نگاهی به آشفته بازار پژو ۲۰۰۸ در ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نگاهی به آشفته بازار پژو 2008 در ایران

کمپانی صنعتی ” ایران خودرو ” با تأسیس شرکت ” ایکاپ “، پژو ۲۰۰۸ را در نسخه فیس لیفت از سال پیش روی خط تولید برده و حالا چند ماهی است که تولید آن را افزایش داده است.
با این که تولید پژو ۲۰۰۸ افزایش پیدا کرده است، ولی خبری از پیش فروش مرحله جدید نیست و گویا همچنان دیرکرد در تحویل‌های این اتومبیل ادامه دارد. جالب این که اگر در مرحله اول پیش فروش، رنگی به غیر از سفید را انتخاب کرده باشید، احتمال دارد تا امروز تأخیر بیش از ۵ ماه شامل حال شما شده باشد. به تازگی شاهد آن هستیم که در کنار پژو ۲۰۰۸ های سفید رنگ، تعداد انگشت شماری رنگ نوک مدادی و مشکی هم به بازار آمده و می‌توان آن‌ها را در آگهی‌ها با کمی قیمت بالاتر از سفید خریداری کرد.
زمانی که پژو ۲۰۰۸ وارد بازار ایران شد و قیمتی بیشتر از ۱۲۰ میلیون تومان را تجربه کرد، حتی قیمتی بیش‌تر از شاسی بلندهای هم رده غیر چینی وارداتی داشت و چنین موضوع ای این سؤال را برای بسیاری ایجاد کرده بود که به چه دلیلی قیمت پژو ۲۰۰۸ از رقبای وارداتی‌اش بالاتر است؟ با این که همیشه ” ایران خودرو ” دلایلی را برای این اتفاق اعلام می‌کرد و کارشناسان پژو هم علت گران‌تر شدن پژو ۲۰۰۸ را پیشرانه ۱۶۵ اسب بخار و گیر بکس ۶ سرعته آیسین می‌دانند. همینطور ایجاد بازار آزاد و دلالی اتومبیل باعث شده اتومبیلی که کم‌تر از ۱۱۰ میلیون تومان در کارخانه قیمت دارد، از همان روز نخست قیمتی بیشتر از ۱۲۰ میلیون تومان را در بازار داشته باشد.
سال پیش که هنوز تعرفه‌های واردات اتومبیل افزایش پیدا نکرده بود، در اکثر مواقع با هزینه‌ای کم‌تر از بهای آزاد پژو ۲۰۰۸، می‌شد اتومبیل‌های سانگ یانگ تیوولی، رنو کپچر، داستر، نیسان جوک اسکای پک و… را خریداری کرد. ولی امروز با افزایش تعرفه واردات و نوسان بهای ارز شاهد هستیم که قیمت این اتومبیل‌ها بیشتر از ۱۳۸ میلیون تومان شده و رقیب‌هایی که گاهی ارزان‌تر از پژو ۲۰۰۸ بوده‌اند، امروز قیمتی بالاتر از ۱۷۰ میلیون تومان را تجربه می‌کنند.
در حال حاضر برای خرید پژو ۲۰۰۸ در بازار آزاد به بودجه ۱۲۵ تا ۱۳۳ میلیون تومان نیاز است. این اختلاف قیمت به دلیل مدل ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ اعلام می‌شود و گاهی بعضی از فروشندگان از قیمت اعلام شده خود به عدد کم‌تری راضی نمی‌شوند. ولی اگر بخواهید به سراغ سانگ یانگ تیوولی مدل ۲۰۱۸ بروید که همان روز خودرو را تحویل بگیرید، باید هزینه حدود ۱۵۰ تا ۱۵۹ میلیون تومان را قبول کنید. همینطور رنو کپچر ۲۰۱۷ فول آپشن قیمت ۱۴۱ تا ۱۴۹ میلیون تومان را در بازار آزاد دارد و بعضی شنیده‌ها حاکی از آن است که شاید نسخه ۲۰۱۸ فیس لیفت آن، از طرف ” نگین خودرو ” با قیمتی بالاتر از ۱۶۰ میلیون تومان به بازار آید. رنو داستر هم در نسخه‌های گوناگون تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل با مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، قیمتی نزدیک به ۱۴۱ تا ۱۶۳ میلیون تومان را دارند. نیسان جوک اسکای پک هم با مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۱۷۵ تا ۱۸۲ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.
جالب است که حتی چری تیگو ۷ به عنوان یک شاسی بلند چینی مونتاژ داخل، قیمت ۱۴۹ تا ۱۵۴ میلیون تومان را به خود اختصاص داده و می‌بینیم که اتومبیل چینی ارزان‌تر از پژو ۲۰۰۸ در بازار سال پیش، قیمتی به مراتب بیش‌تر از یک فرانسوی تولید داخل را به خود اختصاص داده است.
در این جا می‌بینیم که با افزایش تعرفه واردات، تنها حمایتی که از خودروسازان داخلی شده، این بوده است که با بالا رفتن قیمت اتومبیل‌های مشابه وارداتی، بتوانند فروش آسان‌تری را برای خودروسازان فراهم کنند و متقاضیان هم به دلیل افزایش قیمت‌های بسیار زیاد اتومبیل‌های دلخواه خود، به خواسته خود یا از روی اجبار به سراغ تولیدات داخلی بروند.
کارشناسان بازار خودرو می گویند: «ایران خودرو، هنوز بخش نامه جدید قیمت خودروهای خود را اعلام نکرده و آخرین تغییرات قیمتی آن به اسفند ۹۶ باز می‌گردد. پس احتمال داده می‌شود اتومبیل‌های این کمپانی از جمله پژو ۲۰۰۸ هم افزایش قیمت ۴ تا ۱۰ درصدی را تجربه کنند و با این اتفاق قیمت بازار هم با شتاب بیش‌تری نسبت به کارخانه افزایش پیدا می‌کند.”

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "نگاهی به آشفته بازار پژو ۲۰۰۸ در ایران"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سیاوش
مهمان

پژو ۲۰۰۸ نسبت به خودروهای چینی و خودروهای وارداتی در محدوده قیمت خودش موتور و گیربکس فوق العاده ای داره و با توجه به افزایش قیمت بی دلیل خودروهای موجود در بازار به زودی به قیمتهای بالای ۱۶۰ میلیون هم میرسه.

پرسپولیسیم با افتخار
مهمان

دارم یاد اون حرف طرفدار ملوان تو انزلی میوفتم که تو برنامه نود زده بود