آن، قیمت این خودرو در بازار تهران حدوداً ۴۶ میلیون تومان بود و در فاصله چند هفته‌ای تا نگارش مطلب امروز، قیمت آن به ۴۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است! خلاصه بخواهیم بگوییم، پرداخت ۴۸ میلیون تومان برای خرید یک خودروی ملی که از موتوری ضعیف و متعلق به یک خودرو ۳۲ میلیونی بهره می‌برد، بدون شک اشتباه محض است. موضوع وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانید دنا زمانی قرار بود طبق ادعای ایران خودرو در دو تیپ و با قیمت بین ۱۴ تا ۲۵ میلیون تومان وارد بازار شود! با ۴۸ میلیون تومان در بازار فعلی ایران گزینه‌های بسیار متنوعی پیش روی شما خواهد بود و به عنوان مثال، می‌توانید مدل‌هایی مانند تندر ۹۰، پارس تندر، جیلی GC6، برلیانس H220 و H230 اتومات، دانگ فنگ اچ سی کراس و چند مدل دیگر را هم مد نظر داشته باشید. در برابر این ایراد دنا، به عنوان مثال می توان پارس تندر را مطرح کرد که در حال حاضر هم قیمت با دناست و در مقایسه با این خودرو، از نظر فنی برتری کاملی دارد، از این رو می توان گفت که پارس تندر در مقایسه با دنا، حداقل از نظر فنی ارزش خرید بالاتری دارد و قیمت آن واقعی تر است.

۲ – موتور آن قدیمی و ضعیف است

دنا

یکی از مواردی که شاید فقط در ایران می‌توان مشابه آن را دید، استفاده از موتور یک خودروی ۳۲ میلیونی مانند سمند، روی یک خودروی ۴۸ میلیونی مانند دنا، بدون هیچ گونه تغییر حتی در تیونینگ و افزایش حداقلی خروجی‌های آن است که از نظر نگارنده، به نوعی توهین به مصرف کننده محسوب می‌شود. همان طور که در بخش معرفی خودرو گفتیم، دنا از همان موتور EF7 سمند با ۱۱۵ اسب بخار نیرو و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد و با وجود گیربکسی که خیلی با هم هماهنگی ندارند، شتاب صفر تا صدی در حدود ۱۴ ثانیه برای این خودرو به ارمغان آورده‌اند. از برخی معایب بسیار بزرگ این موتور که مالکان زیادی به آن اذعان کرده‌اند، می‌توان به پر سروصدا بودن و همچنین زودجوش بودن آن اشاره کرد. پارس تندر اگر چه خروجی های پایین تری نسبت به دنا دارد، ولی با توجه به وزن کم تر خودرو و اتاق کوچک تر، این موتور کاملا مناسب خودرو بوده و شتاب آن بهتر از دناست.

۳ – کیفیت کابین پایین است

طراحی داخلی دنا

در مقاله ۵ دلیل برای خرید دنا اشاره کردیم که کابین این خودرو، طراحی ظاهری بسیار خوبی داشته و از این نظر، در میان خودروهای ایرانی بهترین عملکرد را دارد. ولی نکته‌ای که در مورد کابین این خودرو بسیار در ذوق می زند، کیفیت بسیار پایین ساخت و مواد اولیه استفاده شده آن است. ای کاش طراحان ایران خودرو زمانی که ترکیب طراحی کابین دنا را از کابین سوناتا YF کپی می‌کردند، حداقل کیفیت ساخت و مواد اولیه آن را هم از این خودروی کره‌ای کپی می‌کردند. یکی از مواردی که مالکان این خودرو بسیار از آن گله دارند به صدا افتادن اتاق پس از کارکرد بالای ۱۵ هزار کیلومتر این خودرو است. اگر ایران خودرو کمی روی کیفیت ساخت کابین دنا کار می‌کرد، بدون شک کابین آن هیچ رقیبی در بازار و میان مدل‌های هم قیمت خود نداشت.

۴ – کیفیت مونتاژ خودرو شانسی است

دنا

شما اگر بهترین خودروی دنیا را هم روی کاغذ طراحی کنید، ولی روی مونتاژ و ساخت آن دقت کافی نداشته باشید، نتیجه یک مدل افتضاح خواهد بود. متاسفانه مشکلی که بسیاری از خودروهای مونتاژ داخل، به خصوص خودروهای ایرانی دارند، کیفیت مونتاژ شانسی است که برای مالکان بسیار دردسر ساز می‌تواند باشد. در مدل‌هایی خارجی که در ایران، احتمالاً با نظارت خود کمپانی اصلی تولید می‌شوند اوضاع بسیار بهتر است، ولی چیزی که کاملاً مشخص می‌باشد، در خطوط تولید کمپانی‌های داخلی مانند ایران خودرو، نظارت کیفی خوبی وجود ندارد. بنابراین اگر دنا می‌خرید، باید دست به دعا باشید که خودروی شما کیفیت مونتاژ و ساخت خوبی داشته باشد. البته نکته ای که باید در نظر داشت این که، این مشکل تقریبا در اکثر خودروهای ایرانی دیده می شود، ولی باز هم به عنوان رقیب دنا، می توان پارس تندر را مطرح کرد که وضعیت بسیار بهتری از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ دارد. گزارش ارزشیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد هم گواهی بر این ادعای ماست و در گزارش فروردین امسال آن، در رده خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی، پارس تندر توانسته ۴ ستاره کیفی کسب کند و در عین حال، دنا فقط ۲ ستاره به دست آورده است.

۵ - سیستم تعلیق می‌توانست بهتر باشد

در تعریف سیستم تعلیق خودرو آمده است: "سیستم تعلیق یا فنربندی (به انگلیسی: Suspension) قسمتی از خودرو است که باعث می‌شود نوسانات حاصل از حرکت خودرو برروی سطوح ناهموار به جِرم معلق که شامل اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان است وارد نشود. سیستم تعلیق از جِرم فنربندی‌شده، فنر، کمک‌فنر و جِرم فنربندی‌نشده تشکیل شده است." خواندن همین تعریف کافی است تا شما با اهمیت بسیار بالای آن در یک خودرو و نقش بسیار مهمی که دارد آشنا شوید. همان طور که قبلاً گفتیم، دنا در واقع نسخه فیس لیفت سمند به حساب می‌آید و روی پلت فرم آن ساخته شده است. یکی از مشکلاتی که تقریباً همه مالکان سمند از آن می‌نالند، کوبیدن اکسل عقب خودرو در دست اندازهاست که عیناً همین مشکل به دنا هم منتقل شده است. این اتفاق را بیشتر می‌توان یک فاجعه دانست که نشان از بی خیالی خودروساز به مشکلی است که سالیان سال خودروی آن‌ها دارد و هیچ اقدامی برای رفع آن انجام نداده‌اند.

۶ – صندلی‌های خودرو اصلاً راحت نیست

ایران خودرو داخل کابین دنا از صندلی‌هایی کم عرض استفاده کرده و روکش مخملی روی آن‌ها نصب کرده است. این روکش‌ها هرچقدر هم نرم باشند، صندلی‌های آن فوق العاده سفت و خشک بوده و اگر مثلاً با دنا مسافرت بخواهید بروید، این موضوع بسیار شما را آزار خواهد داد. نکته جالب اینجاست که ایران خودرو با آگاهی از چنین مشکل ساده‌ای، که به راحتی می‌توان راه چاره‌ای برای آن اندیشید، هیچ اقدامی برای رفع آن نمی‌کند. بسیاری از مالکان این خودرو اذعان کرده‌اند که حتی صندلی‌های پراید در مقایسه با صندلی‌های دنا بسیار راحت هستند.

۷ – سیستم مولتی مدیا کیفیت خوبی ندارد

یکی از مواردی که داخل کابین این خودرو بسیار خودنمایی می‌کند، صفحه نمایش بزرگی است که روی کنسول مرکزی آن نصب شده است. اما همان طور که بسیاری از خریداران این خودرو اذعان کرده‌اند، سیستم مولتی مدیای چینی این خودرو به هیچ وجه کیفیت خوبی نداشته و راننده را راضی نمی‌کند. برخی رانندگان گزارش کرده‌اند که سیستم رهیاب ماهواره‌ای این خودرو کار نمی‌کند و در تماس با نمایندگی‌های ایران خودرو، کمپانی هیچ مسئولیتی به عهده نگرفته و از شما درخواست می‌کنند تا به شرکت سازنده این سیستم رهیاب برای حل مشکل مراجعه کنید.

سخن پایانی

دنا را می‌توان حداکثر تلاش ایران خودرو برای ساخت خودرویی به روز معرفی کرد. اگر چه، با همه این اوصاف و شرایط صنعت خودروی کشورمان، از نظر ما این تلاش به هیچ وجه کافی نیست. در شرایطی که کشور ما یکی از قدیمی‌ترین صنایع خودرو را در آسیا دارد و بسیاری از کشورهای آسیایی صاحب صنایع خودروسازی قدرتمند بعد از ما کار خود را شروع کرده‌اند، مقایسه صنعت خودرو ایران و آن کشورها ما را بیشتر با عمق فاجعه آشنا می‌کند.

حداقل چیزی که در مورد دنا می‌توانستیم انتظار داشته باشیم این بود که ایران خودرو، در بدترین حالت، ایرادهایی که طی سال‌ها تولید پلت فرم سمند متوجه شده بود را روی این خودرو رفع کند. ولی ظاهراً از نظر ایران خودرو، در ساخت یک مدل روی یک پلت فرم قدیمی، فقط باید ظاهر آن تغییر کند و این کمپانی، کاری به ارتقای فنی و رفع ایرادهای آن ندارد.

ما در دو مطلب، مزایا و معایب دنا را به طور کامل برای شما بررسی کردیم و ۵ دلیل برای خرید دنا و ۷ دلیل برای نخریدن آن به شما گفتیم. تصمیم گیری نهایی در مورد خریدن یا نخریدن این خودرو به عهده شما خواهد بود، ولی اگر عاقلانه می‌خواهید تصمیم بگیرید، همان طور که اشاره هم کردیم، اگر هفت دلیل مطرح شده در این مقاله جزو خطوط قرمز شما برای خرید خودرو است، به هیچ وجه حتی فکر خرید دنا هم نباید به ذهن شما خطور کند. نکته بسیار مهمی که باید باز هم روی آن تاکید کنیم، موارد مطرح شده در این مطلب بخشی از تجربه رانندگی نگارنده با این خودرو و برخی دیگر، از گزارش‌های مالکان این خودرو به دست آمده‌اند. نظر شما در مورد دنا چیست؟ چقدر با معایب مطرح شده در این مطلب موافقید و آن‌ها را تجربه کرده‌اید؟ لطفاً نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان زوم فور کار مطرح کنید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

69 دیدگاه ها برای "معایب دنا ، ۷ دلیل برای نخریدن خودروی دنا"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حسن
مهمان

من دنا پلاس ۹۷ دارم.۱۱۰ هزار کارکرده.هنوز صفحه عوض نکردم سر و صدا نداره البته نگهداری شرطه.تعویض ها( سنسور اکسیژن و ۲تا کوییل) .به دلیل سیستم برق sms که نسل سوم هست از دناپلاس های جدید که دوباره سیستم اکوماکس دارن و نسل دوم دارن بهتره اما به دلیل حساسیت برای کوچکترین تغییر ولتاز الارم میده و در برخی مواقع خودش ریست میشه و حل میکنه.در کل راضی هستم البته ما دیگه زورمون به خرید بالاتر واقعا نیست

مهدی
مهمان

فیلم های آتش گرفتن دنا پلاستیک تو همه سایتها موجود است می توانید برید ببینید.

امیرحسین
مهمان

و یه مورد دیگه اینکه از نظر ایمنی خیلی عالیه من خودم باهاش تصادف کردم سه دور چپ شد ولی خدا رو شکر به خانوادم چیزی نشد یعنی اگه خودرو های تولید الان بودن فاتحه ههمون خونده شده بود ولی به علت کارت طلاعی که خودروم داشت شرکت پول گرفت و بجاش سورن پلاس تیپ ۱ داد

امیرحسین
مهمان
سلام دوستان من خودم دنا معمولی مدل ۹۷ داشتم صفرشو از ایراخودرو خریدم ماشین خوبی بود ولی ایراد هم داشت ولی نه همه این ۷ بند فقط از ایراد هاش میشه گفت سیتم برقش یکم اذیت میکرد یا فضای پای کمی داشت ولی از نظر کیغیت صندلی ها یکم کم لطفی کردین خیلی راحت و نرمن و از تظر مصرف سوخت بهتر از سورن پلاسه بخصوص بخاطر یورو ۴ بودنش بهتر از سورن پلاسه و یکی از ایراد هایی که داشت صدای تک تک حین افتادن در چاله بود اونم پرسیدم گفتن به علت خشکیه لاستیک های درز دره و… بیشتر
کامران
مهمان

خدایی موتور ef7 خوبه.
سورن از دنا و سمند بهتره ولی خب قیافه و آپشن دنا بهتره

کامران
مهمان

سلام وقت بخیر
بنظرتون با ۳۰۰تومن ماشین داخلی بگیریم بهتره یا چینی مثل mvm315 اکسلنت یا لیفان x50 ؟

z4car
مدیر

سلام وقت بخیر
اگر قصد دارید خودرو رو برای چندین سال نگهداری کنید خرید خودروی چینی انتخاب بهتری تو این رده هست ولی اگر بازار خرید و فروش و خدمات پس از فروش براتون مهمه در این رنج قیمتی ۲۰۶ تیپ ۵ کم کارکرد بهتزین گزینست.

حسین
مهمان

دوستان من دنا معمولی ۱۳۹۸ صفر خریدم داشتم و اصلا راضی نبودم.ماشین صفر دراش صدا میداد..روی ۶.۵۰۰ تا دیسک صفحه لرزید و مرخص و تعویض شد روی ۸ هزارتا جعبه فرمون سفت و مرخص و تعویض شد . اشکالات دیگه شتاب کم و .. رو که ولش کن .خریده بودم چون از ظاهر داخل و خارجش خوشم میومد اما متاسفانه حتی فضای داخلیش جوابگوی قد آدم ۱۸۴ سانتی نبود. فروختمش .امیدوارم روزی بیاد که حداقل مردم ما ماشینایی که در حد لیاقت یک انسان معمولیه(قشر کارمند و کارگر) رو سوار شن.

سعید
مهمان
من از سال ۱۳۹۵ خودرو دنا دارم هر هفته هم شمال هستم و در این چند سال مشکلی نداشتم این همه نامردی در مورد خودرو ملی واقعا از شما که ادعا دارید بعید است!! فقط تنها موردی که باید رعایت کنید باطری خوب روی ان بیندازید چرا بی خود عیب می گذارید قیمت بنز بدهید توقع کیفیت بنز باید داشته باشید هر چند معتقدم ایران خودرو بی خود قیمت ها را بالا برده ولی توی سر ماشین نزنید من توی این چند سال هیچ مشکلی نداشتم فقط در سربالایی که توقف می کنید دیر شتاب می گیرد ایا ماشینی در… بیشتر
مهدی
مهمان
مطالب کاملا چرت هست اولا موتور دنا بهترین و پر فدرت ترین موتور داخل ایران هست سوما کابین دنا هم یکی از زیباترین کابین ها هست متریال بکار رفته و جنس که تمام خودروهای داخلی کیفیت پایین تری دارند از نظر اپشن هم که چیزی کم نداره کلا ماشین با کلاس و خوبی هست شما برو پارس و چهارصد‌ پنج سوار شو بیخودی دلیل نیار و از دنا بدگویی نکن لا اقل سوار شو بعد نظر بده همیشه جنس خوب تو ایران تو سرش میزنند لیاقت میخواهد حالا بعد از مدتها ماشین با اپشن و تغیرات خوبی تولید شده نیاز… بیشتر
سروش
مهمان

یا بابات این ماشین و ساخته،یا اینکه تازه الاغتو فروختی.

محمد رضا
مهمان

دوستان علی رغم موتور خوب به خاطر ضعف طراحی اتاق که اصول آئرودینامیک رعایت نشده مصرف بالای سوخت در جاده خارج شهر دارد کاپوت ماشین مانع دید راننده است فضای راننده و سرنشین کم است محل فرمان ماشین نامناسب است و ….