معایب لیفان x50 ایکس ۵۰ و ۷ دلیل برای نخریدن !

بروزرسانی در: شنبه 31 فروردین 98 ساعت 07:51
معایب لیفان x50 ایکس 50 و 7 دلیل برای نخریدن !

اگر اهل شتاب و رانندگی سریع و هیجانی هستید، حتی فکر خرید لیفان ایکس 50 هم نباید به ذهنتان خطور کند

کراس اور نماها را این روزها در خیابان‌های کشورمان بسیار می‌توانیم ببینیم، مدل‌هایی مانند لیفان ایکس ۵۰ و دانگ فنگ اچ سی کراس که اتفاقاً با اقبال خوب مردم هم مواجه شده‌اند. این خودروها در واقع فاصله بین هاچ بک‌ها و کراس اورها را پر می‌کنند و بیشتر به درد کسانی می‌خورند که هاچ بک‌ها را دوست ندارند و پول کافی برای خرید کراس اورها در اختیارشان نیست.

کرمان موتور بدون شک یکی از فعال‌ترین کمپانی‌های خودروسازی بازار ایران بوده که طی چند سال اخیر توانسته به خوبی با آشنایی با سلیقه ایرانی‌ها، نسبت به واردات مدل‌های چینی مانند جک J4 و S5 اقدام کرده و فروش بسیار خوبی را تجربه کند. همان طور که در مطلب ۵ دلیل برای خرید لیفان ایکس ۵۰ به شما گفتیم، کرمان موتور این خودرو را سال ۹۴ در نمایشگاه شیراز رونمایی و همان سال وارد بازار کرد.

مطابق قولی که به شما داده بودیم، بعد از بررسی مزایا و محاسن این خودرو در مطلبی جداگانه، اکنون نوبت آن فرا رسیده تا به صورت کامل، به بررسی معایب و دلایلی منطقی بپردازیم که چرا لیفان ایکس ۵۰ را نباید بخریم. بدیهی است موارد مطرح شده در این مطلب اگر جزو معیارهای شما برای نخریدن یک خودرو باشد، باید روی نام لیفان ایکس ۵۰ یک خط قرمز بزرگ بکشید.

لیفان ایکس ۵۰، با داشتن ابعادی برابر با ۴۱۰۰ میلی متر طول، ۱۷۲۲ میلی متر عرض، ۱۵۴۰ میلی متر ارتفاع و همچنین طول بین دو محوری معادل ۲۵۵۰ میلی متر، به ادعای کرمان موتور یک کراس اور ساب کامپکت است و در مجموعه مدل‌های این شرکت، در یک رده پایین‌تر از لیفان ایکس ۶۰ قرار گرفته است.

کرمان موتور لیفان ایکس ۵۰ را با یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ با ۱۰۲ اسب بخار نیرو و ۱۳۳ نیوتن متر گشتاور مجهز کرده است که از تکنولوژی VVT یا همان زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برد. این خروجی‌ها را یک گیربکس ۵ دنده دستی یا یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلوی خودرو ارسال می‌کنند.

موتور لیفان ایکس ۵۰ که از استاندارد آلایندگی یورو ۵ بهره می‌برد، به ازای هر صد کیلومتر رانندگی با آن در حالت ترکیبی، خودروی شما ۶.۵ لیتر بنزین مصرف خواهد کرد و ظرفیت باک آن معادل ۴۲ لیتر است. همچنین طبق کاتالوگ این خودرو، لیفان ایکس ۵۰ در مدل CVT حداکثر سرعتی معادل ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت دارد و این عدد در مدل دستی به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.

دیگر معرفی کافیست و هر آن چه توضیح کلی باید می‌گفتیم را گفتیم، اگر موافق هستید بیایید با پرداختن به معایب و ایرادهای این خودرو و همچنین مهم‌ترین نقطه ضعف‌های آن، با هم پرونده مشاوره خرید این خودرو در مجله خودرویی اینترنتی زوم فور کار را برای همیشه ببندیم. در گردآوری این مطلب از تجارب و نقل قول‌های بسیاری از مالکان لیفان ایکس ۵۰ هم استفاده شده و سعی کرده‌ایم همه زیر و بم این خودرو را برای شما بررسی کنیم. لطفاً در ادامه با زوم فور کار همراه باشید.

