خودروهای خودران موجب افزایش ترافیک خواهند شد

شنبه 13 بهمن 97 ساعت 12:40
خودروهای خودران موجب افزایش ترافیک خواهند شد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برای صاحبان خودروهای خودران و بدون راننده ارزان‌تر خواهد بود تا وسایل نقلیه خود را به جای پرداخت هزینه پارکینگ در خیابان‌ها رها کنند که موجب افزایش تراکم ترافیک خواهد شد.

فکر کنید به جای پرداختن هزینه پارکینگ در مرکز شهر بتوانید خودروی خود را در حالی که به سراغ کارتان می‌روید در خیابان‌های شهر به حال خود رها کنید و سپس وقتی که آن را احضار کردید برگردد و شما را سوار کند.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این دقیقاً همان چیزی است که خودروهای بدون راننده در آینده می‌توانند انجام دهند و این ممکن است باعث یک مشکل بزرگ شود.

به گفته پروفسور "آدام میلارد بال" دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز با توجه به هزینه متوسط ۵۰ سنت برای هر ساعت پارک در پارکینگ‌ها، برای صاحبان خودروهای خودران به‌صرفه‌تر خواهد بود تا خودروهای خود را به جای پارک در پارکینگ در خیابان‌ها رها کنند.

این کار خیلی ارزان‌تر از پرداختن پول پارکینگ خواهد و متأسفانه باعث افزایش چشمگیر حجم ترافیک در سطح شهرها می‌شود.

ضمن این که هزینه‌های خودروهای خودران در سرعت‌های پایین کمتر می‌شود و این می‌تواند صاحبان این خودروها را تشویق کند تا وسایل نقلیه خود را در چنین سرعت‌هایی تنظیم کنند که این هم به نوبه خود باعث افزایش حجم ترافیک می‌شود.

پروفسور "میلارد بال" با استفاده از یک مدل شبیه سازی ترافیک پیش بینی کرد که فقط ۲۰۰۰ ماشین بدون راننده در مرکز شهر سان فرانسیسکو جریان ترافیک را به کمتر از ۳ کیلومتر بر ساعت کاهش می‌دهند. وی یادآوری کرد که این مشکل را در ناحیه‌هایی مانند ورودی فرودگاه‌ها دوچندان می‌کند، جایی که رانندگان ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه پارکینگ، خودروهایشان را در خیابان‌های اطراف رها کنند.

پس راه حل چیست؟ پروفسور "میلارد بال" چیزی شبیه به طرح ترافیک را پیشنهاد می‌دهد تا هر راننده با ورود به محدوده مرکز شهر مجبور به پرداخت یک هزینه پایه باشد که بر اساس ترکیبی از عوامل مانند مسافت طی شده، سرعت ثابت، زمان روز و محل رانندگی تغییر می‌کند.

وی افزود: راه‌اندازی طرح ترافیک به عنوان یک سیاست، دشوار است. مردم هرگز نمی‌خواهند برای چیزی که از همیشه به طور رایگان دریافت کرده‌اند، پولی پرداخت کنند. ولی هم اکنون هیچ کس خودروی کاملاً خودران ندارد، بنابراین الان بهترین زمان برای وضع چنین قوانینی و پیشگیری از وقوع کابوس ترافیک سنگین در سطح شهر است.

این مطالعه در مجله "Transport Policy" منتشر شده است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar