معایب سمند LX و ۴ دلیل برای نخریدن!

بروزرسانی در: شنبه 28 اردیبهشت 98 ساعت 14:11
معایب سمند LX و 4 دلیل برای نخریدن!

سمند LX یکی از سدان‌های پرطرفدار شرکت ایران خودرو است که از سال 1383 در سبد محصولات این شرکت قرار دارد. این خودرو که پس از پیکان و سمند معمولی به عنوان سومین خودرو ملی شناخته می‌شود در حال حاضر یکی از ارزان‌ترین محصولات شرکت ایران خودرو است که به بازار کشور عرضه می‌گردد.

سمند LX یکی از اعضای کوچک خانواده بزرگ سمند است که در سال ۱۳۸۳ توسط ایران خودرو طراحی و به بازار عرضه شد. سمند LX که به نوعی نمونه فیس‌لیفت سمند معمولی یا همان سمند X7 محسوب می‌شود، نسبت به گذشته تغییرات جزئی را در بخش طراحی ظاهری و امکانات رفاهی تجربه کرده است.
سمند معمولی (X7) اولین بار در سال ۱۳۸۱ و به عنوان خودرو ملی در سبد محصولات شرکت ایران خودرو قرار گرفت. این خودرو به لطف مهندسین شرکت ایران خودرو تاکنون به پیشرانه‌های متفاوتی مجهز شده و در تیپ‌ها و مدل‌های بسیار متنوعی به بازار عرضه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به سمند EF7، سمند SE، سمند سورن، سمند سورن توربو و... اشاره کرد.
مطمئنا همان‌طور که می‌دانید تمامی مدل‌های نام برده شده از خاندان سمند، بر روی پلتفرم مشترکی شکل گرفته‌اند که در واقع همان پلتفرم کهن‌سال پژو ۴۰۵ است. عده بسیاری عقیده دارند که سمند ال ایکس خودرو قابل اطمینان و کم استهلاکی محسوب می‌شود و عده‌ای دیگر آن را خودرویی بسیار پرخرج و بی کیفیت می‌دانند.
وجود چنین نظراتی متفاوتی ما را بر این داشته تا در این مقاله از سری مقالات «مشاوره خرید خودرو» سایت Z4CAR، به بررسی سمند LX پرداخته و شما را با چهار مورد از مهم‌ترین معایب سمند LX آشنا کنیم. با توجه به این که سمند ال ایکس در کنار تمامی معایب خود، از مزایا و نقاط قوتی نیز برخوردار است، Z4CAR قصد دارد به‌زودی در مقاله‌ای جداگانه به بررسی نقاط قوت سمند LX نیز بپردازد.

۱. طراحی ظاهری کسل‌کننده و قدیمی


معایب خودرو ملی

با نگاهی کوتاه به نمای ظاهری سمند LX به راحتی می‌توان دریافت که این خودرو از طراحی بیش از حد ساده و قدیمی برخوردار است که با استانداردهای روز طراحی خودرو فاصله بسیاری دارد. از نظر طراحی، سمند LX نسبت به سمند معمولی تغییرات چندانی را تجربه نکرده و از این میان تنها می‌توان به تفاوت‌های کوچکی که در بخش جلو پنجره و چراغ‌های ال ایکس ایجاد شده اشاره کنیم.
به طور کلی باید گفت با توجه به این که سمند LX در حدود ۱۷ سال پیش طراحی و تولید شده و از آن زمان تاکنون هیچ به‌روزرسانی چشمگیری در طراحی آن صورت نگرفته است، در نمای ظاهری ال ایکس نقص‌های فراوانی به چشم می‌خورد و در واقع چهره این خودرو به هیچ وجه نمی‌تواند برای جوانان جذاب باشد.

۲. وزن زیاد سمند LX


وزن سمند ال ایکس

از سالیان دور تاکنون تمامی شرکت‌های خودروسازی جهانی سعی دارند با اقدامات مختلف، وزن محصولات تولیدی خود را تا حد ممکن کاهش دهند تا بتوانند خودروهایی چالاک، کم مصرف و کم استهلاک را تولید نمایند.
سمند LX نسبت به سایر خودروهای هم‌رده خود، از وزن بیشتری برخوردار است و این وزن زیاد علاوه بر کاهش چالاکی و افزایش نسبی مصرف سوخت این خودرو، باعث شده تا اغلب قطعات سیستم تعلیق سمند LX از استهلاک بالایی برخوردار باشند. طبق اعلام سایت رسمی ایران خودرو سمند LX برای اینکه بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد، به زمانی حدود ۱۲ ثانیه نیا دارد؛ البته در بررسی‌های میدانی شتاب صفر تا صد این سدان ۱۲۲۰ کیلوگرمی در حدود ۱۳.۵ ثانیه به ثبت رسیده که به هیچ وجه رضایت بخش به نظر نمی‌رسد.

۳. طراحی داخلی نه‌چندان جذاب


طراحی داخلی سمند ال ایکس

فضای داخلی سمند LX نیز همچون نمای ظاهری آن چندان جای تعریف ندارد و طراحی آن بسیار ساده‌ و قدیمی به نظر می‌رسد. متریال استفاده شده در فضای داخلی کابین نیز از کیفیت چندانی برخوردار نبوده و پس از گذشت مدت کوتاهی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد و یا با ایجاد صداهای اضافه شما را از خریدتان پشیمان می‌کند.
در بخش‌هایی از کابین سمند LX از قطعات طرح چوب استفاده شده است که شباهت کمی به چوب طبیعی دارند و به دلیل جنس نامرغوبشان، حس چوب را به سرنشینان منتقل نمی‌کنند. ناگفته نماند که تقریبا تمام اجزای کابین سمند ال ایکس کاملا مشابه قطعات به کار رفته در سمند معمولی بوده و در واقع در فضای داخلی سمند LX هیچ پیشرفت خاصی نسبت به گذشته دیده نمی‌شود.

۴. استهلاک و مصرف سوخت بالا سمند LX


مصرف سوخت سمند

پیشرانه ۴ سیلندر ۱۷۶۱ سی‌سی به کار رفته در سمند LX که با کد XU7JP/L3 شناخته می‌شود، از استهلاک و مصرف بسیار بالایی برخوردار است. این پیشرانه به طور ترکیبی در هر صد کیلومتر ۹.۵ لیتر سوخت مصرف می‌نماید که برای یک سدان شهری عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود. این مشکل زمانی به اوج خود می‌رسد که قصد داشته باشید با خودرو ملی خود در ترافیک‌های شهری رانندگی کنید؛ مطمئنا در چنین مواقعی مصرف خودرو شما به عدد ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد رسید.
مصرف سوخت غیر اقتصادی سمند ال ایکس در کنار استهلاک بالای قطعات موتور و سیستم تعلیق این خودرو، بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین ویژگی منفی سمند LX بوده که به راحتی می‌تواند اغلب افراد را از خرید این خودرو منصرف کند.

کلام آخر


در یک جمع‌بندی نهایی باید گفت که سمند LX به عنوان سومین خودرو ملی کشور از استحکام کافی، امکانات مناسب، خدمات پس از فروش قابل قبول و... برخوردار است و مطمئنا چنین قابلیت‌هایی باعث شده تا این خودرو یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های خانوادگی در رنج قیمتی خود باشد.
در مقابل سمند LX همچون سایر سدان‌های شرکت ایران خودرو از مشکلات عدیده‌ای برخوردار است که در این مقاله سعی شده به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره شود. مطمئنا زمانی که نقاظ ضعف سمند ال ایکس نادیده گرفته شود یا به خوبی از این خودرو مراقبت نشود، سمند ال ایکس می‌تواند هزینه‌های سرسام آوری را به صاحب خود تحمیل ‌کند. در رنج قیمتی سمند ال ایکس اگر به دنبال یک سدان خانوادگی هستید که نسبت به سمند از چالاکی بیشتری برخوردار باشد، می‌توانید به سراغ پژو GLX405 رفته و از سواری با این پیرمرد فرانسوی لذت ببرید.

نویسنده: سعید رنجبر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

49 دیدگاه ها برای "معایب سمند LX و ۴ دلیل برای نخریدن!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی
مهمان

اشتغال ترین ماشینی که تا به حال دیدم سمند LX میباشد

سلام
مهمان

آقا یه فرغون بدید بیست سال دیگه فابریک تحویل میدم ماشین مسابقه که نمی خرید سمند بسیار ماشین محکم جون دار وجا دار و کم خرج بشرط این که مثل آدم رانندگی باهش بکنیم خدایی پراید و کوبیک ساینا خوبن آخه؟

امین
مهمان

باسلام وعرض ادب خدمت تمامی عزیزان
سمند ماشین خوبیه فقط موتور ۱۸۰۰سی سی یا همون موتور پژو
ای اف سون اصلا نخرید،ای اف سون ها همگی موتورشون ایراد داره و صاحب اول واخرش خودتون هستید جدا از هزینه های بسیار بالای قطعات موتوری
سمند بخر ولی موتور ۱۸۰۰سی سی یا همون موتور پژویی
عالیه االیه
گول نرمی موتور ای اف سون رو نخورید دوستان

حمید
مهمان

ای اف سون اسمش تو بازار چیه. ممنون

مسافر
مهمان
قابل توجه اون کسی که ***زد و گفت هر چی پول بدی آش میخوری ، تو دبی یا ترکیه یا باکو ، میتونی با ۲۷۰ میلیون شاسی بلند فولکس واگن یا هیوندای و … با کارکرد پایین بخری . این از این . بعدشم امثال تو حرف زدنتون هم آزار دهنده هست چه برسه به خودتون . حالا گوش کنید . یه جیپ کامپس جلوی مغازه بود رفتم ورقش رو لمس کردم ، شاید باورتون نشه ، ورقش به نظرم آمد که از ورق سمند هم نازکتره . حالا من خودم یه سمند دارم در حد صفر که دوستش دارم… بیشتر
ابوالفضل
مهمان

خدمت همگی عرض شود که من نمیخوام از هیچ ماشین ایرانی دفاع کنم ولی از سال ۹۶ که سمند ال ایکس نو خریدم تا الان یعنی بهار ۱۴۰۱ که دارمش و حدود چهل هزار تا کار کرده ازش راضیم و خرج و خرابی مهمی هم برام پیش نیومده.در ضمن تا حالا نه لنت عوض کردم و نه شمع و نه دادم شستشوی انژکتور و فقط روغنش رو عوض کردم و خودم تعجب میکنم که چرا خراب نمیشه یه خورده براش خرج کنم. فقط باتریش رو بعد از سه سال از خریدش عوض کردم. من که ازش راضیم

حسن احمدی
مهمان
سلام خیلی خیلی پیشنهادتون واسه پژو خریدن مزخرف بود چون ۱. اگه سمند در سال ۸۱ تولید شده و تکراری هست پس قطعا پژو که از سال ۷۰ تو ایران هست تکراری تر هست ۲. بالا بودن وزن سمند خودش یه مزیت هست چون ترمز گیری که سمند داره رو پژو تو خواب هم نمیتونه ببینه ۳. طراحی داخلی سمند فقط مال خوده سمند هست ولی داشبورد پژو مال پارس و پژو و آردی و آریسان هست پس اون خیلی کسل کننده تره ۴. تمام کسانی که هم پژو داشتند و هم سمند میدونند که مصرف این دوتا دقیقا یکی… بیشتر
...
مهمان

دقیقا

مرتضی
مهمان

انچه می بایستی به معایب پرداخته میشد نشده بود . استحکام خودرو در تصادفات بررسی نشده. استاندارهای معتبر بررسی نشده . فقط طراحی داخلی و ظاهری و سوخت مصرفی بررسی کردید . در مجموع جالب نبود

db64
مهمان

دادا خلاصه بگم ماشین ایرانی نه امنیت داره نه استاندارد پس خودت رو سر کار نذار

م
مهمان

اصلا تو ماشین سوار شدی تا حالا

م
مهمان

سمند lx مدل ۹۴ دارم. تا الان خوب بوده و کلا دو مرتبه ایراد نسبتا جزئی پیدا کرده. به عنوان یه خانم از مسایل فنی سر درنمیارم ولی میتونم بگم ماشین کم دردسریه و فضای داخلیش خیلی راحت و وسیعه و نسبت به ۲۰۶ احساس امنیت بیشتری میده.

سایپا
مهمان

پس مزایا چی شد فقط کوبیدن بلدی

علی
مهمان

سلام ۲۰۶ مدل ۸۸ سوار شدم بعد ۱ سال کمپرستور کولر ش خراب شده گریبکسش صدا میده صداش جق دادم سمند مدل ۹۲ گرفتم مدیر مدرسه ام هم پراید۱۳۱ وسود اس ای خریدم از سمند راضی ام رفتیم مسافرت حال داد نرمی هر ماشینی ایراد دارد ولی تنها ایراد سمند مصرف بنزین در شهر مخصوصا موتور پژو ۲۰۰۰ بالاست به خاطر همین پراید گرفتم هم سمند دارم هم پرتید

نقاد
مهمان

وای عجب متن تاثیر گذاری

مرز های ادبیات فارسی را یک تنه جابجا کردی حاجی

مجتبی
مهمان

سلام
آقا مدیر
اجازه؟
آخر خط دوم‌ نوشتید : (صداش جق داده)
دقیقا یعنی چی نوشتی؟؟
از موتوری جنس می خری حاجی؟؟

حسین
مهمان

آقای مدیر ، یه چند جلسه سر کلاس فارسی بشین تا هم املا یاد بگیری هم طرز صحیح جمله بندی و نگارش

مهران
مهمان

خخخخخخخ دمتگرم