۱ – موتور ضعیف و شتاب نه چندان خوب

همان طور که در بخش معرفی خودرو به آن اشاره کردیم، لیفان ایکس ۵۰ به یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۵ لیتری با ۱۰۲ اسب بخار نیرو و ۱۳۳ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که با توجه به وزن حدوداً ۱۲۰۰ کیلوگرمی این خودرو، بدون شک برای این خودرو مناسب نیست. از خودرویی در رده قیمتی بالای ۶۰ میلیون تومان انتظار بسیار بیشتری می‌رود. به دلیل همین موتور ضعیف و وزن بالای خودرو و همچنین گیربکس CVT استفاده شده، شتاب صفر تا صد این خودرو بسیار کند بود و حول و حوش ۱۳ ثانیه می‌باشد،البته ناگفته نماند عملکرد موتور این خودرو برای حرکت در مسیرهای معمولی و تخت قابل قبول است.

۲ – سیستم تعلیق نسبتاً ضعیف

یکی از مواردی که در کیفیت سواری و آسایش سرنشین و راننده بسیار تأثیر می‌گذارد، سیستم تعلیق یک خودرو است. لیفان ایکس ۵۰ در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب، از سیستم تعلیق نیمه مستقل بازویی استفاده می‌کند. در مورد سواری و سیستم تعلیق لیفان ایکس ۵۰ نظرات مالکان متفاوت است و برخی از آن راضی هستند و برخی دیگر، به آن می‌تازند. تجربه سواری نگارنده این مطلب که تجربه تست برخی مدل‌های هم رده دیگر این خودرو مانند ساندرو استپ وی را هم داشته، بیشتر موافق گروه اول مالکان است. روی دست اندازها سیستم تعلیق به خوبی نمی‌تواند ضربه‌ها را همیشه جذب کند و همین موضوع، می‌تواند در جاده‌های پر دست انداز و خاکی بسیار آزار دهنده باشد. البته نکته‌ای که لازم می دانیم تاکید کنیم این که ممکن است کسی که قبلاً تجربه سواری با خودروهای مختلف را نداشته و مثلاً از پراید یا پژو پشت فرمان این خودرو می‌نشیند، هیچ ایرادی به سیستم تعلیق این خودرو نگیرد.

۳ – افت قیمت و بازار دست دوم نه چندان خوب

یکی از مشکلاتی که خیلی از خودروهای چینی در بازار ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افت قیمت بسیار زیاد این خودروها و بازار دست دوم بدی است که دارند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تند تند خودرو عوض می‌کنند، خرید لیفان ایکس ۵۰ به شما توصیه نمی‌شود.

۴ – گیربکس CVT و دردسرهایش

استفاده از گیربکس CVT شاید به جای گیربکس‌های جدید اتومات برای خودروسازها هزینه کم‌تری داشته باشد، ولی دود این تصمیم کمپانی‌ها فقط به چشم مصرف کننده می‌رسد، این موضوع زمانی که بحث یک خودروی چینی هم مطرح باشد بسیار بغرنج‌تر خواهد شد. فقط کافی است به موتور ضعیف و شتاب کم این خودرو، گیربکس CVT را هم اضافه کنید و نتیجه گیری پای خودتان! البته ممکن است کسانی باشند که سبک رانندگی خودشان با این خودرو به خوبی هماهنگی داشته باشد و از نظر آن‌ها، این موضوع هیچ گونه ایرادی برای لیفان ایکس ۵۰ نخواهد بود. ما سعی داریم در مطالب مشاوره خرید همه این دیدگاه‌ها را مد نظر داشته باشیم.

۵ – شبکه نمایندگی‌های نه چندان گسترده

یکی از مشکلاتی که البته به خودرو مربوط نیست و کرمان موتور در این بخش خوب عمل نکرده، تعداد کم نمایندگی‌های این خودرو در مقایسه با به عنوان مثال پژو ۲۰۷ یا رنو ساندرو است. به همین دلیل و به علت فروش نسبتاً بالای این خودرو، گاهی ممکن است برای دریافت خدمات از نمایندگی‌های کرمان موتور دچار برخی دردسرها شوید. خدمات پس از فروش این خودرو هم نسبتاً خوب بوده و در مقایسه با نمایندگی‌های پارس خودرو و ایران خودرو، مشتری رفتار بسیار بهتری از سوی کارکنان می‌بیند.

