نقد و بررسی دانگ فنگ H30 کراس و هرآنچه باید بدانید

بروزرسانی در: سه شنبه 4 تیر 98 ساعت 13:45
نقد و بررسی دانگ فنگ H30 کراس و هرآنچه باید بدانید

H30 کراس یک خودرو چینی است که اخیرا به سبد پربار محصولات ایران‌خودرو اضافه‌شده است و تاکنون توانسته به لطف تبلیغات فراوان، امکانات متنوع و طراحی خاص خود، پیش‌فروش بسیار خوبی را تجربه کند.

دانگ‌فنگ موتور یکی از شرکت­‌های قدرتمند کشور چین محسوب می­‌شود که فعالیت­‌های خود را از سال ۱۹۶۸ درزمینه تولید انواع وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس و کامیون آغاز نموده است. در سال ۱۳۹۴ شرکت ایران­‌خودرو اقدام به معرفی H30 کراس کرده و موفق شد به کمک تبلیغات فراوان، پیش‌فروش بسیار خوبی را تجربه کند.
متأسفانه در این میان اغلب خریداران تصور می‌کردند که موفق به پیش‌خرید یک خودرو شاسی­‌ بلند مدرن شده‌اند اما پس از فرارسیدن موعد تحویل، به توانایی بالای واحد بازرگانی ایران‌خودرو و همچنین معنی واقعی کلمه «کراس» پی بردند، زیرا با خودرویی مواجه شدند که هیچ شباهتی به یک شاسی‌بلند نداشته و بیشتر شبیه به یک استیشن واگن و یا یک هاچبک بلندقد بوده است. در ادامه تیم بررسی تخصصی Z4CAR قصد دارد به بررسی کامل دانگ فنگ H30 کراس پرداخته و تجربیاتش را در اختیار شما عزیزان قرار دهد، با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری


H30 کراس

قبل از هر چیزی باید بدانید که شرکت دانگ‌فنگ شریک تجاری کمپانی پژو- سیتروئن (PSA) بوده و به همین دلیل این خودرو محصول ترکیبی این سه خودروساز محسوب می‌شود. پس از انجام توافقات اولیه، این شرکت‌ها تصمیم گرفتند تا با وسایلی که چندان برایشان اهمیت ندارد یک خودرو بسازند؛ در همین راستا کمپانی پژو تصمیم گرفت تا پلتفرم پژو ۳۰۸ را که مدت‌ها در گوشه‌ای رهاشده بود، با پیشرانه از دور خارج‌شده پژو ۲۰۶ (TU5) ترکیب کند و از این طریق بخش فنی کار تمام‌شده به‌حساب می‌آمد؛ در مقابل دانگ­ فنگ هم تصمیم گرفت با ساخت بدنه‌­ای شبیه یک نیم‌دایره بزرگ چرخ‌دار، از زحمات پژو سپاس گذاری کند. بله این‌گونه بود که H30 کراس شکل گرفت!
اگر بخواهیم کمی به دانگ فنگ H30 ارفاق کنیم، این خودرو در سگمنت J و در دسته‌بندی شاسی بلندهای کوچک قرار می‌گیرد اما در واقعیت همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، تقریبا ابعاد و ظاهر این خودرو با هیچ‌کدام از کلاس‌بندی‌های جهانی هماهنگی ندارد؛ به‌طوری‌که حجم کلی بدنه یادآور خودروهای هاچبک بوده اما ارتفاع سیستم تعلیق، باربند نصب‌شده روی سقف و فلاپ­های اطراف خودرو تداعی‌کننده خودروهای کراس اوور است. در یک نگاه کلی به طراحی ظاهری H30 کراس، می‌توان گفت که با یک خودرو ساده اما قدیمی مواجه هستیم که تنها بخش جالب نمای جلویی این خودرو، چراغ‌های زاویه‌دار و مه شکن‌های کرومی آن است؛ بخش جانبی این خودرو نیز به لطف استفاده از فلاپ‌های تیره‌رنگ پلاستیکی کمی جوان‌پسند به نظر می‌آید، اما بازهم سایز کوچک چرخ‌ها آزاردهنده است. در نمای پشتی H30­ کراس با چراغ‌هایی عمودی مواجه هستیم که تا روی ستون­‌های انتهایی امتداد دارند و از این نظر یادآور محصولات کمپانی ولوو خواهند بود. درمجموع باید گفت گرچه زیبایی تعریفی نسبی دارد و ازنظر هر شخصی به گونه متفاوت معنا می‌شود اما ازنظر نگارنده و عده زیادی از کارشناسان حوزه خودرو به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان به طراحی ظاهری این خودرو نمره قبولی داد.

طراحی داخلی


H30 CROSS

در بخش داخلی H30 کراس فضای مناسبی برای سرنشینان در نظر گرفته‌شده است، به‌طوری‌که تمامی سرنشینان این خودرو فضای پا و سر مناسبی را در اختیار خواهند داشت. صندلی‌های ردیف جلوی این خودرو قابلیت تنظیم در ۶ جهت را دارند و از رویه پارچه‌ای دورنگ بهره می‌برند. راحتی صندلی‌های H30 کراس به‌گونه‌ای است که می‌توان آن‌ها را فقط برای رانندگی در فضای شهری مناسب دانست و در رانندگی‌های طولانی‌مدت کمردردهای لذت بخشی را به همراه می‌آورد!
متریال بکار رفته در داشبورد این خودرو مانند اکثر رقبا در این بازه قیمتی، پلاستیک خشک بوده که مطمئنا این امر مواردی همچون ایجاد صدا و رنگ‌پریدگی را در درازمدت به همراه خواهد داشت. طراحی فرمان، خطوط منحنی داشبورد، طرح اسپرت آمپرها و به‌طورکلی طراحی داشبورد حس خوبی را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. تنها نکته منفی این بخش ارگونومی نامناسب داشبورد است، به‌طوری‌که برخی ادوات همچون دکمه چراغ‌خطر که در موارد اضطراری به‌سرعت به آن نیاز پیدا خواهید کرد، در پایین‌ترین نقطه داشبورد قرار داده‌شده است و همچنین گاهی در زمان استفاده از سیستم مولتی‌مدیا و سیستم تهویه مجبور هستید کمی به سمت آن‌ها خم‌شده تا دید مناسبی نسبت به اطلاعات به نمایش درآمده در این سیستم‌ها پیدا کنید.

امکانات رفاهی


H30 کراس

به نظر بسیاری از خودروسازان داخلی در بازه قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومان، تنها فاکتور مهم برای یک خودرو توان حرکتی آن بوده و استفاده از امکاناتی نظیر نویگیشن، روکش چرم صندلی‌، سانروف و... کاری بیهوده و اضافی محسوب می‌شود؛ اما در کمال ناباوری دانگ‌فنگ در این بخش سنگ تمام گذاشته و ثابت کرده است که یک خودرو علاوه بر دنده، فرمان و بوق به امکاناتی دیگری هم نیاز دارد.
استفاده از امکانات رفاهی متنوع یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب شده و ازجمله این امکانات می‌توان به سیستم مولتی‌مدیا مجهز به مانیتور ۶.۵ لمسی، سیستم نویگیشن سخنگو، صندلی راننده دارای قابلیت تنظیم دستی در شش‌جهت، صندلی‌های عقب تاشو، شیشه‌های برقی جلو و عقب، سانروف برقی، فرمان تلسکوپی دارای تنظیم چهار جهتِ، آینه‌های مجهز به سیستم گرمایشی و راهنما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و... اشاره کرد. H30 کراس با امکانات متنوعی که دارد می‌تواند رقیب سرسختی برای خودروهایی همچون رنو ساندرو باشد.

ایمنی


H30 CROSS

در بازار کنونی، برای حفظ امنیت سرنشینان خودرو رقابت سنگینی برپاست و هر شرکتی سعی دارد محصول تولیدی خود را امن‌تر و مستحکم‌تر از سایر رقبا به نمایش بگذارد. در همین راستا کمپانی‌های چینی تولیدات خود را برای بررسی میزان امنیت به موسسه تست ایمنی چین یا همان CNCAP فرستاده تا از کم و کیف امنیت آن مطلع گردند. گفتنی است رقابت در این زمینه تا حدی پیشرفت کرده است که اکنون محصولات کمپانی‌هایی همچون چری و لیفان هم موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از این موسسه می‌شوند؛ اما در کمال تعجب H30 کراس تنها موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است که نتیجه نسبتا ضعیفی محسوب می‌شود.
دربخش ایمنی H30 کراس به امکاناتی همچون ۴ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)، ترمزهای دیسکی خنک شونده مجهز به (ABS و EBD)، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل میکرو سوییچی درب‌ها، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب، ایزوفیکس (قابلیت نصب صندلی کودک) و... مجهز شده است.
البته نباید فراموش کرد که H30 کراس فاقد سیستم کنترل پایداری (ESP) است؛ بنابراین می‌توان گفت که هرچند سیستم تعلیق این خودرو نسبت به ارتفاع آن عملکرد خوبی دارد، اما هنگام رانندگی در جاده‌های پرپیچ‌وخم باید کمی از سرعت خود کاسته و محتاطانه‌تر رانندگی کرد.

مشخصات فنی


H30 CROSS

در بخش فنی برای این اعجوبه دورگه، پیشرانه TU5 در نظر گرفته‌شده که پیشرانه‌ای بنام برای بازار خودرویی کشور محسوب می‌شود و همان‌طور که همگی می‌دانیم این پیشرانه در ابتدا متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بوده که پس از مدتی سر از خودروهای گوناگون درآورده است. این پیشرانه به‌صورت چهارسیلندر خطی بوده و حجمی معادل ۱.۶ لیتر، ۱۰۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. شرکت دانگ‌فنگ به‌منظور انتقال قدرت تولیدشده توسط این پیشرانه به چرخ‌های جلو، از گیربکس ساخته‌شده کمپانی ژاپنی AISIN استفاده کرده است که گرچه تکنولوژی ساخت آن کمی قدیمی بوده، اما از کیفیت مطلوبی برخوردار است و تعویض دنده‌های نرمی را برای خودرو به همراه دارد. قابلیت تیپ ترونیک در گیربکس این خودرو وجود ندارد اما شرکت دانگ‌فنگ حالت‌های Sport (برای دستیابی به حداکثر توان پیشرانه)، Snow (برای استفاده در جاده‌های برفی و لغزنده)، O/D ( حالت اوور درایو که باعث می‌شود خودرو فقط با سه دنده حرکت ‌کند)، ۲ (معادل استفاده از دنده دو در گیربکس‌های دنده دستی)، L (معادل استفاده از دنده یک در گیربکس‌های دنده دستی) را برای این به اصطلاح کراس‌اوور خود در نظر گرفته است. طبق ادعای شرکت ایران‌خودرو این پیشرانه به‌طور ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرفی معادل ۷ لیتر دارد که کمی بیشتر از این‌ها از آن انتظار می‌رود! شتاب صفرتا صد کیلومتر رسمی اعلام‌شده برای H30 کراس ۱۲.۵ ثانیه در مدل‌های اتوماتیک بوده است، درحالی‌که در واقعیت ما با عددی در حدود ۱۴.۵ الی ۱۶ ثانیه مواجه شدیم که با توجه به وزن ۱۲۳۰ کیلویی (۲۰۰ کیلو سنگین‌تر از ۲۰۶ تیپ ۵) این خودرو چندان هم دور از انتظار نبوده است. ناگفته نماند که این اعداد برای مدل‌های دنده دستی تا حدودی امیدوارکننده‌تر خواهد بود.

کلام آخر


متأسفانه یا خوشبختانه بازه قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومان بسیار پر تقاضا بوده و به‌نوعی می‌توان گفت که تشنه خودروی جدید است و حتی گاهی تنها منطق افراد برای خرید یک خودرو در این رنج قیمتی، متفاوت بودن آن با سایر تولیدات شرکت‌های خودروسازی است! در این میان H30 کراس را می‌توان خودرویی نه‌چندان زیبا، جادار و دارای امکانات رفاهی مناسب دانست که شاید برای تنوع گزینه مناسبی باشد، اما مطمئنا به دلیل ایمنی کم، پیشرانه پر استهلاک، استفاده از گیربکسی با تکنولوژی قدیمی، کیفیت پایین قطعات استفاده‌شده در کابین و... گزینه مناسبی برای استفاده طولانی‌مدت نباشد و در آخر به همگی شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید هر خودرو به‌طور کامل درباره آن تحقیق کنید، چون در بسیاری از مواقع فروش خودروهای این‌چنینی کاری بسیار سخت و زیان‌آور خواهد بود.

 نویسنده: سعید رنجبر  عکاس : آریا محسنی  

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

73 دیدگاه ها برای "نقد و بررسی دانگ فنگ H30 کراس و هرآنچه باید بدانید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
Ab
مهمان
سلام.من اچ سی کراس دارم مدل ۹۶که ۱۶۸هزارتارفته تاالانکه برج۱۱/۱۴۰۲هستیم…ومن ازصاحب اولش خریدم۱۱۰تا رفته بود وسه ساله خریدمش…بنظرمن یکی ازباکیفیت ترین خودروهای مونتاژی تاحالا بوده.تاحالا بجز وسایل مصرفی خرج دیگه ای نداشته خداییش.چونکه مهمترین مزیتش همخونی گیربکس وموتورهست وگیربکس بسیارباکیفیتش.درسته فناوری گیربکسش واسه چندسال پیشه.اماخب گیربکس ژاپنی هست که عمربسیاربالایی داره.وباتوجه به قیمت اچ سی کراس کاملا بصرفه هست.ماشین خیلی جاداری هست وسواری نرم وترمزخوبی داره.چهره ماشین هم سلیقه ای هست یکی خوشش میاد یکی خوشش نمیاد.اما بنظرمن ماشین زیباییه.وبزرگترین خوبیش اینه که موتور تیوفایوهست یعنی هرقطعه ایشو بخوای براحتی پیدا میشه برخلاف مابقی چینیاکه یدکیشون سخت پیدا میشه.بنظرمن تمیزش… بیشتر
Amir
مهمان

از ال ممد ک بهتره

امید
مهمان
دورود و خسته نباشید عزیزان نکات مثبتی که میخوام از ماشینم دانگ فنگ اچ سی کراس بگم غرض این نیست که برین بخرین خدا شاهده نخرین هم من مالک کیف خواهم کرد چون دست هر کسی نخواهد بود . بنده ۶ ماهه خریدم و ۱۵ تا باهاش رانندگی کردم آفرود و آنرود خارج جاده و جاده اول اینکه در پستی بلندی های خارج جاده کفی خودرو به هیچ وجه گیر نخواهد کرد چون مثل برخی کراس ها و همه شاسی بلند ها ی چرخ خودرو بالا معلق میمونه برای تعادل – دوم اینکه ت جاده های لغزنده به محض لیز… بیشتر
demis
مهمان
متاسفانه یک عده تو کشور ما پرسه میزنن فقط برای زدن تو سر ماشین ها که عمدتا دلال هستند .دوستانی که تا حالا پشت این ماشین ننشسته اند نمیدونم چی این ماشین را با ال ۹۰ مقایسه میکنن جلو داشبوردشو؟ اپشنهاشو دید پنجره عقب رو ؟ متاسفانه یا خوشبختانه هرکی به ماشین زیر پای خودش یک عرق خاص داره پیکان ۴۶ سوار میشی به اچ سی میگی لگن خب بیشتر از اینم ازت انتظاری نیست . با همین به قول شما لگن چینی هر ماشینی بخاد باش کورس میزارم هرکی دوست داره هر جمعه ساعت ۱۱ صبح پشت فرودگاه امام… بیشتر
امیر
مهمان

مصرف سوخت چقدره؟

بهنام
مهمان

داداش ماشینو کجا بردی واسه ریمپ ؟

یوسف
مهمان
با سلام من نه طرفدار اینها هستم ونه این کارخانه مال خانواده من است اما من زمانی که انقلاب شد ۲۴ سال سن داشتم ودر موفع انقلاب پیکان جوانان داشتم که از بازار با ماهی دو هزار تومتن فسطی خریدم و بسیار خوب بود اما معایب زیادی داشت فقط تنها چیزی که در این چهل سال بعد از انقلاب از این مملکت ورهبران ما یاد گرفتم وان این است هر چیز که رااحت وارزان با شه مردم ما می گویین پیف پیف خوب یادم است بهتریت تلویزیون گروندیک المان رنگی مفت بما میدادند ما دبال خارجی ها بودیم ما ملت… بیشتر
نگین
مهمان

من که نفهمیدم چی گفتی!!!

سروش
مهمان

من که نفهمیدم چی میگی

اصغر
مهمان

سلام. ممنون از اطلاع رسانی صادقانه تان در مورد این خودرو که انتخاب را برای مشتری راحتتر می کند.

محمد علی
مهمان

من شتاب ۱۲ ثانیه گرفتم
۱۶؟؟؟؟
برخلاف تصور بدلیل گیربکس نسبتا خوب و ecu متفاوت قدرت و شتاب خوبی داره!:) من خودمم فک نمیکردم انقد خوب باشه
شما قیافشو با جی مقایسه میکنید؟؟
بنظر من ک از ال نود و ساندرو ۲۰۶ بهتره ولی متاسفانه از بی ام و m8 قیافه پایینی داره!!!:)))
باید با رده های خودش مقایسش کرد!!!

حسین
مهمان

من یکسال و نیم هست که این ماشین رو دارم خیلی ازش راضی ام و از ال نود زشت و بدون آپشن و ۲۰۶ با فضای تنگش وبدون آپشن وساندرو با داخلی زشت و بدون آپشن و قیمت بالا خیلی بهتره
این ماشین گیربکس خیلی خوب و امکانات خیلی خوبی داره که تو رده زیر ۵۰ میلیون ماشین رو دستش نیست

Reza0987
مهمان

یعنی من اشغال تر این ماشین تو عمرم ندیدم

علي
مهمان
سلام و خسته نباشید میگم به دوستان متولی کانال و سایت بسیار عالی زوم ۴ کار . چند ماهه عضو کانالتون هستم و واقعا استفاده میبرم از مطالب مفیدتون . اولین آشنایی من با اچ سی هم از طریق معرفی کانال شما بود و بعد از تحقیق چند ماهه ، اول اسفند سال گذشته خریدم . همزمان یه سمند و یه ۲۰۶ هم داشتم که ۲۰۶ رو فروختم . بعنوان یه استفاده کننده از این ماشین ، نسبت به سایر محصولات ایران خودرو به این ماشین نمره ۱۸ از ۲۰ میدم . تا الان هیچگونه ایرادی نداشته و در شهر… بیشتر