پیش بینی قیمت خودرو ۹۸

بروزرسانی در: چهارشنبه 22 آبان 98 ساعت 14:28
پیش بینی قیمت خودرو 98

پیش بینی قیمت خودرو تا پایان سال ۹۸ ، پیش بینی قیمت خودرو پاییز ۹۸ ، پیش بینی قیمت خودرو سال ۹۸ ، ۹۹

تشدید رکود در حالی حرف اول این روزهای بازار خودرو است که اتفاق مشهودی در زمینه عرضه خودروهای داخلی و خارجی به بازار خودرو نیفتاده است.

درواقع همپوشانی کاهش عرضه خودرو و تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو باعث شده است تا با تثبیت نرخ ارز، قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار بی‌مشتری تثبیت‌شده یا در برخی موارد سیر نزولی به خود گیرد. باوجوداین رکود طی چند هفته گذشته قیمت بعضی خودروهای داخلی در بازار افزایش نسبی قیمت را تجربه کرده است. از طرف دیگر باوجود تأکید قبلی وزارت صنعت مبنی بر جلوگیری از پیش‌فروش خودرو توسط گروه‌های خودروسازی تا زمان ایفای تعهدات معوق و جاری پیش‌فروش محصولاتشان به مشتریان و وعده‌های مطرح ‌شده برای انجام این تعهدات تا پایان امسال، هفته پیش ایران ‌خودرو پیش ‌فروش ۶ محصول خود باقیمت نامشخص و موعد تحویل شهریورماه سال ۹۹ را در دستور کار قرارداد. پیش ‌فروشی که بنا بر اعلام خودروسازان با مجوز وزارت صنعت انجام گرفته است. با این‌ وجود کارشناسان نسبت به آثار مثبت این شیوه پیش‌ فروش بر وضعیت عرضه و نزدیک شدن قیمت‌های مصوب و حاشیه بازار خودرو ابراز تردید کرده و تأکید می‌کنند که این شیوه عرضه خودرو تنها باهدف تأمین نقدینگی و پاسخگویی به تقاضای کاذب موجود در بازار خودرو انجام می‌گیرد. چون که این‌گونه متقاضیان خرید خودرو درواقع سرمایه‌گذاری در بازار را باهدف دریافت سود مشارکت، زیان احتمالی تأخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی و احتمال رشد نجومی قیمت‌ها در دستور کار قرار داده‌اند و گروه‌های خودروسازی هم با این شیوه بخشی از نقدینگی موردنیاز خود را تأمین خواهند کرد؛ ولی در بازار خودروهای خارجی با وجود ممنوعیت واردات از نزدیک به ۲ سال پیش و سرنوشت نامعلوم بیش از ۶ هزار خودرو دپو شده در گمرکات کشور، به خاطر کاهش قدرت خرید مردم و نبود تقاضای واقعی در بازار، قیمت‌ها ثابت مانده یا سیر نزولی دارد. روی دیگر نابسامانی بازار خودرو به تداوم مشکلات تأمین و تولید داخل بعضی قطعات مرتبط است که حتی ارائه خدمات پس از فروش به ویژه برای خودروهای وارداتی یا مونتاژ داخل با را مشکل رو به رو کرده است. با این وضعیت معلوم نیست که سرنوشت بازار خودرو در نیمه دوم امسال با رشد احتمالی تقاضا در بازار شب عید خودرو چگونه خواهد بود. در گفت‌وگو با سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو شرایط کنونی و پیش بینی قیمت خودرو در نیمه دوم امسال را مطرح کردیم که می‌خوانید.

شرایط کنونی بازار خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طی سه هفته گذشته در بازار خودروهای داخلی، ثبات نسبی وجود داشت اما طی اوایل هفته دوم مهرماه، قیمت چند مدل محصولات انواع گروه سمند مثل سمند ال ایکس، معمولی، ای اف سون، سورن، دوگانه و ... و انواع پژو ۲۰۶ شامل تیپ ۵، تیپ ۲، اس دی وی ۸ و...نزدیک به یک تا ۳ میلیون تومان در بازار افزایش‌یافته است. به طوری که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو که در بازار تا ۷۳ میلیون کاهش‌یافته بود اکنون به ۷۷ میلیون و نوع فول این خودرو به ۸۰ میلیون تومان افزایش‌یافته است. در محصولات خانواده سایپا هم قیمت پراید ۱۳۱ نزدیک به یک‌ میلیون و پراید ۱۱۱ نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان گران شده است. دلیل افزایش قیمت محصولات پراید آن است که سایپا از حدود ۲ هفته پیش عرضه خودرو به بازار از طریق فاکتور کردن خودروهای ثبت ‌نامی مشتریان را متوقف کرده است. وقتی عرضه خودرو متوقف می‌شود باوجود نبودن مشتری بعضی افراد که خودرو در اختیار داشته و خواستار فروش آن هستند، قیمت این خودروها در بازار را نزدیک به ۲ تا ۳ میلیون تومان بالاتر اعلام می‌کنند.

به نظر شما دلیل افزایش قیمت بعضی خودروهای تولید مشترک مثل پژو ۲۰۰۸ یا خودروهای به روزتر ایران ‌خودرو مثل دنا چیست؟

قیمت پژو ۲۰۰۸ که قبلاً به ۲۹۲ میلیون تومان رسیده بود اکنون به حدود ۳۲۰ میلیون تومان افزایش‌ یافته است. بیشترین افزایش قیمت در محصولات ایران‌ خودرو بوده است؛ و در بازار انحصاری خودرو هرگاه زمزمه پیش‌ فروش بعضی خودروها مطرح می‌شود قیمت آن در بازار افزایش می‌یابد چون که وقتی شرکتی به تعهدات قبلی خود برای تحویل خودروهای ثبت نامی به مشتریان عمل ‌نکرده، پیش ‌فروش خودرو برای شهریورماه سال ۹۹ مشکلی را از بازار حل نخواهد کرد. تناقض‌گویی‌های وزارت صنعت در خصوص نحوه فروش و ممنوعیت و آزادسازی دوباره پیش ‌فروش خودرو هم به این شرایط دامن زده است. بخشی از این افزایش قیمت‌ها متأثر از فضای روانی ایجادشده توسط بعضی سایت‌های اینترنتی است و گرچه بعضی افراد سعی می‌کنند باخبرهای منفی بار روانی آن را به بازار خودرو منتقل کنند ولی به خاطر رکود و آرامش بازار این‌گونه اقدامات تأثیری در افزایش قیمت خودرو نخواهد داشت.

تأثیر این نوسان قیمت‌ها بر میزان معاملات خودرو چگونه بوده است؟

به نظر می‌رسد باید بازنگری کلی در خصوص شرایط تولید و عرضه خودروهای داخلی انجام گیرد چون که در بازار بی‌مشتری درصورتی‌که شرایط عرضه خودرو مناسب بود، فاصله قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودرو به حداقل خود می‌رسید این در حالی است که از حدود چند هفته پیش خودروسازان عرضه قطره‌چکانی خودرو را در دستور کار قرار داده‌اند که این عامل باعث شده در بازار بی‌مشتری خودرو هم شاهد نوسان و سیر صعودی قیمت بعضی خودروها باشیم. اکنون شمار معاملات روزانه خودرو به کمترین حد خود رسیده است و در بازار خودروهای داخلی یا وارداتی معامله چندانی انجام نمی‌گیرد. درواقع رکود حاکم بر بازار تشدید شده است و به نظر نمی‌رسد با این شرایط عرضه خودرو هم به نظر نمی‌رسد اتفاق مثبتی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار خودرو را شاهد باشیم.

با این شرایط چشم‌انداز بازار خودرو طی دو ماه آینده چگونه خواهد بود؟

اطلاع دقیقی از تیراژ تولید و موجودی انبار گروه‌های خودروسازی وجود ندارد ولی درصورتی‌که روند عرضه خودرو بهبود نیابد، جو روانی ناشی از آن باعث افزایش کاذب قیمت خودرو در بازار خواهد شد. اگر وضعیت عرضه خودرو بهبودیافته و شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو بتوانند نیاز روزانه بازار را تأمین کنند و موجودی خودرو در بازار افزایش یابد، به خاطر رکود حاکم بر بازار و خودروهایی که در اختیار بعضی خریداران قبلی خودرو بوده و در انتظار فرصت برای عرضه آن به بازار هستند، امکان تشدید سیر نزولی قیمت خودرو وجود دارد. با توجه به تثبیت نرخ ارز و نبود مشتری، در صورت افزایش عرضه و تحویل خودرو به مشتریان به خاطر آن‌که خودروهای در اختیار واسطه‌ها و دلال‌ها هم زیاد است، می‌توان انتظار کاهش یا حداقل تثبیت قیمت خودرو را داشت. مگر آن‌که خودروسازان به روال هفته دوم مهرماه عرضه خودرو را کاهش داده و میزان ورودی این کالا به بازار کاهش یابد که در این صورت باید انتظار نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو را داشت. وقتی نرخ ارز ثابت مانده و مشتری برای خرید خودرو وجود ندارد حتی باعرضه معمولی خودرو هم دلیلی برای افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو وجود ندارد.

آیا پیش ‌فروش طولانی‌ مدت خودرو هم بخشی از تقاضای بازار را پاسخ نمی‌دهد؟

این‌گونه نیست چون که این‌گونه پیش‌فروش‌های درازمدت باهدف سرمایه‌گذاری مشتریان، دریافت سود مشارکت و خسارت دیرکرد انجام می‌گیرد و از طرف دیگر خودروسازان هم به دنبال تأمین نقدینگی موردنیاز هستند که با این روند، تأثیر مثبتی در رشد عرضه و سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو نخواهد داشت. این‌گونه پیش ‌فروش‌ها به تقاضای کاذب بازار خودرو پاسخ می‌دهد و بعضی دلال‌ها برای خرید کالایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به هنگام تحویل آن ممکن است سود برده یا زیان کنند.

یعنی پیش ‌فروش ۶ محصول ایران ‌خودرو تأثیر مثبتی در بازار نداشته است؟

هفته پیش ایران ‌خودرو ۶ خودرو را باقیمت نامشخص و نرخ سود ۱۵ تا ۱۷ درصدی برای تحویل شهریورماه سال ۹۹ پیش‌فروش کرد که این شیوه عرضه خودرو بیشتر شبیه بانکداری است چون که هدف آن تأمین نقدینگی و پرداخت سود مشارکت و زیان دیرکرد احتمالی به مشتریان است. شرکتی که برای تحویل خودرو به مردم بدهکار است، معلوم نیست که چگونه می‌خواهد با افزایش تعهدات معوق خود، از طریق افزایش عرضه، فاصله قیمت‌های مصوب کارخانه و حاشیه بازار را کم کند، این‌گونه پیش‌فروش‌ها به نابسامانی بیشتر شرایط بازار و افزایش تعهدات معوق خودروسازان دامن می‌زند.

احتمال افزایش قیمت خودرو در نیمه دوم امسال با توجه به کاهش عرضه و افزایش نسبی قیمت برخی محصولات با نزدیکی به بازار پایان سال چقدر است؟

نمی‌توان چشم‌انداز روشنی از وضعیت بازار شب عید خودرو ارائه کرد چون شرایط تولید و عرضه خودرو با نوسانات شدیدی همراه است ولی آنچه مسلم است دولت باید به فکر چاره باشد که آیا خودروسازان قادر به تأمین نیاز بازار خودرو هستند و در غیر این صورت نسبت به واردات خودرو از کشورهایی مثل ترکیه (که مونتاژکار است) یا واردات خودروهای دست‌دوم اقدام کند. سال‌هاست که کشورهای همسایه مانند آذربایجان، ارمنستان و ترکیه نسبت به واردات خودروهای دست‌دوم اقدام می‌کنند و مردم خودروهای مناسب سوار می‌شوند و در چنین فضایی است که خودروسازان داخلی به فکر بهبود کیفیت و عرضه محصولات خود می‌افتند. بااین‌وجود به خاطر آن ‌که خودرو به‌اندازه کافی در اختیار مردم قرار داشته و کمبودی در این زمینه وجود ندارد و قبلاً هم بعضی اقشار متوسط جامعه باهدف کسب سود، سرمایه خود را تبدیل به خرید خودرو کرده و این خودروها به فروش نرسیده است، به نظر نمی‌رسد قیمت خودرو در نیمه دوم امسال افزایش یابد. این موضوع در خصوص خودروهای تولید داخل و وارداتی مصداق دارد و نمی‌توان انتظار نوسان قیمت خودرو در شب عید را داشت. مگر این‌که نرخ ارز نوسان داشته باشد. همچنین با سیاست وزارت صنعت برای تثبیت قیمت خودرو این احتمال وجود دارد که خودرو وارد کشور شده یا مجوز ترخیص بعضی خودروهای دپو شده از گمرکات کشور صادر شود. همچنین با واردات بعضی قطعات میزان عرضه خودروهای مونتاژ داخلی افزایش یابد. از طرف دیگر طی دو ماه گذشته با تغییر و تحولی که در مدیریت گروه‌های خودروسازی اتفاق افتاد جلوی انحصار در عرضه خودرو گرفته‌شده است.

در قیمت خودروهای وارداتی یا مونتاژ داخل تغییر قیمت خاصی رخ نداده است و شرکت‌های که به هنگام نوسان نرخ ارز قیمت محصولات خود را افزایش دادند باوجود فروش محصولات آن‌ها در بازار به نرخ زیر قیمت کارخانه حاضر به تغییر پایه قیمتی خودروها نیستند. مثلاً قیمت خودروهای مدیران خودرو نزدیک به ۲۰ تا ۶۰ میلیون، جک اس ۵ کرمان موتور نزدیک به ۴۰ میلیون یا سراتوی سایپا در بازار نزدیک به ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان زیر قیمت مصوب کارخانه فروخته می‌شود و سازمان حمایت هم بارها اعلام کرده که به قیمت‌گذاری بالای خودرو توسط برخی شرکت‌های مونتاژ کننده رسیدگی می‌کند اما هنوز نتیجه مشخصی را به دنبال نداشته است. قیمت این خودروها به هنگام نوسان نرخ ارز افزایش ‌یافته و این خودروها هم به طور فول سی دکی دی و با تعرفه کمتر از وارد کشور می‌شود، همچنین نرخ ارز کاهش ‌یافته است و با این وضعیت باید قیمت مصرف‌کننده اعلام ‌شده این خودروها توسط شرکت‌های مونتاژ کننده هم کاهش یابد. باید یک‌بار برای همیشه بررسی شود که قیمت تمام‌ شده این خودروها با واردات قطعات به طور سی کی دی چقدر است. از مهرماه سال اخیر که شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته و این کار به ستاد تنظیم بازار موکول شد، خلأ بررسی قیمت تمام ‌شده و ابلاغ نرخ‌های مصوب در بازار خودرو را شاهد هستیم و باید ستاد تنظیم بازار با ورود به این موضوع برای یک ‌بار قیمت تمام ‌شده سراتو را تعیین واعلام کند. وقتی در مقابل نوسان عرضه خودرو سکوت می‌کنند، این شرایط در بازار را شاهد خواهیم بود.

پیش ‌از این فروش خودرو به شیوه کارتکسی، ویرایشی و یا صلح در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان از عوامل بالا ماندن قیمت‌های حاشیه بازار خودرو اعلام می‌شد، آیا با برخوردهای نظارتی اخیر هم این رویه ادامه دارد؟

اکنون با این موضوع برخورد شده و در گروه‌های سایپا و ایران‌ خودرو با این تخلف برخورد شده است. این شرکت‌ها خودروهای ثبت نامی مشتریان را به طور پلاک شده تحویل می‌دهند؛ اما در برخی دیگر از گروه‌های خودروسازی همچنان فروش کارتکسی ادامه دارد که باید با این موضوع برخورد شود. فروش کارتکس، صلح و ویرایشی خودرو، دست افرادی که خودروها را به‌صورت سبدی و عمده خریداری کرده‌اند را باز می‌گذارد تا از طریق نمایندگی‌های رسمی فروش این خودروها را به نرخ روز حاشیه بازار به مشتریان عرضه کنند. درواقع اختلاف قیمت فروش کارتکسی و قیمت رسمی این خودروسازان از طریق این نمایندگی‌ها به جیب دلال‌ها واریز می‌شود.

وضعیت بازار خودروهای خارجی چگونه است؟

در بازار خودروهای وارداتی طی سه ماه گذشته به خاطر تثبیت نرخ ارز، ثبات قیمت‌ها را شاهد بوده‌ایم و طی این مدت تغییر خاصی در بازار انجام نگرفته است. قیمت این خودروها ثابت مانده یا سیر نزولی دارد به طوری که قیمت سراتو یا النترا که نزدیک به یک ماه پیش به قیمت ۴۶۵ میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شد اکنون به ۴۵۰ میلیون تومان، سانتافه به ۷۴۰ تا ۷۵۰ میلیون، اسپورتیج به ۶۸۰ میلیون تومان کاهش‌ یافته است. درواقع باوجود آن‌ که واردات این‌گونه خودروها طی دو سال اخیر متوقف بوده است به خاطر رکود شدید بازار و نبود تقاضای مؤثر، قیمت‌ها ثابت مانده یا سیر نزولی دارد و بازار خودروهای خارجی از آرامش نسبی برخوردار و قیمت خودروهای وارداتی به نرخ فروردین‌ ماه امسال رسیده است. این کاهش قیمت در انواع خودروهای رده قیمتی بالای چند میلیارد و کمتر از یک میلیارد تومان اتفاق افتاده است. قیمت خودروهای لوکس هم کاهش داشته است مثلاً قیمت خودرو سری ۷ بی ام و که در تیرماه امسال به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده بود، اکنون به ۳ میلیارد تومان کاهش‌یافته و حتی با این شرایط هم خریداری برای این خودروها وجود ندارد.

معاملات کنونی بازار خودروهای خارجی در چه رده قیمتی انجام می‌گیرد؟

در خودروهای رده قیمتی بالای ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان خارجی معاملات به‌کندی انجام می‌گیرد و مشتری برای این خودروها وجود ندارد. بیشتر خودروهای لوکس چند میلیارد تومانی هفته‌ها و ماه‌ها است که در ویترین نمایشگاه‌ها تکان نخورده است. از طرف دیگر بیشتر معاملات در بازار خودروهای خارجی به سمت خودروهای دست‌ دوم سوق پیداکرده است. مثلاً قیمت هیواندی اکسنت که قبلاً به مرز ۴۰۰ میلیون تومان رسیده بود و از ۸ ماه پیش توسط کرمان موتور به بازار عرضه نشده است باقیمتی نزدیک به ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود. یا جک اس ۵ که کرمان موتور آن را نزدیک به ۳۰۱ میلیون تومان فاکتور می‌کند در بازار به قیمت ۲۵۸ میلیون تومان معامله می‌شود. اکثر مشتریان به علت خرید خودروهای دست‌دوم یا خودروهای خارجی مونتاژ داخل مثل مزدا، سی تری، اکسنت، النترا و ... هستند. اکنون بیشتر خریداران خودرو مشتریان واقعی هستند چون که سرمایه‌گذاران بازار خودرو از سال پیش تاکنون زیان ۴۰ درصدی را متحمل شده‌اند. درواقع سرمایه‌گذاران بازار خودرو تنها به هنگام نوسان نرخ ارز و رشد بی‌رویه قیمت‌ها سود می‌برند.

منبع : عصر خودرو

قیمت روز خودرو

قیمت خودروهای ایران خودرو

قیمت خودروهای سایپا پراید

قیمت محصولات سایپا

قیمت محصولات پارس خودرو

قیمت محصولات مدیران خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

63 دیدگاه ها برای "پیش بینی قیمت خودرو ۹۸"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
رضا
مهمان

مردم نخرید
نخرید
نمی میرید
تا ارزان شه

f
مهمان

نفرات رو زیاد کنید ملت تو صف معطل نشه ممنون

دوست خامنه ای
مهمان

ما به فکر نون شبیم ماشین پیش کش

محمد
مهمان

ماشبن صفرنخرید ماشین کارکرده بخرید.

حامد نصرآبادی
مهمان
باسلام خدمت ایرانخودروییهایه عزیز،ساله نوتون مبارک،این چه قیمتهایه پرتیست که روی بعضی از اقلام فروشیتون گذاشتید،شماها اصلا فکر کردید اونیکه یک خودرو یا یک سرمایه در گردش ایران خودرو خرید کرده چقدر متضرر میشود تا اونیکه دلال است و ده تا ماشین با کارتهای ملی دیگران و پوله خودش در شرکت سرریز کرده هیچ مشکلی براش پیش نمیاد،آخه انصافم خوب چیزیه،پارسال من ازتان یک پژو اس دی خریدم قرار بود با قیمت ساله قبل با من حساب شود دو ساعت رفتم تا بانک اومدم یکهویی هشت میلیون رفت روی ماشین،شما خدایی فکر دارید در سرتان که یکی از کجا میتونه،۸۸میلیون… بیشتر
shahin
مهمان

مردم نخرید نخرید. دوباره منت میکشن

امید
مهمان

داداش همین امروز هایما s7 رو پرسیدم یارو میگه ۲۳۰ میلیون تومان نقد .نوشتن که ملاک نیست کسی هم گیر بده میان ۱۰۰۰تا به این قیمت میدن ۱۰۰ هزارتا به قیمت ۱۰برابرش توسط دلالهاشون توبازار آزاد .اخه خیلی جالبه ها از گرسنگی هم بمیریم حتی یه اعتراض هم نمیکنیم .نمونه واضح جک اس ۵ رو تا چند ماه پیش میخریدی ۷۷ میلون تومان (۱سال پیش)الان خود لیفان گزاشته ۲۳۵ میلیون تومان ……حقمونه خودمون وقتی داشتند به دزدیهاشون اعتراف میکردن بازه رفتیم به اونی که بیشتر دزدی کرده رای دادیم …خودم کردم که لعنت بر خودم باد

سامان
مهمان

اخه چرا پراید باید ۴۰ ملیون باشه چی داره مگه

مسلم
مهمان

۵۳میلیون داداش

ابی
مهمان

۶۰ میلیون داداش

کا
مهمان

۶۵ میلیون داداش

سامان
مهمان

بابا این چه بلایی هست سر این مردم مظلوم میارید این حق این ادما نیست اینا اینقدر شهید دادن که امروز اینجوری باشه اخه ظلم هم حدی داره بسه دیگه

حسین
مهمان

واقعا جای تاسف داره که چرا بعضی از مردم ما متوجه نیستن که هجوم آوردن برای خرید خودرو و یا هر چیز دیگه ای که داره گروه میشه در واقع دارن خود زنی میکنن
اینکه یه کالایی را گران خرید کنیم به این امید که از این موج تورم بوجود آمده عقب نیفتیم یک رفتار بسیار غلطی است چون اینگونه رفتارها باعث ایجاد تورم در قیمت کلیه کالاهای مورد نیاز ما خواهد شد و باعث گرانی و بدبختی بیشتر خود ما خواهد بود