۶ – نبود برخی آپشن ها

از خودرویی شصت میلیونی در بازار ایران، مشتری انتظار دارد تا برخی آپشن ها حتماً در آن ارائه شده باشند و در واقع، برخی تجهیزات و امکانات وجود دارند که برای این رده قیمتی، جزو بدیهیات محسوب می‌شوند. از جمله مهم‌ترین و شاخص‌ترین این آپشن ها که در ایکس ۵۰ خبری از آن نیست کروز کنترل است که در رقبای هم قیمت آن مانند پژو ۲۰۷ از این آپشن بهره می‌برند.

۷ – باکی که با مصرف سوخت خودرو همخوانی ندارد

همان طور که در معرفی خودرو گفتیم، لیفان ایکس ۵۰ به یک باک با ظرفیت ۴۲ لیتر مجهز شده است و در کاتالوگ آن، مصرف سوخت ترکیبی را کمپانی ۶.۵ لیتر اعلام کرده که قطعاً واقعی نیست. مالکان زیادی گفته‌اند که در حالت ترکیبی مصرف سوخت این خودرو تقریباً حول و حوش ۹ لیتر است که با توجه به ظرفیت اندک باک، موجب می‌شود تا سریع‌تر از خودروهای دیگر به پمپ بنزین مراجعه کنند.

سخن پایانی

ما در دو مطلب جداگانه سعی کردیم تا مزایا و معایب لیفان ایکس ۵۰ را به صورت کاملاً منصفانه و بی طرفانه به اطلاع شما برسانیم. اگر با مشکلاتی که در این مقاله مطرح شد، مخصوصاً با شتاب کم خودرو می‌توانید کنار بیایید، و همچنین همان طور که در مطلب هم اشاره کردیم، اگر جزو آن دسته از مالکانی هستید که با خرید خودروی صفر، حداقل ۵ سال به بالا با آن رانندگی می‌کنید، ما لیفان ایکس ۵۰ را گزینه‌ای مناسب برای شما می دانیم و این خودرو قطعاً نیازهای شما را برطرف خواهد کرد.

البته در انتها بد نیست  نگاهی به خودروهای روتین بازار یعنی رنو ساندرو یا پژو ۲۰۷i هم بیندازید که اگرچه ظاهری تکراری و قدیمی دارند ولی از نظر کیفیت ساخت و بازار فروش شرایط بهتری نسبت به لیفان X50 دارند.

حتماً توجه داشته باشید که در نگارش این مطلب از تجارب و نقل قول‌های برخی مالکان این خودرو هم استفاده شده است و ممکن است برخی مالکان تجربه سواری متفاوتی با آن چه که در این مطلب ذکر شده است را داشته باشند. در پایان، اگر نظری در مورد موارد مطرح شده در این خودرو دارید، احساس می‌کنید برخی ایرادها خیلی سخت گیرانه بوده‌اند یا به برخی معایب دیگر خودرو پرداخته نشده، لطفاً در بخش کامنت ها ما و دیگر مخاطبان Z4CAR را از آن‌ها مطلع نمایید.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

72 دیدگاه ها برای "معایب لیفان x50 ایکس ۵۰ و ۷ دلیل برای نخریدن !"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محمد
مهمان

سلام من هم چند سالیه ماشین ایرانی از دنده ای تا اتومات داشتم و هر کدوم یه مزایای و معایبی دارند ولی اینبار برای اولین بار اومدم خودرو چینی خریدم لیفان ایکس ۵۰ .واقعا خیلی سواریش از ایرانی بهتره .به من میگفتن صدای موتورش زیاده ولی برعکس صدای تو موتورش خیلی خیلی کمتری.شتاب نداره ولی رانندگی باهاش خیلی لذت داره تو اصلا دلت نمیاد گاز بدی باهاش .خیلی خیلی بهتر از خودرو ایرانیه

مجتبی
مهمان

من خودم چند ساله دارم،مدل ۹۵هست ،اتومات هم هست،تا به حال خرجی نداشته برام راضیم ازش واقعا از خودروهای ایرانی خیلی بهتره ،بازارش هم خوبه اونجوری که میگن بد نیست راحت خرید و فروش میشه

مشتری
مهمان

مزخرفترین ماشین نظر کارشناس فنی نمایندگی خود کرمان موتور خصوصا اتوماتش گول ظاهرش رو نخورید بخاطر کیفیت بد قطعات من از سال ۹۵ که تحویل گرفتم هر چندماه یکبار تعمیرگاه بودش دراخرم حادثه آفرید بی کیفیتی سیستم تعلیق جلوش
اگه خوب بود تولیدش تا ۹۸ نبود

...
مهمان

اصن از نوشت هات معلومه دلالی

فضل الله
مهمان

من از سال ۹۵ ایکس ۵۰ دنده ای داشتم واقعا ماشین فوق العاده ای هست و تا حالا به هیچ مشکلی برنخورده.. دنده ای از اتومات خیلی بهتره در ضمن از کلیه ماشین های ایرانی بهتره
با وجود اینکه ایکس۵۵ پرو خریدم دلم نمیخواد بفروشمش

میثم
مهمان

سلام بابا از ماشین های ایران خودرو و سایپا که خیلی بهتره هم قیمتش نصب به اینکه از خارج میاد هم آپشن هاش هم محکمیش من اصلا با ماشین چینی مخالف بودم الان اگر بخوام ماشین تو رنج ماشین های ایرانی بخرم میرم چینی میگیرم که صد درجه بهتره از مال کشور خودمون

حمید
مهمان

سبام دوستان من یه لیفانx50 اتومات مدل ۹۴ امشب دیدم میخوام بخرم،صاحبش میگه گیربکسش روکلا تازه عوض کرده،با لین کامنتهای شما دودل شدم ،لطفا راهنمائیم کنید،بخرم یانه

کیانوش
مهمان

سلام
دوستان در حال حاضر با توجه به گرونی لوازم یدکی ماشین مخصوصا ماشینای وارداتی بنظرتون خرید مدل دنده‌ای سال ۹۴، ۹۵ این ماشین منطقیه؟
از دوستانی که دارن ممنون میشم راهنماییم کنن؛ چون از ظاهر و امکاناتش خوشم اومده اما سر بحث هزینه‌های لوازم و همینطور مکانیکی و… دو دل شدم

محمد
مهمان

سلام آقا بخر مبارکت باشه بهتراز ماشین ایرانیه هر ماشینی باهاش مدارا نکنی بدون اذیت خواهد کرد.

علیرضا
مهمان

سلام به دوستان من یک لیفان x50مدل ۹۵ اتومات دارم نزدیک ۵ساله دستمه تو این ۵ سال ۳بار خرج گیربکسش کردم گیربکس این مدل ضعیفه چون از آلیاج کم استفاده شده هنگام داغ شدن این آلیاج تحمل نداره وقطعات مخصوصا شافتاش میشکنه تا الان که تاریخ ۱۴۰۱ هست ۴۰ میلیون خرجش کردم و فروختمش هیچ مشکلی نداره فقط گیربکسش ضعیفه اگر میخواید هر یکسال و نیم خرج کنید بخرید

...
مهمان

بهتر از محصولات سایپا برو مقاله هاشون بخون می ینی که به ۱۰۰۰کیلومتر نرفته مثلا ساینا سر سیلندر می سوزونه از این بدتر مگه داریم

هادی
مهمان

صد هزار حیف به این ماشین … اگر دست کمپانی مدیران خودرو بود الان مدل ۱۴۰۰ هم داشت

سپهر
مهمان

سلام من امروز خریدم واقعا عالی ان هرکس میکه ماشبن وینی بده دروغ گفته عالی عالی عالی عالی توصیه میکنم حتما بکیرید

مهشید
مهمان

حالابزاردوماه بگذره عرقت خشک شه دوست عزیز فعلاذوق داری عیباشونمیبینی

سعید
مهمان

سلام.منم تازه گرفتم.ایاخودرو شما هم هنگام راه افتادن یا دنده سنگین یکم صداش درشت میشه؟!