بازداشت کارلوس گوسن چه تبعاتی را در پی خواهد داشت؟

پنج شنبه 1 آذر 97 ساعت 02:55
بازداشت کارلوس گوسن چه تبعاتی را در پی خواهد داشت؟

با انتشار خبر بازداشت کارلوس گوسن، مدیرعامل و رئیس کمپانی‌های رنو و نیسان موتور، خیلی از رسانه‌ها این موضوع و پیامدهای آن را برای صنعت خودرو مورد بررسی قرار دادند. تنها ساعاتی پس از اعلام این خبر بود که سهام رنو با کاهش ۱۰ درصدی رو به رو شد. خیلی از کارشناسان عقیده دارند او عنصر اصلی حفظ اتحاد بین رنو، نیسان و میتسوبیشی بوده است و اکنون در نبود گوسن آینده این اتحاد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در طول روزهای گذشته بازداشت کارلوس گوسن به خاطر بدهی مالیاتی در صدر اخبار قرار گرفته است؛ چون که او چهره‌ای شاخص و تاثیرگذار در این خصوص است. او روز دوشنبه به اتهام تخلفات مالی در ژاپن بازداشت شد. بازداشت یکی از برجسته‌ترین مدیران صنعت خودرو بعد از آن بود که در یک بررسی معلوم شد او و دیگر مدیران ارشد کمپانی «نیسان»، سال‌های متمادی تخلف مالی داشته‌اند. در پی انتشار این خبر شوکه کننده، متحد قدرتمند این کمپانی، «رنو» فرانسه هم درصدر اخبار قرار گرفت، شرکتی که گوسن در آنجا هم سمت مدیرعاملی را بر عهده دارد. به گزارش «سی‌ان‌ان»، نیسان و رنو به همراه دیگر خودروساز ژاپنی، میتسوبیشی موتور، بزرگ‌ترین اتحاد تولید خودروی جهانی را تشکیل می‌دهند و از هر ۹ خودروی فروش رفته در جهان، یک خودرو متعلق به اتحاد این سه خودروساز است. از سویی این سه کمپانی در مجموع بیش از ۴۷۰ هزار نفر نیروی‌کار در حدود ۲۰۰ کشور جهان دارند. نیسان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بعد از بازداشت گوسن تحقیقاتی را در خصوص این پرونده شروع کرده است.

بازداشت او به همراه یکی دیگر از اعضای هیات مدیره نیسان به خاطر نقض قوانین مالی و همکاری در اعلام گزارش اشتباه در خصوص درآمدهای خود بوده است. بر اساس گفته مراجع قانونی ژاپنی این دو فرد طی مدت پنج سال اخیر ۴۴ میلیون دلار تخلف مالیاتی داشته‌اند. این در حالی است که بیشترین میزان جریمه قضایی در ژاپن برای اعلام اطلاعات اشتباه درآمدی یا فرار مالیاتی ۱۰ سال حبس و پرداخت جریمه ۸۹ هزار دلاری است. اکنون سرنوشت گوسن که ریاست دو کمپانی رنو و میتسوبیشی را هم عهده‌دار است در دستان دادستان‌های ژاپنی قرار دارد. هر یک از این خودروسازان اعلام کرده‌اند که قرار است جلسه‌هایی را برگزار کنند و در خصوص عزل گوسن از ریاست تصمیم گیری کنند. از طرف دیگر به خاطر آنکه ۱۵ درصد از سهام رنو متعلق به دولت فرانسه است، بازداشت گوسن می‌تواند پیامدهایی را برای دولت فرانسه درپی داشته باشد. برونو مایر، وزیر اقتصاد فرانسه در واکنش به این خبر تاکید کرد که گوسن دیگر نمی‌تواند ریاست این خودروسازی را بر عهده بگیرد.

او همچنین گفت که از هیات مدیره رنو درخواست می‌کند تا به طور موقتی رهبری این کمپانی را معلوم کنند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم اعلام کرد که دولت به دقت در حال بررسی وضعیت است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ارزش سهام رنو تا ۱۰ درصد در پاریس کاهش یافته است. با توجه به اهمیت موضوع در طول روزهای گذشته خبر بازداشت او به صدر اخبار روزنامه‌های فرانسوی تبدیل شده است. گوسن در سال‌های اخیر ریاست اتحادی بین سه غول بزرگ خودروسازی رنو، نیسان و میتسوبیشی را عهده‌دار بوده است که به این سه کمپانی کمک کرده تا به سودهای فراوانی دست یابند چون که توانایی آنها برای رقابت با خودروسازانی مانند تویوتا و فولکس واگن را افزایش داده است. کارشناسان خودرو عقیده دارند عنصری که در طول سال‌های گذشته این اتحاد را حفظ کرده شخص گوسن بوده است. او در واقع مغز متفکر پشت این اتحاد بود. پس از اتهامات مالیاتی گوسن اکنون زمزمه‌هایی مبنی‌بر فروپاشی این اتحاد شنیده می‌شود. معلوم نیست که آیا سه کمپانی بتوانند در خصوص فرد جایگزین برای گوسن به توافق نهایی برسند ولی تاکنون هیچ یک از طرف‌ها صحبتی را در خصوص خروج از این اتحاد مطرح نکرده‌اند.

نیسان، خودروساز بزرگ ژاپنی هم شاهد کاهش ۵ درصدی ارزش سهام خود در طول روزهای گذشته بوده است. این کمپانی اخیراً به خاطر نگرانی‌هایی که در این خصوص ایجاد شده است از سهامداران خود پوزش خواسته است. کمپانی میتسوبیشی ژاپن هم که پس از اعلام خبر بازداشت گوسن اعلام کرده او را از ریاست این کمپانی کنار می‌زند، با سقوط ۷ درصدی ارزش سهامش رو به رو شد. خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی گوسن را پیش از بازداشتش به یک ابرقهرمان در خودروسازی تشبیه می‌کند. در این گزارش آمده است: کمپانی خودروسازی رنو در سال ۱۹۹۹ با نیسان موتور ادغام شد. در آن زمان نیسان یک خودروساز ژاپنی با بدهی‌های بزرگ و زیان‌های چشمگیری بود که اعتبارش با صدمه رو به رو شده بود. رنو هم یک کمپانی خودروسازی میان رده اروپایی بود که به هیچ وجه آینده روشنی را پیش روی خود نمی‌دید.

گوسن فردی بود که به‌عنوان یک کارشناس خبره در خصوص کاهش هزینه‌ها شناخته می‌شد ولی او در آن زمان چهره‌ای ناشناخته برای ژاپن بود. او بعدها اعلام کرد زمانی که مسوولیت‌هایی را در اتحاد بین رنو و نیسان عهده‌دار شد فقط ۵۰ درصد شانس موفقیت را پیش روی خود می‌دید. او مدیری آراسته بود که لباس‌های اروپایی گران قیمت بر تن می‌کرد و به پنج زبان هم مسلط بود. او اما توانست تا در سال‌های بعد نیسان را از خطر فروپاشی نجات دهد و به سودرسانی برساند. شاید تنها ویژگی او که به ژاپنی‌ها نزدیک بود پشتکارش برای ادامه بهبود عملکرد نیسان و کاهش هزینه‌های این شرکت بوده است. ولی از سال ۲۰۱۶ و با توسعه اتحاد بین رنو و نیسان او ریاست این خودروساز را بر عهده گرفت و به یک چهره شاخص در صنعت خودرو بدل شد. گوسن در ژاپن به خاطر افزایش کیفیت معیارهای سنجش آلایندگی در خودروها و تطبیق آنها با استانداردهای اروپایی به چهره‌ای محبوب‌تر از گذشته بدل شد. شاید وی اکنون در گردابی گرفتار شده باشد ولی به‌نظر می‌رسد که جایگاهش در تاریخ ژاپن باقی خواهد ماند. او نیسان را از خطر ورشکستگی نجات داد و ملتی را که نیاز به کمک داشت یاری کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar