حساس‌تر شدن جنگ تجاری اروپا و آمریکا

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
حساس‌تر شدن جنگ تجاری اروپا و آمریکا

با نزدیک شدن به وقت اجرایی شدن تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم اروپا به ایالات متحده، اتحادیه اروپا هم تعرفه‌هایی برای تعدادی از محصولات وارداتی آمریکا در نظر خواهد گرفت. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم‌گیری در مورد تعیین تعرفه‌های گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا را به روز نخست ژوئن موکول کرده است.

پس قیمت تعدادی از محصولات وارداتی آمریکایی در اروپا افزایش عمده‌ای خواهد یافت و می‌توان گفت جنگ تجاری میان دو طرف اقیانوس اطلس، میان اروپا و آمریکا شکل واقعی بخود گرفته است.

کمیسیون اروپا پیش‌تر نام تعدادی از محصولاتی را که تعرفه‌ها شامل آن‌ها می‌شوند را منتشر کرده است. در بین محصولات وارداتی آمریکا می‌توان به آب پرتقال، ذرت و بعضی محصولات دیگر صنعتی اشاره کرد.

تعرفه‌های جدید محصولات آمریکایی در اروپا می‌تواند ۲.۸ میلیارد یورو به شرکت‌های صادرکننده به اروپا ضرر برساند. این در حالی است که دونالد ترامپ، که در شروع سال میلادی ابتکار عمل اجرای تعرفه‌های جدید روی محصولات وارداتی اروپایی از جمله فولاد و آلومینیوم را بکار گرفت، گفته بود این تعرفه‌ها «بازی برد-برد» برای ایالات متحده است. اکنون به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا رویای برد-برد آمریکا را می‌تواند به کابوس بدل کند.

در ادامه جنگ تجاری دو طرف اقیانوس اطلس، رئیس جمهوری آمریکا در حرکتی تازه در ابتدای این هفته از وزیر بازرگانی خود خواست عوارض گمرکی جدیدی را برای خودروهای وارداتی اروپا به آمریکا در نظر بگیرد. احتمال می‌رود که دولت آمریکا برای واردات خودرو عوارض گمرکی تا حد ۲۵ درصد تعیین کند.

ترامپ در یک صفحه توییتر خود از «یک خبر خوب» برای صنایع خودروسازی آمریکا نوشت.

دونالد ترامپ در سال جدید میلادی تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور را میان ۲۵ تا ۱۰ درصد افزایش داد و اعضای اتحادیه اروپا به عنوان مهم‌ترین متحد ایالات متحده از این تصمیم خشمگین شدند.

قرار بود در جریان جلسه سران رهبران اروپایی در بروکسل در ماه مارس، واکنش تندی به این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا نشان داده شود که بعد از اعلام تعلیق این تعرفه‌ها یکی از اصلی‌ترین محورهای گفتگوی رهبران اروپایی در بروکسل از برنامه حذف شد. ولی در حال حاضر معلوم شده است که آمریکا همچنان بر خواسته خود مبنی بر افزایش تعرفه‌ها تصریح دارد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar