بازار خودروی چین آزاد می شود

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
بازار خودروی چین آزاد می شود

بازار چین از این به بعد پذیرای خودروهای آمریکایی و اروپایی خواهد شد و این خودروها بدون پرداخت تعرفه واردات با قیمت مناسب‌تر در دست مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. اهمیت این تصمیم زمانی آشکار خواهد شد که در نظر بگیریم چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است و در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۲۹ میلیون دستگاه خودروی نو در این کشور پلاک شده است. قوانین سختگیرانه چین تاکنون خودروسازان خارجی را وادار می‌کرد که سهمی ۵۰ درصدی از کسب و کار خود در این کشور را به یک خودروساز چینی واگذار کنند و هر خودروساز خارجی می‌توانست حداکثر در قالب دو شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با شرکای چینی همکاری کند. هر چند مقامات چینی از آغاز سال جاری میلادی خودروسازان را به رعایت استانداردهای کیفی متعددی مکلف کردند و تولید ۵۰۰ مدل خودرو همچنین به همین دلیل متوقف شد، با این حال، هنوز اما و اگرهای بسیار زیادی در مورد کیفیت خودروهای چینی وجود دارد. در این گونه شرایط اقدام دولت چین فشاری مضاعف به خودروسازان داخلی وارد خواهد کرد، اما کارشناسان عقیده دارند این تصمیم در درازمدت به نفع چینی‌ها تمام می‌شود.

رئیس دانگ فنگ، هیولای خودروسازی چین، در بازتاب به این خبر گفته: «اگر چه در کوتاه ‌مدت منافع قابل ‌توجهی نصیب خودروسازان خارجی خواهد شد، اما این تصمیم در درازمدت خودروسازی چین را توانمندتر و قوی‌تر خواهد ساخت.» یک موسسه تحقیقاتی خودرو در چین هم بیان کرده که این تغییر رویه باعث تشدید رقابت در بازار خودروی چین خواهد شد، اما در نگاه جامع‌تر، وضعیت این بازار را بهبود خواهد داد. از این پس خودروسازان چینی قادر نیستند به سودآوری کمپانی‌های جوینت ونچر مشترک با خودروسازان خارجی اطمینان کنند و ناچار به تقویت تولیدات خود روی خواهند آورد. به این ترتیب رقبای ضعیف‌تر، از گود رقابت خارج خواهند شد و شرکت‌های قدرتمندی مانند جیلی به کار خود ادامه خواهند داد.

افزایش رقابت به نفع همه

یک تحلیل گر صنعت خودرو در موسسه سرمایه‌گذاری میتسوبیشی یواف‌جی ژاپن باور دارد خودروسازان چینی در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده‌اند و تا مرحله‌ای که از شرکای خارجی خود بی‌نیاز شوند، فاصله کمی دارند، اما خودروسازان خارجی هم به عرضه مدل‌های جدیدتر در بازار چین ترغیب می‌شوند و به این ترتیب مشتریان چینی از رقابت خودروسازان منتفع خواهند شد. فولکس‌واگن نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده این عمل سبب خواهد شد خودروسازان خارجی با اطمینان بیشتری در چین سرمایه‌گذاری کنند و موج نوآوری در صنعت خودرو نیز تقویت خواهد شد.

فرصت رشد برای الکتریکی سازها

روزنامه وال‌ استریت ژورنال این عمل را گامی در جهت کاستن از تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین دانسته است؛ چراکه اکثر خودروسازان مطرح آمریکایی و آلمانی هم‌اکنون در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در چین فعالیت تولیدی دارند. اما باید به خاطر داشت سیاست الکتریکی سازی چین باعث شده است تولیدکنندگان خودروهای برقی هم دقت ویژه‌ای به این بازار نشان بدهند و در بازار داغ رقابت جهانی در زمینه توسعه و تولید خودروهای برقی، لزوم به اشتراک گذاشتن فناوری‌ها با شریک چینی موجب می‌شد خودروسازانی همچون تسلا از عواید حاصل از فعالیت در چین بگذرند و تولیداتشان را پس از پرداخت تعرفه ۲۵ درصدی در اختیار مشتریان چینی قرار دهند. حتی خودروسازانی شبیه جنرال موتورز و فولکس‌واگن که با مشارکت چینی‌ها در این کشور اقدام به تولید خودرو می‌کنند نیز تاکنون تولید خودروهای برقی را در چین آغاز نکرده‌اند. در سال ۲۰۱۷ اخباری در مورد ارائه تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان خودروهای برقی پخش شد.

دولت چین قصد داشت کارخانه‌های تولید خودروهای برقی در مناطق آزاد تجاری را از قوانین جاری مستثنی کند به صورتی که خودروسازان خارجی بتوانند بدون مشارکت چینی‌ها اقدام به تولید کنند. شرکت تسلا نیز اعلام کرده در حال مذاکره برای تأسیس کارخانه‌ای در شانگهای است، اما پیش از آنکه مذاکرات خودروسازان به توافقی قطعی کشیده شود مقامات چینی تصمیم گرفتند بازار برقی کشور را به روی خودروهای روز دنیا بگشایند. حال این خودروسازان فرصت خواهند یافت بدون آن که فناوری‌های پیشرفته خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، محصولات خود را با قیمتی مناسب‌تر در اختیار خریداران چینی قرار دهند و سهم خود را از بازار نوظهور برقی‌ها در چین افزایش بدهند. خریداران نیز قادر خواهند بود خودروهای برقی مورد نظر خود را از میان محصولاتی با امکانات گوناگون انتخاب کنند و خودروهای برقی اروپایی و آمریکایی دیگر کالای لوکس و مختص ثروتمندان نخواهند بود. ظاهری اولویت ها و مزایایی که دولت چین برای برقی‌سازها در نظر گرفته از یک سو در مسیر بهبود کیفیت هوا و رواج خودروهای برقی با کیفیت در این کشور است و از جهت دیگر استارت آپ‌ها و خودروسازان چینی را مجبور خواهد کرد در طراحی و تولید خودروهای برقی به شیوه‌ای عمل کنند که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت بتوانند با محصولات روز دنیا رقابت کنند.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar