جنگ تجاری با چین مسئله ساز است

یکشنبه 27 آبان 97 ساعت 11:47
جنگ تجاری با چین مسئله ساز است

صنعت خودروسازی آمریکا می‌ترسد سیاست تعرفه‌ای دولت آمریکا که بر خودروهای چینی و آلومینیوم و استیل وارداتی وضع شده، تاثیری منفی بر بازار خودروی آمریکا بگذارد.

مقامات صنعت خودروی آمریکا نفس راحتی کشیدند وقتی واشنگتن اعلام کرد که دولت ترامپ احتمالاً وضع عوارض جدید ۲۵ درصدی بر واردات وسایل نقلیه و قطعات خودرو را به تأخیر انداخته یا حتی از این کار منصرف شده است.

دونالد ترامپ با مشاوران تجاری خود دیدار کرد تا در خصوص شرایط تحقیقات وزارت اقتصاد در مورد فعالیت‌های تجاری صحبت کنند. اگر معلوم شود که واردات خودرو تهدیدی برای امنیت ملی است، طبق بخش ۲۳۲ قانون توسعه تجارت، تحریم‌هایی اعمال خواهد شد، اما منتقدان که کل صنعت خودرو را تشکیل می‌دهند هشدار داده‌اند که این حرکت جنگ تجاری را وسیع‌تر می‌کند.

صنعت خودرو سازی آمریکا همچنین می‌ترسد عوارض جدید که بیشترین آن قبلاً بر خودروهای چینی و آلومینیوم و استیل وارداتی وضع شده، تاثیری منفی بر بازار جدید خودرو آمریکا بگذارد. قیمت‌های بالا به مصرف کنندگان ضربه می‌زند و مانع فروش خودرو می‌شود و منافع صنعت را به خطر می‌اندازد.

فورد و جنرال موتور در هفته‌های گذشته اشاره کردند که عوارض آلومینیوم و استیل به تنهایی برای هر کدام یک میلیارد دلار بیشتر از آنچه انتظار داشتند برای خرید مواد خام اولیه هزینه برداشته است. فیات و سازندگان خارجی در آمریکا هم این تأثیر را حس کردند.

شاید خودروسازان یاد گرفته باشند که با انتقادها کنار بیایند اما انتقادهای گذشته هزینه‌هایی به همراه داشته است. تحریم‌های جدید آلومینیوم و استیل تأثیری اساسی بر صنعتی داشته که یکی از بزرگترین مصرف کنندگان فلزات خام در کشور است. بعد هم جنگ تجاری با چین مسئله ساز است.

هم اکنون آمریکا شمار نسبتاً کمی خودرو از چین وارد می‌کند: چند مدل ولوو و بیوک جنرال موتور. اما واردات قطعات ماشین به میلیاردها دلار رسیده است.

در طول دو دهه پیشین با تبدیل شدن چین به بزرگترین بازار خودروی جهان، اغلب خودرو سازان خارجی تسهیلات ماشین سازی در کشور ایجاد کردند اما هنوز هم شمار قابل توجهی واردات خودرو وجود دارد که شامل ۲۶۷ هزار خودرو می‌شود که آمریکا در سال ۲۰۰۷ وارد چین کرد. آن‌ها اکنون با عوارض ۴۰ درصدی رو به رو شده‌اند. پیش از شروع درگیری تجاری این عوارض ۲۵ درصد بود.

این در حالی است که در اوایل سال جاری میلادی زی جینپینگ، رئیس جمهور چین اعلام کرد طرح‌هایی برای کاهش تنش‌های تجاری در زمینه خودرو دارد و عوارض واردات را به ۱۵ درصد کاهش داد.

پیامدهای ناخواسته این کار این بود که خودروهای وارد شده از آمریکا اکنون در بزرگترین بازار خودروی جهان کمتر رقابتی هستند و خودروهای تولید شده در ژاپن، کره جنوبی، انگلیس یا آلمان پس از کاهش عوارض رقابتی‌تر شده‌اند.

کسانی که خودروهای چینی را به آمریکا می‌آورند یا باید قیمت‌ها را بالا ببرند یا سودشان کاهش یابد. کسانی که به چین صادرات دارند هم با همچنین چالشی مواجه هستند: اضافه شدن عوارض را قبول کنند یا شاهد کاهش فروش باشند.

معلوم نیست این عوارض چقدر می‌تواند به فروش خودروهای ساخت آمریکا ضربه بزند ولی BMW آن را حس کرده است. BMW شماره یک صادرکنندگان خودروهای آمریکایی بود که سال اخیر ۲۰ هزار خودرو صادر کرد که شامل مدل X5 به چین هم می‌شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar