خوردوی بنزینی با مصرف سوخت کمتر از یک لیتر در ۱۰۰۰ کیلومتر معرفی شد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
خوردوی بنزینی با مصرف سوخت کمتر از یک لیتر در 1000 کیلومتر معرفی شد

دانشگاهی در کبک کانادا، موفق به ساخت خودرویی با مصرف بنزین ۰.۰۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شده است.

فستیوال ماراتن اقتصادی شل (Shell Eco-marathon) با هدف معرفی کم‌مصرف‌ترین خودروی جهان، هر سال در قلب خودروسازی آمریکا در دیترویت میشیگان برگزار می‌شود. برای دومین سال پیاپی، دانشجویان کالج لاوال واقع در کبک کانادا موفق به قهرمانی در این رقابت شدند.

محصول این کالج توانسته است با هر گالن بنزین، بیش از ۲۷۱۳ مایل را طی کند که معادل ۰.۰۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر یا کمتر از یک لیتر در ۱۰۰۰ کیلومتر است. پیشرانه‌ی این خودرو تنها ۲ اسب بخار قدرت دارد و رکورد خود را طبق قانون این مسابقه، در میانگین سرعت پایین ثبت کرده است.

اولین بار در سال ۱۹۳۹، گروهی از پژوهشگران شرکت نفتی شل، اقدام به برگزاری فستیوال خودروهای کم‌مصرف و اقتصادی کردند. از آن زمان تاکنون، خودرویی که در این رقابت بیشترین مسافت را با یک گالن معادل ۳.۸ لیتر بنزین و میانگین سرعت ۲۳ کیلومتر بر ساعت بپیماید، برنده خواهد شد.

دیگر قانون این مسابقه، توانایی حرکت خودروها تا نهایت سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت و حداقل سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت است. بهترین رکورد به‌دست‌آمده در تاریخ ماراتن اقتصادی شل، متعلق به خودرویی ساخت دانشگاه زوریخ سوئیس است که در سال ۲۰۰۵ توانست با یک گالن بنزین مسافت ۱۲ هزار و ۶۶۵ مایل را طی کند که معادل ۰.۰۱۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر است.

فستیوال ماراتن اقتصادی شل، علاوه بر آمریکا در سنگاپور و لندن نیز برگزار می‌شود تا دانشجویانی از قاره‌های آسیا و اروپا هم در آن شرکت کنند؛ البته رقابتی که در لندن برگزار می‌شود، به‌عنوان جام جهانی خودروهای کم‌مصرف شناخته می‌شود و پذیرای خودروهای برتر از سنگاپور و دیترویت نیز خواهد بود.

هرچند بعضی خودروهای شرکت‌کننده در این رویداد چهارچرخ هستند، مسلما قابلیت تولید انبوه ندارند و هرگز تجاری‌سازی نخواهند شد؛ اما دانش به کار گرفته‌شده در آن‌ها، مسلما مورد توجه برندهای بزرگ خودروساز قرار خواهد گرفت و بر توسعه‌ی فناوری پیشرانه‌های بنزینی تأثیرگذار خواهد بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar