جریمه‌های نجومی برای غول‌های خودروسازی دنیا!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جریمه‌های نجومی برای غول‌های خودروسازی دنیا!

یکی از دلایل عمده مرگ و میر در جهان تصادفات جاده‌ای است. هر چند از دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ به بعد، کارخانه‌های خودروسازی تصمیمات بزرگی برای کاهش تلفات جاده‌ای گرفته اند اما نمونه‌های برجسته‌ای از تاخیر در ارائه فراخوان از جانب خودروسازان وجود دارد. در تعدادی از این موارد، خودروسازان بعد از آگاهی از ایرادات خودروهای‌شان یا مشکوک شدن به ایمنی آن‌ها، اقدامات لازم را انجام نداده و به همین علت مشمول جریمه شده‌اند.

در سال ۲۰۱۴ اداره ملی ایمنی جاده‌ای ایالات متحده (NHTSA) بیش از ۱۲۶ میلیون دلار جریمه مدنی برای کارخانه‌های خودروساز صادر کرد که تا آن زمان بالاترین نرخ جریمه سالیانه بود. در سال ۲۰۱۵، صدورجرایم سنگین برای کارخانه‌های خودروسازی و تامین‌کنندگان قطعات خودرو به اتهام تاخیر در فراخوان خودروهای معیوب و ارائه گزارش‌های ناقص، به سرعت از این مقدار هم سبقت گرفت.

تصویب قانون حمایت از افشاگران ایمنی وسایل نقلیه موتوری در دسامبر سال ۲۰۱۵ به دولت آمریکا کمک کرد تا حدودی این مشکل را رفع کند. بر طبق این قانون، در صورتی که کارمندان کمپانی های خودروسازی، گزارشی بر اساس تخلف در تولید خودرو و قطعات ارائه دهند، وزارت راه و ترابری می‌تواند به عنوان پاداش، ۳۰ درصد از مبلغ جریمه‌های بالاتر از یک میلیون دلار را به فرد افشاکننده اختصاص دهد. دولت آمریکا امیدوار است با تشویق افشاگری‌هایی از این قبیل، کمپانی های خودروساز را مجبور به گزارش به موقع کند.

در این جا به برخی از سنگین‌ترین جریمه‌ها که دولت آمریکا در طول چند سال گذشته برای کارخانه‌های خودروسازی و قطعات خودرویی اعمال کرده، اشاره می کنیم.

تویوتا موتورز: ۱.۲۶ میلیارد دلار به خاطر نقص فنی و انتشار گزارش نادرست

تویوتا موتورز در سال ۲۰۱۳ به گزارش‌های اشتباه منتشر کرده درخصوص شتاب ناخواسته در خودروهایش اعتراف کرد و به این صورت، ۱.۲ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرد. این بیشترین جریمه‌ای بود که تا آن تاریخ از سوی دولت آمریکا به یک کمپانی خودرویی تحمیل می شد. علاوه بر این قرار شد دولت، به مدت سه سال بر فرایندهای ایمنی و روش گزارش‌دهی این کمپانی نظارت داشته باشد.

این جریمه برای حل‌وفصل صدها دادخواست قانونی که صاحبان خودروهای تویوتا به خاطر شتاب ناخواسته در خودروهای کورولا و کمری به دادگاه ارائه کرده بودند، اختصاص داده شد. تویوتا خود آگاه بود که ایرادی در قسمت مونتاژ پدال گاز وجود دارد، اما ابتدا خطای انسانی و راننده را مقصر دانست. تمام مدارک گواه ازیک اشتباه مهندسی بودند و تویوتا بالاخره تایید کرد که مدارک مهندسی مربوط به این خودروها را پنهان کرده و قصد فریب عمومی را داشته است و پس از آن، ۹.۳ میلیون دستگاه خودرو را از سراسر جهان فراخواند.

از ژانویه تا مارس سال ۲۰۱۴، کمپانی تویوتا با پنج درصد افت نسبت به مدت مشابه سال پیش، به سود خالص ۲.۸۹ میلیارد دلار رسید در حالی که در سال گذشته ۳.۰۵ میلیارد دلار سود کرده بود.

جنرال موتورز: ۹۳۵ میلیون دلار به خاطر نقص فنی

در سپتامبر ۲۰۱۵ جنرال موتورز پذیرفت برای توقف بررسی‌های جزایی در خصوص سوویچ احتراق معیوب، ۹۰۰ میلیون دلار به دادگاه بپردازد. در می ۲۰۱۴، به خاطر مخفی‌کاری درباره نقص فنی، ۳۵ میلیون دلار به اداره ملی ایمنی جاده‌ای ایالات متحده (NHTSA) غرامت پرداخت. این کمپانی مجبور شد دو میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را که بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ تولید شده بودند، فرا بخواند. پس از انتشار این گزارش، ۱۵ نفر از کارمندان جنرال موتورز اخراج شدند.

هیوندا و کیا: ۳۰۰ میلیون دلار به خاطر گزارش نادرست در مورد میزان مصرف سوخت

هیوندا موتور وابسته به گروه خودروسازی هیوندا و کیا به علت گزارش‌های نادرست در مورد میزان مصرف سوخت خودروهایش، قبول کرد جریمه مدنی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار به ایالات متحده پرداخت کند. این کمپانی به ۲۰۰ میلیون دلار جریمه بابت اعتبارات نظارتی محکوم شد.

در پی بررسی‌های آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا (EPA)، مشخص شد هیوندا و کیا، در محاسبه میزان مصرف سوخت برخی از خودروهای خود- دست‌کم یک مایل به ازای هر گالن- اشتباه کرده‌اند. بر اساس رای دادگاه، صاحبان خودرو می دانستند باید خسارت مابه‌التفاوت مصرف سوخت واقعی خودرو و مصرف سوخت اعلام شده از سوی کمپانی را به صورت یکجا یا بازپرداخت مادام‌العمر پرداخت کنند.

تاکاتا: ۲۰۰ میلیون دلار به خاطر تولید کیسه‌های هوای معیوب

کمپانی قطعه‌سازی تاکاتا به خاطر فروش کیسه‌های هوای معیوب، توسط اداره ملی ایمنی جاده‌ای ایالات متحده (NHTSA) 200 میلیون دلار جریمه شد. این کمپانی موافقت کرد که از معیوب بودن کیسه‌های هوا خبر داشته، اما در انتشار به موقع گزارش‌های ایمنی تعلل کرده است. این بزرگترین فراخوان ایمنی تاریخ صنعت خودرو بود.

بادکننده‌های تاکاتا در زمان تصادف، برای باد کردن ایربگ‌ها از نیترات آمونیوم استفاده می‌کردند. این ماده شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید و رطوبت بالای هوا، با سرعت زیادی منفجر می‌شود و قوطی فلزی که محل نگهداری این ماده است تکه‌تکه و قطعات فلزی به سمت سرنشینان خودرو پرتاب می‌شود. ۱۹ میلیون خودرو از ۱۲ کمپانی خودروساز - عمدتا هوندا، تویوتا و نیسان- به این ایربگ‌ها مجهز بودند و این نقص، در مجموع هشت کشته و شمار زیادی مصدوم بر جا گذاشت.

فیات کریسلر: ۱۰۵ میلیون دلار به خاطر مشکل ایمنی

اداره ملی ایمنی جاده‌ای ایالات متحده (NHTSA) در جولای ۲۰۱۵، جریمه مدنی به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار برای کمپانی فیات کریسلر در نظر گرفت تا ۲۳ مشکل ایمنی را که در ۱۱ میلیون خودرو این کمپانی شناسایی شده بود، رفع کند. عملکرد کمپانی نیز به مدت سه سال از سوی مقامات نظارتی، تحت کنترل قرار گرفت.

تخلفات کمپانی فیات در این مورد شامل گمراه کردن ناظران و ممانعت از انجام تحقیقات، تعمیر نامناسب قطعات معیوب و مطلع نکردن صاحبان خودرو از فراخوان در زمان مقرر بود.

هوندا موتور؛ ۷۰ میلیون دلار به خاطر گزارش نادرست در مورد تلفات خودرویی

اداره ملی ایمنی جاده‌ای ایالات متحده (NHTSA)، در ژانویه ۲۰۱۵، هوندا موتور را به دلیل گزارش کمتر از حد واقع تعداد مرگ و میرها و آسیب‌دیدگی‌های ناشی از مشکل ایمنی خودروهایش، ۷۰ میلیون دلار جریمه کرد.

فولکس واگن: ۴.۳ میلیارد دلار به خاطر تقلب و ایجاد آلودگی محیط‌زیست

فولکس واگن به دلیل نصب نرم‌افزار غیر قانونی در پیشرانه های دیزلی و تقلب در آزمون‌های آلایندگی ایالت متحده آمریکا، در سال ۲۰۱۷ از سوی دادگاه‌های این کشور به پرداخت جریمه‌ای به مبلغ ۴.۳ میلیارد دلار محکوم شد. چندی پیش دادگاه آلمان نیز این کمپانی را به خاطر تخلف آلایندگی محصولات دیزلی‌اش یک میلیارد یورو جریمه کرد. این یکی از سنگین‌ترین جریمه‌هایی بود که مقامات آلمانی برای یک کمپانی صادر می‌کردند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar