جواب اروپا به تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه واردات خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جواب اروپا به تهدید ترامپ برای افزایش تعرفه واردات خودرو

یکی از مقامات ارشد کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش به تهدید ترامپ برای بالا بردن ۲۰ درصدی تعرفه‌های گمرکی خودروهای اروپایی، اظهار کرد اروپا هم بی چون و چرا به تهدیدات آمریکا جواب خواهد داد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز پیش با انتشار یک پیام در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت در صورتی که قانون افزایش تعرفه واردات محصولات و کالاهای امریکایی به اروپا لغو نشود و اروپا از اقدامات تلافی جویانه خود دست برندارد، تعرفه واردات خودروهای اروپایی را ۲۰ درصد بالا خواهد برد.

ماجرا از آنجایی شروع شد که ترامپ چند ماه قبل علی رغم مخالفت‌های زیادی از طرف احزاب گوناگون سیاسی فعال در ایالات متحده مانند جمهوری خواهان و دموکرات‌ها و همینطور دیگر کشورها، تصمیم گرفت که قانون تعرفه واردات فلزات مهم، پرکاربرد و ارزشمندی مانند فولاد و آلومینیوم از اروپا را تصویب و تعرفه گمرکی آن را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد.

طبق این قانون تازه، تعرفه واردات فولاد ۲۵ درصد و آلومینیوم ۱۰ درصد برای واردات از اروپا به آمریکا تعیین شد. این قانون برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا که اندازه‌های زیادی از درآمدهایشان از همین خصوص تأمین می‌شد، سنگین تمام شد. به همین دلیل تصمیم گرفتند در قدمی تلافی جویانه با آمریکا مقابله به مثل کرده و تعرفه واردات خیلی از محصولات و کالاهای آمریکایی به اروپا را ۲۵ درصد افزایش دهند.

در حال حاضر یورکی کاتاینن معاون کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است در صورتی که ایالات متحده به تهدید بالا بردن تعرفه‌های گمرکی محصولات و خودروهای اروپایی ادامه دهد، ما (اتحادیه اروپا) هم به تلافی آن، تصمیمات رویارویی را اتخاذ خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنانش به گزارشگر روزنامه فرانسوی لوموند گفت: اگر ایالات متحده آمریکا به تهدیدات و افزایش قانون تعرفه واردات محصولات اروپایی ادامه دهد، ما هیچ چاره‌ای جز واکنش متقابل نشان دادن نخواهیم داشت.

او افزود: ما هرگز نمی‌خواهیم (همانند ترامپ) در توییتر به جنگ و جدال با یکدیگر بپردازیم بلکه هدف ما پایان جنگ و تنش‌های تجاری بین اروپا و آمریکاست.

بعد از انتشار توییت ترامپ مبنی بر تهدید به بالا بردن تعرفه گمرکی، ارزش سهام کمپانی‌های خودروسازی اروپایی و آمریکایی به اندازه قابل توجهی سقوط کرد به گونه‌ای که سهام خودروسازان بزرگ اروپایی به ویژه دایملر، فولکس واگن و بی ام و آلمان به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند و شاخص بورس آلمان DAX هم به سطح منفی سقوط کرد و تقریباً نزدیک به ۰.۳ درصد کاهش یافت.

سهام کمپانی‌های بی ام و، دایملر و فیات کرایسلر هم به ترتیب ۲.۱ درصد، ۱.۱ درصد، ۲.۸ درصد نزول پیدا کرد و ارزش خود را از دست داد.

البته کمپانی‌های خودروسازی امریکایی هم مانند تسلاموتورز، هارلی داویدسون، فورد و جنرال موتورز دچار سقوط ارزش سهام شدند.

دونالد ترامپ برای تصویب قانون افزایش تعرفه‌های واردات بر این فکر بود که این کار می‌تواند از کسب و کار و مشاغل آمریکایی حمایت کند این در حالیست که خیلی از اقتصاددانان می گویند تأثیر افزایش قیمت برای کاربران فولاد و آلومینیوم مثل صنایع خودروسازی و نفت مشاغل بیشتری را در مقایسه با محدودیت‌هایی که واردات ایجاد می‌کند، نابود خواهند کرد.

پس از تصویب قانون بالا بردن تعرفه‌های گمرکی فولاد و آلومینیوم، اتحادیه اروپا هم در اقدامی تلافی جویانه، تعرفه واردات خیلی از محصولات امریکایی به این قاره سبز را ۲۵ درصد افزایش داد.

ترامپ که از این قانون تازه اروپا علیه کشورش ناراحت و خشمگین شد در توییتی آن‌ها را به افزایش ۲۰ درصدی تعرفه واردات خودروهای اروپایی تهدید کرد. ترامپ بدون تردید، دست بر روی نقطه ضعف اروپا گذاشته است چون که صنعت خودروسازی اروپا سهم بزرگی از بازارهای ایالات متحده را در دست دارد و خیلی از خودروسازان مطرح و بین المللی این قاره سبز هم در خاک

این کشور کارخانه و نمایندگی‌های بزرگ و فعالی دارند. بدین سبب افزایش تعرفه‌های ۲۰ درصدی می‌تواند ضربه مهلک و خسارات جبران ناپذیری را به خودروسازان اروپایی وارد خواهد کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar